E3: Mass Effect 3

Oude bekenden

Afgaande op de introductie van het spel, lijkt het alsof Mass Effect 3 zich opnieuw niet op Aarde afspeelt. Voor een deel klopt dat. Hoewel we natuurlijk weinig gezien hebben en de exacte missiestructuur nog niet kennen, lijkt het er op dat Shepard aanvankelijk het universum zal af moeten struinen, op zoek naar volken en planeten die de Aarde te hulp willen schieten. Daarbij zullen eerder verzamelde crewleden waarschijnlijk een belangrijke rol spelen. Kaidan Alenko, Tali'Zorah vas Normandy, Liara T'Soni, Garrus Vakarian, James Vega en Ashley Williams zijn al bevestigd als personages die deel uit kunnen maken van je crew. Daarnaast zullen diverse andere personages terugkeren, afhankelijk van of zij de eerste twee games hebben overleefd.

*Universum verkennen

De basisgameplay van Mass Effect blijft dus grotendeels overeind in Mass Effect 3. Daar hoort verkenning bij. Evenals in vorige games kunnen Shepard en zijn crew vrij door het universum reizen en planeten onderzoeken. We gaan er dus van uit dat het systeem met resources nagenoeg ongewijzigd terugkeert in Mass Effect 3. Daarnaast zullen natuurlijk ook de nodige planeten worden aangedaan waar Shepard missies kan uitvoeren. Bioware heeft al bevestigd dat Shepard en de zijnen vroeg of laat op Mars zullen belanden. Ook zullen de thuisplaneten van de Quarian, Salarian, Turian en de Asari worden bezocht, terwijl eerder bezochte plaatsen als The Citadel ook weer op het menu staan.

Van dit deel van het spel hebben we nog weinig gezien. Duidelijk is dat het conversatiesysteem hetzelfde zal werken als in voorgaande delen, maar wie over een Kinect-setje beschikt, krijgt er een extra laagje bij. Mass Effect 3 zal werken met spraakherkenning. In conversaties houdt dat in dat spelers niet meer met de controller een antwoord hoeven te kiezen, maar gewoon kunnen zeggen wat ze zouden willen zeggen, waarna het spel daarin het gegeven antwoord herkent en de conversatie vervolgt. Best aardig, maar zeker niet schokkend.

*Wapens aanpassen

Interessanter is de mogelijkheid om je wapens te customizen. In Mass Effect 2 kon je weliswaar upgrades maken aan boord van de Normandy, maar in Mass Effect 3 gaat het allemaal een stuk verder. Je kunt wapens uit elkaar halen en er allerlei nieuwe onderdelen aan hangen. Op deze manier zijn uiteraard verschillende samenstellingen mogelijk, dus dat belooft een nieuwe laag toe te voegen aan de combat in Mass Effect.

EA stuurt Mass Effect 3 de ruimte in Nieuws van 17 februari 2012
Mass Effect 3 krijgt online-co-op Nieuws van 10 oktober 2011

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite