Assassin's Creed: Revelations - Constantinopel

In de gameplay?

Natuurlijk kent Constantinopel in het spel nog tal van andere raakvlakken met het hedendaagse Istanbul. Zo zal Ezio in het spel regelmatig de Bosporus over moeten steken. Hoewel er tegenwoordig een aantal bruggen staat, gebruiken veel inwonders van Istanbul nog steeds de vele veerboten om naar de overkant te komen. Je voelt 'em aankomen: ook Ezio kan zichzelf naar de overkant laten varen. Zwemmen kan ook, maar dat duurt behoorlijk lang. Niet aan te raden dus!

*Zigeuners

In de straten van Constantinopel kom je ook een heel aantal herkenbare gameplay-elementen tegen. Zo hebben de Courtisans uit Rome plaatsgemaakt voor groepjes dames die, zo werd ons uitgelegd, het best aan te duiden zijn als Roemeense zigeuners. Net als Courtisans zijn ze gespecialiseerd in het verleiden van mannen, om hen daarbij natuurlijk zoveel mogelijk geld afhandig te maken.

Een meer specifieke vernieuwing voor Revelations die samenhangt met Constantinopel, is de mogelijkheid die Ezio heeft om bommen te maken. Constantinopel gold door de eeuwen heen als een belangrijk centrum voor handel tussen Europa en Azië, en om die reden was in de straten van de stad een ongekend aantal verschillende ingrediënten te vinden. Deze ingrediënten kan Ezio gebruiken om diverse bommen van te maken. Die bommen kunnen verschillende functies hebben, variërend van 'dodelijk' tot afstoppend of afleidend. De ene bom explodeert, de andere creeërt een rookgordijn en weer een andere laat allerlei scherpe 'kraaienpoten' achter, die achtervolgers flink zullen afremmen.

*Op elkaar gepropt

Ubisoft heeft dus aardig zijn best gedaan om Constantinopel op een geloofwaardige manier in Assassin's Creed: Revelations te stoppen. Dat ging gepaard met het maken van alle voorgaande elementen, maar ook met een andere design-gedachte. De stad is namelijk veel meer 'op elkaar gepropt' dan Italiaanse steden. Dat idee krijg je als je er in het echt bent, en ook als je als Ezio in de stad rondrent. En daarmee heeft Ubisoft alvast één onderdeel binnen.