Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Need for Speed: The Run

Frustratie

Gevaarlijk rijden is niet al te moeilijk in NFS: The Run. In de grote steden, waar de wegen behoorlijk breed zijn, is het een koud kunstje om op topsnelheid verkeer te ontwijken, maar op de smalle, Amerikaanse landwegen is dat een stuk lastiger. Je sleept dan automatisch de nodige boost-bonussen binnen door tegen het verkeer in te rijden of door auto's nét te missen. The Run is dan ook een racegame die je lange tijd achtereen op het puntje van je stoel houdt. Je moet wel, want een crash ligt altijd op de loer, zeker voor de ongeconcentreerde gamer.

*Over de top

Binnen een aantal uur ben je druk bezig verkeer en andere obstakels te ontwijken terwijl je toch tegenstanders probeert te slipstreamen om dichterbij te komen. De spelwereld doet vrolijk mee: de ene keer scheur je een zandstorm in, dan veranderen de wegen onder je wielen in gladde ijswegen en later stort een halve stad om je heen in. The Run gaat lekker over de top. Lekker? Vonden we dat tijdens de E3 juist niet storend? Jawel, maar nu we die scène in het juiste perspectief kunnen plaatsen, klopt het plaatje veel beter.

Toch ontbreken er aan de NFS: The Run-puzzel best een aantal stukjes. Allereerst zijn daar de stukjes gameplay die zich niet in de auto afspelen. Er gebeurt een aantal dingen die Jack uit de auto dwingen. Deze stukjes 'overleef je' door op het juiste moment de juiste knoppen in te drukken; quicktime-events dus. Goed of slecht? Dat hangt voornamelijk van je eigen smaak af. Voor ons had het niet gehoeven. Need for Speed gaat over racen, en liever zo min mogelijk over andere dingen. Aan de andere kant vormen deze niet al te moeilijke stukjes een mooie afwisseling; je hoeft immers even niet op het puntje van je stoel te zitten. Want laten we eerlijk zijn: wie neemt ooit de aangeraden vijftien minuten pauze na een uur gamen?

*Schwalbe?

Vervelender en een stuk irritanter is het systeem rond de 'Resets'. Per race word je maximaal vijf keer teruggezet bij het laatste checkpoint als je crasht. Hoe minder Resets je gebruikt, hoe meer XP je krijgt als beloning. Tot zover niets nieuws. Vraag één, echter: waarom geldt een Reset niet bij de finish? Waarom moet je de hele race overdoen, als je alleen aan het laatste stukje genoeg zou hebben gehad - en dat is vaak zo - om je fout te corrigeren? Gevolg: als het mis ging, crashten we vaak opzettelijk net voor de finish, om op die manier wél vanaf het laatste checkpoint te mogen herkansen. Maar ja, dat voelt toch een beetje als een schwalbe...

Daarnaast is het behoorlijk irritant dat het herladen van een hele race een stuk langer duurt dan het herladen van een checkpoint. Hand opsteken als je vindt dat we aan het muggenziften zijn. Wij vinden van niet. Dan heb je dus nét die race niet gewonnen en mag je niet eens naar het laatste checkpoint, en dan komt er nog eens bij dat het spel circa een minuut - op de PlayStation 3 in elk geval - nodig heeft om de race te herladen. Daarna ga je een race rijden die je net achter de rug hebt, dus het 'tijdverlies' komt dubbel zo hard aan.

*Frustratie

Dat zou nog steeds niet heel erg zijn, als het niet vaak voor zou komen. De realiteit is echter dat de combinatie van de eerder beschreven slingshot en de mogelijkheid om te crashen door plotseling verschijnend verkeer ervoor zorgt dat je zelfs op meters van de streep nog verliest. Onze PlayStation 3-controller belandde dan ook meerdere keren met een flinke klap op de tafel. Controller, inderdaad. The Run vraagt om zulke snelle handelingen en reacties dat het spelen met een stuur ons geen enkel voordeel opleverde. De game is ook veel te arcade opgezet om een al te realistische manier van sturen te betrachten. Daarnaast zijn diverse auto's tamelijk onbestuurbaar en die stellen je niet in staat om in een fractie van een seconde je lijn nog om te gooien. Vooral toen we enkele keren tegenliggers letterlijk uit het niets op de weg zagen verschijnen om er vervolgens kansloos bovenop te klappen, bereikte de frustratie een toppunt.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True