Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

PlayStation Vita

Conclusie

Op basis van ongeveer anderhalve week spelen met de PlayStation Vita is het lastig om een finaal oordeel te geven over de handheld-console, niet in de laatste plaats omdat een groot deel van de launch line-up nog niet in ons bezit is, en de games zijn natuurlijk wel belangrijk voor een gameconsole. Desondanks hebben Paul en Jurian een mening gevormd over Sony's handheld.

Paul: De PS Vita is een uitstekende handheld. Hij ligt erg lekker in de hand, het scherm is een genot om naar te kijken en de bediening is uitstekend. Vooral de tiltfunctie springt er wat mij betreft uit. Die is niet in iedere game te gebruiken en dat is misschien maar goed ook, maar waar hij wel gebruikt wordt, functioneert hij verrassend goed. Toch is de tweede thumbstick wat mij betreft de grootste meerwaarde van de Vita, voor wat de bediening betreft. Het is daarmee opeens zoveel natuurlijker om actiegames te spelen. Het is echter vooral de keuzevrijheid die ontwikkelaars krijgen, wat ik erg prettig vind. Dat levert bij de launchgames veel variatie op in de manier waarop ze bestuurd kunnen worden, en ik hoop dat die trend zich doorzet.

Vrienden zoeken

Wat connectiviteit betreft word ik vooral enthousiast van de optie om tegen een PS3 te spelen. Functies als near zijn leuk, maar lijken mij meer geschikt voor een Japans dan voor een Westers publiek. Bovendien valt of staat het succes van near met het succes van de Vita. Als die slecht verkoopt, zul je via near ook geen andere spelers vinden. Of de Vita een succes gaat worden, vraag ik me af. Aan de handheld ligt het niet, die is prima. Hij is duur, maar daar krijg je ook een prima apparaat voor terug. De prijs van games is wat mij betreft een groter probleem. Sony brengt tijdens de lancering van de Vita bewust een aantal full-priced games op de markt, die rond de 40 euro kosten. Door de populariteit van mobiele telefoons en tablets is de markt voor mobiele games echter in rap tempo veranderd, wat wil zeggen dat gebruikers gewend zijn aan games die ze voor een paar euro kunnen kopen. Je betaalt voor Grand Theft Auto III bijvoorbeeld nog geen 4 euro.

Vreemd genoeg zag Sony die trend juist op tijd in. Bij de lancering van de PSP Go in 2009 introduceerde Sony ook Minis, kleine en goedkope games die te downloaden zijn via het PlayStation Network. De tijd en de PS Vita lijken rijp voor dergelijke goedkope games. Gelukkig verschijnen er vlak na de launch van de Vita ook wat games die enkel als download te krijgen zijn en die wel goedkoper aangeboden worden. Zo zal het al genoemde MotorStorm RC voor een paar euro binnen te halen zijn. Het succes van de PS Vita zal wat mij betreft niet alleen afhangen van de kekke specs en toffe bediening, maar ook van de prijs van de games. De games die gepland staan zijn gelukkig interessant genoeg. Uncharted: Golden Abyss is een lekker volwaardige actiegame, Everybody's Golf de wat kiddy, maar wel diepgaande golfsim die je kent van voorgaande edities en er verschijnen binnenkort nog wat games waar ik in ieder geval erg naar uitkijk. De zwart/witte puzzelaar Escape Plan wordt een goedkope download en ook naar het Japanse Gravity Quest en de shooter Unit 13 kijk ik uit. Bij mij blijft de Vita dus nog wel even in de tas zitten.

Jurian: Laat ik beginnen met te melden dat ik waarschijnlijk bevooroordeeld ben, omdat ik een van de weinige gamers lijk die zijn PSP nooit heeft laten verstoffen. Ik speel nog steeds af en toe op de PSP, en vind dat ook nog altijd leuker dan gamen op de Nintendo-handhelds. De Vita sluit wat dat betreft ook goed aan bij mijn voorkeuren, dus het zal niemand verbazen dat ik enthousiast ben over het apparaat. Als liefhebber van zogenaamde 'hardcore games' is Uncharted voor mij favoriet binnen de line-up. Eerder heb ik al even met FIFA Football kunnen spelen en ook dat beviel prima.

Ik benader de Vita dan ook vanuit het perspectief van een gamer, en zie in de Vita een apparaat waarmee de kwaliteit van games op de PlayStation 3 en de Xbox 360 kan worden benaderd. Dat daar momenteel nog wat dingen bij komen kijken, zoals de tiltfunctie en touchscreenfuncties, is te verwachten. wij noemen het bij Uncharted een minpuntje, en daar waar het geen natuurlijke meerwaarde oplevert zal dat vaker op die manier worden gezien. Persoonlijk vind ik dat gamen via touchscreens of tiltfuncties vrijwel nooit een meerwaarde biedt, en het is aan de ontwikkelaars om mijn ongelijk te bewijzen.

De hamvraag: moet je de Vita halen en wordt het een succes? Voor iedereen die veel games speelt of wil spelen terwijl hij onderweg is, zou ik de Vita absoluut aanraden. Een geschikter apparaat om op te gamen in de trein is er niet. Of het een succes wordt, is echter van meer zaken afhankelijk. Veel van de andere Vita-features overlappen met andere apparaten, zoals telefoons en tablets. De vraag is dan of het prijspeil van de Vita aantrekkelijk genoeg is. Voor hetzelfde geld heb je immers een volwaardige console of een aardige telefoon of tablet, en dan is het dus maar net de vraag waar de consumer zijn centjes liever aan uitgeeft.


Lees meer

Sony verlaagt prijs PlayStation Vita Nieuws van 20 augustus 2013
Sony: PlayStation Vita is regiovrij Nieuws van 17 september 2011

Reacties (105)

Wijzig sortering
Ik heb de vita zelf in januari al in mn bezit gehad. Uncharted uitgespeeld en dat was een geweldige ervaring voor een handheld game! Ook de bouwkwaliteit van de vita is gewoon goed. Veel beter dan de originele PSP gelukkig.

Ik denk toch dat dit wel een must-have is voor de (playstation)-gamer.
Ik heb zelf een PSP Slim&Lite, en heb al een pre-order doosje voor de Vita, dus deze gaat er zeker komen over een week :).
Als aanvulling op het tabelletje met de laagste prijzen.

Amazon.fr heeft de laagste prijs voor 238 inclusief verzendkosten krijg je:
PS Vita wifi, 8GB mem card en de pre order box.

Amazon.de is het goedkoopt met een game er bij, ongeveer 277euro.
Maar dan moet je wel hopen dat hier netjes de engelse taal bij zit.

In nederland heeft bartsmit de beste actie.
Bestel je de vita + een game dan krijg je een kortingscoupon van 25euro.

32GB kaarten in europa niet te krijgen, zijn via planetaxel.com voor ongeveer 76euro inclusief alle kosten aan te schaffen.
Een paar jaar geleden irriteerde ik me nogal aan mijn gedrag dat ik de hele dag achter de pc zat en ik keek uit naar de ipad, waarvan ik hoopte dat dit me wat meer uit die hoek zou halen. en inderdaad, sinds ik mn ipad heb computer ik nog net zo veel, maar in de zomer doe ik dat lekker in de tuin.
maar sinds ik weer wat mee game op mijn pc heb ik t zelfde gedoe weer. Leuk om in de winter maanden je lekker in een game te verliezen, maar waarom moet je dan maar gelijk als een slaaf aan de ketting? wat ik mis is iets portables, maar dan wel iets met een volledige ervaring. Ja je kan tegenwoordig GTA3 op je ipad spelen, en als ik niet iets beters had dan had ik dat waarschijnlijk ook een stuk vaker gedaan dan nu t geval is. Het is meer retecool dat t kan, maar eigenlijk houdt t daar ook wel mee op. Nou kan je op een tablet ook wel een controller aansluiten, en onlive spelen, maar echt dan kan je t beste je pad nog steeds op een computerburootje gaan zetten. Voor de rest wordt er dan wel gezegd dat de vita een beetje laat komt en dat je ook op je smartphone kunt gamen, maar wees eens eerlijk, die games zijn meestal het doodschoppen niet waard. Als je echt causual wilt gamen, Ja dan ben je inderdaad beter uit met je phone en dan is een vita ook veel te duur. Koop dan een Yinlips voor 118 dollar bij shenzei. Kan je zelfs de nintendo emulator op draaien.
[img] http://www.etronixmart.co...ndroid-Game-Console-1.gif [/img]
http://www.etronixmart.co...rt-mini-tablet-p-975.html

Ik denk, en hoop dat de vita me weer een beetje mobiel maakt. Niet in die zin dat ik denk dat je Just cause 2 of Heavy rain *lief naar sony kijk* in een kwartiertje op de bus gaat zitten spelen, daar zijn die games veel te intens en ingewikkeld voor. Maar meer in en om het huis of op de bank terwijl die ander op de pc of tv bezig is. lekker relaxed. Bovendien, met een batterijduur van 3 uur loop je toch de helft van de dag met een lege vita door de stad.

En ja wat is succesvol? Het zal zeker geen ipad of een galaxy II worden, Misschien zelfs geen DS3D. Dat van dat jhet ding net zo duur is als een echte console vindt ik geen argument. De meeste van ons hebben al een console ( welk gezin heeft er nou nog geen console?) Ik heb al een Xbox. Om er nou nog een Ps3 bij te komen voor die paar exlusives, nou nee. Vooral om dat die exlusives straks ook op de vita te koop zijn.

We komen steeds meer in een wereld waar op niches ingespeeld moet worden. Gelukkig word electronica steeds goedkoper, ik kan me tenminsste voorstellen dat voor die quadcore een stuk minder ontwikkeltijd en geld nodig is geweest dan voor de Cell in de PS3.
Ik zie de vita dan ook meer als een verbeterde PSP.2.0 en ik hoop voor sony dat ze dat zelf ook zo ingeschat hebben. Een paar miljoen zullen dr de eerstkomende jaren wel nog in zitten.
Maar t zal niet de topseller worden in handhelds, eerder de Top handheld onder de handhelds en een mooi visitekaartje van sony over hun technisch kunnen.
Het is een mooi statussymbool, ik zie t wel zitten dus.

Alleen jammer dat je er niet mee kan bellen. Dat is iets wat ik tegewoordig zo weinig meer doe dat het toch een beetje irri is om daar 2 devices voor op zak te hebben. Ik zit er dan ook serieus aan te denken om voor die functie een goedkope dumbphone van een eurootje of 30 te gebruiken. Die gaat tenminste ook gewoon een week mee. Doe ik de rest wel op de vita.

[Reactie gewijzigd door verleemen op 15 februari 2012 11:33]

Even een uitbreiding op het Chinese Gaming toestel dat je aangaf, er zijn nu ook al andere zoals deze in Tablet vorm:

JXD S7100 Tablet PC 7"

http://chinagrabber.com/search.aspx?find=jxd+s7100

http://www.youtube.com/watch?v=xjMqM0mXLe0

Iets duurder dan je Yinlips, vooral als je de versie met Capacitive Touchscreen neemt.
Probleem is alleen dat je met de Vita zoveel meer kan dan een telefoon.... En ook nog bellen n principe... Dus tis imo niet de vraag of het een succes wordt meer hoe groot t succes zal worden. En die games van een paar euro kunnen nooit tippen aan de full games die ze voor de volle mep aanbieden. Bovendien zijn RR en Asphalt al 30 euro wat best wel meevalt zeker in vergelijking met de 3DS.
Een mooie review, ik ben vooral benieuwd naar de AR uitbreidingen, die zien er veel leuker uit en interactiever dan die van de 3DS. De 3DS heeft niet veel AR kaarten uitgebracht, wat erg jammer is. Ik had stiekem gehoopt dat in deze review een vergelijking wordt gemaakt met bestaande handhelds :S
Ik zie namelijk dat het grafisch niet veel beter is dan de 3DS.
Grafisch niet veel beter is dan de 3DS? Waar baseer je dat op? Het grafische van de 3DS is stukke minder.
Bijvoorbeeld neem Ridge Racer
3DS: http://www.gametrailers.com/video/best-of-ridge-racer/712353
PSV: http://www.youtube.com/watch?v=Ul5gBl9TkWU
PSV directe feed: http://www.youtube.com/watch?v=l4WY0JxWL7M

En ja, wat voor vergelijking kan je maken, de enige huidge handheld is de 3DS en gezien de vorige generatie handhelds hetzelfde zijn als de huidige (alleen dan langzamer en minder features), blijft dus alleen de 3DS over.
Tja en je kan de 2 vergelijken, maar tot in hoeverre, ze zijn eigenlijk te verschillend.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 15 februari 2012 10:03]

Grafisch kan de PS Vita meer dan de 3DS, zie de eerste paginain het artikel.

