Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Prey 2

Voorlopige Conclusie

Natuurlijk valt er nog wel meer te vertellen over Prey 2, maar aangezien we nu een algemeen beeld van de game hebben gekregen en over afzonderlijke aspecten nog niet veel diepgaande informatie hebben, zullen we het daar een andere keer over hebben. De game verschijnt per slot van rekening pas in 2012. Eén ding is echter nu al heel duidelijk: Prey 2 is, ondanks de aanwezigheid van wat basisingrediënten die horen bij een Prey-game, een volledig andere game dan het eerste deel. We stellen ons voor dat deze game aansprekender zal zijn voor een groter publiek, terwijl een ander publiek het misschien juist jammer vindt dat elementen als het over muren lopen en gebruikmaken van portals verdwenen zijn. Dat neemt niet weg dat Prey 2 ons in positieve zin heeft weten te verrassen, en dat we uitkijken naar de volgende ontmoeting met deze shooter.

Titel Prey 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Human Head Studios
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum 2012

Reacties (44)

Wijzig sortering
Als je portals en over de muren lopen weg haalt, wat hou je nog over dat echt 'prey'? Samen met dat indianen gebeuren was dat juist het charme. Het lijkt er nu op dat ze alleen de titel gebruiken om de game te promoten, maar verder is het iets compleet anders. Ik snap dat uit marketingsoogpunt natuurlijk wel, maar ik word er niet echt blij van.

Dat staat los van het feit dat het me zeker een leuk spel lijkt tot nu toe, alleen had het geen Prey moeten heten.
Inderdaad; de zaken die Prey uniek maakten waren zwaartekracht manipulatie, portals, "spirit walk" en de Cherokee achtergrond van de hoofdpersoon.

Wat ik nu lees en zie van Prey 2 is er geen één element meer aanwezig. Volges Chris Rhineheart omdat "ze een nieuwe spel ervaring wilden bieden". Jammer, want nu lijkt het niet veel meer dan Mirror's Edge meets Mass Effect ... :-(
Mirror's Edge meets Mass Effect
Toch klinkt dat wel heeeeel geniaal :D
Inderdaad, het klinkt redelijk beroerd vanaf pagina 1. Ik vrees voor een flop.
Prey 2 is voor Prey wat Far Cry 2 is voor Far Cry.

Dunkt me.
Dat is niet te hopen, want ik vond Far Cry echt totaal ruk in tegenstelling tot wat veel reviewers vonden.

Verder vind ik het niet zo'n probleem dat Prey 2 blijkbaar niet zo heel veel op Prey gaat lijken; weer eens wat anders dan 5 jaar later exact dezelfde game maken met betere graphics, en dan "2" achter de titel te plakken. Wel ben ik blij dat ik lees dat ze de hoeveelheid dialoog tot een minimum beperkt hebben. Als ik ergens een hekel aan heb is in een spel dat om de actie zou moeten draaien constant op spatie, enter, of escape te moeten gaan zitten rammen zo van "Ja, ja, jaaaaa, schiet nou maar op!". Het wordt meer een beetje zoals in GTA als ik het begrijp, en dat lijkt me een prima voorbeeld! Bijv. in GTA San Andreas of GTA4 zit behoorlijk veel dialoog. Maar die is niet alleen best grappig om te volgen, je kunt bovendien gelukkig gewoon beginnen met rijden/lopen/vechten en ondertussen het gesprek volgen. En doordat het dus geen obstakel is waar je uit pure ongeduldigheid om aan de actie te beginnen door heen wilt skippen, voegt het ook nog echt iets toe en is het leuk om naar te luisteren in plaats van irritant.

Free-roam heb ik op zich niets tegen, ook niet bij schietspellen, als het dan maar niet wordt zoals bij Prototype, Farcry 2 of Fuel om er maar een paar te noemen, waarbij er in het grootste gedeelte van de wereld eigenlijk geen fuck te doen is (gewoon pure nutteloze lege ruimte, en dan zeggen "kijk eens wat een grote free roam wereld we hebben!") en de missies die er zijn bovendien nagenoeg exacte kopiën van elkaar zijn. Ik noem toch weer GTA als voorbeeld hoe het wel moet: een wereld die heel lang leuk blijft, omdat er gewoon op elke hoek wat te zien/te doen is. Nou ja, zelfs bij GTA is dat lang niet het geval... maar het is wel de gameserie die wat betreft het beste in de buurt komt van hoe het zou moeten zijn! Grote missies, kleine missies, random personages die iets grappigs of interessants doen, collectables die je kunt verzamelen, gebouwen waar je in kunt, etc. etc. etc.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 april 2011 00:53]

Vreemd, ik vond Far Cry veel beter dan zijn opvolger. O.a. omdat ik het haat dat vijanden keer op keer geregeneerd worden.

Dat je het nieuwe spelconcept aanspreekt is niks mis mee, alleen hebben de anderen nog steeds gelijk; zo verdient het eigenlijk de titel deel TWEE niet.

Hetzelfde gevoel heb ik bijv. met Civilization 5, waar ze het vooral het battle concept helemaal omgegooit hebben naar een tactical level a la Panzer General. Vervelende is echter, dat in tegenstelling tot Panzer General, waar de maps ook op tactical level zijn gemaakt; het spelconcept op een stragische map word gespeelt. Volgens mij, en vele Civ fanatics met mij; verstoort dit totaal het CIV gevoel. Natuurlijk zijn er met CIV 5 nieuwe fans bijgekomen, maar dat zijn toch een ander soort gamers.

Beyond CIV, CIV: Tactical of whatever had de lading van het spel beter gedekt.

Ik bedoel, zou Myst nog steeds de lading van de Titel dekken, als ze na vier episodes ze het avonturenspel omdopen in een RPG, of real time shooter ?
Natuurlijk niet!

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 april 2011 04:27]

Ik ga er vanuit dat hij far cry 2 bedoelt... Far cry 1 was inderdaad briljant, ook al had het een beetje last van hetzelfde dat crysis later had, het feit dat de gameplay nogal verandert als die mutanten ten tonele komen en headshots niet veel meer uithalen. Far cry 2 miste gewoon een nogal belangrijk ingrediën voor een spel, het was niet leuk.

Wat betreft prey 2, vind het ook wel jammer dat ze niet doorgaan met het spelen met zwaartekracht/portals/dimensies, klinkt inderdaad alsof het wel een goede game wordt maar op het verhaal na eigenlijk weinig met prey te maken heeft.
terwijl een ander publiek het misschien juist jammer vindt dat elementen als het over muren lopen en gebruikmaken van portals verdwenen zijn.
Ik denk het grootste publiek, dat is wat Prey anders maakte dan elke andere shooter. Zonder die elementen is het gewoon een 13-in-een-dozijn-knaller.
Mijn idee ook. Net alsof de ontwikkelaar / uitgever aan het brainstormen was voor het vervolg op Prey, en toen besloot om alle elementen er uit te halen die Prey nu juist uniek en leuk maakten.

Ik heb veel plezier beleefd aan het originele Prey, en was daarom ook wel geïnteresseerd in het vervolg. Maar met wat ik nu lees, is die interesse al weer heel snel verdwenen.
Inderdaad, ik was ook in Prey2 geintreseerd (wat voor gore en rare verplaatsingsmogelijkheden zouden er nu komen?)

Maar nu ik dit lees zie ik meer een rip van mass effect dan een episch vervolg van prey.

Prey had echt van die: oh Crap! momenten als er een centurion aankwam of een paar van die rot hounds (vooral die hounds)

Ik kan maar één ding zeggen en dat is: zonde
Na veel critiek hierboven...

Ik verwacht nu juist meer van deze game! Veel meer diepgang door rpg elementen, het verhaal kan vele kanten op gaan... Ik hoop op een nieuwe trilogie oid. (Behtesda is natuurlijk niet de minste }:O )

Mass effect met meer actie :D

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 21 april 2011 15:15]

Bethesda geeft het spel uit, maar ontwikkelt het niet. De teams van bijv. Fallout en The Elder Scrolls zijn hier niet bij betrokken. En Bethesda heeft ook wel eens een minder game uitgegeven *kuch*Rogue Warrior*kuch*...

Ben het overigens roerend met je eens dat van Prey 2 veel verwacht mag worden, maar simpelweg op de naam van Bethesda af gaan is iets te makkelijk gedacht :).
De games die Bethesda zelf niet maakt maar wel uitgeeft zijn wel behoorlijk kut meestal. Rogue Warrior, Wet, etc...
Correct. Het lijkt juist een diepere game te gaan worden vergeleken met deel 1. Deze had een aantal leuke gimmicks, maar stak verder niet boven het maaiveld uit.
Hele andere wending in Prey, deel 1 was zeker een toffe game maar het ziet er naar uit dat deze (naar mijn mening) toch een stuk toffer word. Al lijkt het niks meer met deel 1 te maken te hebben.
De screens doen me wel ontzettende denken aan mass effect zoals meerdere mensen al gezegd hebben.
Ik ben in iedergeval erg benieuwd naar deze game! Dat filmpje was ook wel tof trouwens. :P
Als stand alone game was het leuk geweest, maar zoals ik het nu zie heeft het geen drol te maken met wat Prey de game maakt die het is. Maar dan ook echt helemaal niets.

Prey 1 had een open einde ten grootte van de maan, het gaat er bij mij niet in hoe ze een prey 2 kunnen maken zonder daar op door te gaan.
Toen ik prey speelde vond ik sommige portels beetje op een XXX lijken, vond het wel een super game, was echt vernieuwend voor die tijd.
Haha idd, heel veel 'portals' waar bepaalde mosters uitkwamen leken erg sterk op bepaalde ingangen van het lichaam ;)

Wat ook erg gaaf was waren die levels tegen het einde die opgebouwd werden terwijl je liep. Liep je de leegte in komt er opeens vanuit het oneindige een vloer aangevlogen.
Raar dat dit dan Prey 2 heet, het unieke uit dat spel was juist het hele indianen gedoe en het over muren lopen. (al werd ik daar wel misselijk van). Maar dit ziet er wel heel gaaf uit aan de screenshots te zien!
De plaatjes doen, zoals in de review word opgemerkt, wel heel erg Mass Effect en KotOR-ish aan, bepaald geen buitengewoon originele move van Human Head. Ik zou zweren een exacte crossover tussen een Asari en een Twi'lek te hebben gezien, kom op, Prey was origineel maar wat ik hier zie vind ik niet overtuigend.

Verder vraag ik me af waar inderdaad dat geklooi met de zwaartekracht is gebleven, een soortement van Mass Effect meets San Andreas minus het goede verhaal en de RPG-elementen is niet wat ik me bij de opvolger van Prey had voorgesteld. En laten de onderdelen waar in is gesneden van eerstgenoemde voorbeeldgames nou net die onderdelen zijn die ik er goed aan vond...
Jammer dat het niet een vervolg op Prey 1 is geworden... was mooier geweest als Prey 2 doorging waar de cutscene na de credits van deel 1 eindigde...
Zware domper,
Hoe kunnen ze die plank zo hard mis slaan?

Ik bedoel, dat indianen gebeuren vond ik juist niet leuk.
Maar dat over de muren lopen was juist het selling point van deze game.
Zonder word dit een 13 in een dozijn game, die in no-time-flat in de euro grabbel bak beland.

Ik durf er geld op in te zetten dat tegen de tijd dat dit uitkomt.
Deus Ex III nog altijd de voorkeur zal hebben ten opzichte van Prey2,
Nu weet ik genoeg over het spel om te weten dat ik het niet zal spelen. Het geheel verhaal met Tommy en hoe je de mensen ziet geoogst worden maakte het spel voor mij echt goed. De physics, zwaartekracht en niet te vergeten die mini-planeet waarop je terechtkomt en vervolgens ook de aliens tien keer groter dan jezelf ziet...

Ik heb Mass Effect liggen en dat vond ik maar een saai gedoe. Dit lijkt op Mass Effect.
De plaatjes van sommige aliens lijken idd op Mass effect, die één na laatste lijkt op Wrex of hoe die ook heette...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True