Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Deus Ex - Human Revolution

Door , 67 reacties

Vier pijlers

Dat spel is volgens producer David Anfonssi, vanuit het ijskoude Montreal overgevlogen om het aan de Europese pers te demonstreren, gestoeld op vier pijlers: combat, stealth, social en hacking. Combat en stealth zijn daarbij verreweg het belangrijkst, maar je zult ook regelmatig een beroep op je sociale vaardigheden moeten doen en computers moeten hacken. Zo was ook precies de verdeling toen we zelf aan de slag mochten met de game. We kregen de eerste missie van het spel voorgeschoteld, voorafgegaan door de de tutorial. Aan het begin van deze missie krijg je de keuze voorgelegd hoe je te werk wilt gaan.

* Pijltjes

Wil je de vrije hand hebben en slachtoffers maken waar nodig, of ga je voor een voorzichtige aanpak waarbij je slachtoffers probeert te vermijden? Nadat we hadden gekozen voor de moeilijke - lees: geweldloze - weg, kregen we nog de keuze voorgeschoteld welk wapen we daarvoor wilden gebruiken: een wapen voor de lange afstand of een wapen voor de korte afstand. We kozen voor het laatste en kregen vervolgens een geweer met telescoop en verdovende pijltjes uitgereikt. Het was ook meteen het enige wapen dat we hadden, terwijl de opdracht toch was om binnen te dringen in een gebouwencomplex waar tientallen zwaarbewapende commando's in rondliepen die een aantal gijzelaars vasthielden. Er er was ook nog iets met een bom die onschadelijk moest worden gemaakt. Kortom, de opdracht loog er niet om.

* Collega's denken mee

Dat was ook de meest gehoorde conclusie na afloop van de speelsessie: Human Revolution is niet gemakkelijk. Dat is natuurlijk helemaal niet erg. Sterker nog, het stemde de meeste aanwezigen vrolijk. Uiteraard is de moeilijkheid in te stellen, op Easy, Normal en Deus Ex, en het verschil is goed te merken aan de kunstmatige intelligentie van de commando's die je tegenkomt. Op Easy wordt het je gemakkelijk gemaakt doordat je vijanden keurig netjes overeind blijven staan, midden in het gangpad. Op Normal en Deus Ex wordt dat wel anders. Dan zullen je tegenstanders in toenemende mate dekking zoeken. Zeker in situaties waarbij je een klein dozijn bad guys tegenover je hebt, wordt het lastig met alleen die verdovingspijltjes. Gelukkig kan Adam Jensen iets dat JC Denton niet kon: op vrij brute wijze tegenstanders handmatig uitschakelen.

Lees meer

Dungeon Siege III 28 maart 2011

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*