Ghost Recon: Future Soldier

Verre van perfect

Kort na de scène op straat verplaatste de actie zich naar twee helikopters. De speler zit in een van de helikopters en dient met een minigun af te rekenen met de bewakers van een High-Value Target. Niet baanbrekend, maar een scène waarbij je flink vanuit een heli mag ratelen is altijd leuk.

Toch is dat niet het soort level dat vertrouwen in Ghost Recon: Future Soldier schept: een run & gun-segment of een gescripte helikopterscène is niet waar Ghost Recon gewoonlijk mee scoort, en er zijn games die dat soort dingen beter doen. De ware kracht van Ghost Recon: Future Soldier kwam naar boven in de laatste missie die we speelden. In deze missie worden de Ghosts ergens in een Russisch bos gedropt, zonder enige vorm van luchtondersteuning. Je bent op dat moment op jezelf en je gadgets aangewezen.

*Sneaken door het bos

Het is in deze wat ruimer opgezette omgeving dat Future Soldier het best tot zijn recht lijkt te komen. Met je team van vier man sneak je voorzichtig vooruit en verken je de omgeving met de eerder beschreven drone en recon-granaten. Al scoutend, taggend en uitschakelend baan je je zo een weg door het bos, tot je uiteindelijk een vijandelijke basis overneemt.

Hoe sterk de gameplay hier bij vlagen ook is: Future Soldier komt nog niet in de buurt van perfectie. Wat ons in deze missie vooral tegen de borst stuitte, is dat de vijanden nogal blind lijken te zijn. Pas als je de drone ongeveer recht voor ze hangt, zien ze het vliegende geval en slaan ze alarm. Aangezien een drone even groot is als een flinke adelaar, vinden we dat best raar. Daarnaast is het jammer dat je vijanden vrijwel altijd weten waar je team vandaan komt, ook al hebben ze niet je soldaten, maar alleen de drone gespot. Volgens de makers hebben de AI-soldaten alleen een globaal idee waar je zit, maar ze wisten ons toch keer op keer haarfijn tussen de bosjes vandaan te pikken. Het schijnt mogelijk te zijn je opnieuw te verstoppen, maar daar slaagden we vooralsnog niet in.

*Limieten van de consoles

Daar komt bij Dat Ghost Recon: Future Soldier een perfect voorbeeld is van wat de limieten van de consoles nu voor shooters betekenen. Hadden we niet met zijn allen kritiek op de grafische prestaties van de consoleversies van Modern Warfare 3 en Battlefield 3? Ghost Recon: Future Soldier doet het niet veel beter dan die games. De Ghosts zijn mooi vormgegeven en prima geanimeerd, maar de flora en fauna om je heen steken daar dan weer schril bij af. Gelukkig verdient het geluid een pluim en trekt dat het geheel van de audiovisuele presentatie weer naar het positieve toe. De realiteit is echter dat consoles niet meer met de pc meekunnen en daardoor is de eerste indruk op grafisch gebied niet direct positief.

*Gunsmith

We moeten ook nog even aandacht besteden aan Gunsmith. Wellicht heb je tijdens de E3 van afgelopen jaar gezien hoe iemand van Ubisoft demonstreerde dat je Gunsmith kunt gebruiken om je wapens aan te passen en dat je dat met Kinect kunt doen. We hebben Gunsmith nu wat gedetailleerder in actie gezien, en we kunnen er nauwelijks over uit hoe prachtig we deze feature vinden. De game laat je je guns op een ontelbaar aantal manieren aanpassen, en je kunt je gun op elk moment even op een schietbaan uitproberen, om er zonodig nog wat meer aan te sleutelen. Dat kan handmatig, maar ook via presets. Met één druk op de knop geef je een gun meer power, meer stabiliteit of een groter bereik, maar zelf sleutelen is nog veel leuker.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018