×

Kingdoms of Amalur - Reckoning

Door , 19 reacties

Lekker open

Een aardig lijstje dus. Daar kun je een leuke game mee maken, en dat is precies waar Big Huge Games mee bezig is. De rpg waar in 2009 al over werd gesproken, heeft inmiddels de wat ingewikkelde titel Kingdoms of Amalur: Reckoning meegekregen. Uit de gameplaysessie die uitgever Electronic Arts ons voorschotelde, kwam het beeld van een indrukwekkende game naar voren. Reckoning, zoals de game in de volksmond heet, is een rpg in een open spelwereld, zoals de Elder Scrolls-games die we van Rolston kennen. De stijl is echter volledig anders en overduidelijk van een striptekenaar afkomstig. Het maakt dat Reckoning een beetje aanvoelt als een offline versie van World of Warcraft: een open spelwereld vol quests, met steden en dorpjes en allerlei andere zaken die daartussenin zijn te vinden.

* Actie

Toch is er ook een groot verschil met WoW, want de gameplay van Reckoning is veel meer gebaseerd op die van actiegames. De actie doet veel meer denken aan een game als Darksiders, niet geheel toevallig ook een game waarbij een striptekenaar verantwoordelijk was voor de stijl. Het wil zeggen dat je gebruik kunt maken van klassieke wapens als een zwaard en schild, maar ook van een toverstaf. Belangrijker is dat je aanvallende en verdedigende acties aan elkaar kunt rijgen tot combo's. BHG wil vooral dat het vechten in Reckoning meer is dan wat je van mmog's als WoW gewend bent.

Maar eerst even terug naar het begin. Dat is vrij afschrikwekkend, want het spel begint als je voor dood wordt achtergelaten op een flinke stapel rottende lijken. Je bent uiteraard niet dood en dat wordt ontdekt door een gnome die een machine heeft gemaakt die hij de Well of Souls noemt en die in staat is om de doden tot leven te wekken. Jij bent de eerste waarbij dat lukt, tot grote vreugde van de gnome. Het maakt je de perfecte tabula rasa, het onbeschreven blad waar de speler een eigen invulling aan kan geven.

* Smaakvol

Daarbij kun je - geheel in stijl van de gemiddelde rpg - kiezen of je als man of vrouw door het leven wilt gaan en tot welk ras je wilt behoren. Daar zijn er vier van, twee menselijke en twee elf-rassen. Elk ras heeft wat kleine ras-specifieke bonussen die tijdens het vechten echter geen verschil zullen maken. Daarna kun je - ook weer op de gebruikelijke wijze - het uiterlijk van je character bepalen, waarbij opvalt dat de mogelijkheden die je daarbij hebt zeer smaakvol zijn gekozen. Hier is duidelijk te zien dat er een tekenaar aan het werk is geweest. Alle verschillende kapsels en gezichtsuitdrukkingen zijn stijlvol uitgewerkt.

*