Redacteur audio en games

Dungeon Siege III

Weg traditie

En het wordt nog erger. Bij de besturing van het spel komt nog het meest naar voren dat Dungeon Siege III is bedoeld voor consoles en niet voor de pc. Het is wat hoekig en misschien belangrijker: Obsidian heeft gebroken met een belangrijke traditie - je kunt niet klikken op een doelwit. Je kunt alleen de richting aangeven waarin je kogels of spreuken moeten volgen, meer niet. Als er dus meerdere vijanden voor je neus staan, dan is het maar afwachten welke er wordt geraakt. Je kunt dus niet eerst de caster van het groepje uitschakelen en daarna de rest, om maar een voorbeeld te geven. Op de console is het selecteren van specifieke vijanden lastig en het schieten in een bepaalde richting gebruikelijk, maar met toetsenbord en muis is zoiets juist heel simpel. Het is bovendien gangbaar en het is dan ook vreemd dat de makers hier geen rekening mee hebben gehouden. Vooral omdat de serie onder regie van Gas Powered Games juist bekend stond om zijn doordachte besturing.

Er valt ook nog wel wat aan te merken op de manier waarop men de diverse functies over het toetsenbord heeft verdeeld, en merkwaardig genoeg is daar niets in te wijzigen. Terwijl een dergelijke optie voor een beetje programmeur toch gemakkelijk moet zijn in te bouwen. Hoe moeilijk kan het zijn? Het is het beste bewijs dat Obsidian veel te weinig oog heeft gehad voor de fans van de serie, want die fanbase is opgebouwd vanuit de pc en niet vanuit de consoles. Ook dit kritiekpunt heeft Obsidian inmiddels bereikt en in de patch waarin de stats van voorwerpen betere uitleg krijgen, zal ook de besturing van de pc-versie onder handen worden genomen. Daarbij wordt de houterige camera ook aangepast. Die is vooral onhandig als in co-op wordt gespeeld.

* Gruweldaden

Het achtergrondverhaal is niet verkeerd, hoewel het niet uitblinkt in originaliteit. De minste kant: je vecht tegen ene Jeyne Kassynder, een vrouw die het koninkrijk Ehb in een even gruwelijke als gewelddadige greep houdt en dus verslagen moet worden. Ondanks dat je daar steeds aan wordt herinnerd, zie je niets van de gruweldaden van Kassynder. Het is iets beter gesteld met de keuzes die je hebt. Je kunt al in een vroeg stadium aangeven hoe je Kassynder wilt behandelen, mocht je haar verslaan, en dat heeft ook gevolgen op de uitkomst van het spel, al blijft dat beperkt tot de uittro. Ze hebben geen consequenties voor je missies of gevechten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite