Prey 2

Niet op Aarde

Als Killian zijn ogen voor de tweede keer opent, is hij op een heel andere planeet terechtgekomen. Niet alleen is hij waarschijnlijk lichtjaren verwijderd van de Aarde, er is ook flink wat tijd verstreken sinds het vliegtuig vol mensen werd ontvoerd. Op zijn nieuwe thuisplaneet blijkt Killian een bounty hunter te zijn. Je begrijpt: de plotselinge realisatie van dit plaatje roept de nodige vragen op. Bovenop de voor de hand liggende missie om de aliens te stoppen, komt dus de vraag wat er in vredesnaam is gebeurd.

Al snel blijkt dat de planeet een slavernijplaneet is van het alien-ras dat Killian en vele anderen heeft ontvoerd. Toch lijkt Killian de enige menselijke gijzelaar op deze planeet te zijn. Daar is hijzelf in elk geval van overtuigd, al verklapten de makers alvast dat Killian vroeg of laat onze oude vriend Tommy tegen het lijf zal lopen. In welke hoedanigheid dat gebeurt en wat de rol van Tommy in Prey 2 verder is, werd uiteraard niet uit de doeken gedaan.

*Exodus

De planeet, die bekend staat als Exodus, kent vele gezichten. Killian zal in warme en koude omgevingen belanden, en in lichte en donkere gebieden. In totaal zal Prey 2 drie grote omgevingen en zes kleinere maps bevatten. Die kleinere omgevingen hebben volgens Human Head Studios een vergelijkbare functie als die van de Vaults in Fallout; ze zijn leuk om te onderzoeken en kunnen handige items of informatie bevatten. Chris toonde ons echter niet de kleine omgevingen, maar een van de drie grotere omgevingen, namelijk The Bowery.

Eigenlijk is The Bowery een omgeving zoals je die al twintig miljoen keer hebt gezien in sci-fi-films, series en games. Veel staal, neon-lichtjes in verschillende kleurtjes, et cetera: als ons was verteld dat we op Star Wars-planeet Coruscant of ergens in de wereld van Mass Effect waren terechtgekomen, hadden we het ook geloofd. Human Head hangt hier zelf de naam 'alien noir' aan, maar voor ons gevoel differentieert de stijl zich minder van andere games dan de ontwikkelaar doet voorkomen. Toch is er een aantal onderdelen waarop Prey 2 zich onderscheidt van andere werelden. Ten eerste is er de duidelijke aanwezigheid van de autoriteit. Dit is een bewakingssysteem dat leunt op automatische registratie van misdaden, waarbij robots en drones zonodig optreden.

*Klimmen

Ook anders is dat de spelwereld is ontworpen om te kunnen worden beklommen. Klimmen speelt een grote rol in Prey 2. Dat betekent dat je elke gebouw dat je ziet, kunt beklimmen. Geen randen waar je niet overheen kunt, geen onzichtbare muren die je op onlogische plaatsen tegenhouden, maar totale vrijheid, zo lang je er maar naartoe kunt klimmen. Dat klimmen heeft trouwens ook een functie in de gameplay. Zo bevinden sommige quest-givers en informanten zich hoog in de spelwereld. De verticale opbouw is dus van groot belang.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite