E3: Kinect goes hardcore

Gunsmith

Ubisoft gaat verder dan BioWare, want in Future Soldier kun je de game ook echt besturen met Kinect. Niet in het spel zelf overigens, maar wel in de speciale testrange die bij de Gunsmith-optie hoort. Daarin kun je door de spelwereld manoeuvreren en schieten met behulp van Kinect. Je kunt links en rechts strafen door je lichaam naar links of rechts te laten hellen en schieten door van een gebalde vuist de vingers te spreiden. Ook inzoomen en herladen kan met handgebaren worden uitgevoerd. Je kunt echter niet lopen of rennen. Juist die optie is tot nu toe lastig bij Kinect-games. Ontwikkelaars maken hun Kinect-spel tot nu meestal zo dat spelers op een rails een vast traject afleggen als ze door een 3d-wereld bewegen.

* Kijk in de bocht

Ook Microsoft zelf gaat Kinect gebruiken in een game die je als hardcore zou kunnen beschouwen, bleek uit de persconferentie. Forza Motorsport 4 ondersteunt de controller. De game heeft de Autovista-optie, waarin je auto's kunt bekijken en tunen. Ook daarin kun je via voice commands opdrachten geven. Het voordeel daarbij is, net als bij Gunsmith, dat je stappen over kunt slaan en in één keer de gewenste opdracht in kunt spreken, zonder langs de tussenliggende menu-opties te hoeven. Je kunt in Autovista bovendien van de camera's van Kinect gebruikmaken en daarmee de auto bewegen en bijvoorbeeld het portier openen. En Microsoft gaat verder, want Kinect is ook te gebruiken om de game zelf te besturen.

Je kunt tijdens de races de auto dus besturen door bewegingen te maken voor de camera. Het nadeel daarvan is dat Microsoft gas geven en remmen heeft geautomatiseerd. Daar wordt het racen waarschijnlijk niet spannender op. Leuker is dat de makers headtracking hebben ingebouwd, wat wil zeggen dat je door de bochten kunt kijken. Gelukkig kun je aangeven dat je wilt sturen, gas geven en remmen met de controller en alleen de headtrack-optie van Kinect wilt gebruiken. Dat is wellicht wel een optie die hardcore-racers willen gebruiken.

* Rijden door Albion

Microsoft had ook nog een echte verrassing in petto tijdens de persconferentie. Peter Molyneux kondigde een geheel nieuwe Fable-game aan, met als titel Fable: The Journey. Daarmee komen Molyneux en Lionhead tegemoet aan de wens van Microsoft om een hardcore-game te maken voor Kinect. Hoe hardcore The Journey zal worden, is echter niet geheel duidelijk. Je bent in The Journey een zwerver die met paard en wagen door Albion trekt, in een periode die valt na de avonturen in Fable III. Het verhaal in The Journey staat echter los van dat in de rest van de serie. The Journey speelt zich min of meer toevallig af in dezelfde spelwereld.

Fable: The Journey Review van 21 oktober 2012
Ghost Recon: Future Soldier Video van 23 april 2012
EA stuurt Mass Effect 3 de ruimte in Nieuws van 17 februari 2012