Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Saints Row - The Third

Wat is die bobbel?

Het is niet het begin van het spel, maar wel bijna: het punt waarop je een character kunt kiezen en er vorm aan kunt geven. Dat gebeurt in het Initiation Station, dat overigens voor release van de game al beschikbaar is ter download. Bij het tweaken van het uiterlijk van je personage wordt direct duidelijk wat uitgever THQ voor je in petto heeft. Alles is heerlijk over de top. Naast de gebruikelijke opties kun je hier zelfs aangeven hoe groot de bobbel in je broek moet worden, om duidelijk te maken hoe stoer je bent.

Voor je bij dat Initiation Station komt, heb je echter al een aardig avontuur achter de rug. De game begint namelijk lekker spectaculair, met een bankoverval van de Saints - je eigen bende - waarbij je flink aan de slag moet. De overval bestaat deels uit cutscenes waarin de Saints aan je worden voorgesteld, met daar tussendoor flinke stukken actie. De overval zet tussen het schieten door ook het verhaal in de verf. Zo wordt in de opening duidelijk dat de Saints concurrentie hebben gekregen in hun eigen Stilwater. Een organisatie die zich The Syndicate noemt zit diep in het bankwezen en heeft daarmee ongezien erg veel macht gekregen. Het maakt dat de Saints uit moeten wijken naar een nieuw territorium: de stad Steelport. De plotwending is uiteraard vooral bedoeld om de Saints een nieuwe start te laten maken. In Steelport zijn al diverse bendes actief, waartussen de Saints een plek moeten zien te bemachtigen.

* Schone lei

Na een lange introductie begin je dus met een schone lei. In een nieuwe stad, zonder hulp, met vijandige bendes overal om je heen en The Syndicate op je hielen. Je missie is om Steelport aan je voeten te krijgen door het territorium van de vijandige bendes onder controle te krijgen. Rond dat verhaal ontspint zich een structuur van missies, met daar omheen de van de serie bekende vrijheid. Ontwikkelaar Volition Games speelt het daarbij slim omdat de studio de eerste missies gebruikt om de opties te introduceren die daarbuiten kunnen worden uitgevoerd. Bovendien krijg je via de quests in het spel langzamerhand wat volgelingen, zodat je de missies niet meer alleen hoeft te volbrengen en hulp hebt in de strijd met de Syndicate en de andere bendes in Steelport.

Territoriumdrift

Er zijn diverse soorten sidequests, die dus via de verhaallijn worden geïntroduceerd en daarna buiten het verhaal om als extra's kunnen worden uitgevoerd. Zo dien je al snel een drugshandelaar te beschermen die in het territorium van de vijandige bende probeert drugs te dealen. Je dient de dealer en de klant te beschermen tijdens de transactie, terwijl de bende die meester is over het gebied met geweld probeert de overdracht te verijdelen. Door dergelijke missies krijg je langzaam maar zeker steeds meer controle over een wijk. Na elke missie krijg je in procenten voorgerekend hoeveel controle je hebt over het betreffende deel. Steelport bestaat uit acht verschillende wijken, die je allemaal onder controle kunt krijgen. Je zult echter zo'n 150 van dergelijke sidequests moeten volbrengen voordat je voldoende respect hebt verdiend om alle wijken onder controle te krijgen.

Dat respect drukt niet alleen uit hoeveel controle je hebt over een wijk, het is tegelijk een soort geld dat je uit kunt geven aan upgrades. Denk daarbij aan fysieke extra's zoals het oneindig lang kunnen sprinten en het sneller genezen van verwondingen. Je kunt ook upgrades verdienen voor het automatisch herladen van wapens en een tijdelijke snelheidsbooster voor voertuigen. Meer respect betekent bovendien dat je meer inkomen krijgt uit de betreffende wijk. Dat geld stroomt automatisch binnen en je kunt het besteden voor de aanschaf van bijvoorbeeld vastgoed, in de vorm van huizen die als uitvalsbasis dienen binnen een bepaalde wijk.

* Je bent op tv

Er zijn verschillende soorten sidequests, met als meest hilarische de challenges die Professor Genki voor je heeft. Daarbij word je in een arena gegooid met daarin tientallen gewapende tegenstanders. De arena is een soort hindernisbaan waarin vlammen en elektriciteit je voornaamste obstakels vormen. Je dient binnen een bepaalde tijd de uitgang van de arena te halen, slalommend langs hindernissen en schietend op tegenstanders. Je kunt onderweg bonussen verdienen die je bijvoorbeeld extra tijd opleveren. Het geheel is zogenaamd een kijksport, uitgezonden onder de titel 'Professor Genki's Super Ethical Reality Climax'. Tijdens je tocht door de arena wordt in ieder geval luidkeels commentaar gegeven op je verrichtingen.

