UFC Undisputed 3

Pride erbij

Voor wie onlangs onze preview over UFC Undisputed 3 heeft meegepakt, hoeven we onze voorgeschiedenis niet uit te leggen. De Tweakers-redactie loopt niet over van vechtjassen, dus tot voor kort was het Ultimate Fighting Championship niet aan ons besteed. Inmiddels kunnen we echter concluderen dat UFC een virus is waar we door zijn gegrepen. Met een mix van gepaste trots en teleurstelling keken we hoe Alistair Overeem Brock Lesnar sloopte op UFC 141 en we kunnen, net als de rest van de wereld, niet wachten tot Overeem zijn titelgevecht krijgt met kampioen Junior Dos Santos. Ondertussen zullen we ons moeten vermaken met UFC Undisputed 3.

Een UFC Undisputed 3 gevecht tussen Rashad Evans en Rampage Jackson.

Getest op: PlayStation 3 en Xbox 360

Hoewel UFC Undisputed 3 en Soulcalibur V, waarover deze ochtend een review verscheen, in hetzelfdfe genre vallen, liggen ze mijlenver uit elkaar. De ene game scoort met visuele effecten en gaat compleet over the top, terwijl de andere juist zo dicht mogelijk bij de realiteit wil blijven. Daarnaast kan een goede speler in Soulcalibur V met een goed character van alle andere personages winnen, en heb je het in de UFC over vechtsport, opgedeeld in gewichtsklassen.

*Bruter

Die onderverdeling krijgt in UFC Undisputed 3 een extra laag. De UFC krijgt in dit deel namelijk gezelschap van de Pride-organisatie. Het door Japanners georganiseerde Pride-kampioenschap lijkt in veel op de UFC, maar kent enkele belangrijke verschillen. Allereerst is er nog meer gevoel voor show. De vechters in Pride worden geïntroduceerd op een manier die doet denken aan de entree van een vechter in de WWE. Daarnaast wordt er in Pride niet gevochten in de Octagon, maar in een 'normale' ring. Tenslotte zijn de regels anders. Er mag in Pride net wat meer dan in de UFC. Denk daarbij aan knietjes op het hoofd van een op zijn rug liggende opponent, of zelfs aan een directe 'voetbaltrap' tegen het hoofd van je op zijn knieën zittende tegenstander. Heftig!

De aanwezigheid van Pride komt op verschillende manieren terug, en steeds op een prima doordachte manier. Zo is het fijn dat je in losse potjes alle vechters in het spel kunt gebruiken, ongeacht of je nu de UFC of Pride speelt. Ook leuk is dat vechters die in het echt zowel in Pride als de UFC hebben gevochten, twee verschillende characters in het spel hebben, met vaak wat kleine verschillen omdat ze het in Pride bijvoorbeeld beter hebben gedaan dan in de UFC. Ten slotte duikt Pride ook op in de carrièremodus van het spel, al speelt de organisatie daarin een beperkt rol.

Carrièremodus

Die carrièremodus is, ondanks een aardige verzameling aan overige spelmodi en natuurlijk ook de online modus, voor velen het belangrijkste onderdeel van het spel. UFC Undisputed 3 laat je een carrière doorspelen met een zelfgemaakt personage of met een van de echte UFC-vechters. Kies je voor een eigen personage, dan doorloop je eerst de menu's waarin je je personage vormgeeft. Denk hierbij niet alleen aan uiterlijk, maar ook aan vechtstijl. Hier leg je de basis voor de manier waarop je later met je personage zult vechten. Ben je bijvoorbeeld een kickboxer of juist een worstelaar, dan leg je daar met een aantal basisingrediënten alvast de basis voor. In UFC Undisputed 3 is het overigens ook mogelijk om een carrière te doorlopen met een van de bestaande UFC-vechters. Hier werd volgens de makers veel om gevraagd door fans, en deze feature is nu dus in het spel aanwezig.

*WFA

De eerste schreden op weg naar je te verwerven legendarische status zet je in de World Fighting Alliance, een bond die sinds enkele jaren ook eigendom is van de UFC. Hoewel de WFA niet officieel een kweekvijver van de UFC is, komt het daar wel op neer, en dat is ook de rol die de WFA in het spel inneemt. In de WFA krijgt jouw nog wat zwakke vechter vijanden tegenover zich die hij kan verslaan. Vroeg of laat is het tijd voor een titelgevecht in de WFA en krijg je de kans om de stap naar de UFC te maken. Ongeacht of je die WFA-titel wint of niet, trouwens.

Een video waarin een van de ontwikkelaars de vernieuwingen in de carrièremodus doorneemt.

In de UFC wordt een tandje bijgeschakeld, in alle opzichten. In de WFA is er geen enkele vorm van presentatie of aankondiging, en in de UFC wel. Dat zorgt direct al voor de prachtige sfeer die je wellicht kent van de UFC-events op televisie. Je begint bij de UFC-events in de Undercard, wat in het echt zou betekenen: niet op televisie. Al snel kom je op de Main Card en vanaf dat moment krijgt jouw vechter de volledige 'UFC-behandeling'. Je mag een banner maken die in jouw hoek komt te hangen, en wat animaties selecteren die je vechter voor en na het gevecht laten zien. Veel belangrijker nog: de stemmen van Joe Rogan en Mike Goldberg begeleiden je gevechten met commentaar, en de officiële aankondigingen worden gedaan door Bruce 'The Veteran Voice of the Octagon' Buffer.

*Sprong in niveau

De moeilijkheidsgraad van de carrièremodus kent een geleidelijke toename. Daar heb je zelf een hand in, want vooraf kies je een moeilijkheidsgraad, maar uiteraard worden je tegenstanders ook lastiger naarmate je klimt in de rankings van je gewichtsklasse. Hierbij valt een opvallend 'gat' op. De stap van de WFA naar de UFC betekent in de praktijk namelijk een sprong van vechters met een rating van tussen de 60 en laag in de 70, naar vechters die praktisch allemaal in de 80 en soms over de 90 hebben in waardering. Dit levert je een handicap op in de tijd dat jouw vechter zich ontwikkelt tussen pakweg 72 en 77. Ben je eenmaal voorbij 77, dan ken je je eigen vechter en zijn sterke punten zo goed dat je je vaak wel kunt meten met vechters tot de 90. In dat gat liepen we echter keer op keer tegen nederlagen aan, waar we weinig aan konden doen. Het kwaliteitsverschil was simpelweg te groot.

Het verbeteren van je vechter is dus de sleutel als je sterrendom wilt bereiken in de UFC. Dat kan op drie manieren. Allereerst zijn er de diverse trainingen, die elk hun specifieke uitwerking hebben op de eigenschappen van je vechter. Daarnaast kun je trainingssessies volgen bij een gerennommeerd 'Camp'. Je personage traint dan in de thuisbasis van enkele beroemde UFC-vechters en kan daar nieuwe bewegingen leren, of al geleerde bewegingen perfectioneren zodat ze meer schade veroorzaken. De laatste optie is het opstellen en uitvoeren van eeen Game Plan. Door je aan de gekozen stijl te houden in een potje sparren, krijgen de eigenschappen die horen bij je stijl een boost voor je komende gevecht. Voer je in dat gevecht het Game Plan goed uit, dan wordt een klein deel van de boost behouden en opgeteld bij de eigenschappen in kwestie.

*Variatie houdt scherp

Zo wordt de carrièremodus een aaneenschakeling van trainen, je sponsors managen en je weg naar de top plannen van het ene gevecht naar het andere. De constante herhaling van deze handelingen klinkt wellicht saai, maar wordt dat desondanks nooit. Als je in je pakweg vijfentwintigste gevecht de Octagon in moet tegen Rampage Jackson of Tiago Silva, gaat je UFC-hart toch sneller kloppen. Ook de variatie in tegenstanders houdt je scherp. Wij rekenden betrekkelijk vroeg al eens af met John Jones - toch over het algemeen gezien als de sterkste Light Heavyweight-vechter - maar verloren het van een op papier mindere worstelaar, die ons pakte met een Submission.

