Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

MindJack

Door , 25 reacties

Conclusie

Square Enix is vooral bekend van Final Fantasy, en daar zal MindJack geen verandering in brengen. De game staat mijlenver van de huidige standaard die voor third-person shooters geldt. Van het verhaal krijg je weinig mee, je krijgt geen moment binding met de personages, de omgevingen zijn lelijk en net als de gameplay ongelooflijk repetitief. Het mindjacken werkt aardig en geeft het spel, samen met de mogelijkheid om echte gamers als vijanden te hebben, nog wat bestaansrecht. Dat bestaansrecht zal echter vooral tot uiting komen in de kast, onder een flinke laag stof, want wij voorspellen alvast dat je MindJack na een paar uur goed zat bent. Next!

Pluspunten

+ Het concept van mindjacken is leuk
+ Echte spelers als tegenstander in de singleplayer

Minpunten

- Gameplay en omgevingen extreem herhalend
- Grafisch verouderd
- Erg slechte voice-acting
- Geen enkele binding met verhaal of personages
- Slechte indeling checkpoints
- Waarom raak je steeds je wapens kwijt?

Cijfer: 3,5

Titel MindJack
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar FeelPlus
Uitgever Square Enix
Releasedatum Inmiddels verschenen

Reacties (25)

Wijzig sortering
Spel komt nu wel heel slecht over, de vraag is dan waarom ze eigenlijk de stekker er niet hebben uitgetrokken tijdig? Intussen is wel duidelijk dat wanneer je als developer enkele keren na elkaar faalt dat het ook fataal kan zijn voor de gehele studio.
Er is wel een beetje veel gloom aanwezig, denk dat ze zo wilden proberen alle grafische imperfecties nog wat weg te werken. Ik vind het echt wel wat veel.
Square Enix ook gekend van de nieuwe Supreme Commander.

Ik ben aan de andere kant wel blij dat tweakers eindelijk durft spellen lager te scoren van 50%, als het echt slecht is, mag het ook gezegd worden.

[Reactie gewijzigd door Joindry op 30 januari 2011 09:28]

Spel komt nu wel heel slecht over, de vraag is dan waarom ze eigenlijk de stekker er niet hebben uitgetrokken tijdig?
Omdat de gameswereld gewoon niet alleen uit AAA en 7+ (qua rating) games bestaat - middelmatige spellen hebben ook bestaansrecht, en zijn gewoon nodig om de goeie games te kunnen waarderen.

En Tweakers durft al lang om spellen lager te scoren dan 50%, het probleem is echter, zoals de auteur aangeeft, dat die niet zoveel uitkomen. Hoeveel spellen komen er per jaar uit? Welk percentage daarvan zou een <5 rating krijgen?
Tsja, ligt er met net aan wat je als standaard ziet.

Als je een klokvormige verdeling aangaat met 5.5 als mediaan en een spreiding van 1 - 10, dan is zeker toch 35% wel een rating < 5 waard op een jaar en maar ongeveer 35% een rating boven de 6, laat staan het kleine beetje boven de 7 en die enkeling welk de 8+ scoort.

Maarja, binnen de games wereld ligt de mediaan veel dichter bij de 8, is zo'n beetje alles eronder al vrij snel bagger en worden mediocre titles vaak bijna even hoog gereate als AAA titles.

Sponsoring en dergelijke zal er vast een hele hoop mee te maken hebben.
5.5 als mediaan zou absoluut absurd zijn. In de meeste gevallen zou 5.5 ongeveer het minimum moeten zijn met _zo nu en dan_ een enkeling die buiten de boot valt. Gemiddeld een 8 (goed) zou redelijk logisch zijn voor spellen waar ik weet niet hoeveel geld in gaat. Ik bedoel, het verschil tussen voldoende en goed is redelijk klein in de ogen van de speler (gewoon het voorkomen van grote minpunten) relatief tot het werk dat gaat in het maken van een werkend spel (als in, er voor zorgen dat een karakter loopt door een wereld en dat er tegenstanders zijn etc.).
omdat nou eenmaal niet elk spel het budget van COD heeft. waarschijnlijk wordt het rap afgeprijst en dan moeten ze het hebben van mensen die het uit de budgetbak meepikken.

sniper;Ghost warrior was laatst ook zo'n spel; in essentie best aardig maar zoooo slecht afgewerkt. gewoon misplaatst kosten snijden.

niet elk spel hoeft de volgende hit te zijn voor elke game developer
"Wie de gamereviews van tegenwoordig in de gaten houdt, zal merken dat de meeste titels een scoren van boven de 7 krijgen. Een simpele verklaring hiervoor is dat games over het algemeen een steeds beter niveau krijgen. "


Dat klinkt wel heel erg als een verdediging tegen de kritiek van de laatste tijd. Ik vind het belang van de cijfers sowieso overrated. Hoe kun je nou een hele game, met al zijn aspecten, één enkel cijfer geven dat ook nog eens voor alle gamers moet gelden. :/

Ik check ook vooral de plus en min-punten van de game, die redelijk objectief zijn. Ik vergelijk die met mijn wensen en beoordeel daarop zelf de game. Het boeit natuurlijk geen ster als de multiplayer opties van GT5 gebrekkig zijn als je dat uberhaupt nooit doet.

Het cijfer zie ik meer als hoe de reviewer het ervaren heeft --> subjectief.
Subjectief is het sowieso natuurlijk, das inherent aan het genre. :) Een review is altijd een betoog, waarbij je als reviewer gebruik maakt van waarnemingen en interpretaties daarvan om dat betoog te onderbouwen.
Jammer van Square Enix, die toch echt gave games maakt (zoals onlangs Lara Croft and the Guardian of Light, onwijs gedurfd en vernieuwend, maar ach, niet alles kan wat je publiceert kan in de 80 van metascore eindigen..
Hopelijk wordt het mindjack concept nog ergens opgepikt en vooral de single player tegen echte mensen is een leuk idee.
Gelukkig heeft Brink wat binnenkort (20 mei) uit komt ook die optie al. Zeer benieuwd hoe dat uit gaat pakken. (http://www.youtube.com/watch?v=hM4jFD-0v7c)

[Reactie gewijzigd door p00n op 30 januari 2011 10:18]

Als ik het zo lees, dan heb ik eigenlijk de indruk dat dit meer een conceptgame is voor de online singleplayer tegenstanders, en dat ze de rest op de tweede rang hebben geplaatst omdat ze enkel dat aspect wilden testen...
Ik reageer eigenlijk nooit, maar ik heb een aantal weken geleden een promo versie van deze game onder ogen gekregen.

Geloof me; die 3,5 is nog veel te hoog als cijfer. Echt een bizar slechte game is het. Een van de slechtste die ik ooit heb gespeeld (naast Burnout op de DS en Bubsy 3D)

Wat nog niet naar voren komt in deze review - en dat is ook te begrijpen, aangezien de game onwijs veel fouten bevat- is de uber slechte A.I.; vijanden blijven altijd op dezelfde plek staan, rennen rondjes om banken/stoelen, en zien je soms gewoon niet staan.

Ook je partner loopt vaak genoeg voor je vizier terwijl je aan het schieten bent. Erger nog is de verschrikkelijke besturing. Die reageert slecht; zeker tijdens melee combat faalt de B/O knop om een klap uit te delen. Dit resulteert te vaak in zwaargewond raken of doodgaan.

Enorm slechte bug. Ik wens niemand deze game toe, ik heb hem voor de zekerheid nog laten spelen door een vriend van me, maar ook die was er snel klaar mee, waarna we de DVD over de sloot, naar de overkant van de straat hebben gegooid.
Opzich wel geinig, het concept is volgens mij niet nieuw. Volgens mij was Messiah uit de jare 90 ook zoiets, maar dan met een soort engeltje.
Geist voor de gamecube was ook zoiets. Je moet je lichaam verlaten en bent dus een "Geist" om zo de andere te controleren.

Maar bij Geist vond ik dus het verhaal geweldig en hoopte eigenlijk dat ze Geist 2 voor de Wii zouden maken.

Second sight voor gamecube/pc/xbox/ps2 vond ik ook geweldig en heb dus de singleplayer helemaal kapot gespeeld, daar had je tenminste verschillende soorten krachten.

En uiteraard ook nog Psi Ops die heb ik niet lang gespeeld, maar leek wel veel op Second Sight.

Dus ik vind het wel heel erg jammer dat ze iets met potentie zo snel hebben uitgebracht en zo hebben verpest als ik het zo lees, want ik hou juist wel van dat soort shooters ipv 13-in-een-dozijn shooters. :)
Dit spel komt op mij ook over als een complete ripoff van Geist, wat overigens inderdaad een heel goed spel was. Het is jammer dat daar niet meer mee gedaan is. Ook de graphics waren bijzonder goed voor die tijd. Ken xbox360 spellen die het er nog niet bij halen.
Inderdaad, lijkt erg op Geist.
Inclusief dat meisje, die leerde je in Geist hoe je tewerk moest gaan.

Alleen dit spel lijkt me er vervelend.

Geist kun je trouwens nog ergens in rotterdam kopen (of hij moet recentelijk verkocht zijn)
De originele Geist voor gamecube had ik bij de release gekocht, maar wat ik bedoelde was dat er nog steeds geen concrete plannen zijn om een Geist 2 te maken.

N-space heeft wel gezegd bezig te zijn voor een game voor de wii, maargoed dat kan net zo goed van alles zijn natuurlijk :D .
Daar moest ik inderdaad ook aan denken: Messiah. (Trailer).

En in mindere mate Crash of the Titans! :D
Ik moest ook aan Messiah denken. Toendertijd maakte ze(volgens mij) reklame dat de schouders daadwerkelijk als schouders leken ipv een puntgewricht naar het lichaam :)

volgens mij heb ik het nooit uitgespeeld :P

het 'Mindjacken' is een redelijk bekent concept, dus het draait om de afwerking van het spel. Zo te lezen aan de review zijn ze daar tekort geschoten jammer genoeg.

Natuurlijk gaan developers sneller games uitbrengen. Verminderd de kosten dramatisch en ze kunnen geld innen van degene die het kopen.
Echte spelers als tegenstander in de singleplayer
Is het dan niet gewoon altijd een multiplayer, als er echte spelers als tegenstanders zijn? :?

En wat in the name of God is er offtopic / irrelevant aan mijn vraag over deze review?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 januari 2011 15:46]

[...]
Is het dan niet gewoon altijd een multiplayer, als er echte spelers als tegenstanders zijn? :?

En wat in the name of God is er offtopic / irrelevant aan mijn vraag over deze review?
offtopic/irrelevant wordt heel vaak gegeven, niet altijd omdat je reactie offtopic is maar gewoon omdat het geen +1 waard is ;)

verder lijkt het idee van dit spel mij zeer goed, beter dan de poep die ze tegenwoordig shooters noemen, houd er wel van als je beetje skills er voor nodig hebt. echter zoals ik het zie is het gewoon slecht afgewerkt en afgeraffeld (zoals btw ook de hedendaagse shooter met de naam cod) .
ik denk dat als ze en deel 0 (om alles uit te leggen) uitbrengen die goed is afgewerkt etc. dat het dan een zeer goed spel zou kunnen zijn (en daarmee ook meteen 1)
een van de weinige keren dat ik blij ben dat een spel niet voor PC uitkomt ;)
En nu vraag ik me wel gelijk af hoeveel dit spel kost?

€ 64.00?

Of bieden ze zo'n slecht spel vervolgens voor een goed prijsje aan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*