Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Rage

Multiplayer

Rage zou geen echte id-game zijn als het geen multiplayer had. Helaas valt ook die een beetje tegen. Er zijn welgeteld twee spelvormen, je kunt schieten en je kunt racen. Vreemd genoeg is racen verreweg het leukste. Rondscheuren en knallen tegen drie andere spelers is zo leuk omdat de besturing van de wagens prima is en de wapens en hulpmiddelen die je hebt ook. Het schieten blijft minder lang boeiend omdat je alleen in co-op kunt spelen, in duovorm. Je loopt samen door dezelfde arena en moet zien te overleven door hordes tegenstanders neer te knallen. De speler die daarbij de meeste punten scoort, wint. Op zich best aardig, maar wat helaas ontbreekt is de optie om het al schietend tegen andere spelers op te nemen. Terwijl dat toch juist een spelvorm is waar id Software beroemd mee is geworden. Het is ronduit vreemd dat die mogelijkheid er niet is.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Zoek de verschillen

Wat tot slot opvalt is het verschil tussen de versie voor de pc en die voor de consoles. Of eigenlijk het gebrek aan verschil tussen de verschillende versies. Het is ronduit knap, verbijsterend knap zelfs hoe goed het id Software is gelukt om de game soepel op 60 frames per seconde te laten draaien, met behoud van detail - zowel in het kleine als in het grote. De game loopt zeer soepel op de consoles. Vreemd genoeg wordt het op de pc echter niet veel beter. Heel veel gedetailleerder ziet de game er op de pc niet uit en het is ook niet zo dat de game op de pc soepeler loopt. Integendeel zelfs, zoals valt af te leiden uit de krachttermen van Carmack.

Zijn de problemen met de pc-versie id aan te rekenen? Het doet aan de gameplay natuurlijk weinig af en waar er al technische problemen zijn, zullen die op korte termijn best worden opgelost. Het maakt de game dus niet zozeer minder, maar het maakt het enthousiasme voor de game wel kleiner en dat is zonde. Rage is immers een gewaagde stap, door zowel de vernieuwingen op technisch vlak als die op het gebied van gameplay. Dan wil je geen gedoe met drivers om de pret te bederven en uitgerekend id Software had op dat vlak beter moeten weten en eigenlijk ook beter moeten doen. Dus in die zin zijn de pc-problemen id aan te rekenen. De studio doet zichzelf tekort door zich zo beet te laten nemen door Nvidia en AMD.

* Conclusie

Als gezegd, het maakt Rage tot een wat halfslachtig product. Het schieten is uitstekend. Lekker snel, goede wapens, leuke upgrades en gadgets die vrij te spelen zijn door blauwdrukken te verkrijgen. Ook het racen is prima, zowel in singleplayer als in multiplayer. Verder zijn de levels goed opgebouwd en ziet alles er prachtig uit en draait het spel, zeker op consoles, als een zonnetje. Dat is de goede helft. Helaas is het verhaal mager en gaat de campagne als een nachtkaars uit. Er is bovendien lang niet zoveel keuzevrijheid als de opzet van het spel doet vermoeden. En dan is er nog de toch wat beperkte multiplayer. Het racen is leuk, maar de co-op-missies zijn magertjes. Bovendien is het onvergeeflijk dat id geen door de studio zelf populair gemaakte spelvormen als Deathmatch en Capture the Flag heeft ingebouwd. Dat zijn spelvormen die spelers nog maanden blijven spelen, zeker met de soepele gameplay en goede wapens van Rage. Nu vrezen wij dat de servers van Rage snel zullen worden verlaten. Eigenlijk schreeuwt Rage om een flinke uitbreiding, met meer verhaal, meer schietpartijen en extra multiplayer-spelvormen.

Pluspunten:

- Schieten ouderwets goed
- Upgrades via blauwdrukken
- Grafisch indrukwekkend

Minpunten:

- Mager verhaal
- Korte campagne
- Multiplayer teleustellend

Eindcijfer: 7,5

Titel Rage

Platform PC, Xbox 360, PlayStation3
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum reeds verschenen



Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (75)

Wijzig sortering
Nog een tweet van John Carmack van een dag of wat geleden over de texture-problemen:
@ID_AA_Carmack
John Carmack

We have a bicubic-upsample+detail texture option for the next PC patch that will help alleviate the blurry textures in Rage.
http://twitter.com/#!/ID_...atuses/124916837791186945
Dat betreft niet het 'textureprobleem', maar zijn gewoon extra features, die proberen om de lelijke low-res textures op te knappen.
[Voorbeeldje] (en dat is geforceerd op de maximale texturesize :') )

Begrijp eigenlijk niet hoe ze het voorelkaar hebben gekregen om een spel met zulke lelijke textures (enkel de characters, vijanden en de omgevingen zien er scherp uit, alle andere objecten zijn spuuglelijk) toch 21GB groot te laten zijn.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 16 oktober 2011 14:05]

Dat komt omdat de meeste textures die je ziet uniek zijn.
Dat was een ontwerpkeuze en het betekent dat als de omgevingen gedetaileerd worden qua polygonen (denk aan veel kleine objecten in een kleine ruimte) de hoeveelheid texture-ruimte krapper wordt.
Je kunt niet voor zoveel virtueel oppervlak gedetaileerde bitmaps hebben, het is gewoon te veel.

Je kunt dus stellen dat de design baslissing om alles uniek te texturen iets te ambitieus is voor huidige generatie hardware. Maar dat had Carmack al toegegeven in zn quakecon keynote speech.
Dat klinkt als een dom smoesje, want bij heel veel andere recentere spellen is het allemaal echt geen probleem en om rage er dan uit te laten zien als een spel uit 1975, is het gewoon een idiote keuze geweest. Ook het automatische instellen van graphics is te dom voor woorden. Standaard geeft 'ie mij bagger textures, gooi ik er een eigen config in met alles op max, dan ziet het er in de verte allemaal veel beter uit, draait het nog steeds op 60fps. Waarom doet die auto setting dat dan niet?

Het spel is ook flink kort, de characters bewegen alsof ze van hout gemaakt zijn en de verdere graphics en effecten zijn ook absoluut niet bijzonder. Dat megatexture? Spellen uit 2008 deden het nog 10x beter en hadden daar echt geen "megatexture" voor nodig. Noem het gerust Megafail.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 16 oktober 2011 17:52]

dat komt omdat textures hier dus uniek zijn, bij de meeste games heeft elk object dat herhaald wordt gewon steeds dezelfde texture, aka voor 1000 objecten 1X memoryuse.
in rage is er een stamping tool die blend meerdere textures samen. dit heeft tot gevolg dat de wereld er veel meer uitziet als 1 geheel ipv een aantal blokken door elkaar heen gestapeld, oftewel deze techniek heeft zeker potentie, echter men offert hier wel resolutie voor op aangezien er extra geheugen nodig is.

persoonlijk vind ik het niet echt storend, de coherente wereld vindt ik ook wel mooi namelijk.
maar het is erg jammer dat de resolutie inderdaad zo achterblijft zeker op PC waar dat toch niet nodig zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door freaq op 16 oktober 2011 21:20]

Dat unieke verhaal is de grootste bullshit die er is. Door middel van shaders e.d. kon je sowieso al textures (in de verte) een uniek karakter geven, ondanks dat je dezelfde texture gebruikt, daarbij is dat stapelen ook een smoes, want dat hoeft helemaal niet. Er is genoeg texturememory om flink veel verschillende textures te gebruiken. En als op mijn HD4850 de textures op de hoogste resolutie nog vloeiend draaien, doen ze echt iets goed fout hoor.

In geen enkel spel is ooit het herhalen van textures het probleem geweest en om nou het hele spel er als een oud gameboy spelletje eruit te laten zien, gaat wel heel erg ver voor wat unieke textures. Loop trouwens eens een keer door het spelletje heen, zo uniek is de boel toch echt niet hoor, genoeg herhalende ongein. Zeker op textures die je van dichtbij zult zien.

Zelfs bij far cry 1 uit 2004 was het herhalen van de textures al niet te zien, we zitten nu ergens in 2011. Kijk maar goed naar andere spellen met fatsoenlijke graphics, waarbij je grote gebieden te zien krijgt. Die doen het allemaal net zo mooi of veel mooier, maar dan zonder gezeur met textures dichtbij.

Crysis 1, 2 far cry 2, zien er allemaal 100x beter uit, zijn ouder en lopen net zo vloeiend en je merkt helemaal niets van wat niet unieke textures. Kan RAGE nog een puntje aan zuigen. Carmack kan beter met pensioen gaan. Spelletjes maken is 'ie al lang geleden verleerd.
"In geen enkel spel is ooit het herhalen van textures het probleem geweest"

zeker niet waar natuurlijk. dat was juist een van de grote problemen met grote oppervlakten in veel spellen!

je verhaal is sowieso niet al te correct; geheugen is toch echt een probleem bij gebruik van veel high-res textures. (ondergeschrevene is gamedeveloper)

dat veel spellen het zonder deze texturetechniek grafisch prima konden redden is knap, kwestie van combo goeie textures/silm mapdesign, maar deze techniek heeft toch echt de toekomst. en misschien, zoals koelpasta al aangaf, is het er nu nog iets te vroeg voor.

(en is rage veeel te buggy om uberhaupt te slagen, afgezien van voorgaande ;))
Als geheugen een probleem was geweest, dan zou rage niet op (zo goed als) volle textureresolutie op mijn 512MB videokaart zo verrekte vloeiend draaien. En ja ik heb de configs aangepast en ja het ziet eruit als op de beste screenshots. De tijd dat het texture verhaal een probleem was, ligt 5 tot 10 jaar achter ons. Zelfs UT99 kon het leuk met z'n s3tc textures. Als je een beetje speelt met LOD dan is er allemaal geen probleem te bekennen.

Crysis, far cry, fc2 etc. waren niet slechter omdat ze wat textures hergebruikte, het waren de shaders, de begroeiing en andere fratsen die het spel mooier maakte. Gears of war, was dat lelijker omdat er een texture hergebruikt werd in de verte? I don't think so. Call of duty? Nee hoor, daar merkte je niets van.

Ooit aleens Far cry 2 gespeeld? Kijk eens hoe de boel er daar uit ziet en bedenk dan ook even dat dat al vier jaar geleden was.
niet alleen de textures zijn waardeloos de wireframes zijn ook gewoon slecht met oude hoekige randen en bochten gewoon niet van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 17 oktober 2011 20:19]

Draaien met '+jobs_numThreads 0', lost bij mij alles op.
Het is wel vaker gezegd, ID maakt mooie engines en soms aardige demo's maar spellen kunnen ze niet maken. Af en toe komt er een aardige multi-player game uit maar dat is het is dan wel.

Het is aan bedrijven als Valve om van een ID engine een leuke single player game te maken. En aan vrijwilligers om daar dan weer een top multi-player game van te maken.

Als je dit spel zou spelen zonder te weten dat het een ID spel is, dan zou je het slecht beoordelen omdat je het gaat vergelijken met andere spellen. Het lijkt een beetje op Fallout... maar is geen RPG, heeft eigenlijk geen verhaal en al helemaal geen keuze's. Dus Fallout valt af. Het is een race spel maar er zijn vele betere racers die of meer realistisch zijn of juist meer fun. Het is een FPS maar een FPS in 2011 zonder cover, met halfslachtige stealth en zonder de optie door zwakke objecten heen te schieten en zonder AI aan jouw kant.