Diverse races

Er zijn nog andere soorten sidequests. Bij Mayhem is het de bedoeling zoveel mogelijk schade te veroorzaken, bij Tiger Escort moet je zo snel mogelijk racen zonder al teveel schade op te lopen, wat bij Trailblazing juist bonussen oplevert. Ook in Insurance Fraud draait het om racen, terwijl je Guardian Angel vanuit een heli je manschappen op de grond moet beschermen door vijanden neer te schieten met elk wapen dat maar voorhanden is.

Daar tussendoor is dus de verhaallijn verweven, die tot uiting komt in aparte missies. Tijdens die missies ben je technisch gezien niet langer in de open spelwereld. De verhaalmissies zijn geheel gescript en vinden plaats in losse levels die alleen in naam in Steelport zijn gesitueerd. De verhaalmissies zijn vooral spectaculair. Zoals de openingsquest duidelijk maakt, waarin er al een shoot-out ontstaat zodra je bij de bank aankomt. De shoot-outs worden regelmatig onderbroken door stukken cutscene, bijvoorbeeld om de deur van de kluis op te blazen. Als dat niet genoeg spektakel biedt, besluiten de Saints om de kluis in zijn geheel met een vrachtheli uit het bankgebouw te tillen. Die operatie verloopt uiteraard niet zo soepel als gedacht en gaat opnieuw gepaard met de nodige beschietingen. Dat is nog steeds niet alles, maar de insteek moge duidelijk zijn.

* Zonder parachute

Hetzelfde geldt voor een volgende missie, die al snel volgt op de bankroof. Daarin start je aan boord van een vrachtvliegtuig. Na een flink vuurgevecht beland je in het ruim, om niet lang daarna zonder parachute richting aarde te storten. Je dient dan tussen de haast oneindige hoeveelheid vracht door te navigeren, op zoek naar de dame waar je mee op pad was, in de hoop dat haar parachute het gewicht van twee mensen kan houden. Ook dat is slechts het begin van nog veel meer spektakel dat plaatsvindt, nog voor je weer veilig voet op vaste bodem zet. Dat de verhaalmissies zo spectaculair en gevarieerd zijn, is dus mogelijk doordat Volition ervoor heeft gekozen om de de quests technisch gezien buiten de open spelwereld te plaatsen. Volition probeert er vooral mee te voorkomen dat missies saai worden. Verwacht geen missies waarin je iemand van A naar B moet brengen of ergens naartoe moet rijden om een enkele bad guy om te leggen of een pakketje af te leveren. De verhaalmissies zijn lang, afwisselend en spectaculair.

Knuppel met spijkers

Voor wat de gameplay betreft, is Saints Row: The Third vrij standaard. Je hebt in de interface een wiel waarin de wapens en gadgets zijn geplaatst waar je uit kunt kiezen, zoals dat inmiddels redelijk gangbaar is. Leuker is dat die wapens op interessante manieren zijn op te waarderen. Zo is het standaard-pistool op te waarderen met exploderende kogels en kan de standaard-honkbalknuppel worden voorzien van spijkers voor een extra effect. De meest kenmerkende gameplay-optie is de Awesome Button. Die is te gebruiken om vijanden te overmeesteren en om auto's te kapen. Als je op snelle en spectaculaire wijze een auto wilt veroveren, ren je op de auto af en druk je op de Awesome Button die ervoor zorgt dat je met een flinke sprong door de dichtstbijzijnde ruit springt om met een sierlijke draai achter het stuur te belanden. Het alternatief is rustig op de auto aflopen, de chauffeur van zijn stoel sleuren en instappen, wat niet alleen meer tijd kost, maar ook een stuk saaier is.

* Op de nek

Leuker is nog dat je met de Awesome Button tegenstanders uit kunt schakelen. Eigenlijk op dezelfde manier, door op tegenstanders af te rennen en op hun nek te springen. De meeste tegenstanders leggen direct het loodje. Volition heeft zijn best gedaan op de Awesome-takedown, want er zijn veel verschillende animaties voor de sprong, waarbij je steeds op een andere manier je tegenstander neerhaalt. Meestal met veel uiterlijk vertoon. Vooral leuk als je naast het gebruik van de Awesome Button meegaat in de overdrijving van Volition.

Een tegenstander op de nek springen is leuk. In een stoere pose neerkomen is nog leuker en het wordt hilarisch als je dat doet in een pakje waar de goedkoopste actieheld zich nog voor zou schamen. Dat is de humor die Volition zoekt. Wat je kunt doen is niet eens altijd even spectaculair, maar de manier waarop je dat kunt doen is dat wel. Je kunt je character heerlijk overdreven proporties geven en vooral op belachelijke manieren aankleden. De stijl is daarbij vaak die van slechte superhelden, met veel te felle kleuren en overdreven sterren, strepen en schouderstukken.

Voorlopige conclusie

Dat geldt voor meer terreinen. Auto's zijn er bijvoorbeeld in overvloed en je kunt ze allemaal besturen. Verreweg de meeste ervan zijn enigszins realistisch, van de standaard Japanse personenauto tot oldtimers en luxe sportwagens. Leuker zijn de uitzonderingen als de vrachtwagen van Professor Genki, die aan de achterkant is voorzien van een kanon zoals je dat wellicht kent uit het circus. Je kunt met de wagen voetgangers opzuigen en die vervolgens als levende kanonskogel wegschieten. Zo is er ook een auto met een vlammenwerper en er zijn nog andere exotische wapens. Je hoeft bovendien niet heel hard te zoeken om een dergelijk voertuig tegen te komen.

Het merendeel van de wapens is redelijk standaard, maar je hoeft niet erg je best te doen om tegen exotischer exemplaren aan te lopen, zoals een zeer buigzame paarse dildo van minimaal een meter lang waar je iedereen mee om de oren kunt slaan. Die paarse dildo maakt eigenlijk precies duidelijk waar Saints Row: The Third om draait. Het is een open spelwereld waarin van alles mogelijk is. Het wordt echter pas leuk als je mee wilt gaan in de vaak wat platte humor van Volition. Maar wie zegt dat er wat mis is met platte humor? Volition laat in deze derde Saints Row de blauwdruk van Grand Theft Auto definitief los. Het is een open spelwereld, maar die is er vooral voor de sidequests om het verhaal heen. De verhaalmissies zijn bloedstollend en spectaculair, maar ook lineair. De sidequests geven je de kans om helemaal los te gaan en je stoutste dromen waar te maken. Al moet je wel een beetje mee kunnen gaan in de humor van de makers.

Titel Saints Row The Third

Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Volition Inc.
Uitgever THQ
Releasedatum 18 november 2011



Reacties (60)

60
57
23
2
0
11
Wijzig sortering
GTA Speel je puur voor de sensatie, de geweldige graphics en story, SR speel je echt puur voor de lol.
ik speel ze allebij voor het zelfde doel.
mensen aanrijden / stunten.
en gekke dingen doen.
vond gta sa tot nu toe het beste.
heb ook wel saint row 2 gespeelt. maar viel beetje tegen.
ziet er naar uit dat saint row 3 mischien nog wel beter word als gta sa.
Zijn dat ingame screenshots? Well Sick! Maar geloof er niets van.. iig. niet op de console.

Saints Row vond ik erg tof en had een aantal elementen waardoor de game beter was dan de GTA van dat moment. Saints Row II vond ik een zeer matige game. Het lijkt erop dat deel 3 weer met de beste mee kan :) Ga hem zeker halen...

[Reactie gewijzigd door et36s op 5 november 2011 14:15]

Ik heb alleen maar SR II gehad en verder alle GTA's. Sinds deeltje 2 van SR hoef ik dat niet meer nog eens te proberen. Te nep, te over de top en te veel forceren om fun te hebben met niet bestaande dingen. GTA IV daarentegen was veel te serieus en veel te grauw en grijs. Daarom hoop ik dat de nieuwe GTA V een beetje meer richting san andreas weer wordt. De gyms en de locatie (Lekker warm) beloven veel goeds. Ik vond san andreas en vice city zo geweldig goed omdat het serieus was maar met vette locaties en vette stunt dingen. Het rondscheuren over de grote snelwegen met motoren en vette auto's die getuned konden worden was geweldig.
100% me eens.
het stunten/tune was het leukst. vooral in sanandreas. ik snap nog steeds niet waarom de uitgevers dit nog niet door hebben,
dit de zelfde rede waarom need for speed underground zo groot suc6 was.
Balad of gay Tony was om deze reden ook een stuk beter vond ik. Die had weer een beetje van dat absurde terug en LC leek ook een stukje kleuriger....
SR3 ziet eruit als wat voor mij GTA4 had moeten zijn. De serieuzere richting die GTA in is geslagen spreekt me absoluut niet aan en GTA4 had dan ook lang niet de funfactor van SA en 't lijkt erop dat SR3 de fun van het sandboxen weer terugbrengt.
fun? ik wil gewoon een serieus spel dat meer is dan alleen maar dom knallen.
Saints Row 3 zal ook nooit het success halen van GTA4 vanwegen die reden, mensen zijn er totaal op uitgekeken.

en SR2 was ook gewoon extreem slecht naast GTA4 en alle andere GTA's.
Het dagelijks leven is al serieus genoeg en als ik dan een game opstart wil ik niet ook daar weer lopen kloten met e-mail en m'n mobiel om zaken te regelen of relaties onderhouden. In SA kon je gewoon lekker kloten met jetpacks of met een monstertruck een militaire basis inrijden en gewoon lol hebben. Tsja het is maar net waar je zin in hebt natuurlijk maar de serieuze en sombere sfeer uit GTA4 sprak mij iig niet aan en SR3 lijkt me wel een leuke zoethouder tot GTA5 verschijnt.
Dude why so serious?

Ja GTA is well.. mmm serieuzer maar dat is waar SR weer wint. Wat als je een rot dag gehad hebt en je wilt gewoon even afreageren..

Wat denk je van als een clown mensen afmaken.. klinkt toch goed? Beter dan elke 15 minuten je neef aan de telefoon!
waarom staat er niks kwa gameplay?
is het moelijk?? hoe speelt de AI.
nog belangrijker.
hoe handelen de autos??

[Reactie gewijzigd door rayhvh op 6 november 2011 18:53]

daarvoor heb je een review :Y)
weet jij toevalig of die er al ergens is?
spel is nog niet af, dus die is er nog niet.
De meeste auto's handelen niet, daarvoor moet je naar een winkel toe.
Vind het jammer dat ze (zoals gewoonlijk tegenwoordig) geen demo hebben uitgebracht. Had het toch wel even willen proberen, en nu moet ik weer gaan torrenten als ik het wil proberen.
Op de 360 is de demo in ieder geval al wel beschikbaar. PS3 heb ik nog niet gekeken maar lijkt me van wel.

/had verkeerd gekeken, het is het initiation center waar je alvast je karakter kunt maken..

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 5 november 2011 13:07]

Anoniem: 262143
5 november 2011 13:27
dit is de enige game dit jaar die je echt moet hebben!
bij game mania krijg je er gratis darksiders bij dus zo valt de prijs wel mee
bf3...ookal had ik er ietsjes meer van verwacht.nadeel van hypes zeker:)
Deeltje II was een ontzettend toffe game, ondanks de VELE VELE gebreken van de game... iig op de pc. Ontbreken van widescreen weergave (werd pas na maanden in een update toegevoegd) de zeer slechte audiokwaliteit van voornamelijk de stemmen etc. Ook wat zeer vage quirks in de besturing en ga zo maar door... heb ik mij toch prima vermaakt met de game vanwege de vele actie en de heerlijk flauwe platte humor.

Met de humor enzo zit het wel goed, grafisch aan de sshots te zien niet slecht... als de audio nou wel te pruimen is dan ruik ik een feestdagen knaller (naast het fps geweld)
Ik hoop dat het auto-rijden is aangepakt. Ik ben begonnen aan SR2, omdat ik op een leuke GTA-cloon hoopte. Maar de manier waarop auto's tijdens het rijden aanvoelde en bestuurde kreeg ik serieus hoofdpijn van. Daarmee was een van de weinige games waar ik langer achter gezeten heb, die ik niet uitgespeeld heb.
Autorijden was gewoon bijna onmogelijk in SR2, was er daarom ook heel snel klaar mee.
Ik denk toch echt dat ze nu net iets te ver zyn gegaan met de choas , maarja dat is myn mening!
Verder koop ik het spel sowieso past mooi in mn collectie :)
Precies, de eerste 2 heb ik met zeer veel plezier gespeeld, maar deze heeft in mijn gevoel de werkelijkheid iets te ver los gelaten.

Is overigens wel een must-buy voor mij. als ik hieraan maar half zoveel plezier als aan de eerste 2 delen heb, dan is het nog het geld waard :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee