Redacteur audio en games

Dungeon Siege III

Vier helden

Je kunt in DS3 kiezen uit vier verschillende helden. Aan de naam en het uiterlijk kun je niets veranderen, die staan al vast. Net als hun rol in het verhaal en de bijbehorende dialogen, die voor elk van de vier anders zijn. Door de keuze bepaal je eigenlijk met welke class je wilt spelen. Je kunt als geharnaste zwaardvechter op pad, als mage of als vrouw gewapend met geweer en pistolen. Wie je ook kiest, de andere drie zullen net zo goed een rol spelen in het verhaal en het worden uiteindelijk de drie metgezellen waar je uit kunt kiezen.

Dat wil tegelijk zeggen dat je al snel een aanvullende class aan je zijde hebt, zo uiteenlopend zijn de vier wel. Dat is ook prima, je kunt je er eigenlijk geen buil aan vallen. De eigenschappen van de vier zijn overzichtelijk. Zo heb je twee stances waar je moeiteloos tussen kunt switchen. Bij Katarina, de pistolerende schone, kun je kiezen tussen een stance waarin ze een langzaam herladend geweer draagt dat vooral op lange afstand effectief is, of de stance waarin ze twee pistolen draagt waarmee ze behoorlijk snel kan schieten, maar die beduidend minder schade aanrichten en alleen op korte afstand effectief zijn. Zo ook met de zwaardvechtende Lucas, waarbij je kunt kiezen tussen een zwaar dubbelhandig zwaard en een lichter eenhandig zwaard dat je kunt combineren met een schild. Bij de mage kies je tussen 'area of effect'-spells en spreuken die zijn gericht op een enkele tegenstander. De vreemde Anjali tenslotte, heeft een speer, maar kan ook spreuken inzetten die 'damage over time' aanbrengen.

Uiteraard kun je zowel je eigen personage als je volgers opwaarderen. Voor elke stance kun je in de loop van het spel drie verschillende opties vrijspelen, zoals nieuwe spells voor de mages. Je kunt daarbij kiezen welke van deze abilities je als eerste beschikbaar wilt hebben. De opties zijn bovendien op te waarderen, waarbij je bij elke optie kunt kiezen of je die langs wat meer aanvallende of een meer verdedigende weg wilt tweaken. Los daarvan zijn er nog de talents die je gedurende het spel kunt opwaarderen. Het zijn passieve eigenschappen. Een procentje meer health hier, wat meer armor daar.

* Take a stance

Het is een redelijk robuust systeem, dat prima werkt. Het geeft je voldoende opties tijdens het vechten. Dat vechten is ook het sterkste punt van de game. Je hoeft niet per se alle aangeboden opties te gebruiken. Dodge, block, heal en de beide stances die je hebt zijn je voornaamste wapens. Daarmee kun je bijna alle tegenstanders of groepen tegenstanders aan. Alleen bij de diverse bazen in het spel zul je de extra abilities aan moeten wenden. Als je dat teveel moeite vind, kun je die in de overige confrontaties echter ongemoeid laten. Dat betekent wel dat je in plaats daarvan heel actief zult moeten blocken en ontwijken, en zult moeten vertrouwen op de extra gezondheid die je bij je draagt. De voorraad daarvan wordt gelukkig automatisch aangevuld, op basis van de schade die je aanbrengt bij je tegenstanders. Je zult dus moeten vechten om jezelf te kunnen genezen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite