E3: Mass Effect 3

Meer combat?

Juist die combat is een aspect dat in Mass Effect 3 centraler lijkt te staan dan ooit. Zoals gezegd, hebben we een beperkt voorproefje gehad en zou het niet eerlijk zijn om de game daar al op te beoordelen, maar het lijkt er vooralsnog op dat Mass Effect 3 actievoller wordt dan de vorige games. Het lijkt in veel opzichten meer op een shooter dan op een role-playing game. Hoewel de rpg-elementen absoluut nog aanwezig zijn, lijken de shooter-elementen een centralere rol in te nemen.

Gezien de setting en de shift in gameplay van iets meer rpg naar iets meer shooter, is het wel zo fijn dat Mass Effect 3 de speler op actiegebied ook wat nieuwe mogelijkheden geeft. Zo zagen we tijdens de persconferentie van Microsoft al hoe je teamgenoten kunt aansturen met gesproken aanwijzingen. Ook dit gaat weer via je Kinect-set. De vraag is overigens wel waarom dit werkt met Kinect, maar niet lijkt te gaan werken met een normale headset. Voor de functies die Mass Effect 3 gebruikt, heb je immers in theorie alleen een apparaat nodig dat je stemsignaal registreert, niet per definitie het veel duurdere Kinect. Tenzij daar in de toekomst meer uitleg over komt, riekt het een beetje naar een goedkope manier om nog meer Kinect-setjes aan de man te brengen.

*Tactischer

Het aansturen van je teamgenoten kan echter ook gewoon met de controller en het lijkt vrij belangrijk te worden in Mass Effect 3. Volgens Bioware wordt het spel een stuk tactischer dan zijn voorganers. Shepard en zijn team zullen dus technieken als flanking moeten gebruiken. Daarnaast kan Shepard nu ook granaten gooien, en heeft hij in close-combat de Omniblade tot zijn beschikking. Dit zwaard, dat eruitziet als een hologram-verlengstuk van Shepards rechterarm, geldt als heavy melee. Het zorgt voor flink wat schade bij iedereen die er een tik mee krijgt.

Behalve de shoot-outs op de grond zal Mass Effect 3 de gevechten vooral ook opschalen. Zo zagen we hoe Shepard de Normandy liet overvliegen voor een plaatselijk bombardement. Ook zal de speler op enig moment plaats kunnen nemen in een grote Mech, voor wat meer vuurkracht. De opschaling van de combat is natuurlijk ook niet verwonderlijk; de Aarde wordt aangevallen door de gigantische Reapers. Shepard zal tenminste één, maar waarschijnlijk meer Reapers moeten uitschakelen in een rechtstreeks gevecht, dus dan is het wel handig om terug te kunnen grijpen naar wat zwaarder materieel.

*Detail

Wat we verder nog over de combat kunnen zeggen, is dat hij er prachtig en verzorgd uitziet. Dan bedoelen we nog niet eens de prima graphics op zichzelf, maar het detailniveau dat in elk aspect is te vinden. Neem bijvoorbeeld een grote ontploffing die op een afstandje is te zien. We zagen de explosie en hoorden deze pas enkele seconden later: een indicatie dat Bioware het verschil in snelheid tussen licht en geluid in acht heeft genomen. Dit soort details kan de geloofwaarigheid van een game maken, of genadeloos onderuit halen.

EA stuurt Mass Effect 3 de ruimte in Nieuws van 17 februari 2012
Mass Effect 3 krijgt online-co-op Nieuws van 10 oktober 2011

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite