Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Jurian Ubachs

Redacteur games

Far Cry 3

Door , 100 reacties

Voorlopige Conclusie

Het kader is compleet, de omlijning staat. Als we inmiddels iets zeker weten, is het dat de setting het succes van Far Cry 3 niet in de weg zal staan. Natuurlijk: we hebben nog nauwelijks informatie over de daadwerkelijke gameplay en kunnen niet wachten om zelf met Brody aan de slag te gaan in het spel, maar daar zullen we nog even op moeten wachten. De vele mysteries die het eiland rijk is, liggen echter wel al zo verleidelijk als een fata morgana aan de horizon. Een prachtig eiland gevuld met krankzinnige personages die zo nu en dan hun gruwelijke wellusten botvieren op de plaatselijke bevolking... het klinkt ons best aantrekkelijk in de oren.

Titel Far Cry 3
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft Montréal
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 6 september 2012

Reacties (100)

Wijzig sortering
Machine Gun van Noisia op de achtergrond van de trailer.
Mooi om te zien dat er Nederlandse artiesten naast Tiësto internationaal succes hebben.

In de Syndicate trailer zat ook al iets van drum & bass / dubstep, namelijk "Syndicate" van Skrillex. Good stuff.
Het ligt er maar aan wat je good stuff vindt.

Ik vind het absoluut niet bij het spel passen, dubstep.
Machinegun van Noisia is geen dubstep, Noisia is een genre op zichzelf!.... tsskk tssskk

Noisia heeft sowieso al langer internationaal succes. Heeft samen gewerkt met amon tobin, prodigy, Skrillex en vele vele anderen.

Ontopic. Farcry 1 was geniaal vanwege het feit dat het "revolutionair" was om een soort van free roaming te hebben op een jungle eiland. Ik vond het leuk tot dat ik mutanten tegen kwam, toen was de lol er compleet af voor mij, erg jammer!

Farcry 2. Er had zoveel meer uit gehaald kunnen worden. Maar het is gewoon een schiet alles en iedereen kapot spel geworden. De mechanics zijn goed en hoe vijanden reageren, maar het verhaal is zo stom. Iedereen in Afrika is in oorlog niemand geeft ene ruk om elkaar en uiteindelijk schiet iedereen op je.... Het lijkt in het begin wat diepgang te hebben als je in de intro zit, maar daar is absoluut niks van terug te zien in het spel. Erg jammer, want ik wilde die wereld zo graag leuk vinden, het is zo mooi gemaakt!!
Britney deed dit vorig jaar al (dubstep break in Hold It Against Me).
1 en 2 waren zeker goede shooters.

en zo te lezen kan 3 niet misgaan.

"Hij pakte de glider, zweefde naar de boot toe, landde precies op de zendmast, zette de zender uit en vluchtte zonder iemand te doden weer de jungle in. Ondertussen stonden de toekijkende ontwikkelaars vol verbazing te kijken, want niemand heeft dat ooit van tevoren zo bedacht."

lijkt me stug dat de ontwikkelaars dit niet hebben bedacht als optie. waarom zou er anders een hanglider in de omgeving zijn?

maar natuurlijk wel vet dat je meerdere mogelijkheden hebt om een objective te halen
Deel 1 was briljant. FC 2 was imho echt ondermaats, ik vond het geen volwaardige sequel.
Alleen al het systeem met het uitzoeken van wapens in een huisje sloeg als een tang op een varken. Irritant lange animatie en je kon dan binnen niet eens schieten.. Verder was het ook een vrij saaie grind-game met inderdaad veel 'wacht hier om een auto kapot te schieten', 'steel hier een diamant' waarbij je constant naar de andere kant van de map gestuurd werd. Ik zal maar niet eens beginnen over de commandoposten..

FC3 lijkt echter een pareltje te worden, vanaf de eerste playthrough-demo had ik sinds lange tijd weer het gevoel bij een game dat ik 'm moet hebben. Nadat ik vervolgens de tweede sniper-style playthrough had gezien was ik definitief verkocht! O+

[Reactie gewijzigd door Vyo op 17 februari 2012 23:39]

Fc2 was echt slecht. En opgehemeld door Tweakers mede waardoor ik m kocht. En bedankt. Fc1 was wel leuk. Bij fc2 speelde hier ook een hele reclame campagne rara...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 18 februari 2012 00:29]

Zie nu pas dat far cry 2 een 9 kreeg van tweakers.net... Maakt voor mij eigenlijk alle andere reviews vanaf nu waardeloos.
FC2 had leuke graphics en was het 1e uurtje leuk, maar daarna werd snel duidelijk hoe ontzettend eentonig het spel was met dezelfde missies en oneindig re-spawnende enemies en slechte AI
Wellicht voor een andere missie/doel?
Dat is nou juist het mooie, je kan je creatieve geest de vrije loop geven :)

Ik ben ook heel benieuwd, vooral naar de opbouw van de game.
Als je met je oortje nieuwe opdrachten krijgt, dan hoop ik dat het niet te 'scripted' is.
Als je met je oortje nieuwe opdrachten krijgt, dan hoop ik dat het niet te 'scripted' is.
En ik dat het niet te 'grind' wordt, waar ik bij FC2 wel het idee had - veel 'sidequests' waren eigenlijk hetzelfde (haal een diamant op, vermoord die gozer, knal die vrachtwagen aan gort), en dat begint te vervelen.
lijkt me stug dat de ontwikkelaars dit niet hebben bedacht als optie
Ik vermoed dat het de bedoeling was om met de glider naast de zendmast te landen, iedereen neer knallen en daarna te vluchten! Wat ze dan NIET hadden verwacht was dat de speler op de zendmast landde.

Dus het spel laat een redelijke creativiteit toe voor de speler, zonder dat je persé een strak pad moet volgen!
Dat zegt niets, je kan bijvoorbeeld in Just Cause 2 ook echt alles op je eigen manier doen, niets staat je in de weg om alles op je eigen manier te doen, ontwikkelaars kunnen domweg niet alle manieren uitdenken. Ze geven je enkel de middelen ter beschikking, hoe je het verder doet is gewoon niet scripted, dat is juist het leuke aan dat soort gameplay.
Far Cry 2 was in mijn ogen een flop omdat alles te grote afstanden had om iets te kunnen doen.
Hoop dat dit een betere remake is van 1 dan zou hij echt tof wezen!
idd, Far Cry 2 was meer een race-spel dan een shooter
Voor elke missie moest je eerst 15 minuten er naar toe rijden en onderweg kwam je ook nog van die outposts tegen waardoor je nog meer opgehouden werd -_-

Op zich was het een goed spel, maar ik heb veel meer genoten van Far Cry 1
De 2de heb ik zelfs niet uitgespeeld...
Hier dezelfde ervaring.
Far Cry 1 was echt geweldig, deel 2 werd gewoon saai na verloop van tijd.
Steeds heen en weer rijden, heel het eiland over.
Op zich niet heel erg, maar dan komen die commandoposts ook telkens terug, zo vervelend....
Ga deze keer in ieder geval eerst de previews afwachten voordat ik hem bestel.
Far Cry 2 was even leuk, maar na de zoveelste controlepost te hebben uitgemoord (en die vervolgens na een paar minuten op miraculeuze wijze weer bemand was) had ik het wel gezien. Het was meer heen en weer crossen met tussendoor wat schietpartijen. Niet veel aan.
Ik ging in FC2 op de duur speciaal te voet om de commandoposten te vermijden... je kon iedereen afschieten, 50 meter verder gaan en plots was iedereen gerespawned... erg vervelend. Uiteindelijk ben ik er maar mee gestopt.

FC1 is één van de weinige games die ik twee keer heb uitgespeeld, het mooie was dat je een missie meestal op verschillende manieren kon aanpakken, rambo style, sniperen of zelfs heel het eiland rondrijden en van de andere kant aanvallen...
Ik heb Far Cry 2 wel uitgespeeld en als je het einde gezien hebt, dan komt het spel over of je het Afrikaanse gedeelte van de film Lord of War hebt gespeeld.
Opzich wel positief, maar die twee punten die jij noemt kan ik wel in meegaan. Verder was het echt een geweldig spel.