Als ik het spel zo bekijk dan is het een aantal demo's aan elkaar geschroefd, elke demo op zich best aardig maar zonder ziel. Ieder element is dood en door Carmack als ware hij Frankenstein aan elkaar genaaid en van leven voorzien maar zonder ziel.

Het spel zelf refereert aan Fallout en in die serie wordt er aardig wat moeite gedaan om je "ik" in het spel aan je te binden. Fallout 3 deed dit door je character van kinds af aan te zien op groeien. Goed, in een spel is het moeilijk om echt een speler te laten voelen voor zijn character maar toch. Rage probeert het niet eens. In een intro die best leuk eruit zou zien als deze VOOR beide Mass Effects was gedaan is je personage een grijs iemand. En van de drama die het einde van de wereld toch zou moeten bevatten voel je bijna niets. Geen mensen die verbeten werken aan het voortbestaan van de mensheid wetende dat hun eigen dagen geteld zijn. Je character zelf is ook stil. Dat paste misschien bij de Doom marinier maar voor een Fallout type character veel minder. Wie ben je? Wat voel je? Waarom?

Dat zijn vragen die veel FPS toch proberen te beantworden en de hoofdmoot vormen van een RPG. Wat is Rage dan? Te veel gelul voor een Doom clone. Te weinig weer voor een moderne game. En als het een pure shooter was, dan voldoet het toch echt niet meer.

Terwijl ik het spel speelde had ik voortdurend het gevoel een zeer oude poging van een RPG+FPS te spelen. Je verwacht voortdurend dat de characters wat meer te zeggen heeft maar het blijft bij enkele zinnen als ware het ene 8bit spel in full 3D.

Jammer, had meer gehoopt. Bethseda heeft een zeer aardig vervolg op Fallout gemaakt, hadden zie niet iemand van dit team kunnen uit lenen aan ID om de ze te vertellen hoe je een echt spel maakt en niet een tech demo.

Het spel is een beeld mooi schilderij, gemaakt door een robot die elke schilder heeft bestudeerd maar nooit heeft begrepen wat kunst is. Kunst spreekt tot je. En dit spel is dom.
excuse me? spellen kunnen ze niet maken?

Doom, quake en wolfenstein hebben FPS op de kaart gezet en staat voor altijd in je geheugen gedrukt als je het destijds gespeeld hebt...
Het is maar de vraag of ze hedendaag zover zouden zijn als Doom\quake\wolfenstein nooit het daglicht had gezien.

De laatste tijd vallen ID games tegen, eensch echter om ze nu gelijk af te branden gaat te ver. wees blij dat ze nog iets proberen...
Je weet dat ze al 10 jaar niets nuttigs meer hebben gedaan hè?
"Het is maar de vraag of ze hedendaag zover zouden zijn als Doom\quake\wolfenstein nooit het daglicht had gezien."

tuurlijk wel...kan me niet voorstellen dat niemand met deze ideeën liep, behalve John :+
ik snap de review niet. Top gameplay en graphics, maar een matig cijfer omdat het lineair is en een korte campagne heeft? mw2 had ook een korte campagne en was ook lineair maar dat boeide niks. ik wil best geloven dat dit een 7.5 is maar dan moet t.net wel iets beter zn best doen om dat uit te leggen

Ik vind lineair persoonlijk overigens ook geen nadeel trouwens

overigens, over die textures, snap echt niet hoe dat kan gebeuren. Je test dat soort dingen toch uitgebreid met betas of niet? Extreem vaag verhaal. waarom releasen als die drivers niet af zijn

[Reactie gewijzigd door Garma op 16 oktober 2011 13:42]

Ik snap het cijfer ook niet. Voor mij is het spel zeker geen 7,5 waard. Eerder een 6. Het is gewoon een enorme flater. Gameplay is veel minder dan wat DOOM 3 te bieden had. Audio en graphics zijn ook niet fantastisch. Af en toe heeft Rage wel mooie plaatjes, maar zo gouw je dichter bij gaat wordt het alleen maar slechter. Het spel is verschrikkelijk lineair en voorspelbaar. De RPG elementen zijn nauwelijks aanwezig en slecht uitgewerkt. Het "rally" race type is verschrikkelijk slecht uitgewerkt, en alle andere race vormen zijn belachelijk eenvoudig. Inventory systeem is gewoon idioot, je hebt nog geen 10 wapens, maar je kan niet de 1 tot 0 toetsen gebruiken om van wapen te wisselen. Sommige wapens zijn volslagen nutteloos, zoals de RPG en de "BFG" (pulse canon dat je op het eind krijgt gebruikt BFG ammo). De RPG gebruik je 1 keer in en boss fight, verder is het nauwelijks bruikbaar ivm krappe gangen. De BFG gebruik je niet omdat je het krachtige wapen spaart tot het einde die je niet gaat krijgen. Dan heb je nog een kruisboog die "stil" is, maar rond sneaken voor stille aanvallen zijn zelden mogelijk, want de vijanden weten spontaan dat jij er bent.
Inventory systeem is gewoon idioot, je hebt nog geen 10 wapens, maar je kan niet de 1 tot 0 toetsen gebruiken om van wapen te wisselen.
Ik kan dat wel, nog een keer op het cijfer van je wapen drukken geeft je de extra ammo. Als je op je scroll de dikke wapens hebt kun je gemakkelijk met 1,2,3,4,5 de standaard wapens kiezen.

Overigens is het ook best gemakkelijk om je inventory item te kiezen met f1,f2,f3,f4 en te gebruiken met Q.
Mee eens, en ik vind persoonlijk ook dat de statement dat RAGE de ID game is met het meeste verhaal een overstatement. Doom 3 had imo een erg goed en uitgebreid verhaal, mainly in de vorm van PDA's met text, voice acting en af en toe filmpjes, ze zijn optional maar toch zeker aanwezig. Doom 3 vind ik vaak onderschat op dit vlak.
MW2 heeft wel een goede multiplayer, de meeste mensen kopen MW2 ook vanwege de multiplayer.
Ik vind het vooral cool dat de AI zoveel beter schijnt te zijn, dit was altijd een belangrijk minpunt in adventure fps games. Kijk naar Borderlands, daar werd je nooit verrast door de AI. Al met al lijkt het me wel een leuke game, maar ik denk niet dat ik het meteen koop.
LOL. De AI is alles behalve goed. De moeilijke tegenstanders zijn de lichte tegenstanders, die rennen op je af en springen alle kanten op, dus ze zijn last te raken. Maar, ze volgen allemaal hetzelfde pad, dus het is gewoon even wachten met je shotgun. De medium tegenstanders verbergen zichzelf altijd achter iets, maar hun hoofd is 75% van de tijd zichtbaar, je kan ze met gemak vanuit jou schuilplaats headshots uitvoeren. De heavys zijn het makkelijkste, die staan altijd minnen in en pad en bewegen nauwelijks naar je toe. Dus je kan met je pistool rustig de hitpoints van de heavies afsnoepen. Bij de very-heavies is het gewoon circle strafing, je vallen aan op de plek waar je net was en bewegen nauwelijks jou kant op.
Ja je hebt van de renners met messen die je dodgin komen aanvallen en dan een charge doen. Gebruik daar voor de shotgun en wacht op het laste moment voor close range one shot one kill effect. Maar het coole is de corps fliegt door en beland dan op rare plekken.

Vind het shooter gedeelte tof. Maar ben niet zo'n racer.

