Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Ace Combat: Assault Horizon

Voorlopige Conclusie

De presentatie tijdens Level up was voor ons de eerste keer dat we Ace Combat: Assault Horizon in actie zagen. Afgaande op onze eerste indrukken zouden we zeggen dat het spel de lijn van Ace Combat 6 doortrekt, met her en der het resultaat van een luisterend oor naar de community toe. Zo is Ace Combat van oudsher geen al te gemakkelijke spelserie, en de hulpmiddelen die nu zijn ingebouwd zijn duidelijk bedoeld om minder goede gamers wat meer op weg te helpen. Daar is helemaal niets mis mee, zeker niet aangezien het gebruik van de systemen niet verplicht is. Audiovisueel kent het spel vooralsnog plus- en minpunten, maar de graphics zijn een onderdeel dat in de laatste maanden van de ontwikkeling vaak nog aardig kan worden bijgeschaafd. Laten we Namco Bandai die kans dus ook geven.

Titel Ace Combat: Assault Horizon
Platform Xbox 360, Playstation 3
Ontwikkelaar Namco Bandai
Uitgever Namco Bandai
Releasedatum 14 oktober 2011

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (36)

Wijzig sortering
Over het algemeen is de drukte op je scherm, in ieder geval in het vorige deel, soms overweldigend. Ik hoop dat met de bijgeschaafde graphics en de aanpassingen in hulpmiddelen voor de "mindere gamers", het concept achter AC gehandhaafd blijft en het nog steeds een spel is/wordt wat ook voor de gevorderde piloot te spelen is.

De screenshots die gepost zijn (press-kit), maken wel erg veel gebruik van oranje voor alle explosies; iets wat je niet zo heel veel ziet in andere games. De vraag is of dit realistisch overkomt nadat je de 200e tegenstander uit de lucht hebt geknald want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in het echte leven de kleuren vaker anders zijn.

En als laatste; maar dat is iets wat in deze preview niet genoemd wordt: de multiplayer van AC was om te huilen in het laatste deel. Hoop dat ze het nu geheel weglaten of een uitdagender spelmodus neer gaan zetten want niets is leuker dan met 8 v 8 (of meer) een dogfight te houden maar dan niet gesteund door raketten die even 180 graden kunnen draaien en je in de meest vreemde hoeken uit de lucht knallen.
Ik heb wel eens een forumpost gelezen van iemand die beweerde gevechtsvlieger te zijn. Deze kerel vond dat van de diverse vliegspellen op de markt, juist ace combat meer realistisch was vanwege de drukte en de snelheid. Hij vond dingen als Falcon 4.0 te traag, te droog en te rustig. Omdat je in je luie stoel toch geen G-krachten en dergelijke te verduren krijgt vond deze man het realisme van het vlieggedrag volkomen irrelevant, en blijkbaar dat van de avionics en dergelijke ook.

Ik wil niet zeggen dat de ace combat games realistisch zijn. Wel dat ze moddervet zijn, en dat er realistische aspecten aan zitten. Gewoon ff een beetje perspectief ;-)
Tja, wat meneer bedoelde is het gevoel dat hij krijgt door druk bezig te zijn... Maar wat betreft physics en eigenlijk zo'n beetje alles is Falcon 4.0 of LOMAC veel realistischer. Dat hij dit niet weet doet mij vermoeden dat het hoogstwaarschijnlijk een 14-jarig jongetje was ;)
Ja ik ben ook gevechtsvlieger, op mijn pctje thuis. Geloof niet alles op het internet, en al helemaal niet op een forum. ;)
Zo is Ace Combat van oudsher geen al te gemakkelijke spelserie
Op de Belkan War na heb ik het altijd een heel makkelijke serie gevonden. Je blaast vrij snel door de missies heen, waardoor het altijd weinig value for money bood naar mijn mening. Niettemin heb ik ze op deel zes na (360 only) allemaal gespeeld met veel plezier.
Niettemin heb ik ze op deel zes na (360 only) allemaal gespeeld met veel plezier.
Is dat ook niet value for money? :)
Ik heb maar een deeltje full-price gekocht, en na het uitspelen meteen doorverkocht. De rest heb ik uit de bargain bin gehaald. Voor een campaign van 6-8 uur heb ik niet meer dan twee tientjes over.
Heb je alle missies ook op S gespeeld. Die moeilijkheidsgraad vond ik altijd wel uitdagend. Zeker als je weer een squadron elitejagers tegenkwam.
Die Eurofighter en die SU-27 Flanker zien er anders wel perfect uit.Met het ontwerp van die jagers is dus grafisch niets mis.

Zo vervelend dat er vrijwel nooit een goede Flight game op de PC uitkomt. En nee HAWX vond ik echt waardeloos. (Je kon niets van dichtbij zien in de lucht, andere jagers etc.) en de gameplay was eentonig.

Nu komt er weer een Ace Combat uit, is t weer alleen voor de console.

Flight games zijn al jarenlang onterecht een ondergeschoven kindje bij PC-games.

[Reactie gewijzigd door evonck op 16 mei 2011 16:03]

[Flight games zijn al jarenlang onterecht een ondergeschoven kindje bij PC-games.

Ik weet niet wat jij onder "jarenlang een ondergeschoven kindje" verstaat, maar er zijn toch erg goede flight games uitgekomen op de PC.
IL-2 Sturmovik serie, Digital Combat Simulator zijn 2 voorbeelden. Toch niet de minsten dacht ik zo. :)
Het is dan misschien geen totaal ondergeschoven kindje, maar erg veel aandacht wordt er niet aan besteed, Tenminste ik zou er liever meer van zien.

een ander leuk voorbeeld is : Wings of Prey voor de PC. Die is ook erg vermakelijk en wat vooral opvallend is dat het voor meerdere niveau gamers toegankelijk is. Arcade, realistic en simulator.

Een ander leuk alternatief is een Jet nemen bij Battlefield 2, helaas zijn de bugs daar teveel in aanwezig. Maar wel leuke toegankelijke dogfights en targets om te bombarderen. Ik zou zeggen nog even wachten op Battlefield 3.
Het ziet er althans beter uit dan het laatste vlietuigspelletje wat ik ooit heb gespeelt, een dikke doos met een dikke handleiding en een papieren overlay voor op je toetsenbord voor alle knoppen, genaamd F117-A Nighthawk - Stealth Fighter 2.0.

Maar Ace ziet er imho wel bruut uit met die gedetaileerde fighters.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 16 mei 2011 10:30]

De laatste flightsim die ik speelde op de pc was Falcon 4.0. Een 300 pagina's boek er bij. Ben benieuwd hoe het er nu uitziet op een E8400 en embedded graphics :)

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 16 mei 2011 20:55]

Je zou toch tegenwoordig met dx10/10.1/11 en nieuwe grafische kaarten wel eens wat nieuws verwachten. Of in ieder geval betere graphics dan een aftreksel van iets wat jaren terug al beter werd gedaan.

Doet me eigenlijk vooral denken aan dragon age/dragon age 2. Very-low-budget titels die beetje gehyped worden, maar eigenlijk na de eerste keer opstarten niet meer gespeeld worden.


Mja, misschien zegt dat meer over de hardware van die consoles toen ze werden uitgebracht...

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 16 mei 2011 18:23]

+1. graphics vielen mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen, ik heb in 2011 inmiddels wel wat hogere eisen. Dit zou beter volstaan hebben in 2007/2008 oid.
is ook wel goed te zien dat de textures op de grond er niet echt mooi uit zien (misschien dat er nog wat aan gebeurd), daarintegen zien de straaljagers er inderdaad echt supervet uit. en die explosies op de foto's zijn echt heel mooi. misschien dat ik toch ooit nog eens een flight shooter ga kopen, ik wacht op de uitgebreide review tweakers.net :)

[Reactie gewijzigd door maartenbosch op 16 mei 2011 09:15]

Algemeen zijn de grungy-textures wel heel mooi, wat alles zo een donker effectje geeft. Ziet er in ieder geval fijn uit om eens te bekijken. De rest valt nog af te wachten...
Het eerste wat me opvalt is dat de fighters heel goed en getaileerd zijn. Ik ben normaal totaal niet van zulke spellen maar dit ziet er wel erg aantrekkelijk uit
Ziet er gaaf uit, ik ben benieuwd naar het vliegen. Gezien het ace combat is, is dit waarschijnlijk niet al te arcade. HAWX leek me een gaaf spel maar heb dat nooit gekocht, misschien wordt dit een leuke overweging.
die ideale route uitstippelen voor air to ground, hebben ze wel 1 op 1 overgenomen van HAWX. wel handig aangezien je zelf meestal wel een beetje moeite hebt met de grond in te schatten.(denk je het net te halen, haal je het bijv. net niet)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True