Redacteur audio en games

E3: Need for Speed - The Run

L.A. Noire

Het kan bij deze actiesequenties ook verkeerd aflopen. Als je niet hard genoeg afzet, spring je mis en stort je te pletter. Gelukkig zijn er keurige autosaves die je vlak voor de laatste handeling terugplaatsen. De scene eindigde overigens met een korte vechtpartij met een patrouillerende agent. Die kun je met een karatetrap uitschakelen, om er daarna met de politieauto vandoor te gaan. Mocht je niet op tijd trappen, dan zal de agent je overmeesteren en in een wurggreep nemen. Je hebt dan nog één kans, door op tijd zijn arm om te draaien. Mocht je ook daar te laat mee zijn, dan raak je bewusteloos door de wurggreep en dien je opnieuw te beginnen, bovenop het dak. Het is een opzet die ook voor de racegedeeltes geldt: mocht je niet aan de opdracht voldoen doordat je te laag in het klassement eindigt, dan dien je de etappe opnieuw te rijden.

* Kijk die koppen

Er is een reden waarom Myhill zo enthousiast is over de actiescènes in de game en waarom Black Box er zoveel aandacht aan geeft in de presentatie. Black Box probeert namelijk iets nieuws: nog meer expressie aanbrengen in de gezichten van de personages in de game dan in L.A. Noire. En dat in een game waarin die gezichten eigenlijk helemaal niet zo vaak zijn te zien. De delen waarin je uit de auto zult stappen, vormen tenslotte minder dan tien procent van de game. Toch besteedt de studio er volop aandacht aan.

Black Box gebruikt daarvoor echter een ander systeem dan Rockstar. Bij L.A. Noire werden de bewegingen van de acteurs eerst vastgelegd met motion capture. Daarna werden gezichten in een aparte sessie vastgelegd. In een opstelling met 32 camera's werden ze van alle kanten gefilmd en de opnamen werden gebruikt om expressie aan te brengen. De acteurs moesten echter het hoofd absoluut stil houden tijdens de opnamen en dat is volgens Myhill aan het eindresultaat te zien. De virtuele acteurs in het spel zien er volgens hem wat stijfjes uit.

Dat wil Black Box beter doen. Ze hebben een systeem ontwikkeld waarin zowel de bewegingen van een acteur als de expressie op zijn gezicht in één sessie kan worden vastgelegd. De studio bereikt dat door het aantal nodes dat op het gezicht van de acteur wordt geplakt op te voeren tot 79. Volgens Myhill werden tot nu toe niet meer dan 20 nodes op een gezicht geplakt. Vooral omdat de game-engines niet meer detaillering aan zouden kunnen. zo stelt hij.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite