Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Prey 2

Nieuw hoofdpersoon

Hoe houd je als uitgever je publiek tevreden? Schotel het jaarlijks games uit vaste franchises voor en men noemt je 'een uitmelker'. Kies je voor nieuwe titels, voor de ontwikkeling van zogenaamde 'nieuwe intellectuele eigendommen', dan loop je het risico een financiële tik te krijgen. EA kan erover meepraten, dankzij games als Mirror's Edge, en ook 2K Games kent het klappen van de zweep. Prey kreeg in de zomer van 2006 prima reviewcijfers, maar de verkoopresultaten vielen in Nederland tegen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Dat het internationaal toch iets beter moet zijn gegaan, blijkt wel uit de recente aankondiging van Prey 2. Tijdens Bethesda Softworks' jaarlijks line-up evenement werd het spel onlangs voorgesteld aan een breed internationaal journaille. Duidelijk werd direct dat Human Head Studios het over een andere boeg gooit. Hoewel enkele sleutel-elementen uit het eerste deel zonder meer zijn behouden in deel twee, slaat een groot deel van het spel een volledig nieuwe weg in.

Toch draait Prey 2 om drie zaken die ook centraal stonden in het eerste deel. De 'keys to any Prey game', zoals beschreven door lead developer Chris Reinhart van Human Head Studios, zijn als volgt: er is sprake van ontvoering door buitenaardse wezens. Deze wezens, die bekend staan als Keepers, vormen een bedreiging voor het universum; ze struinen het universum af en oogsten met zogenaamde 'Spheres' complete planeten. De speler wordt neergezet als één man die in zijn eentje de aliens moet zien te stoppen.

*Herkenbaar begin

In Prey was het de Indiaan Tommy die met die taak werd belast. Tommy is echter met de noorderzon vertrokken en dus is de Aarde toe aan een nieuwe held. Het spel begint voor mensen die Prey hebben gespeeld op een herkenbare manier. Aliens ontvoeren een vliegtuig, met aan boord Killian Samuels, een US Marshall die als geheime bewaker meevloog, wat tegenwoordig gebruikelijk is op vluchten van, naar en binnen de VS. Na de ontvoering wordt Killian wakker op een plaats die in elk geval niet Aards is. Killian wordt na wat schermutselingen al snel overmeesterd door de aliens, waarna Prey 2 echt kan beginnen.

Niet op Aarde

Als Killian zijn ogen voor de tweede keer opent, is hij op een heel andere planeet terechtgekomen. Niet alleen is hij waarschijnlijk lichtjaren verwijderd van de Aarde, er is ook flink wat tijd verstreken sinds het vliegtuig vol mensen werd ontvoerd. Op zijn nieuwe thuisplaneet blijkt Killian een bounty hunter te zijn. Je begrijpt: de plotselinge realisatie van dit plaatje roept de nodige vragen op. Bovenop de voor de hand liggende missie om de aliens te stoppen, komt dus de vraag wat er in vredesnaam is gebeurd.

Al snel blijkt dat de planeet een slavernijplaneet is van het alien-ras dat Killian en vele anderen heeft ontvoerd. Toch lijkt Killian de enige menselijke gijzelaar op deze planeet te zijn. Daar is hijzelf in elk geval van overtuigd, al verklapten de makers alvast dat Killian vroeg of laat onze oude vriend Tommy tegen het lijf zal lopen. In welke hoedanigheid dat gebeurt en wat de rol van Tommy in Prey 2 verder is, werd uiteraard niet uit de doeken gedaan.

*Exodus

De planeet, die bekend staat als Exodus, kent vele gezichten. Killian zal in warme en koude omgevingen belanden, en in lichte en donkere gebieden. In totaal zal Prey 2 drie grote omgevingen en zes kleinere maps bevatten. Die kleinere omgevingen hebben volgens Human Head Studios een vergelijkbare functie als die van de Vaults in Fallout; ze zijn leuk om te onderzoeken en kunnen handige items of informatie bevatten. Chris toonde ons echter niet de kleine omgevingen, maar een van de drie grotere omgevingen, namelijk The Bowery.

Eigenlijk is The Bowery een omgeving zoals je die al twintig miljoen keer hebt gezien in sci-fi-films, series en games. Veel staal, neon-lichtjes in verschillende kleurtjes, et cetera: als ons was verteld dat we op Star Wars-planeet Coruscant of ergens in de wereld van Mass Effect waren terechtgekomen, hadden we het ook geloofd. Human Head hangt hier zelf de naam 'alien noir' aan, maar voor ons gevoel differentieert de stijl zich minder van andere games dan de ontwikkelaar doet voorkomen. Toch is er een aantal onderdelen waarop Prey 2 zich onderscheidt van andere werelden. Ten eerste is er de duidelijke aanwezigheid van de autoriteit. Dit is een bewakingssysteem dat leunt op automatische registratie van misdaden, waarbij robots en drones zonodig optreden.

*Klimmen

Ook anders is dat de spelwereld is ontworpen om te kunnen worden beklommen. Klimmen speelt een grote rol in Prey 2. Dat betekent dat je elke gebouw dat je ziet, kunt beklimmen. Geen randen waar je niet overheen kunt, geen onzichtbare muren die je op onlogische plaatsen tegenhouden, maar totale vrijheid, zo lang je er maar naartoe kunt klimmen. Dat klimmen heeft trouwens ook een functie in de gameplay. Zo bevinden sommige quest-givers en informanten zich hoog in de spelwereld. De verticale opbouw is dus van groot belang.

Jagen

Ook belangrijk in Prey 2 is de nieuwe filosofie achter de gameplay. In Prey was Tommie vooral zelf de prooi. De makers vonden het nodig dat de gameplay evolueerde, en Prey 2 zet de speler afwisselend neer als jager en als prooi. We haalden al aan dat Killian op Exodus aan het werk is als Bounty Hunter. Via zijn handler Ec'Lora krijgt hij opdrachten binnen om bepaalde criminelen in te rekenen. Deze missies vormen min of meer het vehikel dat leidt naar nieuwe informatie waarmee je verder komt in het hoofdverhaal.

Toch is het niet verplicht om deze missies aan te pakken en je door het spel te laten leiden. Human Head Studios heeft de vrije keuzemogelijkheid voor de speler hoog in het vaandel staan, en dat komt in alle aspecten van Prey 2 terug, om te beginnen met de manier waarop je bepaalt wat je gaat doen. Loop je bijvoorbeeld simpelweg rond in de omgeving, dan kun je met een handig apparaatje een scan maken van personages in de buurt. Hierbij lichten zaken op die mogelijk interessant zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een alien tegenkomen die belaagd wordt door drie anderen. Grijp je in? Het redden van zo'n figuur kan waardevolle informatie opleveren, maar het is ook een snelle manier om vijanden te maken.

*Niet schrikken

We hebben nog geen al te helder beeld van wat Prey 2 allemaal biedt naast de missies, dus vooralsnog verwachten we dat het uitvoeren van missies om verder te komen toch de hoofdzaak zal zijn binnen het spel. Vergeet niet dat Prey 2 in de eerste plaats een shooter is en geen roleplaying game. Dat is bijvoorbeeld te merken aan een totaal gebrek aan dialoog. Er wordt wel veel gesproken in Prey 2, maar de speler heeft daar niet al teveel invloed op. Verder dan keuze voor 'ja' of 'nee' gaat de inmenging van de speler niet. De makers wilden shooter-fans niet afschrikken met al teveel rpg-elementen; een open spelwereld is voor sommige fps-fans al eng genoeg.

Missie

Van de missiestructuur kregen we ook enkele voorbeelden te zien. Wie nog niets wil lezen over side-missions, doet er goed aan deze pagina over te slaan, aangezien we hier een kleine - voor het verhaal overigens volstrekt onbelangrijke - spoiler weggeven.

*Spoiler: vanaf hier!

Killian neemt contact op met Ec'Lora, die hem voorziet van een target. Het doelwit is een crimineel met redelijk wat lokale macht en handlangers. Zijn exacte locatie is onbekend, maar Killian krijgt de naam van een contactpersoon die mogelijk meer informatie heeft. Hier legt Human Head nogmaals de nadruk op vrijheid voor de speler: het is nooit noodzakelijk deze structuur te volgen. Je stuit, als je lang genoeg rondloopt, vanzelf op de bad guy in kwestie. De questline volgen zorgt er vooral voor dat de missie sneller en gestroomlijnder verloopt.

Killian ontmoet een louche figuur die wordt bewaakt door een soort uit de kluiten gewassen furby. In deze scène krijgen we iets te zien van de werking van conversaties in Prey 2. Killian loopt standaard met zijn wapen in zijn holster, en niet zonder reden: de omgeving reageert op elke agressieve handeling. Omstanders zullen wegduiken of juist zelf aanvallen als Killian zijn wapen trekt. Bij de onderhandeling over de prijs voor de informatie heeft dat duidelijk een functie. De informant vraagt eerst 2000 credits, maar blijkt een stuk spreekvaardiger als Killian de bodyguard-furby door zijn hoofd schiet.

*Vuurgevecht

Killian weet zo zijn doelwit op te sporen. De schelm houdt zich schuil in een casino en is omringd door bewapende boeven. In de vijf minuten die nu volgen zien we in hoog tempo een waslijst aan features de revue passeren, die allemaal bespreekwaardig zijn. Zo zien we hoe Killian allereerst voor de deur van het casino een van de handlangers van zijn doelwit te grazen neemt, en hem vervolgens als menselijk schild gebruikt om zo met enig gewicht naar binnen te kunnen lopen. Het is echter duidelijk dat het leven van de bewaker kennelijk van niet al teveel waard is. Je tegenstanders openen het vuur, zodat je schild direct het loodje legt.

Nadat de naamloze en daardoor automatisch kansloze soldaatjes zijn uitgeschakeld, zet de slechterik het op een lopen. Killian zet de achtervolging in, en daarbij komt goed naar voren hoe de speler zich door de spelwereld dient te navigeren. Het doelwit blijkt te beschikken over teleportatietechnieken, waardoor hij zichzelf steeds een meter of tien verder kan neerzetten, daarbij lastige obstakels omzeilend. Die obstakels moet Killian uiteraard wel nemen, al heeft hij daar de nodige hulpmiddelen voor. Zo beschikt hij over hooverboots, waarmee hij kleine stukjes door de lucht kan zweven om lastig bereikbare plekken toch te kunnen bereiken. Volgens Human Head Studios is dit slechts een van de vele gadgets die Killian in de loop van het spel zal bemachtigen.

*Keuze

Uiteindelijk weet Killian de schavuit in de kladden te vatten, waarna hij hem vangt in een soort krachtveld. Hij heeft dan nog de keuze of hij hem wil martelen, om wellicht meer informatie te krijgen over zijn verleden of andere interessante zaken, of naar de opdrachtgever zal sturen. Nadeel van martelen is dat het subject mogelijk komt te overlijden, wat bij een 'capture alive' missie natuurlijk niet handig is. Doe je het niet, dan kun je echter waardevolle informatie mislopen.

Voorlopige Conclusie

Natuurlijk valt er nog wel meer te vertellen over Prey 2, maar aangezien we nu een algemeen beeld van de game hebben gekregen en over afzonderlijke aspecten nog niet veel diepgaande informatie hebben, zullen we het daar een andere keer over hebben. De game verschijnt per slot van rekening pas in 2012. Eén ding is echter nu al heel duidelijk: Prey 2 is, ondanks de aanwezigheid van wat basisingrediënten die horen bij een Prey-game, een volledig andere game dan het eerste deel. We stellen ons voor dat deze game aansprekender zal zijn voor een groter publiek, terwijl een ander publiek het misschien juist jammer vindt dat elementen als het over muren lopen en gebruikmaken van portals verdwenen zijn. Dat neemt niet weg dat Prey 2 ons in positieve zin heeft weten te verrassen, en dat we uitkijken naar de volgende ontmoeting met deze shooter.

Titel Prey 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Human Head Studios
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum 2012

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (44)

Wijzig sortering
Als je portals en over de muren lopen weg haalt, wat hou je nog over dat echt 'prey'? Samen met dat indianen gebeuren was dat juist het charme. Het lijkt er nu op dat ze alleen de titel gebruiken om de game te promoten, maar verder is het iets compleet anders. Ik snap dat uit marketingsoogpunt natuurlijk wel, maar ik word er niet echt blij van.

Dat staat los van het feit dat het me zeker een leuk spel lijkt tot nu toe, alleen had het geen Prey moeten heten.
Inderdaad; de zaken die Prey uniek maakten waren zwaartekracht manipulatie, portals, "spirit walk" en de Cherokee achtergrond van de hoofdpersoon.

Wat ik nu lees en zie van Prey 2 is er geen één element meer aanwezig. Volges Chris Rhineheart omdat "ze een nieuwe spel ervaring wilden bieden". Jammer, want nu lijkt het niet veel meer dan Mirror's Edge meets Mass Effect ... :-(
Mirror's Edge meets Mass Effect
Toch klinkt dat wel heeeeel geniaal :D
Inderdaad, het klinkt redelijk beroerd vanaf pagina 1. Ik vrees voor een flop.
Prey 2 is voor Prey wat Far Cry 2 is voor Far Cry.

Dunkt me.
Dat is niet te hopen, want ik vond Far Cry echt totaal ruk in tegenstelling tot wat veel reviewers vonden.

Verder vind ik het niet zo'n probleem dat Prey 2 blijkbaar niet zo heel veel op Prey gaat lijken; weer eens wat anders dan 5 jaar later exact dezelfde game maken met betere graphics, en dan "2" achter de titel te plakken. Wel ben ik blij dat ik lees dat ze de hoeveelheid dialoog tot een minimum beperkt hebben. Als ik ergens een hekel aan heb is in een spel dat om de actie zou moeten draaien constant op spatie, enter, of escape te moeten gaan zitten rammen zo van "Ja, ja, jaaaaa, schiet nou maar op!". Het wordt meer een beetje zoals in GTA als ik het begrijp, en dat lijkt me een prima voorbeeld! Bijv. in GTA San Andreas of GTA4 zit behoorlijk veel dialoog. Maar die is niet alleen best grappig om te volgen, je kunt bovendien gelukkig gewoon beginnen met rijden/lopen/vechten en ondertussen het gesprek volgen. En doordat het dus geen obstakel is waar je uit pure ongeduldigheid om aan de actie te beginnen door heen wilt skippen, voegt het ook nog echt iets toe en is het leuk om naar te luisteren in plaats van irritant.

Free-roam heb ik op zich niets tegen, ook niet bij schietspellen, als het dan maar niet wordt zoals bij Prototype, Farcry 2 of Fuel om er maar een paar te noemen, waarbij er in het grootste gedeelte van de wereld eigenlijk geen fuck te doen is (gewoon pure nutteloze lege ruimte, en dan zeggen "kijk eens wat een grote free roam wereld we hebben!") en de missies die er zijn bovendien nagenoeg exacte kopiën van elkaar zijn. Ik noem toch weer GTA als voorbeeld hoe het wel moet: een wereld die heel lang leuk blijft, omdat er gewoon op elke hoek wat te zien/te doen is. Nou ja, zelfs bij GTA is dat lang niet het geval... maar het is wel de gameserie die wat betreft het beste in de buurt komt van hoe het zou moeten zijn! Grote missies, kleine missies, random personages die iets grappigs of interessants doen, collectables die je kunt verzamelen, gebouwen waar je in kunt, etc. etc. etc.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 april 2011 00:53]

Vreemd, ik vond Far Cry veel beter dan zijn opvolger. O.a. omdat ik het haat dat vijanden keer op keer geregeneerd worden.