Speel op PC
offtopic:
vliegen met een F? Seriously?
goede punten:
mits getweaked ziet het er echt wel heel goed uit, de lowres kan je vervangen met een .cfg file aan te maken. zoek maar op google.
animaties van de characters is erg goed, vooral het gezicht alhoewel ze een beetje overdreven/karikatuur gehalte hebben.
De sfeer is goed, geluid ondersteunt het spel erg goed.
Wapens werken erg goed en soms beetje te goed.
vijanden reageren meeste tijd correct op hits, arm slaat naar achter, door de knieen als je de benen raakt, even van de sokken bij een headshot.

min punten:
als je een enemy geraakt hebt vaak in zijn hoofd, dan kan je niet meteen een tweede schot maken totdat de animatie van op staan is afgerond. Erg vervelend als je snel die vent wil afknallen voordat hij wegkruipt achter dekking.
enorm veel load crashes, ong 50% van de tijd. erg irritant alhoewel het spel opnieuw opstarten ong 30 sec duurt.
patch en drivers leveren nog geen verbetering in de pop up textures voor mij.
Autotune videokaart = fail, werkt gewoon niet
Racen is niet moeilijk meeste races win je makkelijk, helemaal die van de quests, als je een nieuwe auto moet winnen, tering dat was easy...
Einde is ook zeer zwak, geen echte eindbaas of iets dergelijks. Denk dat ze een uitbreiding of deel 2 in gedachte hebben.
laatste gun heb je maar voor een missie en je kan het hele ding uitspelen met alleen die gun. Jammer.
Ammo was schaars in missies?? Ik liep constant tegen de max aan met authority smg met beide ammo soorten.. Zelfs op hoogste niveau te makkelijk imho.
99% van de mutant gevechten kan je aan met je fists. Dodge hit head one hit kill. repeat.
Headshots op gezichten en kale hoofden zelfs met sniper rifle is geen one hit kill voor bandits of authority. soms ram je echt een halve clip van je assault rifle in zo'n figuur zijn cranium maar hij loopt gewoon door.
Dat ze meerdere headshots kunnen overleven viel mij ook al op. Is dat ook op lagere moeilijkheidsgraden zo? Ik speel zelf op Nightmare (wat eigenlijk makkelijk is door de defribilator en het feit dat je kunt saven tijdens de wat moeilijkere stukken zoals boss fights). Ik vermaak me wel met deze game en heb geen problemen gehad sinds de laatste update met V-sync aan.
De game voelt gewoon nog niet af. De laatste missie viel me zó erg tegen.. Niet eens een eindbaas, of iets anders wat een beetje moeite vergt. Dat kwam voornamelijk door het wapen wat je krijgt voordat je de laatste missie doet. Praten met mensen levert tekst op zoals: 'de Authority heeft iets groots en niemand weet wat het is. Mensen die naar binnen zijn gegaan zijn nooit meer teruggekomen..'
Ja, er zijn wel wat nieuwe dingen maar die zijn helemaal niet zo lastig. De game speelt lekker weg, maar vanwege het gezeik met de textures en tweaks die je moest doen voordat je het spel kunt spelen...

Voor mij is het spel een 5,5 waard. Goeie gameplay, races zijn leuke afwisseling, slap verhaal, géén keuzevrijheid en veel problemen tijdens de release voor de PC waar ik het op speelde.
Ook net uitgespeeld en helemaal mee eens: WTF is dit?? De hoofdstad van de tegenstander? Ik heb ook spellen gespeeld waar dat een simpele sidequest zou zijn.

De middelste boss was trouwens wel behoorlijk awesome, jammer dat ze die lijn niet hebben doorgetrokken.
Dit is wat ik destijds bedoelde met contrastrijkere kleuren in de PS3 versie. In het filmpje kun je het verschil goed zien. De discussie was "een GPU is een GPU, ongeacht de fabrikant", maar je ziet dat er een duidelijk verschil is tussen beide platforms.

Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere; het komt er op aan wat je gewend bent. Zelf heb ik 2 PS3 consoles en speel vaak bij een vriend met de XBox360. Bij de eerste keer spelen (in de GTA4-tijd) viel me het verschil al op.

Overigens, moest erg lachen met het wobbly Master Chief Action figure wat op het dashboard zit geplakt in het filmpje op 2:55 :-))

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 16 oktober 2011 22:26]

Zullen we daar maar Doom guy van maken?
Dat is niet Master Chief, dat is een Space Marine, het character waarmee je in Doom speelt ;)
Ik heb hem uitgespeeld en moet zeggen dat de single player ZEER matig is, afgezien van de grafische bugs, weinig andere bugs in de game. Je blijft dus niet ergens steken als je probeert een rare plek te springen. Dit is meteen ook een minpunt want je kan ABSOLUUT niet afwijken van het 'game' pad. Je hebt 0.0 keuze in verloop van het verhaal. En ik heb het spel gespeeld op hoogste moeilijkheid maar als je de authority Machine Gun krijgt/koopt met combat shotgun, heb je geen andere wapens nodig.--> dit is al erg vroeg in het spel..
___Spoiler___
Op het eind krijg je de authority pulsecannon, ik bewaarde de ammo voor de grote vijanden.... nou die komen dus niet op het einde (alleen goed ge armoured mannetjes & armoured mutants) Met shotgun en machinegun heb je voldoende firepower. Settler gun(je eerste wapen) met bigboy is trouwens handig voor bijna ALLE vijanden, voor mensen en mutants is de wingstik een makkelijkwapen, toch geld genoeg :) (mind control darts werken alleen bij de meest makkelijke vijanden........)

Op zich een leuke middagje spelen maar te makkelijk (ben echt geen hardcore gamer, ben misschien 10x doodgegaan hele spel!!) Settler gun met bigboy is trouwens handig voor bijna ALLE vijanden.... Verhaal VEELSTE lineair en minigames zijn saai. Racen is leuke toevoeging en nuttig om je auto te upgraden. Ik hoopte op zijn minst op een grote endboss ala deadcity, maar die hoef je niet te verwachten op het einde.

Gespeeld op i7&570gtx

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 16 oktober 2011 16:10]

ik ga zelf het spel niet spelen maar imo bevat je tekst wel een aantal spoilers :)
Ik heb er ook bij gezet: ___Spoiler___ :P
De hoeveelheid invisible walls is me ook flink tegen gaan staan: de kleinste hoopjes puin blokkeren je pad al. Tot nu toe heb ik alleen de shotgun met pop-rockets nodig gehad en je hebt toch genoeg geld om daar oneindig veel ammo voor te maken. De schietdelen doen me erg aan borderlands denken (maar minder gevarieerd), de racedelen worden knap vervelend gemaakt omdat je met WSAD moet sturen in plaats van een analoge controller.

Wel was ik positief verrast dat het met een nvidia 9800GT en een vier jaar ouwe core2duo prima vloeiend loopt!
Heb de single-player nog niet helemaal uitgespeeld maar tot nu toe vind ik het wel een aardig spel. Het is wel erg linear - het voelt eigenlijk een beetje als een standaard id shooter maar opgeknipt in kleinere stukjes met wat meer RPG elementen (en een racekarretje), en met iets meer verhaal (maar nog niet zo veel als andere shooters).

Grafish vind ik het erg mooi, hoewel je merkt wel dat er veel plekken zijn met beperkte texture resolutie. Afgezien van dat vind ik het wel erg mooi vormgegeven allemaal, vooral buiten of in grotere ruimtes

Mijn persoonlijke conclusie: Ik vind het een vermakelijk spel en het geld wel waard, maar het is geen revolutionare shooter zoals sommige voorgaande spellen van id software :) Erg jammer dat de multiplayer niet zo heel veel voorstelt.

[Reactie gewijzigd door Aphax op 16 oktober 2011 13:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True