E3: Kinect goes hardcore

Het jaar van Kinect

Microsoft had voor de E3 al aangegeven dat de beurs, en eigenlijk heel 2011, voor het bedrijf in het teken zou staan van Kinect, de bewegingsgevoelige controller die in 2010 op de markt werd gebracht. Kinect stond dan ook centraal tijdens de persconferentie van de consolebouwer en ook in de enorme stand op de beursvloer. Niet zo vreemd, want Kinect doet het goed. Er zijn er inmiddels al miljoenen exemplaren van verkocht en de controller wordt bovendien omarmd door de academische en opensource-gemeenschap.

Ook wat games betreft doet Kinect het aardig. Er is een flinke voorraad casual- en sportgames die gebruikmaken van Kinect. Hardcore-games ontbreken vooralsnog echter, en daar wil Microsoft graag verandering in brengen, zo bleek tijdens de persconferentie. Vandaar dat al vroeg in de persconferentie Mass Effect 3 op het podium was te zien. Jawel, BioWare gaat ondersteuning voor Kinect inbouwen in deze game, al kiest de studio daar een opvallende insteek voor. Men negeert de camera van Kinect volledig en maakt enkel gebruik van de ingebouwde microfoon. Die heeft Microsoft tot nu toe een beetje links laten liggen. Voice recognition moest een belangrijke feature worden, zo maakte Peter Molyneux ooit duidelijk in zijn Milo-presentatie. Microsoft had echter meer moeite dan gedacht om de functie goed aan de praat te krijgen. Vooral het herkennen van accenten leverde problemen op en ook de implementatie van andere talen was moeilijker dan voorzien.

* Wat zeg je?

Dat is kennelijk opgelost, want BioWare durft het aan om stemherkenning in te bouwen. De studio gaat de optie gebruiken om de dialogen in het spel aan te sturen. Je kunt dus in Mass Effect 3 inspreken welke dialoogoptie gevolgd moet worden. Dat doe je door de de dialoogoptie van je keuze hardop uit te spreken. De dialoog zal dan verder op de gebruikelijke manier verlopen, tot er opnieuw iets te kiezen valt in het gesprek. Daarnaast kun je ook opdrachten geven aan je teamgenoten, via de microfoon van Kinect. Aan het spel besturen met Kinect waagt BioWare zich echter niet.

Dat geldt niet voor Ubisoft. De uitgever brengt in 2012 Ghost Recon: Future Soldier op de markt, een shooter die ook gebruikmaakt van Kinect. Ubisoft gaat echter een stap verder dan BioWare. Zo kun je Kinect gebruiken in de Gunsmith-optie van het spel. Daarin kun je naar hartenlust sleutelen aan je wapen. Het spel ligt dan stil, terwijl je uitgebreid de diverse onderdelen van je gun kunt tweaken. Je kunt daarbij voice commands geven voor het doorlopen van de diverse menu's, of daar doorheen bladeren door met je handen voor de camera te zwaaien. Je kunt ook heel gerichte opdrachten geven via Kinect, met zinnen als 'optimize for range.' Dan stelt het spel je wapen zo samen dat het geschikt is om te snipen.

Gunsmith

Ubisoft gaat verder dan BioWare, want in Future Soldier kun je de game ook echt besturen met Kinect. Niet in het spel zelf overigens, maar wel in de speciale testrange die bij de Gunsmith-optie hoort. Daarin kun je door de spelwereld manoeuvreren en schieten met behulp van Kinect. Je kunt links en rechts strafen door je lichaam naar links of rechts te laten hellen en schieten door van een gebalde vuist de vingers te spreiden. Ook inzoomen en herladen kan met handgebaren worden uitgevoerd. Je kunt echter niet lopen of rennen. Juist die optie is tot nu toe lastig bij Kinect-games. Ontwikkelaars maken hun Kinect-spel tot nu meestal zo dat spelers op een rails een vast traject afleggen als ze door een 3d-wereld bewegen.

* Kijk in de bocht

Ook Microsoft zelf gaat Kinect gebruiken in een game die je als hardcore zou kunnen beschouwen, bleek uit de persconferentie. Forza Motorsport 4 ondersteunt de controller. De game heeft de Autovista-optie, waarin je auto's kunt bekijken en tunen. Ook daarin kun je via voice commands opdrachten geven. Het voordeel daarbij is, net als bij Gunsmith, dat je stappen over kunt slaan en in één keer de gewenste opdracht in kunt spreken, zonder langs de tussenliggende menu-opties te hoeven. Je kunt in Autovista bovendien van de camera's van Kinect gebruikmaken en daarmee de auto bewegen en bijvoorbeeld het portier openen. En Microsoft gaat verder, want Kinect is ook te gebruiken om de game zelf te besturen.

Je kunt tijdens de races de auto dus besturen door bewegingen te maken voor de camera. Het nadeel daarvan is dat Microsoft gas geven en remmen heeft geautomatiseerd. Daar wordt het racen waarschijnlijk niet spannender op. Leuker is dat de makers headtracking hebben ingebouwd, wat wil zeggen dat je door de bochten kunt kijken. Gelukkig kun je aangeven dat je wilt sturen, gas geven en remmen met de controller en alleen de headtrack-optie van Kinect wilt gebruiken. Dat is wellicht wel een optie die hardcore-racers willen gebruiken.

* Rijden door Albion

Microsoft had ook nog een echte verrassing in petto tijdens de persconferentie. Peter Molyneux kondigde een geheel nieuwe Fable-game aan, met als titel Fable: The Journey. Daarmee komen Molyneux en Lionhead tegemoet aan de wens van Microsoft om een hardcore-game te maken voor Kinect. Hoe hardcore The Journey zal worden, is echter niet geheel duidelijk. Je bent in The Journey een zwerver die met paard en wagen door Albion trekt, in een periode die valt na de avonturen in Fable III. Het verhaal in The Journey staat echter los van dat in de rest van de serie. The Journey speelt zich min of meer toevallig af in dezelfde spelwereld.

Ik ga op reis

Wat de gameplay precies in gaat houden, werd uit de presentatie van Molyneux niet geheel duidelijk. Het lijkt er op dat de speler de huifkar niet zal verlaten. De speler kan diezelfde kar over de wegen van Albion sturen. Met gebaren kun je de teugels van het paard gebruiken, om zo te sturen, te versnellen en te vertragen. Dat kan ook met stemopdrachten, die bovendien zelf gekozen kunnen worden. Je kunt dus zelf de opdracht inspreken waarmee je het paard aan wil sporen om te gaan lopen, bijvoorbeeld.

Tot slot van het hardcore-blokje toonde Microsoft de nieuwste game van Crytek, die enkel voor de Xbox 360 verschijnt en bestuurd kan worden met Kinect. De game ging tot voor kort door het leven als Codename Kingdoms, maar komt als Ryse in de winkel te liggen. Veel is er niet over bekend en al helemaal niet wat de besturing in zal houden. De speler is een krijger in het klassieke Rome en kan slaan, trappen en zwaard en schild gebruiken door middel van Kinect. Onduidelijk is of de speler ook vrij door de spelwereld kan bewegen met Kinect, of dat de speler zich op een rails bevindt.

* Force in je handen

Die duidelijkheid is er wel bij Star Wars Kinect. Hardcore lijkt de game niet te worden, bleek uit de korte speelsessie. Je kunt in de game echter wel vrij rondbewegen, al is 'vrij' daarin een ruim begrip. Het spel bestaat uit levels die zijn opgedeeld in kleine secties. In de delen die we konden spelen, was dat steeds niet meer dan één kamer. Daarbinnen kun je niet alleen rondlopen, maar ook met behulp van de Force een sprintje naar voren trekken. Bovendien kun je op bepaalde plekken springen, als de game van je vraagt dat je naar een ander platform gaat. Verder kun je uiteraard met je lightsaber inhakken op de troepen van de Emperor en wat Force Powers gebruiken, al waren dat er in onze korte demo nog niet veel. Naast de sprint was er eigenlijk alleen telekinese, waarmee het restant van een vijandig ruimteschip uit de weg geruimd kon worden.

Er zijn meer casual games die voor Kinect op de markt komen. Zo toonde Microsoft logische opvolgers in de vorm van Dance Central 2 en Kinect Sports Season 2. Leuker was Kinect Disneyland Adventures, een game die volledig is vormgegeven naar het Disneyland Resort, het pretpark vlak buiten Los Angeles. Het spel bevat heel het park, dat tot in detail is nagebouwd, uiteraard inclusief alle attracties. Opvallend is dat spelers hier wel vrij rond kunnen lopen door het park, op weg naar diezelfde attracties. Ook in Dance Central, Sports Season en Disneyland Adventures kan je stem worden gebruikt om menuopties te selecteren.

Schoorvoetend

De conclusie luidt dus dat hardcore-ontwikkelaars schoorvoetend voor Kinect kiezen, maar er nog slechts mondjesmaat gebruik van maken. Kinect wordt vooralsnog vooral gebruikt als aanvulling op de hoofdmoot, zoals in Mass Effect 3 en Ghost Recon: Future Soldier. Forza Motorsport 4 gaat verder, door de besturing van de auto via Kinect te laten verlopen. Dat gaat echter wel ten koste van gas geven en remmen, en dat maakt de game dan opeens toch beduidend minder hardcore.

De grote vraag blijft nog steeds of het met Kinect mogelijk is om een game te maken waarin de speler volledige bewegingsvrijheid heeft en tegelijkertijd handelingen uit kan voeren. Ryse zou die game kunnen zijn, maar de vraag is of de speler van de rails af kan of juist de door Crytek gebaande wegen moet volgen, zoals bij de diverse casual games die voor Kinect zijn verschenen.

Laagste prijzen voor: Microsoft Kinect Sensor
WinkelBeoordeling PrijsTotaal

Bol.com Plaza