Mijn oordeel over het apparaat is:
wachten. Dit soort gedrag is onvergeeflijk:
Ook voor die geheugenkaart heeft Sony een eigen vormfactor gekozen, die is afgeleid van de standaard microSD-kaart. Dat is een veilige optie, want de inhoud is moeilijk via andere media uit te lezen, maar niet echt klantvriendelijk. De geheugenkaarten van Sony zijn behoorlijk duur.
Ze hebben het kunstje eerder geflikt met de dure Memory Sticks, nu brengen ze camera's uit met "gewone" SD-slots.
Ik zeg het product doodzwijgen totdat ze over de brug komen met een oplossing waarbij ze de consumenten géén poot uitdraaien.
Maar door de keuze van normale SD-kaarten voor de 3DS, kan er wel makkelijk worden gewerkt aan gekraakte kaartjes met gedownloade games.
Ik geef toe, ik heb het ook niet op vreemde kaartjes die daardoor duurder worden. Maar daar hou je wel de hackers voor even buiten de deur.
Datzelfde kan ongeacht wat voor soort medium er gebruikt wordt, als een systeem toegang geeft tot een geheugenkaart, kan er altijd via dat medium gekraakt worden.
Klopt, maar daardoor hou je ze wel voor even buiten de deur. Want niet iedereen beschikt over een slot op de pc voor die nieuwe Sony geheugenkaarten. Je hebt er dus al wat technische kennis voor nodig. Het kraken kan je toch nooit tegen houden, alleen goed vertragen..
De kaartlezers zullen wel snel verschijnen zodra deze beschikbaar zijn
Ben ik het niet mee eens, zo'n lezer is zo gemaakt. Hackers komen overal doorheen.

Dit is gewoon Sony die geld wilt verdienen, heeft echt nul komma nul met bescherming tegen hacken te maken.
Ik denk zelf dat dit een licht gemodificeerde memory stick wordt.
Ik denk zelf dat dit een licht gemodificeerde memory stick wordt.
als ik naar het kaartje van de vita kijk, is het eerder een minimaal gemodificeerde mini-SD.
Er staat alleen dat ie een groter speelveld heeft, niet grafisch sterker of beter...
Misschien moet je dan toch verder kijken dan je neus lang is. De PS Vita blaast de 3DS op grafisch gebied omver en dat is een feit...punt uit!

Hier hoeven we geen discussie over te beginnen.
Anoniem: 243667
@Nas T15 februari 2012 11:45
Veel succes, wordt meteen de aanschaf van je Vita duurder.
Ja en als apple het doet dan accepteerd iedereen het... (Woekerprijzen vragen voor geheugen zonder optionele keuze)... Apple vraagt zelf ruim het dubbele...
De trailers zeggen ook niet zoveel, ik heb bijv Streetfighter gespeeld en Resident Evil Revelations, dat waren erg hele mooie games. De trailers die jij laat zien zijn ook erg uitvergroot en niet zoals die op de psp vita direct opgenomen op een psp vita scherm.
Ik heb een nieuwe link toegevoegd. Dit maakt het alleen niet beter voor de NDS, eerder nog slechter.

Ik geloof zonder meer dat er mooie spellen zijn op de 3DS, maar je kan ze niet vergelijken met de kwaliteit van de PSVita.
Streetfighter stelt eigenlijk weinig voor, weinig om in te laden enz. Resident Evil ziet er best goed uit maar eigenlijk ziet het er goed uit omdat de simpelheid goed is uitgewerkt.

Je moet vergelijkbare titels vergelijken, Ridge Racer is zo'n game die op beide systemen te vinden is.
Mja, maar Ridge racer is 3D gemaakt, de resolutie is een stuk lager ook. Daarentegen als je dan naar een ander spel kijkt, bijvoorbeeld Asphalt 3d http://www.youtube.com/watch?v=06knGoeNDns dan vind ik het verschil niet zo groot.
Hierbij nog een review op de 3DS http://www.youtube.com/watch?v=wNM78EDolg8
Niet zo groot?
Zelfs moderne smartphones kunnen dit soort graphics nog tonen.
Het verschil in graphics is ongeveer die van ps2 en een ps3.
Nee het verschil is "relatief" minder groot. Waar de psp bijna echt een ps2 is, die de vita het allemaal op een duidelijk lagere resolutie dan de ps3.

Desalniettemin is wel de PSVita overduidelijk beter op grafisch gebied dan de 3DS.

Maar wat voor mij duidelijk is is dat de PSVita nu "weer" in dezelfde strategie duikt als de PSP en zal hierdoor zeker geen eerste worden. Daar doet de beste hardware weinig aan. Sony blijft teveel leunen op "playing console in your hand"... Terwijl bijna iedereen hetzelfde spel liever op een tv speelt. De DS (en nu 3DS) gaan in het algemeen veel meer voor "pick up and play".... Korte arcade achtige spelsessies, die aansluiten bij het handheld gebruik wachtend op de bus, zittend in de trein etc).

Stel jezelf dan ook de vraag hoeveel anders is de PSVita tot de 3DS als de PSP was tot de DS? Het blijft enkel in hardware bigger, better, bolder.

Ik denk dan ook dat met een strategie die meer op die van Nintendo lijkt qua type spellen Sony veel meer kan winnen, dan enkel de focus op de hardware en de AAA ps3 titels op de handheld. Kortom ze zouden het in theorie makkelijk moeten winnen, maar Sony is net als Nintendo wel altijd rechtlijnig op hun spoor tenzij het ECHT mis gaat.

@Michielgb: Eh ja: "Almost all PS2 games run at 640 x 448 interlaced"... Dus eerder

640x448 = 287k (PS2)
/
480x272 = 132k (PSP)
=
factor 2,1 (uitgezonderd GT4)

V.S.

1920x1080 = 2074k
/
960x544= 522k
= factor 4

Ik moet toegeven dat het vooral de downloadable games zijn die op Full HD draaien... Maar Een titel zoals Wipeout die op beide systemen draait, is een eerlijke vergelijking. Daarnaast heb je niet de vergezichten met Uncharted Golden Abys zoals die in Uncharted 3...

@Rin: Alle titels die je noemt zitten in een HD collectie, waarin je duidelijk kunt zien dat er geen noemenswaardige verschillen zijn.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 15 februari 2012 15:27]

Nee het verschil is "relatief" minder groot. Waar de psp bijna echt een ps2 is, die de vita het allemaal op een duidelijk lagere resolutie dan de ps3.
Eh, nee?

De PSP: 480x272. PS2: 720x576.
PSV: 960x544. PS3: 1280x720.

De PS2 tovert ± een factor 3 meer pixels dan de PSP op een tv, een PS3 ± een factor 2 meer dan de PSV.
Het verschil tussen de PS2 en de PSP was ook best groot hoor. De top PSP games zoals Metal Gear Peacewalker en God of War zien er toch minder uit als de PS2 varianten, vooral op het gebied van schaal.
De verschillen tussen god of war 1 en 2 op de PS2 qua schaal, diepte en rauwe polygon count was echt veel groter dan de PSP games. Het was impressive wat de PSP in de tijd kon maar elke game die ook op de PS2 was of vergelijkbaar zag er beteruit.Nog een voorbeeld is burnout dominator op beide systemen en of bunrout legend vs burnout 3.
Sinds wanneer is de resolutie de graadmeter voor grafische kwaliteit? Hier doelen ze niet op. Ze doelen erop dat de ERVARING bijna gelijk is aan de PS3. Dus grote omgevingen, meer vijanden op je scherm, minder gameplay beperking, etc
Ridge Racer is ook zeker niet het beste voorbeeld om graphics van de 3DS te showen :')
Maar maakt het nou echt uit of de graphics iets slechter zijn op de 3ds?
Je kiest dan wel meteen een spel dat er op de 3DS gewoon niet al te mooi uit ziet, er zijn heel wat spellen op de 3DS die er beter uit zien dan Ridge Racer.

Neemt niet weg dat de PSV inderdaad een stuk sneller is natuurlijk maar je laat het verschil nu groter lijken dan het werkelijk is.
Ik snap niet dat ze er niet gewoon een telefoon van maken.
Nog ff een paar antennes, een modem chipje en wat extra software en je kan bellen.

Ik vind het gewoon compleet nutteloos om met 2 mobiele apparaten op zak te lopen, daarom komt er nooit een PS of Nintendo handheld meer in hier.

Pas als je er ook mee kan bellen wordt het weer interessant, want alle smartphones zitten tegenwoordig op de Android Market of App Store en hebben een ruime keuze aan leuke games.
Mijn grote vraag die ik niet beantwoord zie in deze review....hoe is het gesteld met de weerspiegeling in het scherm???
Dat is de voornaamste reden dat mijn PSP al jaren ligt te verstoffen omdat ik me zeer snel aan de reflecties irriteerde. zowel bij kunstlicht als met natuurlijk licht zat ik altijd te draaien en te zoeken naar een kijkhoek zonder irritante reflecties.
Volgens mij heb je daar meer dan geschikte screenprotectors voor.
Het beeld word dan wel wat donkerder.
hoe is het gesteld met de weerspiegeling in het scherm???
Ik vind dat best meevallen met de Vita. Het is niet zo ontspiegeld als museum glas bij de inlijster, maar het doet 't zeker niet slecht. Bovendien heb ik 't idee dat je er door het gebruik van een OLED scherm sowieso minder last van hebt.
Dat vraag ik mij ook af, en iets over het scherm heen plakken is ook geen optie want dat lukte me nooit om zonder lucht bellen voor elkaar te krijgen. Dat is wel de reden dat men psp uit eindelijk niet meer gebruikt werd.
Tsja, ik heb op mijn telefoon ook geen screenprotector, en die is bij mij altijd prima zichtbaar in de auto (in de gradle) of als ik rond loop onder de brandende zon.
Dus ik denk dat het wel meevalt. Schermen van tegenwoordig hebben over het algemeen al een bepaalde coating.

Ik heb op mijn laptop met glanzend scherm er ook nooit last van dat het reflecteert ofzo ..
Ga dan eens met je rug in de zon zitten en me je laptop voor je. Dan zie je echt helemaal niks op het scherm, hij veranderd dan compleet in een spiegel. Vooral met de laaghangende zon die je rond deze tijd van het jaar hebt, is het echt een hel. Je moet dan echt in de schaduw gaan zitten om goed te zien wat er op je scherm staat!

Voor mij geen laptops meer met spiegelde schermen!
Bij de aankondiging van de Vita was ik enthousiast, het zag er nice uit. Maar nu enkele maanden later heb ik mijn twijfels. Heb ik het geld ervoor over om een Vita te kopen? Ik heb een krachtige PC en mijn smartphone laat mij ook niet in de steek. Twijfels. Misschien eerst maar eens wachten op reviews van de third party games ;-)
Je kan het ook anders bekijken, de PS Vita zal meer tussen je PC en je telefoon in staan. Je telefoon is (indien je een smartphone hebt) minder gemakkelijk qua games spelen, aangezien de PS Vita (eindelijk!) dual analoge sticks heeft.
Ik heb zelf een iPhone 4S, PSP, iPad 2, computer, Xbox360 en een PS3, maar toch vind ik dat de PS Vita er prima tussenin past.
Aan de andere kant heb je je telefoon altijd bij je, en je hebt dan wel geen fysieke knoppen om te gebruiken, deze zijn dan ook niet nodig omdat spellen anders worden gemaakt.

Natuurlijk heeft de PSV pluspunten en een goede kans dat ik er ook 1 koop op een bepaald moment, maar waar ik destijds nog mijn PSP voor veel dingen gebruikte (film, muziek, spellen), kan mijn telefoon bijna alles wat ik er eerst op deed. Ja het spelaanbod is anders/minder, maar voor de tijd dat ik in het OV zit, voldoet mijn telefoon.

Ik denk dat veel mensen datzelfde gevoel zullen hebben, de verveling die je vroeger in de trein had, die is niet meer aanwezig, dus je bent een flink gedeelte van de markt kwijt.
Je hebt wel gelijk, echter zag jij je PSP zoals je beschrijft meer als portable multimedia device, waar je telefoon tegenwoordig inderdaad uitermate geschikt voor is, alleen de PS Vita is dan ook meer bedoelt voor personen die op een mobiel apparaat toch wel meer serieuzer willen spelen met fysieke knoppen en dergelijke.

Toch een iets andere weg, maar zoals jij het beschrijft, zal je inderdaad niet veel meerwaarde zien voor de PS Vita, maar er zijn genoeg andere mensen die hier wel voor kiezen.

Ik speel ook wel af en toe Angry Birds op mijn telefoon, of Settlers op mijn iPad, die games zijn er uitermate voor geschikt, echter zijn er ook genoeg spellen die ik nu nog op mijn PSP speel, waar ik toch telkens die tweede analoge stick mis, en waar dat bij de PS Vita is opgelost. Voor zulke mensen is de PS Vita iets meer weggelegd.
Een oplossing? www.icontrolpad.com

Kan je gebruiken op zowat alle Smartphones, en Tablets dat BT hebben. Kleiner om mee te nemen dan een Vita. Ook pak goedkoper, en je kan het blijven gebruiken bij multiple generaties van smartphones / tablets aangezien het niet gelinkt is aan één device.