Dat je het nieuwe spelconcept aanspreekt is niks mis mee, alleen hebben de anderen nog steeds gelijk; zo verdient het eigenlijk de titel deel TWEE niet.

Hetzelfde gevoel heb ik bijv. met Civilization 5, waar ze het vooral het battle concept helemaal omgegooit hebben naar een tactical level a la Panzer General. Vervelende is echter, dat in tegenstelling tot Panzer General, waar de maps ook op tactical level zijn gemaakt; het spelconcept op een stragische map word gespeelt. Volgens mij, en vele Civ fanatics met mij; verstoort dit totaal het CIV gevoel. Natuurlijk zijn er met CIV 5 nieuwe fans bijgekomen, maar dat zijn toch een ander soort gamers.

Beyond CIV, CIV: Tactical of whatever had de lading van het spel beter gedekt.

Ik bedoel, zou Myst nog steeds de lading van de Titel dekken, als ze na vier episodes ze het avonturenspel omdopen in een RPG, of real time shooter ?
Natuurlijk niet!

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 april 2011 04:27]

Ik ga er vanuit dat hij far cry 2 bedoelt... Far cry 1 was inderdaad briljant, ook al had het een beetje last van hetzelfde dat crysis later had, het feit dat de gameplay nogal verandert als die mutanten ten tonele komen en headshots niet veel meer uithalen. Far cry 2 miste gewoon een nogal belangrijk ingrediën voor een spel, het was niet leuk.

Wat betreft prey 2, vind het ook wel jammer dat ze niet doorgaan met het spelen met zwaartekracht/portals/dimensies, klinkt inderdaad alsof het wel een goede game wordt maar op het verhaal na eigenlijk weinig met prey te maken heeft.
terwijl een ander publiek het misschien juist jammer vindt dat elementen als het over muren lopen en gebruikmaken van portals verdwenen zijn.
Ik denk het grootste publiek, dat is wat Prey anders maakte dan elke andere shooter. Zonder die elementen is het gewoon een 13-in-een-dozijn-knaller.
Mijn idee ook. Net alsof de ontwikkelaar / uitgever aan het brainstormen was voor het vervolg op Prey, en toen besloot om alle elementen er uit te halen die Prey nu juist uniek en leuk maakten.

Ik heb veel plezier beleefd aan het originele Prey, en was daarom ook wel geïnteresseerd in het vervolg. Maar met wat ik nu lees, is die interesse al weer heel snel verdwenen.
Inderdaad, ik was ook in Prey2 geintreseerd (wat voor gore en rare verplaatsingsmogelijkheden zouden er nu komen?)

Maar nu ik dit lees zie ik meer een rip van mass effect dan een episch vervolg van prey.

Prey had echt van die: oh Crap! momenten als er een centurion aankwam of een paar van die rot hounds (vooral die hounds)

Ik kan maar één ding zeggen en dat is: zonde
Na veel critiek hierboven...

Ik verwacht nu juist meer van deze game! Veel meer diepgang door rpg elementen, het verhaal kan vele kanten op gaan... Ik hoop op een nieuwe trilogie oid. (Behtesda is natuurlijk niet de minste }:O )

Mass effect met meer actie :D

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 21 april 2011 15:15]

Bethesda geeft het spel uit, maar ontwikkelt het niet. De teams van bijv. Fallout en The Elder Scrolls zijn hier niet bij betrokken. En Bethesda heeft ook wel eens een minder game uitgegeven *kuch*Rogue Warrior*kuch*...

Ben het overigens roerend met je eens dat van Prey 2 veel verwacht mag worden, maar simpelweg op de naam van Bethesda af gaan is iets te makkelijk gedacht :).
De games die Bethesda zelf niet maakt maar wel uitgeeft zijn wel behoorlijk kut meestal. Rogue Warrior, Wet, etc...
Correct. Het lijkt juist een diepere game te gaan worden vergeleken met deel 1. Deze had een aantal leuke gimmicks, maar stak verder niet boven het maaiveld uit.
Hele andere wending in Prey, deel 1 was zeker een toffe game maar het ziet er naar uit dat deze (naar mijn mening) toch een stuk toffer word. Al lijkt het niks meer met deel 1 te maken te hebben.
De screens doen me wel ontzettende denken aan mass effect zoals meerdere mensen al gezegd hebben.
Ik ben in iedergeval erg benieuwd naar deze game! Dat filmpje was ook wel tof trouwens. :P
Als stand alone game was het leuk geweest, maar zoals ik het nu zie heeft het geen drol te maken met wat Prey de game maakt die het is. Maar dan ook echt helemaal niets.

Prey 1 had een open einde ten grootte van de maan, het gaat er bij mij niet in hoe ze een prey 2 kunnen maken zonder daar op door te gaan.
Toen ik prey speelde vond ik sommige portels beetje op een XXX lijken, vond het wel een super game, was echt vernieuwend voor die tijd.
Haha idd, heel veel 'portals' waar bepaalde mosters uitkwamen leken erg sterk op bepaalde ingangen van het lichaam ;)

Wat ook erg gaaf was waren die levels tegen het einde die opgebouwd werden terwijl je liep. Liep je de leegte in komt er opeens vanuit het oneindige een vloer aangevlogen.
Raar dat dit dan Prey 2 heet, het unieke uit dat spel was juist het hele indianen gedoe en het over muren lopen. (al werd ik daar wel misselijk van). Maar dit ziet er wel heel gaaf uit aan de screenshots te zien!
De plaatjes doen, zoals in de review word opgemerkt, wel heel erg Mass Effect en KotOR-ish aan, bepaald geen buitengewoon originele move van Human Head. Ik zou zweren een exacte crossover tussen een Asari en een Twi'lek te hebben gezien, kom op, Prey was origineel maar wat ik hier zie vind ik niet overtuigend.

Verder vraag ik me af waar inderdaad dat geklooi met de zwaartekracht is gebleven, een soortement van Mass Effect meets San Andreas minus het goede verhaal en de RPG-elementen is niet wat ik me bij de opvolger van Prey had voorgesteld. En laten de onderdelen waar in is gesneden van eerstgenoemde voorbeeldgames nou net die onderdelen zijn die ik er goed aan vond...
Jammer dat het niet een vervolg op Prey 1 is geworden... was mooier geweest als Prey 2 doorging waar de cutscene na de credits van deel 1 eindigde...
Zware domper,
Hoe kunnen ze die plank zo hard mis slaan?

Ik bedoel, dat indianen gebeuren vond ik juist niet leuk.
Maar dat over de muren lopen was juist het selling point van deze game.
Zonder word dit een 13 in een dozijn game, die in no-time-flat in de euro grabbel bak beland.

Ik durf er geld op in te zetten dat tegen de tijd dat dit uitkomt.
Deus Ex III nog altijd de voorkeur zal hebben ten opzichte van Prey2,
Nu weet ik genoeg over het spel om te weten dat ik het niet zal spelen. Het geheel verhaal met Tommy en hoe je de mensen ziet geoogst worden maakte het spel voor mij echt goed. De physics, zwaartekracht en niet te vergeten die mini-planeet waarop je terechtkomt en vervolgens ook de aliens tien keer groter dan jezelf ziet...

Ik heb Mass Effect liggen en dat vond ik maar een saai gedoe. Dit lijkt op Mass Effect.
De plaatjes van sommige aliens lijken idd op Mass effect, die één na laatste lijkt op Wrex of hoe die ook heette...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True