Jurian Ubachs

Far Cry 3

Door , 100 reacties

Creativiteit gebruiken

'Oké, dat is leuk, maar wat heeft het in hemelsnaam met een first-person shooter te maken', denk je wellicht. Het antwoord? Alles. Denk terug aan games die je in de loop der jaren echt hebben weten te pakken, en vraag jezelf eens af wat daarbij de sleutel tot succes was. Het constante gevoel van opgejaagd zijn en een vijand die overal op kan duiken in Half-Life. Het gevoel van dreiging dat elk gangetje in Doom uitstraalt. Of wat dacht je van BioShock, waarin je soms vreemde deuntjes uit een speeltje van een baby hoort komen, wat daar dan vooral angstaanjagend is in plaats van rustgevend. Sfeer kan een game maken of breken, en juist gameplay-passages zoals op de vorige pagina beschreven spelen daar een grote rol in.

Sfeer is echter maar een deel van het geheel. Een fijn cliché dat we hier kunnen gebruiken is dat de gameplay natuurlijk in orde moet zijn. Aangezien we echter nog niet hands-on hebben kunnen spelen, bewaren we dat voor een later moment. Voor nu veel leuker om te bespreken, is de openheid die Far Cry 3 continu herbergt in die gameplay. Denk niet per definitie aan de openheid van Grand Theft Auto, want in Far Cry 3 heeft Brody in principe altijd wel een plek waar hij heen moet of waar een volgende missie begint, het spel is niet per definitie bedoeld als een free-roaming game. Maar dat neemt niet weg dat je het af en toe wel zo kunt benaderen.

*Taggen

Een treffend voorbeeld krijgen we als Brody van Willis - de kerel die in zijn oortje babbelt, het verhaal daarachter kennen we nog niet - de opdracht krijgt een zendmast op een gestrand schip uit te schakelen. We zien hoe Brody zich al schietend een weg naar de zendmast baant. Voor het uitschakelen van vijanden verdient Brody skillpoints, maar wat hij daar precies mee kan hebben we nog niet gezien. Interessanter is dat Brody vijanden kan 'taggen'. Hij neemt dan foto's van de situatie, en gespotte vijanden worden daarna weergegeven op de minimap. Geen overbodige luxe, want eenmaal in de shoot-out lijken de vijanden prima hun mannetje te staan. We zien onder meer hoe vijanden pogingen ondernemen Brody te flankeren. Dat biedt hoop voor de kunstmatige intelligentie in het spel.

De scène neemt, terwijl Brody de laatste paar vijanden uitschakelt, een minuut of tien in beslag. Nadat de zender is uitschakeld, verschijnen in een klein bootje weer nieuwe vijanden ten tonele. Brody is dus nog wel even bezig, en dat gaf ons een mooie gelegenheid om te zien hoe anders het had kunnen gaan. "In playtesting", zo legde Mark Thompson uit, "zagen we spelers situaties op totaal verschillende manieren aanpakken. Neem de scène met het schip, die je net hebt gezien. We zagen een tester die een hangglider bovenop een berg vond. Hij pakte de glider, zweefde naar de boot toe, landde precies op de zendmast, zette de zender uit en vluchtte zonder iemand te doden weer de jungle in. Ondertussen stonden de toekijkende ontwikkelaars vol verbazing te kijken, want niemand heeft dat ooit van tevoren zo bedacht. Een simpel voorbeeld van hoe de spelwereld gamers in staat stelt hun creativiteit te gebruiken."

*Raakvlakken met Skyrim?

Die vrijheid is waar veel liefhebbers van singleplayer avonturengames op zitten te wachten. Niets is leuker dan iets in de omgeving vinden dat je in je voordeel kunt gebruiken en wat jouw gameplay-ervaring anders maakt dan de ervaring van iemand anders die hetzelfde spel speelt. Het succes van The Elder Scrolls-serie is voor een groot deel op dit concept gebaseerd. Natuurlijk zijn Far Cry 3 en Skyrim twee volstrekt verschillende games, maar ze hebben wel enkele waardevolle raakvlakken.

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*