Of gewoon een PS3 controller, kan je naar het schijnt ook contacteren op bepaalde Smartphones & Tablets ( maar is wel meer bulk ).

Ik heb me altijd afgevraagd wat er zou gebeuren als Apple een iPad zou uitbrengen met gaming controles. Ik denk dat men wel eens Nintendo & Sony grondig pijn zouden doen op de console markt ( zeker aangezien de nieuwe generatie tablets dezelfde kracht bijna of meer gaan hebben dan de Vita ). De Vita op hardware gebied eigenlijk niets anders, dan een Smartphone met controles erop, zonder de "Phone" deel.
Niet bepaald een oplossing .. Spellen zullen hier specifiek voor compatible gemaakt moeten worden.
Ja op zich heb je wel een punt :) Aan de andere kant heb ik met de PSP ook veel plezier gehad en vooral die toevoeging van twee stick maakt het interessant. Ik denk er nog even overna! ;)
Wat ik gewoon echt met de PSP en nu de PSV heb, er komen vette volwaardige games op uit.. maar mijn gevoel zegt me altijd dat als ik zulke spellen wil spelen wel op de PC of console ga spelen.

Dat is ook de reden dat ik de DS en nu de 3DS heb.. Spellen die daar op uitkomen zijn (meestal) echte handheld games
PSP had ik gekocht gelijk. En heb ik vooral veel gebruikt op vliegreizen enzo. Was altijd goed te doen, batterij ging best lang mee zolang je de brightness maar niet al te hoog zette.

PSVita is ook een erg mooi apparaat. Ben altijd wel gecharmeerd van portable gaming. Echter denk ik dat het grootste probleem van de PSVita is dat de meeste mensen nu toch al een snelle smartphone hebben waar je ook goed op kan gamen. Natuurlijk kun je niet hetzelfde op als op de PSVita, maar ik vermaak me erg goed met de spellen op mn smartphone.

Dat is dan ook de reden dat ik niet gelijk naar de winkel ren en het maar even afwacht...
Nadeel van gamen op je smartphone is dat je op een gegeven moment je accu leeg hebt. Dan liever de accu van de Vita leeg ipv zodat ik nog kan bellen. :)
Ik moet zeggen dat die AR functionaliteit er heel erg gaaf uit ziet, en soepel!
Is het ook mogelijk om video en muziek bestanden af te spelen?
Dat is mogelijk =)
De PS Vita zal niet minder functionaliteit hebben tegenover de huidige PSP, dus ga daar maar vanuit inderdaad.

(Dit is de tijd van features toevoegen; niet verwijderen)
Haha, dat is een goeie. Wat dacht je van Custom OS op PS3? :)
Wat is met jouw commentaar, het verlies van de PS3 tegenover de PS2? Had de PS2 dan wel 'Other OS'? Nee. Daar gaat dit om, ik heb het hier over functionaliteit tegenover de vorige generatie console/handheld, niet over het zelfde apparaat na bepaalde tijd.

En trouwens, waarvoor mis je Other OS nou werkelijk, om er een Linux op te zetten waarbij je niet eens de GPU of meerdere cores van de CPU aan te spreken? Kom op, iedereen gebruikt het gemis van Other OS om de PS3 te bashen 8)7 . Mensen die echt perse Linux willen gebruiken, hebben dat wel op hun PC staan, of hebben een mediaplayer met Linux. (Je kan je PS3 met Other OS niet eens als mediaplayer gebruiken overigens xD)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 16 februari 2012 13:13]

Snap wel wat je bedoelt, en je hoeft de otheros discussie ook heus niet op te rakelen. Heb geen PS3 dus het interesseert me ook vrij weinig.

Maar je noemt een product van Sony en de stelling "Dit is de tijd van features toevoegen; niet verwijderen", vond het wel ironisch ...

En dat dat ding video en muziek kan draaien lijkt me ook meer dan logisch.
De Vita werkt met apps die in multitasking draaien. Dus muziek kun je gewoon met de Music app gebruiken om je favoriete tracks ook tijdens het gamen te luisteren. De videoplayer en de browser werken niet in-game maar de rest van de apps op dit moment wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee