Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Rage

Voorlopige Conclusie

Nu de releasedatum van Rage eindelijk in zicht is, wordt steeds duidelijker wat we eigenlijk al heel lang wisten: Rage is een zeer vermakelijke game, die bij elke speelsessie naar meer smaakt. Net als eerder op de 'BFG' in het voorjaar vonden we het jammer toen we onze controllers neer moesten leggen en de toetsenborden achter moesten laten. Rage is een veelzijdige, uitdagende shooter, met nog een hoop elementen die we in deze preview niet eens hebben besproken. Natuurlijk zijn er nog wel wat puntjes die richting de release opgepoetst mogen worden en natuurlijk kunnen we over veel gameplay-elementen nog geen goed oordeel geven, maar de verwachtingen zijn in elk geval hooggespannen. Wij zijn er klaar voor, en de gamebak in het gamehok van het Tweakers.net-kantoor staat al te pruttelen van ongeduld... was het maar vast 7 oktober.

Titel Rage
Platform PC, Mac, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum 7 oktober 2011

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ben erg benieuwd hoe de Mac versie er uit zal zien, tegenover de Windows versie dan.
Met Lion zijn er meen ik weer extra opties open gegaan voor OpenGL.
Voordat er een OpenGL vs Direct3D war gaat starten...

Lees ook even dit.

Op E3:
Interesting to note is that Rage for the PC will apparently not use OpenGL as is standard for id Software; however, the Mac version will use OpenGL. Perhaps DirectX has reached the point where Carmack no longer feels it's a handicap, or maybe he's just throwing in the towel as one of the few remaining holdouts
(bron)

De tijd dat Direct3D een verschikkelijke API was en men zelfs een petitie in de industrie opwierp tegen D3D ligt ver achter ons.
Tegenwoordig heeft -zelfs bij ID- D3D duidelijk de voorkeur.
Perhaps DirectX has reached the point where Carmack no longer feels it's a handicap
Dat is een beetje een rare opmerking, Carmack heeft ten tijde van D3D8 al gezegd dat het een mooie API is en totaal niet onderdoet voor OpenGL, maar dat hij gewoon OpenGL blijft gebruiken omdat ie dat nou eenmaal gewend was. Dus "handicapped" is het allang niet meer.
Dat klopt helemaal.
Die opmerking is ook scheef.

Carmack heeft ook tijdens de introductie van de xbox360 en PS3 destijds de xbox360 geprezen. Velen hebben dat opgepakt als `de xbox360 is beter´ volgens carmack. Maar wat hij bedoelde is dat de DEVKIT zo goed was. Daarbij prees hij ook Direct3D wederom.
Zijn slotconclusie was dat ontwikkelen voor de 360 prettiger was en het makkelijker was het potentieel te benutten.

OpenGL loopt al jaren achter de feiten aan als game API en Microsoft is daadwerkelijk innovator.....deels natuurlijk want ze vinden het wiel niet uit, maar implementeren wel zaken in de API. En dat mag ook wel eens geroepen worden.

Om eerlijk te zijn heb ik het een beetje gehad met de `OpenGL` roepers.
OpenGL moet namelijk vooral beter zijn omdat het beter bij het imago van de meeste OpenGL roepers past. Een beetje het RMS-achtige, we-haten-alles-wat-proprietary- standaard-is imago...... de SP-ers in de ICT: Het is onafhankelijk, het is niet van MS en dus moet het beter zijn want het past bij onze ideologie.

Versie 6 van D3D was zo verschikkelijk dat grote namen (carmack incluis) tot een boycot opriepen van D3D.
Dat was TOEN. toen was Windows ook bagger.
Dit is NU. D3D is uitstekend en Windows goed.

#getoverit-GNULINUX-fanbois-repeat-thesameshitto-infinity
De toon van je post staat mij niet aan. Je roept allemaal dingen zonder enige onderbouwing. Wat heeft GNU/Linux of de SP in godsnaam met OpenGL te maken :S.

Elke keer dat nVidia/AMD met een nieuwe features op de proppen komen is er ook netjes een extension voor OpenGL voor gemaakt. OpenGL en Direct3D zijn dus al jaren praktisch gelijk qua mogelijkheden.
Toen Direct3D uitkwam was het inderdaad een rotzooitje. De enige reden waarom ik een hekel heb aan Direct3D is omdat het voor maar één platform (dat ik niet wil gebruiken) beschikbaar is. Als ik een engine zou schrijven zou ik de Windows 7 versie op DirectX11 laten lopen en alle andere platforms op OpenGL 4.1 (lager als dat niet op de graka beschikbaar is natuurlijk) zodat je met de juiste videokaart altijd alle graphische features hebt.

Met de Unigine Heaven benchmark is Wiggle (WindowsGL) net even ietsje trager dan Direct3D (heel klein verschil) maar dat is ook wel een verschrikkelijk geoptimaliseerde rotzooi. Op Linux en OS-X denk ik dat OpenGL 4.1 niet onderdoet voor (of zelfs sneller is dan) Direct3D 11.

Op de Mac zijn er voor OpenGL gewoon mooie developer tools en die ontbreken gewoon voor andere platforms.


Er geld gewoon: choose the tool by the job, and not the job by the tool.
Als jij een Windows only game maakt, kies je voor DirectX. Anders voor OpenGL.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 augustus 2011 22:58]

Ik vraag mij af in hoeverre Rage overeenkomt met Borderlands...?

En dan denk ik vooral aan de gameplay. (shooter / RPG, ...)

Het proeft een beetje als een kloon in een ander jasje... Niet dat dat slecht hoeft te zijn, ik heb me meer dan genoeg vermaakt met Borderlands! :)
Het doet mij meer denken aan Fallout 3, want het is ook een shooter met RPG-elementen in een post-apocalyptische setting. Die mannen in armour in de screenshots zien er uit als de gasten van de Brotherhood of Steel en verder zie ik nog meer overeenkomsten.

Ik snap jouw vergelijking met Borderlands ook wel naar aanleiding van de screenshots, maar dan hoop ik toch dat het meer de richting van Fallout op gaat, want dat vond ik wel een veel beter spel!

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 5 augustus 2011 09:43]

Ik snap niet waarom deze game zo ontzettend gehyped wordt, behalve dan dat de uitgever reputatie heeft. Hoewel ik het met je eens ben dat Fallout 3 veel beter was dan Borderlands, vrees ik toch dat deze game de Borderlands kant op gaat:

-Fallout 3 was een RPG met shooter elementen, Borderlands andersom en Rage ook.

-In Borderlands bestonden je vijanden voor het grootste gedeelte uit "mobs", alle humanoid vijanden (die Jason Vorhees klonen zoals Zero Punctuation het noemt) gedroegen zich ook zo. Komt best wel overeen met de mutanten uit de screenshots hierboven.

-In Fallout 3 had je het gevoel dat de game eigenlijk niet om jou draaide: alle NPC's waren in feite gelijk aan de speler en hun wapens, kleding etc. waren allemaal bruikbaar voor de speler. Dat miste ik heel erg in Borderlands en dat is ook de reden waarom ik die game na een uur of 5 spelen afgeschreven heb en tevens de reden dat ik Rage waarschijnlijk ga laten liggen.

Verder begrijp ik ook niet wat er zo geweldig is aan de missies in dit spel. De video's die ik heb gezien maakten de indruk dat de missies (los van de stad waar je je quests gaat halen zelf dus) heel lineair zijn, dat je ze altijd alleen doet en dat je alleen maar tegen hersenloos overkomende mutanten vecht. Een heel basic shooter gevoel dus, gewoon van A naar B gaan en alleen vijanden neerschieten omdat je naar B moet komen, niet voor de loot ofzo. Idd net zoals Quake en Doom, maar dan in negatieve zin.
Fallout 3 was geen shooter met RPG elementen maar anders om.. RPG met Shooter elementen. De ongevoeligheid van de gamebryon engine laat Fallout 3/nv niet bepaald als een shooter spelen ;)
New Vegas wel hoor, gewoon 3500DPI muisje op aansluiten en drawing distance van characters op max.
In New Vegas wordt het al dan niet raken van je tegenstander deels bepaald door een rol met de virtuele dobbelsteen. Veel plezier met je 3500 DPI muisje 8)7
Volg deze game nu echt al heel lang, maar net zoals in de hands on staat wordt er maar weinig vrijgegeven. Bij de eerste videos die ik zag van het spel was ik verbaasd dat zulke graphics en ai mogelijk was, nu is dat toch wat minder. Toch wordt dit zeker een waardige game van de developers van doom en quake!Kan niet wachten!
Dit is gewoon Far Cry 2 in een nieuw jasje en een nieuwe omgeving. De rest is bijna identiek. Het net niet dood gaan, komt wel een beetje in de buurt van het buddy systeem van FC2. Toevallig was FC2 één van de beste spellen ooit, dus deze ga ik ook 's proberen.
Suggereer je nu werkelijk dat Id Software een rip-off maakt van andere shooters? What's next? Mario is een Rayman-kloon en Tetris is een soort Bejeweled?

Je bent je er hopelijk wel van bewust dat Id Software zo'n beetje het FPS-genre heeft uitgevonden en verantwoordelijk is voor games als Wolfenstein 3D, Doom en Quake?
Dat mag dan wel zo zijn maar als gamer zijn de games zelf belangrijk. En is het niet relevant om dev popstar status te geven.
Top devs kunnen ook slechte games leveren. Of een weg inslaan dat niet te pruimen is.
Sinds Q2 had ik genoeg van die crap zoek de key in cleared map. gameplay.
Toen moest het dark en scary worden. Is helemaal niet mijn ding.
Maar dit is een game waar ze toch een andere weg ingeslagen zijn.
Iets dat mijn aandacht weer trekt. En positief gevoel over heb.
Beetje stalker en metro2033 gevoel.

Ik geef ze weer een kans.

Daarnaast als ze 5 jaar kunnen aankloten tegen over de rest van de dev wereld die met strakke deadlines verzuipen in crunch time.
Verwacht ik van het dev aandacht loze probleem kind zoals AI toch wel meer van, dan de average FPS clone.
Die gewoon de tijd niet krijgen om hun ding te doen.
bovendien lijkt het in de verre verte niet op Far Cry! Rareeee vergelijking!
Ik wil nu niet gaan vervallen in het aloude welles-nietes spelletje over de status van een game, maar Far Cry 2 was alles behalve 1 van de beste spellen ooit. Rage is dan ook totaal geen FC2 variant/cloon/look-a-like.
Het Mad Max meets Fallout sfeertje maakt mij wel nieuwsgierig naar deze game. Al zou ik deze eerst graag proberen. Maar of er een demo verschijnt..?
hmmm Mad Max..


Serieus though, dit spel ziet er mijns inziens heel erg naar uit alsof het een borderlands remake is.

Wat uiteraard goed is, want precies de aspecten die ik in borderlands miste (intelligentie) schijnt dit spel wèl te bevatten.

Kom maar op, ik zal hem zeker kopen!
Ik proef hier ook een hele dikke onderhuid van borderlands. Zelfde idee een beetje zelfde wereld opzet, wel heel anders qua graphics natuurlijk maar borderlands was zeker niet outdated of lelijk toen het uitkwam.

zelfde lichte rpg trekjes waar borderlands dan weer meer van had natuurlijk maar de vrij oppervlakkige opzet van de quests is in essentie hetzelfde.

klinkt en ziet er zeker uit als een gave game. :)

Btw borderlands 2 is ook aangekondigd voor wie het nog niet wist :)
nieuws: 2K Games kondigt Borderlands 2 aan
bordelands idd, maar ook een paar trekjes van fallout vind ik, en mss wat gears of war?

allemaal zeker topgames, dus als ze de bestaande elementen goed laten samenwerken hebben ze een hele dikke game in handen

hoe de AI het gaat doen maakt of breekt deze game geloof ik, die dingen met bestuurbare ontploffende autootjes en acrobatische vijanden zijn énorm moeilijk
als de AI niet goed ingesteld is ga je constant dezelfde truukjes zien, en weet je waar zo'n acrobaat naartoe springt enzo, wat bij mij altijd een enorme afknapper is...

't spel gaat een goeie worden geloof ik :)
Het begin van deze game doet mij heel erg denken aan fallout 3. Je wordt bij rage wakker in een Arc, waar dat bij FO3 een vault is. In Rage is de wereld vernietigd door een komeet, waar dat bij FO3 een nucleaire holocaust is. ZO zullen er wel nog veel meer overeenkomsten te vinden zijn :P
Volgens mij is de ontwikkeling van Rage al begonnen voor die van Borderlands.
Mmmm Mad Max..... ik zou liever een goed vervolg op Max Payne willen zien.
Die Bullet-time deed hem! Geweldig. Toch normaal snipen, en soms lekker knallen. Niet te moeilijk.

Zolang het inhoudelijk maar blijft kunnen!
Als ik dit moet zien als een Metro2033 meets Fallout (qua gameplay enzo)? Want dan vind ik het nu al een best interesante formule.
Even gamma omhoog want het is een ID game :O
De animaties van de mensen in de paar 'cut scenes' die ze laten zien vind ik nog wel een beetje old-school-stomme-film-zwaar-overgeacteerd. Ziet er verder wel leuk uit maar dat wollige gebrabbel van de makers over de achterliggende verhalen e.d. is mij allemaal weer wat te arty fartie.
Mijn verhaallijn en motivatie: Alles aan flarden schieten :)
Deze ga ik zeker wel proberen wanneer mijn kaart het trekt.
Cool, ik kijk hier wel naar uit. Heb altijd zin om oudere id-games nog even te spelen als er een nieuwe uitkomt...

Zo zag ik dus ook toevallig dat er op Steam nu een id-actie gaande is, waarbij je hun oudere games kunt kopen, alsmede Bethesda's games (ook Fallout New Vegas is afgeprijs). Rage en Skyrim zijn ook te pre-orderen.

En: Quake 4 is nu tijdelijk ook via Steam te koop. Ok, niet door id gebouwd, maar wel hun wereld, zeg maar.
Ik herinner me nog de toen de eerste screenshots werden vrijgegeven waarbij ID ook wat liet zien over nieuwe megagrote textures voor hun terrain etc.
Ben ik nu echt de enige die het gevoel heeft, dat desondanks de models er vrij netjes uitzien, de omgeving nog steeds lijkt op quake4/doom3 + een beetje gesmolten plastic (=zeer crappy textures)?
Het lijkt me een vrij leuke game, maar ik heb het wel een beetje gehad met post-apocalyptic rpg's/shooters. De omgevingen zijn altijd hetzelfde.... of de wereld ligt in verval of er is een duidelijke renaissance/art-deco stijl aanwezig.
Ik ga overigens wel eerst aan mensen vragen hoe de mouse aim in dit spel is op de PC versie. Ik wordt er doodziek van dat je gewoon kan voelen dat de mousecode rechtstreeks van de console versie afkomt (wat de laatste tijd bij erg veel games is) waardoor de aim gewoon echt klote en log aan voelt.

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 5 augustus 2011 11:27]

Dit is toch wel de shooter waar ik ongeacht het genre werkelijk op zit te wachten... Dit is eindelijk weer eens een shooter die vanuit een andere hoek komt dan de standaard CoD's, BF's en Halo's.... al is het alleen al om de sfeer die de game ademt.

MW3... BF3... herhalingen van hetzelfde kunstje en zijn beide voor mij niet meer interessant, of iig niet zo interessant als deze game.

Ook erg fijn om te lezen dat men de game dus blijkbaar optimaliseert voor de pc ipv een rechtstreekse port...
Mee eens. Hoewel ik veel plezier heb beleeft heb ik met nieuwe gameplay altijd meer plezier als een remake van een goede game. Zeker als ik deze vorige game helemaal kapot heb gespeeld. Laatste goeie shooter die ik heb gespeeld is Bulletstorm. Vergeleken met een game als BFBC2 heb ik meer plezier beleeft aan Bulletstorm doordat de gameplay van BFBC2 al heel bekend aanvoelde door eerder BF2 en BF1942 te hebben gespeeld.
Niet mee eens.
Het is metro2033 concurent, is ook een FPS geen rpg.
Stalker COP ook zoiets.
Mar dan een groffe idsoft ripoff clone met aaa funding en vooral veel tijd.
Het friss voor idsoft maar niet in de gameindustrie.
Maar dat boeid mij niet.
Wel als ze er iets goed van maken wat mij ook ligd.

Wel BF COD etc is een andere thema. Thema dat mij sowieso meer aanspreekt dan post acopalips? gedoe.
Maar speel beide thema's.
Dit spel is al verkrijgbaar voor op je iphone
Nee, dat is een ander soort spel. Wel dezelfde look.
Om de rechten op de naam "rage" te behouden moest id een spel uitgeven, anders mochten andere bedrijven de naam "rage" voor hun spel gebruiken. Vandaar de iphone game. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True