Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

UFC Undisputed 3

Besturing

Die submissies waren in UFC Undisputed 2010 overigens een heikel punt. Veel gamers begrepen het systeem achter de handeling niet en verloren daarom elk potje waarin ze zich moesten verdedigen tegen een submissie. Om die reden heeft ontwikkelstudio Yuke's het systeem op de schop genomen. In de nieuwe vorm van de submissions hebben de aanvaller en verdediger beide een balkje in een cirkel. Dat balkje draai je rond met de rechter-thumbstick. De bedoeling van de aanvaller is om zijn balkje op het balkje van de verdediger te krijgen, terwijl die verdediger dat juist moet zien te voorkomen. Een soort kat-en-muis-spelletje dus.

*Onduidelijk

Dat zorgt ervoor dat het submission-systeem in elk geval een stuk beter is te begrijpen dan voorheen. Toch is ons niet helemaal duidelijk wat precies bepaalt of je submissie wel of niet succesvol is. Soms was de submissie bij ons plotseling afgelopen terwijl de balkjes nog niet waren leeggelopen, en soms hielden we ons balkje in de zone van de tegenstander, maar was de submissie toch niet succesvol. Dit gebeurt maar zelden, maar het zorgt desondanks voor wat verwarring.

Datzelfde geldt in zekere zin voor het worstelen op de grond. Dat gaat via zogenaamde 'transitions' waarmee beide vechters proberen in een zo goed mogelijke positie te komen om eventueel een submission in te zetten of flinke klappen uit te delen. het uitvoeren van de transities is niet zo moeilijk, maar het blokken ervan des te meer. Je weet welke knop je moet gebruiken, maar toch lukte het ons zelden om transities echt effectief te blokken.

*Blokken is moeilijk

De moeilijkheid van het blokken kan doorgetrokken worden naar het 'normale' vechtwerk. Ook als beide vechters tegenover elkaar staan is het moeilijk om te reageren op acties van je tegenstander. De actie gaat vrij snel en als jij op 'blok hoog' of 'blok laag' drukt, duurt het een fractie van een seconde voordat je vechter zijn handen daar heeft. Het lukt zodoende dus zelden om aanvallen van je tegenstander te blokken als je vechter zijn handen niet al toevallig in die positie had.

Dat betekent echter niet dat het matten niet goed werkt. Blokken is moeilijk. Dat weet je, dat neem je mee in de potjes. Wij hielden er mede om deze reden een zeer agressieve houding op na, en het moet gezegd: online kwamen we mensen tegen die totaal geen moeite hadden met het ontwijken van onze barrages, waarna me met de dubbel zo hard aankomende counters snoeihard tegen de mat werden geramd. Een teken dat blokken en ontwijken dus zeker kan worden geleerd, maar het vereist behoorlijk wat oefening.

*Machtig

De nederlagen zijn natuurlijk niet de leukste momenten die je kunt beleven in UFC Undisputed 3. Veel leuker is het als jíj die bovenliggende partij bent, en je jezelf zo machtig voelt dat je kunt bedenken hoe je je tegenstander gaat verslaan. Meerdere malen beukten we er vrolijk op los en lieten we de tegenstander opstaan van de grond, met als reden dat we hem knock-out wilden slaan en niet via een technische knock-out wilden winnen als de scheidsrechter het gevecht zou stoppen omdat de verliezer zich niet meer kon verdedigen. Op dit soort momenten - maar natuurlijk ook bij zeer spannende potjes die je nét weet te winnen - is UFC Undisputed 3 op zijn best.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True