Door Robin van Rootseler

Developer

Lenoxx Power I MP3 CD-speler review

De Power I nader bekeken

Zoals je waarschijnlijk op de foto op de vorige pagina al hebt gezien ziet de Lenoxx Power I er niet echt bijzonder uit. Op het frontpanel vind je een achttal knopjes waarmee je de speler kunt bedienen. Naast de standaard play/pauze, stop, previous en next buttons is er ook een knopje aanwezig om van directory's te wisselen (bij het afspelen van een audio CD kun je hiermee de Electronic anti-Shock Protection in-/uitschakelen). Met de display/sound knop is het mogelijk om tussen vier verschillende equalizer presets te kiezen bij een CD (Normal, Live, ASC en XBS) en bij een MP3-CD heb je de keuze uit vijf presets (Normal, Bass, Pop, Country en Jazz). Daarnaast kun je deze knop ook gebruiken om te kiezen voor Dot Scroll of Char Scroll. De play mode en repeat knop spreken voor zich.

De eerste keer dat ik de Lenoxx aanzette viel mij meteen de snelheid op waarmee een MP3-CD werd ingelezen. Toen ik in januari de Pine SM-200C+ bekeek moest ik ongeveer 25 seconden wachten voordat de speler de 168 nummers had ingeladen. De Lenoxx wist 175 nummers binnen 10 seconden in te laden!

Het LCD-schermpje vond ik erg wazig toen ik er recht bovenop keek. Als ik de speler echter op mijn bureau neerlegen en onder een hoek van +/- 70 graden keek was het scherm echter wel scherp. Op het scherm vind je alle informatie die interessant is. Zo kun je ongeveer zien hoe het met je batterijen gaat, welk nummer wordt afgespeeld, de ID-3 informatie en of de buffer nog volzit.

Tijdens het spelen met de Lenoxx kwam ik erachter dat de speler ook over een hele handige zoekfunctie beschikt. Als je een tijdje de repeat/enter knop indrukt of acht keer op de playmode drukt kom je in de zoekmode terecht. Hier moet je drie cijfers/letters invullen waarna de speler begint te zoeken naar een nummer dat matcht. Als de speler het nummer heeft gevonden begint 'ie het meteen af te spelen, erg handig als je er een CD'tje ingooit met een bepaald nummer, maar niet weet welk nummer de speler er aan heeft toegekend.

De eerste keer dat ik de Lenoxx gebruikte waren de batterijen ongeveer na een half uur leeg. Na het opladen gingen ze een stuk langer mee en na een tweede oplaadbeurt weer iets langer. Volgens de specificaties moeten de batterijen ongeveer tien uur meegaan. De Lenoxx Power I maakt namelijk gebruik van dezelfde laser unit als de Rio Volt en de Soul DMP01. Op dit moment kan ik nog niet zeggen of de speler die tien uur haalt, omdat deze tien uur pas behaald kunnen worden na een aantal keer opladen. Toen de batterijen bijna leeg waren kreeg ik ook een piepje te horen. Dus ook als je het LCD-scherm niet ziet kom je er op tijd achter als je batterijen leeg dreigen te raken. Bij het opladen van de speler moet je even aan de zijkant het knopje charge op 'on' schuiven en het LCD-scherm te activeren. Zodra de batterijen weer helemaal volzitten wordt het scherm automagisch uitgeschakeld.

De meeste Tweakers zullen net als ik meteen het apparaat gaan gebruiken, zonder de handleiding door te lezen. Lenoxx heeft dit ook in de gaten en levert een soort van quickreference manual, waarin je snel bepaalde dingen kunt opzoeken, zonder dat je hele verhalen moet doorlezen.