Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

pc-versie Fable III plus uitbreiding

In het diepe

Nog interessanter is de toevoeging van 3d. Lionhead heeft de technologie van Nvidia ingebouwd. Dat wil uiteraard wel zeggen dat de pc-versie alleen met de juiste kaart van Nvidia in 3d kan worden bekeken - nog los van het feit dat je er een geschikt scherm voor moet hebben. Wie een AMD-kaart heeft, komt niet verder dan de gebruikelijke twee dimensies. Dat is jammer, want 3d ziet er bij Fable III opvallend goed uit. Eigenlijk beter dan we in tal van andere games hebben gezien. De driedimensionale positie van je eigen personage en de omringende personen is heel goed zichtbaar, waarbij het kleinste diepteverschil al duidelijk aanwezig is. Bovendien hebben de personen zelf ook echt diepte. Verder is duidelijk zichtbaar dat karakters volume hebben, iets dat bijvoorbeeld in Avatar niet het geval was.

* Uitstekend

Het best komt 3d echter tot uiting als je langs een muur loopt. Dan zie je niet alleen duidelijk dat de muur in de diepte verdwijnt, maar ook dat bijvoorbeeld een vensterbank uit de muur steekt, wat een heel ruimtelijk gevoel geeft. In 3d blijkt het wat trage tempo van Fable III bovendien een groot voordeel. Bij een game als Killzone 3 gaat het waarnemen van diepte nog wel eens verloren door het hoge tempo van de game. Het effect is er, maar je hebt geen tijd om het waar te nemen. Dat zal bij Fable III niet snel gebeuren. Zelfs als je rent, is het tempo nog zo laag dat de diepte steeds zeer duidelijk waarneembaar is.

De sterkte van het effect is bovendien instelbaar, net als bijvoorbeeld bij de 3DS van Nintendo. Het is een optie die Nvidia heeft ingebouwd in zijn software, en de diepte is dan ook te regelen met een knop op het kastje dat de kaartenbouwer meelevert. Het effect is bij Nvidia veel nauwkeuriger af te stellen dan bij de 3DS. Nadeel van de techniek van Nvidia is natuurlijk wel dat je een bril nodig hebt om diepte waar te nemen. Hoopgevend is dat het inbouwen van de technologie volgens Josh Atkins een fluitje van een cent was. Met wat hulp van Nvidia was het zo gepiept, en hopelijk zullen ook andere ontwikkelaars de techniek gaan ondersteunen, want hij is de moeite waard. De pc-versie van Fable III ligt vanaf 20 mei in de winkel.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True