Deus Ex - Human Revolution (pc)

Vier pijlers

Bij eerdere gelegenheden konden we al wat losse missies spelen van Deus Ex: Human Revolution, op de Xbox 360 en de PlayStation 3. Leuk natuurlijk, maar bij een game als Deus Ex draait het om zoveel meer dan alleen de losse missies. Het gaat ook om het verhaal en om het opwaarderen van de hoofdpersoon. Hoe dat in elkaar steekt, wordt pas duidelijk als er meer kan worden gespeeld dan een enkele missie, hoe cool die ook kan zijn. Dus waren we blij toen er een serienummer in de bus viel, een code waarmee een previewversie van de game gedownload kon worden via Steam. Een code dus waarmee de game ook op de pc kan worden gespeeld.

Die versie maakt veel duidelijk. Van de voorgaande speelsessies wisten we al dat Deus Ex: Human Revolution gebaseerd is op de pijlers 'vechten, sluipen, hacken en sociale omgang', en dat de diverse levels zo in elkaar zitten dat er steeds verschillende routes zijn waarlangs het doel kan worden bereikt. Dat maakt het mogelijk om te kiezen hoe je de missie aan wilt pakken. Je kunt proberen zo onopvallend mogelijk je doel te bereiken en zo min mogelijk slachtoffers te maken. Wie wil, kan echter ook al schietend proberen de eindstreep te halen, al is hoofdpersoon Adam Jensen behoorlijk kwetsbaar. 'Guns blazing' op je doel afstormen is dus niet raadzaam. Sluipen loont, om zo de vele camera's, alarmsystemen en tegenstanders te omzeilen.

* Dubbelfunctie

Dat is in de pc-versie uiteraard niet anders. Eigenlijk is alleen de besturing anders. Vooral de manier waarop dekking gezocht kan worden, verschilt. Je duikt achter een obstakel met de rechtermuisknop. Net als bij de consoleversie kun je vervolgens een koprol maken naar een volgend punt om daar achter te schuilen, mits dat dichtbij is. Je kunt ook aangeven dat je, in dekking, voorzichtig de hoek om wilt sluipen. Dat doe je door kort of lang de spatiebalk in te drukken. Het principe van een knop met twee functies is duidelijk overgenomen van de consolebesturing en komt vaker terug. Zo is er, net als op de console, één en dezelfde knop voor het gebruik van voorwerpen. Voor het openen van deuren, het oppakken van munitie, enzovoort. Deze knop gebruik je echter ook voor het 'afwerken' van je slachtoffers. Door de knop kort in te drukken, doorzoek je hun zakken, door de knop ingedrukt te houden, kun je hun lichaam wegslepen, wat erg handig is als je onopgemerkt wit blijven.

Eidos Montreal werkt aan Deus Ex-game Nieuws van 3 oktober 2013
Deus Ex: Human Revolution Review van 22 augustus 2011
Deus Ex: Human Revolution Video van 12 augustus 2011