Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Pieter Molenaar

IFA: Hands-on: Samsung NX200

Inleiding

Samsung heeft de IFA-beurs aangegrepen op zijn nieuwe compacte systeemcamera aan te kondigen: de NX200. Deze ilc-camera is de officiële opvolger van de NX100 die in september vorig jaar aangekondigd werd. Het totaal aantal uitgebrachte NX-camera's komt hiermee op vier, al hebben we moeite om de NX11 een geheel nieuw model te noemen.

De belangrijkste vernieuwing bij de NX200 is de nieuwe cmos-beeldsensor. Deze zou beter moeten presteren bij hogere lichtgevoeligheden. Ook is het iso-bereik uitgebreid met twee EV-lichtstops. Verder heeft Samsung de NX200 een ander uiterlijk gegeven en de grip van de camera gewijzigd. De body van de NX200 is aanmerklijker kleiner en lichter dan zijn voorganger.

Tweakers.net toog naar de Samsung-stand op de IFA om de NX200 van dichtbij te bekijken en nader te onderzoeken.

De in bovenstaand filmpje genoemde touch-functionaliteit berust op een misverstand.

Klein en strak

Kleiner en lichter

Het eerste dat opvalt als je de Samsung NX200 vasthoudt is dat de camera beduidend kleiner en lichter is dan de NX100. De camera is vooral minder dik en hoog. We hebben er geen lineaal naast gelegd, maar op het dunste deel lijkt de dikte van de nieuwe NX200 vergelijkbaar met die van de NEX-camera's van Sony. Dat is een verrassing, aangezien de NX100 toch een beetje bekend stond als de 'fatboy' onder de ilc-camera's.

Krachtig uiterlijk

Samsung heeft het roer wat betreft het uiterlijk van de NX200 volledig omgegooid. In plaats van zachte, gewelfde lijnen, ziet de NX200 er bijzonder strak uit. Dit komt onder meer door de zwarte behuizing en het feit dat de body van metaal is. De NX100 had een bodyshell van plastic die bovendien bij de grip wat in te drukken was.

Samsung NX200 body Samsung NX200 body Samsung NX200 body Samsung NX200 body Samsung NX200 body Samsung NX200 body

Ook is de bovenkant van de camera geheel plat en hebben de randen scherpe overgangen, terwijl bij de NX100 de topplaat bol was. Van de bovenkant bekeken zijn overigens nog wel wat lijnen van de NX100 te herkennen. Zo lijkt de camera dunner dan hij is doordat de topplaat niet doorloopt tot het achterste gedeelte met de display.

Grip

Geheel vernieuwd is de grip. Bij de NX100 was alleen aan de bovenkant bij de sluiterknop wat dieper gemaakt om wat meer grip te hebben, maar Samsung heeft de NX200 een diepere en bollere grip gegeven. Vingers passen hier beter omheen dan bij NX100. De buitenkant van de grip heeft een bekleding van een materiaal dat lijkt op wat harder rubber voor meer houvast, terwijl aan de binnenkant van de grip waar de vingertoppen op rusten een ribbeltjespatroon zit.

Waar de NX100 alleen een lichte uitsparing in het plastic aan de achterkant had voor de duim, is de NX200 achterop voorzien van een verticaal gripvlakje van een rubberachtig materiaal. Door de grotere grip van voren en het gripvlak achter is de NX200 steviger vast te houden dan zijn voorganger.

Lensmount

Samsung heeft bij het ontwerpen van de NX200 goed gekeken naar de NEX-camera's van Sony. Om de body dunner te maken was het - vanwege de benodigde ruimte voor de elektronica en de vaste afstand van de sensor tot de lensmount - nodig om de lensmount laatste iets uit de body te laten steken. Een nadeel hiervan vonden wij dat onze vingers soms tegen de lensmount aankwamen bij het vasthouden van de camera. In eerste instantie hadden we het overigens niet door dat de lensmount uitstak en probeerden we in plaats van de lens de lensmount van de body te draaien.

Samsung levert bij de NX200 een opzetflitsertje mee. Dit kan, net als bij de NEX-camera's van Sony, voor vervoer neergeklapt worden. In positieve zin valt verder op dat de NX200 voorzien is van stereomicrofoons, terwijl een minpunt is dat de uitbreidingspoort onder de flitschoen verdwenen is. Dat betekent dat je bijvoorbeeld geen externe evf op de NX200 kan gebruiken. Daardoor kon wel de Disp-knop geschrapt worden bij het ontwerp.

Lagere accuduur

De NX200 maakt gebruik van de nieuwe BP-1030-accu. Deze heeft een capaciteit van 1030mAh, terwijl deze bij de BP-1310-accu van de NX100 1250mAh is. Als gevolg van de lagere capaciteit gaat de NX200 beduidend minder lang mee. Na ongeveer 320 foto's moet de accu van de NX200 weer opgeladen worden, terwijl de accu van de NX100 het honderd foto's langer volhoudt.

Wieltjes en knoppen

Instelwieltjes

Net als bij de NX100 heeft de NX200 twee instelwielen. Bij de NX100 vonden we het wieltje bovenop een te kleine diameter hebben. Dat draaide niet prettig. Vooral bij het inzoomen op foto's was dit een probleem omdat voor tot 2x-vergroting maar liefst vijf stappen nodig waren. Dit was zeer frustrerend en pas daarna werden grotere stapgroottes gebruikt.

Bij de nieuwe NX200 is niet alleen de diameter van het bovenste draaiwieltje vergroot voor een prettiger bediening, ook gaat het inzoomen op foto's nu met grotere stappen. De eerste stap is gelijk al 2,1x, gevolgd door 3x, 3,9x, 6x, 8,1x, en de laatste stap is 12,6x. De NX100 had een grootste stap van 7,2x. Omdat de NX200 meer megapixels heeft, moet er ook meer ingezoomd kunnen worden op foto's om de focus te checken.

We vonden het overigens verwarrend dat de sluitertijd altijd met het verticale draaiwieltje bovenop ingesteld wordt en het diafragma met de draairing aan de achterkant. In de M-stand is dit logisch, maar het vasthouden hieraan bij de A- en S-standen wekt verwarring en het zorgde ervoor dat we vaak aan het verkeerde wieltje zaten te draaien.

Modusknop

De modusknop rechts van het draaiwieltje ligt net als bij de NX100 deels verzonken in de topplaat van de body, maar heeft er nu twee nieuwe functies bijgekregen. De eerste is de Panorama-functie, terwijl via de Magic-stand zowel de nieuwe Magic Frames als de bestaande Magic Filters te benaderen zijn. Magic Frames voegt kaderingsopties toe aan het arsenaal van grafische effecten.

Knoppenindeling

In plaats van het lastig te bereiken aan/uit-knopje rechts achter bij de NX100, heeft de NX200 hiervoor een draaiknop rond de sluiterknop gekregen. Dit is een duidelijke verbetering. Achterop is de knoppenindeling niet veel gewijzigd. Wel heeft de dedicated AEL-knop plaats moeten maken voor een rode knop waarmee direct video mee opgenomen kan worden. Met de movie-stand op de modus-knop kan handmatig de belichting in de P/A/SM-standen ingesteld worden.

Tevens heeft Samsung de programmeerbare functieknop van de NX100, die aan de linkerzijkant van de body zat, onder de delete-knop geschoven. Er zijn niet heel veel functies die daaraan toegewezen kunnen worden. We tellen in totaal vier opties, waarvan de handmatige witbalansmeting en het aan- en uitzetten van de raw-opname de handigste zijn. Het was nog niet mogelijk om de fn-toets in te stellen, mogelijk als gevolg van de pre-productie-firmware op de camera.

Nieuw snelmenu

De eerdere NX-camera's hadden een snelmenu die als balk aan de onderkant getoond werd. Het nadeel hiervan was het maximum aantal van zeven posities dat weergegeven werd. Deze konden ook niet zelf ingevuld worden.

Voor de NX200 heeft Samsung een nieuw snelmenu bedacht. Deze gebruikt het hele scherm en heeft daarvoor veel meer opties die snel aangepast kunnen worden. Het lijkt op het snelmenu dat Olympus voor zijn spiegelreflexen gebruikte. Met de d-pad of de draairing aan de achterkant wordt de functie gekozen, terwijl met de bovenste draairing de instelling gewijzigd wordt. Dit werkt snel en intuïtief.

Het normale menu is alleen lichtjes visueel aangepakt. Zo zijn de categorieën duidelijker in tabbladen gegroepeerd. Nog steeds zijn er geen gradaties voor de ruisreductie in het menu te vinden. De ruisreductie kan gelukkig wel uitgezet worden.

20,3 megapixels

Nieuwe beeldsensor

Belangrijker dan de uiterlijke wijzigingen bij de NX200 is het nieuwe hart van de camera: de nieuwe beeldsensor met 20,3 megapixels. De nieuwe sensor was broodnodig, want de oudere sensor met 14,6 megapixels in de NX10 en de NX100 gingen al langer mee. Een lichtgevoeligheid van iso 800 leverde bijvoorbeeld vaak al behoorlijk wat ruis op in foto's bij de NX100.

De nieuwe sensor maakt het ook mogelijk om sneller foto's achter elkaar te nemen. Zo is de burstrate gestegen van een magere 3fps bij de NX100 naar 7fps bij de nieuwe NX200. Neem je genoegen met foto's met een lagere resolutie, dan is ook nog een veel hogere snelheidsoptie beschikbaar.

Video

De NX200 heeft een hoogste videoresolutie van 1080/30p, terwijl 720p mogelijk is met maximaal 60fps. De NX100 kon de 720p-resolutie met maximaal 30 beelden per seconde volhouden. De NX200 heeft verder geen ondersteuning voor 24Hz- of 25Hz-opnames.

Een flink nadeel bij video is dat het gros van de NX-lenzen nog niet echt ideaal is voor gebruik bij video. De af-motor van de kitlenzen zijn niet geruisloos, zodat het geluid opgepikt wordt bij de video-opnames. Ook is de continue scherpstelling bij video wat schokkerig. Ook Canon en Nikon kunnen overigens met hun rumoerige en relatief trage kitlenzen nog wat leren van Panasonic en Olympus.

Om nog even door te gaan op de lenzen. Bij het NX-systeem zijn die bijna even groot als lenzen voor dslr's en dat is toch jammer voor een systeem dat het moet hebben van zijn compacte omvang. De 20-50mm-lens, die als kit met de NX200 geleverd wordt, is weliswaar klein door het intrekbare ontwerp, maar heeft een beperkt bereik, is niet stil of snel en heeft als klap op de vuurpijl geen beeldstabilisatie.

Autofocus

Samsung claimt een zeer snelle autofocustijd te hebben gerealiseerd van minimaal 0,1s. Deze snelheid wordt echter niet met de kitlens behaald. Wel is het zo dat de tijd tussen scherpstelling en afdrukken aanmerkelijk verkort is. Daar is haast geen vertraging meer tussen. Het scherpstellen zelf gaat naar ons gevoel iets sneller dan bij de NX10.

Wel viel ons een euvel op waar ook de eerdere NX-camera's last van hebben, namelijk het problematisch scherpstellen in de portretoriëntatie met sterke contrastovergangen. Op de beurs wist de NX200 in een dergelijke situatie een flink aantal keren niet scherp te stellen. Ook wordt bijvoorbeeld bij het fotograferen van een tv van de zijkant scherpgesteld op de achtergrond.

Ruis

Om een idee te geven van de kwaliteiten van de nieuwe beeldsensor op het gebied van ruis hebben we op de stand van Samsung een aantal foto's genomen over het hele iso-bereik. Deze loopt van iso 100 tot en met iso 12.800. De camera's op de stand waren overigens nog pré-productiemodellen met firmware 0.86, dus tot de release eind deze maand heeft Samsung nog even de tijd om problemen op te lossen.

De deels grijze ondergrond van de stand leent zich goed voor analyse. We zien dat al bij iso 400 al wat lichte ruis zichtbaar is en dat neemt iets toe bij iso 800 en iso 1600. Bij iso 3200 is voor het eerst een beetje kleurruis zichtbaar. Deze stand zouden we ook gelijk aanmerken als de hoogst bruikbare. Bij iso 6400 en iso 12.800 blijft de kleurruis verrassenderwijze goed onder controle, maar wel als gevolg van een straffere ruisreductie waardoor details uitgesmeerd worden.

Samsung NX200 iso 100 Samsung NX200 iso 200 Samsung NX200 iso 400 Samsung NX200 iso 800 Samsung NX200 iso 1600 Samsung NX200 iso 3200 Samsung NX200 iso 6400 Samsung NX200 iso 12.800

Tot slot

We hebben uitgebreid de tijd genomen om de NX200 uit te proberen. De camera is vooral op het gebied van ruisprestaties een verbetering ten opzichte van de NX100, maar het model biedt daarnaast meer megapixels. Alleen de NEX-7, die in november beschikbaar komt, heeft met 24 megapixels een hogere resolutie op een aps-c-sensor.

Samsung heeft ten opzichte van de NX100 ook het uiterlijk van de camera aangepakt. Terwijl de NX100 wat betreft styling een buitenbeentje was, heeft Samsung de NX200 een aansprekend ontwerp gegeven. In plaats van glimmend plastic is metaal in matzwart voor de bodyafwerking gebruikt. Ook zijn sommige lijnen en hoeken langs een lineaal gehaald en zijn de afmetingen in alle dimensies afgenomen.

Daarnaast heeft Samsung goed nagedacht over een stevige grip, met gripvlakken voor en achter, alleen is de ruimte tussen lensmount en grip niet al te groot. Van het nieuwe af-systeem hadden we iets meer verwacht, al is de beperkende factor waarschijnlijk een gevolg van de kitlens.

De nieuwe camera is tenslotte beduidend sneller dan zijn voorganger, alhoewel hij de NEX-serie voor moet laten gaan. De mechanische sluiter is in ieder geval lekker snel. Het nieuwe snelmenu is ook een slimme verbetering, maar we vinden het jammer dat de uitbreidingsconnector verdwenen is.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (28)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoe deze camera zich gaat verhouden met de NEX serie. Zelf betwijfel ik erg of Samsung een betere ilc dan Sony neer kan zetten, en ik denk dat als je betaalbaar, licht en klein wil, dat de NEX 5N al snel een betere keuze gaat worden (wel wat minder megapixels, maar 20 is ook excessief voor zo'n klein cameratje met lage kwaliteit lenzen, waarmee je waarschijnlijk zonder statief gaat schieten).

Ook denk ik dat ze mijlen achter liggen op de NEX 7. Hoewel de NEX 7 waarschijnlijk duurder, zwaarder en groter wordt, denk ik dat voordelen als meer megapixels, een geïntegreerde flitser en een geïntegreerde EVF, beeldstabilisatie in de kitlens (behalve als je de pancake neemt) en meer mogelijkheden met de mount,de nadelen zwaar overbruggen.

Ik denk dus dat met de aangekondigde prijs en prestaties, je al heel snel beter een NEX kan kopen. Alleen als je iets tussen de NEX 5 en NEX 7 in wilt, kan dit misschien de camera voor jou zijn, hoewel ik zelf betwijfel of de prestaties beter zijn dan die van de NEX 5.

Het blijft wel zo dat het leuk is dat Samsung een kleine lage kwaliteit zoomlens mee levert, zodat je zonder je al te schuldig te voelen hem gewoon in je broekzak kan stoppen. Dat is wel iets wat ik bij de NEX serie mis.
werkt deze ook met raw bestanden of uitsluitend jpeg ?
wat voor geheugen kaartjes worden er ondersteund ?

[Reactie gewijzigd door stresskiller op 4 september 2011 09:25]

werkt deze ook met raw bestanden of uitsluitend jpeg ?
JPEG, RAW, RAW+JPEG
( edit: tikfout )
wat voor geheugen kaartjes worden er ondersteund ?
SD, SDHC, SDXC

( edit2: Meer specs: http://www.dpreview.com/previews/samsungnx200/page2.asp )

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 4 september 2011 09:41]

lees net dus op dp review dat er geen 1080p60 film ondersteuning inzit, denk dat ze daar een stukje markt gaan verliezen naar de nex 7
Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de mogelijkheden om via adapters andere (oudere) lenzen er op te kunnen monteren. Wanneer er bijvoorbeeld M42 lenzen op passen die je dan wel handmatig moet scherpstellen is het systeem voor mij (en anderen) veel aantrekkelijker. Zou goed zijn als hier standaard naar werd gekeken, verder goede review.
Wanneer er bijvoorbeeld M42 lenzen op passen die je dan wel handmatig moet scherpstellen is het systeem voor mij (en anderen) veel aantrekkelijker.
Ik denk dat het niet zinvol is om M42 e.d. te ondersteunen. Omdat bijna niet niemand deze lenzen heeft. Daarbij is een M42 lens een stuk zwaarder omdat deze voor full-size film ontworpen is en de afstand van de lens tot de film groter moet zijn.

Zie Samsung NX mount
en de M42 lens mount.

NX:
Flange focal distance, mm
25.5
M42:
Flange focal distance: 45.5 mm
Dit is een Wikipedia link naar veel lens mounts.

Ik hoop wel dat er binnenkort ook Tamron, Sigma en/of Tokina lenzen gaan komen zodat er meer keuze komt.

[Reactie gewijzigd door 112442 op 4 september 2011 10:35]

Misschien zou je de door jou gegeven linkjes ook eens moeten lezen?
"M42 adaptors work best on bodies with a flange depth less than or equal to M42's flange depth, which includes the popular Canon EF-mount, the Pentax K-mount, the Minolta/Konica Minolta/Sony A-mount, the Sony E-mount and the Four Thirds System including the Micro Four Thirds system. This allows the lens to be mounted the correct distance from the film or sensor, retaining the original focus range of the lens."
Dat gaat prima lukken dus. Verder is "M42", aka "Prakticadraad" heel lang een soort van open standaard geweest voor vele merken en zijn de objectieven praktisch onverwoestbaar. Reken maar dat er juist ontzettend veel M42 spul te vinden is!
Volgens mij snap jij niet wat er nu staat en wat er gezegt wordt, ik snap ook niet waarom je score informatief wordt bestempeld. :P zo snappen we allemaal iets niet :D De vraag was waarom er niet met een adapter gemount moet kan worden (ondersteneuning van mount). Het eerste antwoord beantwoord het alleen niet correct. Maar de gegeve informatie is welcorrect. Ik denk dat worldcitizen over een vaste mount schreef, dus dat samsung ipv een mx mount de m42 mount zou gebruiken. Welke idd de camera te groot maakt aangezien er een minimale afstand moet zijn. indit geval dus 45.5 mm. De reden dat een kleinere mount beter is (korter dan 45.5mm) omdat er dan de dikte van de adapter bijgeteld wordt om zo precies 45.5 mm te maken (mx mount 25.5 + 20mm adapter = 45.5). Dat is het enige wat er staat.

Ontopic sony gaat alleen met een adapter de Amount ondersteunen. Met adapter wordt alles handmatig. ( er komt nog een 3th party met adapter mounts voor sony emount naar canon (icl autofocus etc.).

Als er typo's zijn ik typ dit op een minischerm..:S
"niet niemand", nou ik heb ze niet hoor ;)
The game is on, 'again'.

Oftewel, hoe meer MP, hoe beter.. zo lijkt het dan ineens, eerst sony, met die 24,6MP, en nu samsung weer eens met 20MP, belachelijk veel, en onnodig, als je het mij vraagt. Met name voor zulke camera's,

als je nu naar een Canon 1D, kijkt of iets anders in die high end camera serie, dan kan ik het snappen. Maarja..

Verder wel mooi dat de iso onder handen is genomen, maar toch denk ik als ze bij de 14MP waren gebleven dat je mooiere beelden kreeg van de sensor met weinig licht.

Ook vind ik die 7bps echt abnormaal snel, heel netjes! Toch wel een voordeel wat dit soort camera's hebben tegen de instap DSLR's. Want dat redden de Canon, en Nikons niet :)
Naar het schijnt (afgaande op de foto's) presteert de 24,6MP sensor in de NEX-7/A77 slechter dan de 16.1MP sensor in de NEX-5N. ER gaat detail verloren. Wat mij betreft is de ideale sensor zo tussen de 12 en 16MP. Maar natuurlijk staat een hoger getal leuker op de verpakking/camera.
Voor een consumentencamera is een sensor met meer dan 16MP van beperkt nut. Ja, je hebt meer flexibiliteit met croppen, maar het is beter om een passende lens te gebruiken.

De Sony A77 richt zich op de serieuze fotograaf, niet op de gewone consument. Dat ze daar een 24MP sensor in stoppen, kan ik nog wel inkomen. Als de technologie echt zo goed is dat-ie niet meer ruis geeft dan een 16MP sensor, dan geeft meer MP's meer scherpte en meer mogelijkheden bij het nabewerken van de foto's.

Bij de A65 en de NEX-7 heb ik m'n twijfels over een 24MP sensor. Ik hoop dat Sony weet wat ze doen, en dat ze het niet gedaan hebben om een hoger getal op de doos te kunnen zetten.

Overigens werkt een hoger getal op de doos doorgaans alleen in het compact camera segment tot €150, en in het Canikon duopolie, degene met de D-SLR met de meeste MP's staat dat jaar op nummer 1.
logisch :D , geteste versies van de a77 en a65 zijn nog BETA , er is nog geen productie firmware voorhanden.
Heb de NX100 ongeveer een halfjaar geleden gekocht voor rond de 300 euro met lens. Deze NX100 heb ik veel gebruikt en ben er nog steeds erg blij mee. Mijn vader, die al zijn hele volwassen leven professioneel Nikon camera's gebruikt, is onder de indruk van de prestaties. (uiteraard prestaties afgezet tegen de prijs) Daarnaast is de NX100 voor mij zeer makkelijk in gebruik.

Naar mijn idee is deze nieuwe camera naar een veel hoger niveau getild. Hierdoor is de prijs dus ook flink gestegen en ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. De reviews moeten uitwijzen of deze camera in dat prijssegment zijn concurrenten kan verslaan. In ieder geval zie ik nog geen zaken waarvoor ik mijn huidige camera zou moeten verkopen. :)
Zoals ikweethetbeter al opmerkt heeft Canon geen camera in dit segment. Wellicht dat de instap en middenklasse dSLR's van Canon als concurrent gezien kunnen worden, maar ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden meer om nog een instap of middenklasse dSLR te kopen ten opzichte van de systeemcamera's. Behalve als je erg gehecht bent aan de OVF. Het lensaanbod kan ook een overweging zijn, maar veruit de meeste mensen kopen slechts een paar lenzen of houden het bij de kitlens. Dan voldoet de systeemcamera prima.
Zoals ikweethetbeter al opmerkt heeft Canon geen camera in dit segment. Wellicht dat de instap en middenklasse dSLR's van Canon als concurrent gezien kunnen worden, maar ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden meer om nog een instap of middenklasse dSLR te kopen ten opzichte van de systeemcamera's. .
Ik wel. Kleine sensor waarvan veel pixels gehaald wordt,betekend extra ruis. Bij een APS-C sensor is dat minder, veel minder. Pixel density is lager omndat de sensor nu eenmaal groter is.

Dit geldt voor systeem camera's die allemaal 4/3th sensoren hebben.Dit zijn ook geen spigelreflex camera's meer want ze hebben geen spiegels.
Het Four Thirds systeem is een systeem wat niet gebaseerd is op een analoog filmsysteem maar speciaal door Olympus is ontworpen voor digitale fotografie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_system
Deze Samsung is GEEN 4/3th (17.3x13)
(oftewel systeem camera. Want hij heeft een APS-C sensor, een normaal formaat S (23.5 x 15.7mm)dus.
http://www.dpreview.com/previews/samsungnx200/page2.asp

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 4 september 2011 11:49]

Twee opmerkingen:

Ten eerste:
Een systeemcamera is elke camera met verwisselbare lenzen.
Een Samsung NX is dus een systeemcamera, net als (micro)fourthirds, Canon EOS en vele andere camera's.

Ten tweede:
Het verschil in oppervlakte tussen een Samsung APS-C (1.5 crop, Canon heeft kleinere 1.6 crop sensoren) sensor en een fourthirds sensor is ca 40% (fourthirds is 40% kleiner).
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/File:SensorSizes.svg
Bij de 20.4 megapixels van de samsung tov de 12 megapixels van bijv de Olympus EP-3 heeft de Samsung dus een hogere pixel density dan de Olympus (reken maar na)!

Daarnaast presteerde de vorige generatie sensor van Samsung qua ruis beduidend slechter dan de sensoren van Panasonic/Olympus, ondanks het grotere formaat. Technologie maakt dus een hoop uit en een grotere sensor is dus niet perse beter.

EDIT:
Waarom wordt ik nu omlaag gemodereerd? Is het de toon (bij deze iets gematigd)? Want de informatie die ik geef klopt!

[Reactie gewijzigd door 225812 op 4 september 2011 15:10]

Men ziet over het algemeen de 4/3 sensor niet als volwaardig heb ik het idee. Terwijl de 4/3 sensor toch bijvoorbeeld ook in de bejubelde professionele Olympus E-5 dSLR te vinden is. Voor veruit de meeste mensen is het verschil tussen een APS-C en 4/3 sensor niet te zien.

Met systeemcamera's wordt volgens mij over het algemeen de spiegelloze camera met verwisselbare lenzen bedoeld. Olympus en Panasonic zijn met hun (kleinere dan APS-C) 4/3 sensor marktleider in dit segment. Volgens mij hebben ze de ideale sensor grote te pakken waarbij de verhoudingen en afwegingen (elk systeem, ook APS-C, is een compromis tussen vele factoren) kloppen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 4 september 2011 21:25]

Twee opmerkingen:

Ten eerste:
Een systeemcamera is elke camera met verwisselbare lenzen.
Een Samsung NX is dus een systeemcamera, net als (micro)fourthirds, Canon EOS en vele andere camera's.
Niet helemaal waar.Compactheid is een van de kenmerken. Ook het ontbreken van spiegels. Daarom is het GEEN (d)slr.
Je kan mijn 400D fysiek niet vergelijken met een systeem camera.
Ten tweede:
Het verschil in oppervlakte tussen een Samsung APS-C (1.5 crop, Canon heeft kleinere 1.6 crop sensoren) sensor en een fourthirds sensor is ca 40% (fourthirds is 40% kleiner).
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/File:SensorSizes.svg
Bij de 20.4 megapixels van de samsung tov de 12 megapixels van bijv de Olympus EP-3 heeft de Samsung dus een hogere pixel density dan de Olympus (reken maar na)!
Ik hoef dat niet uit te rekenen. Op dit plaatje zie je wat ik bedoel.
http://digitalbirdphotography.com/pixel-density.jpg

Daarbij zie je duidelijk dat bij 1.3x crop de pixels dichter op elkaar staan. Inderdaad is de pixeldensity dan hoger, echter veroorzaakt dit ook meer ruis.

Ik had het hierboven over een APS-C sensor waarbij de pixels verder uit elkaar staan. Logischewijze is de pixeldensity dan lager zoals je ook ziet bij die 1x oftewel full frame crop. Voordeel. Minder ruis.
Daarnaast presteerde de vorige generatie sensor van Samsung qua ruis beduidend slechter dan de sensoren van Panasonic/Olympus, ondanks het grotere formaat. Technologie maakt dus een hoop uit en een grotere sensor is dus niet perse beter.

EDIT:
Waarom wordt ik nu omlaag gemodereerd? Is het de toon (bij deze iets gematigd)? Want de informatie die ik geef klopt!
Of die generatie 4/3 sensoren nu beter is, dus minder ruis produceerd moeten we nog afwachten.
http://en.wikipedia.org/w...irds_system#Disadvantages
Voorlopig ik blijf ik bij APS-C sensoren.

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 5 september 2011 14:52]

Niet helemaal waar.Compactheid is een van de kenmerken. Ook het ontbreken van spiegels. Daarom is het GEEN (d)slr.
Je kan mijn 400D fysiek niet vergelijken met een systeem camera.
Toch wel waar. Jouw 400D is een spiegelreflex. De NEX,NX en m4/3 camera's zijn MILC's of EVIL's of wat dan ook. Maar zowel de 400D als de NX zijn systeem camera's.
Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/System_camera
Ik hoef dat niet uit te rekenen. Op dit plaatje zie je wat ik bedoel.
http://digitalbirdphotography.com/pixel-density.jpg
Daarbij zie je duidelijk dat bij 1.3x crop de pixels dichter op elkaar staan. Inderdaad is de pixeldensity dan hoger, echter veroorzaakt dit ook meer ruis.
Dat geld alleen als het aantal pixels niet veranderd. Extreem voorbeeld, een APS-C sensor met 20 miljoen pixels zal een grotere "pixel density" hebben dan een telefooncamera met 1000 pixels.

Als je mijn voorbeeld na zou rekenen dan kom je op:
NX-200: 55 kpixels / mm2 (20.4/370)
EP-3: 53 kpixels / mm2 (12/225)

De EP-3 heeft dus een lagere pixel dichtheid dan de NX-200 (ofwel de EP-3 heeft grotere pixels met theoretisch dus minder ruis).
Of die generatie 4/3 sensoren nu beter is, dus minder ruis produceerd moeten we nog afwachten.
En zo moeten we ook nog maar afwachten of deze nieuwe sensor van Samsung wat beter is. De vorige generatie presteerde slechter dan de kleinere m4/3 sensoren van Panasonis/Olympus:
http://www.dpreview.com/r...184&y=-1.3689294848374134
Voorlopig ik blijf ik bij APS-C sensoren.
Als de grootte van de sensor voor jou zo belangrijk is waarom dan voor Canon gekozen?
De APS-C sensoren van Canon zijn immers13% kleiner dan de APS-C sensoren van Nikon, Pentax, Samsung en Sony.
Misschien is de grootte van de sensor toch niet zo belangrijk voor je en kies je voor het grote lenzenaanbod van Canon of andere specifieke eigenschappen.
Zo kies (en koos) ik voor Olympus vanwege hun goede bouwkwaliteit, zuiko lenzen, ooc jpegs, en stofreductie systeem. Ik ga dus ook niet voor de "grootste" sensor met de beste ISO prestaties.

[Reactie gewijzigd door 225812 op 5 september 2011 21:27]

@Dutchphoto:
Je ziet het verkeerd! Deze Samsung systeemcamera en ook de Sony NEX camera's hebben een volwaardige APS-C sensor, met een crop factor van 1,5. Ze zijn dus zelfs een fractie groter dan de sensoren van de Canon camera's, die een crop factor van 1,6 hebben.

De M4/3 camera's hebben een iets kleinere sensor (crop factor 2), maar zitten nog ver boven het compacte segment.

Met een Sony of Samsung ILC kun je dus perfecte foto's maken, en heb je dezelfde controle over de scherptediepte. Kwaliteit kan geen valide reden zijn om voor een D-SLR te kiezen ipv een ILC

Wat je wel mist bij een ILC is de superieure fase detectie autofocus en de snelheid die daarbij hoort. Dat kan dus wel een valide reden zijn om voor een D-SLR te kiezen ipv een ILC.

Om dat probleem op te lossen, heeft Sony de SLT camera's. Snel, redelijk compact (A33/A35/A55), perfecte D-SLR kwaliteit.
Wat je wel mist bij een ILC is de superieure fase detectie autofocus en de snelheid die daarbij hoort. Dat kan dus wel een valide reden zijn om voor een D-SLR te kiezen ipv een ILC.

Om dat probleem op te lossen, heeft Sony de SLT camera's. Snel, redelijk compact (A33/A35/A55), perfecte D-SLR kwaliteit.
Contrast detectie is superieur aan fase detectie omdat het precieser is en er geen calibratie nodig is tussen camera en lens. De Olympus E-P3 is zelfs sneller dan een Canon 7D met scherpstellen en dus ook de Sony toestellen, er is volgens mij ook nog een filmpje ergens te zien van een E-P3 vs een D3 en een 1D(x) waar de spiegelreflexen het in de "SAF" modus het nakijken hebben.
Het enige waar contrast detectie AF nog achterloopt is de continue scherpste modus "CAF" maar ook hier wordt aan gewerkt. Het duurt niet lang meer dan is fase detect AF uitgefaseerd ;-) .
@Dutchphoto:
Je ziet het verkeerd! Deze Samsung systeemcamera en ook de Sony NEX camera's hebben een volwaardige APS-C sensor, met een crop factor van 1,5. Ze zijn dus zelfs een fractie groter dan de sensoren van de Canon camera's, die een crop factor van 1,6 hebben.
Dat zijn 2 uitzonderingen. Veel systeem camera's hebben een 4/3th sensor.
daarom is de Nex serie van Sony ook zo gewild ,van wegen de APS-c sensor.
ben ook zeer benieuwd naar de prestaties van de productie versie van Nex-7
maar dat duurt nog 2 maanden.. :(
Canon heeft geen camera's in dit segment!
ach zolang er mensen zijn die denken dat ze kunnen fotograferen omdat er canon opstaat, maar vergeten dat ze zelf ook nog iets moeten toevoegen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True