Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Hielko van der Hoorn

Hercules 3D Prophet 4500 review

Benchmarks

De drivers
Maanden geleden kwam het in de eerste reviews al boven water, de drivers voor de Kyro II zijn niet helemaal in orde. Willekeurige crashes of artifacts waren de problemen waarmee de reviewers geconfronteerd werden. Jammer genoeg moet ik vertellen dat er nog weinig veranderd is, bij de 1.0.7.89 drivers die op de bijgeleverde CD stonden ben ik geen artifact problemen tegen gekomen, maar blauwe schermen meer dan genoeg.

Normaal test ik videokaarten met behulp van een kaal tweakers.net testsysteem, maar om te kijken hoe de drivers het doen in een wat zwaardere omgeving heb ik de kaart ook in m’n eigen systeem gezet die redelijk vol qua hardware zit . De resultaten waren niet bepaald om over naar huis te schrijven: Direct3D (3DMark 2000 en 2001) werkten alleen als ik alle programma die in de achtergrond draaiden stopte en dan kreeg ik nog zeer regelmatig een blauw schermpje of was ik ineens weer terug in windows. OpenGL daarentegen in de vorm van Quake3 werkte wel perfect. Het laatste wat me opviel is dat fullscreen TV kijken niet mogelijk is met de 3D Prophet 4500. Dit is waarschijnlijk geen probleem van de drivers, maar simpelweg het ontbreken van ondersteuning voor hardware overlay in de Kyro II chip .

Omdat de drivers voor de Prophet 4500 niet uit de nVidia fabriek komen rollen heb ik hieronder een tweetal screenshots neergezet zodat je een idee kan krijgen van de mogelijkheden:

Klik op de plaatjes voor grotere versies.

De testopstelling
Zoals gebruikelijk is er een tweakers.net testsysteem gebruikt om de prestaties van de Prophet 4500 te meten. Het testsysteem is uitgerust met een 1200MHz Athlon, 256MB SDRAM, een 20GB hardeschijf en een Abit KT7 mamaplank. De Prophet 4500 werd uitgerust met de 1.0.7.89 drivers en als vergelijkingsmateriaal is een GeForce2 GTS aanwezig in combinatie met de 12.20 detonator drivers.

Quake III Arena

In Quake III Arena laat de Prophet 4500 mooie resultaten zien voor een budget kaart. Hoewel de performance geen één keer boven die van de Geforce2 GTS uitkomt, weet de Prophet 4500 in 32-bit kleuren wel heel dicht in de buurt te komen. In 1600x1200x32 is het verschil zelfs maar een half framepje per seconde. Het effect van het ontbreken van een transform en lighting engine wordt duidelijk in de 640x480 benchmarks. Hier is de CPU de limiterende factor en omdat de videokaart de CPU geen handje kan helpen ligt de framerate van de Prophet 4500 zo’n 10 FPS lagen dan bij de GeForce2 GTS.

3DMark 2000

In 3DMark 2000 laat de Prophet 4500 wederom mooie resultaten zien. In 640x480 heeft de GeForce2 GTS dankzij het ontbreken van een TnL engine bij de Prophet 4500 de voorsprong, maar in 1024x768x32 zijn de rollen omgedraaid en verslaat het budget kaartje de GeForce2 GTS. In 1600x1200 zien we ook één van de voordelen van 64MB geheugen: de GeForce2 heeft in deze resolutie niet genoeg geheugen voor een framebuffer in 32-bit waardoor benchmark resultaten ontbreken, de Prophet 4500 weet daarentegen de test zonder problemen te doorlopen.

Scalability benchmarks
Als laatste heb ik nog een paar keer de Quake III Arena benchmark gedraait, alleen dit keer niet om de performance van de kaart vast te stellen maar om te kijken hoe goed hij schaalt met de CPU snelheid. Het is tenslotte interessant of je niet alleen de bovenstaande resultaten kan halen met een snelle 1200MHz Athlon, maar ook met een CPU die reëler is bij een budget systeem.

Zoals je kan zien is een snelle CPU absoluut niet nodig om alles uit de videokaart te halen. In 1600x1200 is de framerate met een 500MHz Athlon even hoog (of laag ) als met de 1200MHz Athlon. Ook in 1024x768, een resolutie die tijdens dagelijks gebruik meer voor zal komen is een 1200MHz CPU niks meer dan luxe, pas bij 700MHz zien we de framerate wel met 1 naar beneden gaat ten opzichte van 800MHz. In 640x480 is het verhaal heel anders, omdat in deze lage resolutie de CPU de bottleneck is loopt de framerate bijna lineair naar beneden. Maar ook deze resolutie zul je dagelijks ook niet veel gebruiken. Daarom kan de 3D Prophet 4500 prima gekoppeld worden aan een budget CPU, een Duron 800 is bijvoorbeeld al snel genoeg.


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True