Maar nu ik Far Cry 3 heb ik gezien via de trailers en dankzij deze preview, wil ik dit spel al te graag spelen.

Alleen lees ik niks over een multiplayer, dat zit er niet in?
Ja soms kon dat echt gods irritant zijn.

Maar het geweldige vond ik dan weer die flamethrower, als 2 van die mannetjes met hun geprepareerde wagen op je af komen denderen met elke keer de versnelling-in-1-geluid als ze dichtbij zijn. Barbecue-en die handel. Of gewoon een bom leggen en wachten tot ze komen opdagen _/-\o_

En de grote omgeving vond ik goed te doen met alle reacties van elk element als je er op schiet met diverse wapens, net als de omgeving compleet afbranden 8)7

Ben echt benieuwd naar deel 3, kan niet wachten, hopelijk nu wat meer variatie in de missies en minder herlevende posts...
Far cry 2 was een spel wat je zelf ook leuk moest maken, door zelf manieren te ontdekken om missietjes te voltooien. Maar FC2 zag er toch wel bijzonder mooi uit. Zelfs nu komen de meeste spellen niet in de buurt bij de grafische pracht van FC2. De bijzondere omgevingen die je te zien kreeg bij het zoeken naar die diamonds was toch wel leuk. Uiteindelijk werd het rondrijden een beetje vervelend, maar de stukken waren gelukkig nooit echt lang en onderweg was wel van alles te doen, als je tenminste uit wilt stappen. Toch ook leuk hoe je op honderden manieren een basisje uit kon schakelen. Met de vlammenwerper voorop! Maar stealth en wat bommetjes was ook leuk en dan heb ik de mortier nog niet genoemd! Maar als je liever de afstand gebruikt, werkt het snipergebeuren ook bijzonder goed in FC2. Als FC3 hier in de buurt van kan komen qua gameplay en minder dode stukken kent, moet het wel een perfect spel worden.
Om farcry 2 uit te kunnen spelen heb je toch wel eventjes nodig ook :P dan is de lol er al af.
Dit zijn van die games waarbij je eigenlijk een S-AMOLED scherm in je monitor/TV zou willen hebben omdat de kleuren dan zo veel beter uitkomen! Verder lijkt het me echt een hele vette game, al zijn de graphics natuurlijk niet mee zo revolutionair als bij de eerste Far Cry.
Alleen als ik die in het artikel besproken paddos zou nuttigen ziet de wereld er uit zoals op mijn SG2.
Mainstream TFT monitoren hebben een kleiner kleur bereik dan een goed IPS scherm.
Maar ja wel weer iets meer lag.
De response tijd valt tegenwoordig wel mee hoor. Waar TN panelen soms geadverteerd 2ms grey-to-grey halen, zul je bij IPS panelen typisch 4-8ms vinden. Merk je dit verschil? Ik vind van niet (ben zelf van TN 2ms naar IPS 8ms scherm gegaan en speel shooters).
Heb zelf de orginele farcry op 19" 25ms TFT gespeeld.
Uiteraard ghosting.
Maar was best nog te doen.
Als je de vijand op afstand houd.
Nou ben benieuwd. Zie hier al reacties dat mensen willen dat het op 1 of op 2 gaat lijken maar het lijkt mij een beter idee om die beide games links te laten liggen.
1 was in het begin prima met een paar rare quirks zoals mannetjes die met handpistolen beter konden richten dan jij met je sniperrifle maar aan het einde, met de monsters, sloeg het nergens meer op.
2 was mijns inziens een flop met het gedoe met rondrijden en weapon wear and tear.

Laat ze maar gewoon een nieuwe maken en proberen de fouten van vroeger te vermijden.

Over dat mo-cap: ik vraag me echt af waarom niet elke developer dat gebruikt. Hetzij door een eigen mo-cap studio of door tijd in zo'n studio te huren ivm prijs. Het maakt de animaties zoveel beter.
volledig mee eens. Deel 1 was prima. de setting was leuk, de actie was goed en ineens kreeg je die monsters en leek het een andere game.

Deel 2 was voornamelijk slecht omdat je zoveel moest rijden en omdat elk checkpoint na 5 minuten weer bevolkt was met mannetjes. Kon je weer een halve stad clearen....

Even afwachten wat de gameplay ons gaat brengen dus, eilandsetting lijkt me iig weer leuk :)
Die mutants waren dus voor mij ook de rede dat ik 1 een beetje vreemd vond, maar het gedeelte voor de mutants heb ik met heel veel plezier gespeeld!
M.i. was in deel 1 het begin het beste inderdaad, deel 2 was zeker leuk en zag er mooi uit, maar de gameplay was redelijk eentonig.

Wat ik (vooral deel 1) wel goed vond was dat je redelijk eenvoudig mods kon maken, toch grappig om een leger rondrennende varkens achter je aan te hebben :P In deel 2 was het heel eenvoudig om mooie maps te maken, maar miste een beetje de vrijheid die je in deel 1 had.

In iedergeval benieuwd naar deel 3!

[Reactie gewijzigd door TSR90 op 17 februari 2012 16:12]

Toch mooi om te lezen hoe een studio een talentvolle acteur herkent, en op basis van een auditie een complete rol schrijft. Wat vervolgens een doorslaand succes lijkt te worden. Dat soort creativiteit kan ik wel waarderen. :)
Die marketeers zijn echt goed! Dat verhaal is zwaar b*llshit net zoals dat gebrabbel over de hangglider. Dat ontwikkelaars staan toe te kijken als een testpersoon de game speelt , is al discutabel. Dat die testpersoon een manier vindt die ze echt niet voorzien hadden...onzin.

Wat ze wilden zeggen: "Je kan deze game op heel veel verschillende manieren spelen. Silent of met grof geweld!" Maarja, dat deed de studio hiervoor ook al dus het zou teveel opvallen. Niets nieuws onder de zon.
Ubisoft? Dan vraag ik me af met welke DRM dit spel weer geïnfecteerd wordt. Tages, Starforce, of hebben ze een nog dieper op je systeem ingrijpend DRM 'tool' gevonden, waarmee ze de braaf betalende gebruiker kunnen ergeren?
Dit. Ik ben erg enthousiast over de trailer maar als Ubisoft weer die belachelijke DRM toepast dan laat ik deze game aan me voorbij gaan.
leuk dat ze weer terug gaan naar eilandsetting! Ben erg benieuwd hoe de gameplay zich gaat ontvouwen..


enne.. typo? "Groter kan het contrast bijna niet zien."
Die mannen zouden eens een RPG moeten maken met hun engine, ik zou compleet verloren willen lopen op zo een immens tropisch eiland :)
Dat ziet er alvast goed uit.
Zelf heb ik zowel 1 als 2 gespeeld, maar in tegenstelling tot wat ik van de meeste hier lees heb ik eigenlijk meer lol aan 2 beleeft, en heb dat eigenlijk nog steeds. We spelen zo af en toe nog wel eens een farcry 2 multiplayer thuis lan party met vrouw en kinderen (lekker opvoedkundig... :P ) en of met vrienden / familie. Met de single player viel me die enorme stukken rijden, wat veel al grootste nadeel hebben ervaren, dan ook reuze mee. Je kon het vaak zo uitkienen dat je zowel de hoofd als een site missie pakte, dan met de bus ging. Vervolgens via een post die je toch nog moest hebben naar een safe house om daar munitie aan te vullen en je auto te pakken naar je doel. Buiten om dat vond ik het scheuren en schieten met zo'n auto best tof. Het werd natuurlijk wel een zich herhalend iets op den duur, maar ja welk spel dat niet heel kort is heeft totaal geen herhalende elementen?
Wat ik hoop dat deze keer aangepakt is zijn die soms eeuwig stuiterende wapens en lijken.
Zo had ik in Far Cry 1 vaak dat een wapen als een bezetene in het schip bleef stuiteren met een voortdurend tering herrie tot gevolg. In Far Cry 2 zag ik dat helaas weer en bleven de lijken soms in een soort epilepsie aanval hangen. Het is maar een kleinigheidje maar toch...
Jammer dat het zolang wachten is, maar beter dat dan een haastig afgeraffeld spel.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*