Besturing

Die submissies waren in UFC Undisputed 2010 overigens een heikel punt. Veel gamers begrepen het systeem achter de handeling niet en verloren daarom elk potje waarin ze zich moesten verdedigen tegen een submissie. Om die reden heeft ontwikkelstudio Yuke's het systeem op de schop genomen. In de nieuwe vorm van de submissions hebben de aanvaller en verdediger beide een balkje in een cirkel. Dat balkje draai je rond met de rechter-thumbstick. De bedoeling van de aanvaller is om zijn balkje op het balkje van de verdediger te krijgen, terwijl die verdediger dat juist moet zien te voorkomen. Een soort kat-en-muis-spelletje dus.

*Onduidelijk

Dat zorgt ervoor dat het submission-systeem in elk geval een stuk beter is te begrijpen dan voorheen. Toch is ons niet helemaal duidelijk wat precies bepaalt of je submissie wel of niet succesvol is. Soms was de submissie bij ons plotseling afgelopen terwijl de balkjes nog niet waren leeggelopen, en soms hielden we ons balkje in de zone van de tegenstander, maar was de submissie toch niet succesvol. Dit gebeurt maar zelden, maar het zorgt desondanks voor wat verwarring.

Datzelfde geldt in zekere zin voor het worstelen op de grond. Dat gaat via zogenaamde 'transitions' waarmee beide vechters proberen in een zo goed mogelijke positie te komen om eventueel een submission in te zetten of flinke klappen uit te delen. het uitvoeren van de transities is niet zo moeilijk, maar het blokken ervan des te meer. Je weet welke knop je moet gebruiken, maar toch lukte het ons zelden om transities echt effectief te blokken.

*Blokken is moeilijk

De moeilijkheid van het blokken kan doorgetrokken worden naar het 'normale' vechtwerk. Ook als beide vechters tegenover elkaar staan is het moeilijk om te reageren op acties van je tegenstander. De actie gaat vrij snel en als jij op 'blok hoog' of 'blok laag' drukt, duurt het een fractie van een seconde voordat je vechter zijn handen daar heeft. Het lukt zodoende dus zelden om aanvallen van je tegenstander te blokken als je vechter zijn handen niet al toevallig in die positie had.

Dat betekent echter niet dat het matten niet goed werkt. Blokken is moeilijk. Dat weet je, dat neem je mee in de potjes. Wij hielden er mede om deze reden een zeer agressieve houding op na, en het moet gezegd: online kwamen we mensen tegen die totaal geen moeite hadden met het ontwijken van onze barrages, waarna me met de dubbel zo hard aankomende counters snoeihard tegen de mat werden geramd. Een teken dat blokken en ontwijken dus zeker kan worden geleerd, maar het vereist behoorlijk wat oefening.

*Machtig

De nederlagen zijn natuurlijk niet de leukste momenten die je kunt beleven in UFC Undisputed 3. Veel leuker is het als jíj die bovenliggende partij bent, en je jezelf zo machtig voelt dat je kunt bedenken hoe je je tegenstander gaat verslaan. Meerdere malen beukten we er vrolijk op los en lieten we de tegenstander opstaan van de grond, met als reden dat we hem knock-out wilden slaan en niet via een technische knock-out wilden winnen als de scheidsrechter het gevecht zou stoppen omdat de verliezer zich niet meer kon verdedigen. Op dit soort momenten - maar natuurlijk ook bij zeer spannende potjes die je nét weet te winnen - is UFC Undisputed 3 op zijn best.

Overige spelmodi en balans

Dat geldt nog eens extra als je dat soort momenten beleeft met je eigen vechter in de carrièremodus. UFC Undisputed 3 kent echter meer spelmodi dan alleen de carrièremodus. Het spel kent een soort arcademodus in de vorm van de Title Mode, waarin je met een vechter een weg bewandelt om uiteindelijk een titel te winnen. Origineler dan dat is een spelmodus waarin je enkele legendarische gevechten na kunt spelen. Het aardige daarbij is dat je een enkele aanwijzingen krijgt, zoals 'win het gevecht met een submissie' of 'vecht het hele gevecht staand'. Aan jou de taak om het zo goed mogelijk na te spelen.

*Carrière van tien jaar

Ondanks de aanwezigheid van deze spelmodi zul je het gros van de tijd besteden aan de online modus en je carrière, of beter gezegd: carrières. Ergens begrijpelijk, maar ook jammer: je vechter is in zijn carrière gelimiteerd tot tien actieve jaren. Daarna moet je verplicht afscheid nemen en zit je carrière erop. Dit terwijl je rond die tijd pas net in Pride bent beland, eindelijk goed bent, hoog staat in de UFC rankings, en een gooi kunt doen naar de nummer één positie op de zogenaamde 'Pound for pound'-lijst. Wij hadden graag gezien dat we onze carrière wat langer actief konden houden, ondanks dat het misschien wat minder realistisch is.

De positieve keerzijde van die medaille is dat je zo geneigd bent om meerdere carrières te starten, en dat geeft je de kans meer te experimenteren met verschillende gewichtsklassen en verschillende gevechtsstijlen. Het vechten met een Light Heavyweight kickboxer werkt bijvoorbeeld totaal anders dan met een Bantamweight-vechter die aan Brazilian Jiu-Jitsu doet. Hier scoort het spel wat ons betreft misschien wel zijn grootste pluspunt: de balans tussen de stijlen is uitstekend. Door slim gebruik te maken van de sterke punten van je vechter, kun je altijd op de een of andere manier winnen. Oók als je tegenstander een geweldige beuker is en jij totaal niet kunt slaan.

*Vier Nederlanders

Dit alles zou nog steeds in het water vallen als de manier waarop het geheel wordt weergegeven niet dezelfde kwaliteit heeft als de gameplay. Gelukkig is dit onderdeel in UFC Undisputed 3 dik in orde. Het spel ziet er duidelijk beter uit dan zijn voorganger. Vooral de nieuwe camerapositie en de geloofwaardiger weergave van bloedvlekken op de lichamen van de vechters en op de mat, zorgen dat UFC Undisputed 3 grafisch prima uit de verf komt. Dit wordt versterkt door heel aardig commentaar, zowel van het UFC-team als van het duo dat de Pride-wedstrijden van commentaar voorziet en waarbij je ook de stem van Nederlander Bas Rutten zult horen. Daarmee komt het totaal aan in-game Nederlanders op vier, want Stefan Struve, Gilbert Yvel en - nadat je de gratis dlc hebt geïnstalleerd - Alistair Overeem zitten ook in het spel.

Conclusie

Het is eigenlijk ondoenlijk om iets te roepen als 'UFC Undisputed 3 is een van de beste vechtgames ooit', omdat dat zomaar niet waar zou kunnen zijn, én omdat UFC zich door zijn focus op realisme moeilijk laat vergelijken met andere games in het genre. THQ mag echter rustig claimen dat het met UFC Undisputed 3 een prachtige weergave van de MMA-sport in huis heeft. Het spel kent links en rechts best wat mankementjes, maar die vallen in het niet bij het spektakel, de sfeer en de hoge verslavingsfactor van de gameplay. Tel daar het imposante roster bij op en de wetenschap dat de verschillende stijlen prima in balans zijn, en je weet dat je een ijzersterke UFC-game in huis haalt.

Pluspunten

+ Carrièremodus
+ Verslavende gameplay