Door

MindJack

Repetitief

Het gebrek aan informatie over de setting zorgt ervoor dat je het spel met een raar gevoel begint. Je hebt geen binding met het hoofdpersonage, want je weet helemaal niet wat Jim doet, wat zijn verhaal is en ga zo maar door. Het spel draagt je op om een meisje te volgen in een terminal, en aangezien je in games meestal moet doen wat het spel aangeeft, doe je dat maar. De redenen om deze dame te onderscheppen zijn echter volstrekt onduidelijk, en dat blijft ook zo. Het 'verhaal' hangt verder van toevalligheden en clichés aan elkaar.

Het duurt niet lang voor je doorhebt dat het matige verhaal prima op zijn plaats is, want binnen een uur heb je al aardig wat frustrerende gameplay-elementen voor je kiezen gehad. Het begint dan ook al op te vallen dat Jim en zijn partner Rebecca - het meisje dat je in het eerste level volgde - steeds hetzelfde doen. Je loopt letterlijk van gang naar gang en van zaal naar zaal, en ontdoet deze variatieloze, repetitieve omgevingen van vijanden. Langzaam maar zeker introduceert MindJack weliswaar nieuwe wapens, maar die voelen generiek aan en ontberen elke vorm van creativiteit.

*Wisselen van lichaam

Wel creatief is het mindjacken zelf. De speler heeft, zoals eerder aangehaald, de mogelijkheid om te wisselen van lichaam. Door beide thumbsticks in te drukken, verlaat je een lichaam. Daarna is er een countdown die varieert van één tot vijf seconden, voor je wanderer een ander lichaam kan betreden. Een beproefde aanpak daarbij is om eerst zoveel mogelijk vijanden te verslaan terwijl je in het lichaam van een onschuldige omstander zit; je kunt dan altijd nog terugschakelen naar Jim of Rebecca. Als het duo zelf wordt verslagen, kan een omstander in de buurt worden gebruikt om ze weer tot leven te wekken, al krijg je hier weinig tijd voor en lukt het in de praktijk maar zelden.

Een ander belangrijk element dat bij het mindjacken hoort, is de mogelijkheid die je hebt om vijanden voor je te laten vechten. Middels mindcontrol kun je vijandelijke soldaten en robots tegen hun eigen maten laten knokken. Daarmee maak je ze ook geschikt om als drager voor je wanderer te dienen. Als je dus meerdere vijanden naar jouw kant hebt toegehaald, kun je ook switchen tussen meerdere lichamen. Nadeel is wel dat het wisselen van lichaam niet soepel verloopt, en dat je soms het overzicht kwijtraakt. Mindjacking een leuk concept waarbij het nodige aan de uitwerking schort.

*Half uur opnieuw doen

De opzet van de gameplay doet 'erg arcade' aan. Het spel is opgebouwd in losse hoofdstukken, die je steeds dient te 'clearen' voordat je verder kunt. Het spel geeft ook aan of je de Winner of de Loser van een ronde bent. Dat heeft minder om het lijf dan je nu wellicht denkt; zijn alle vijanden dood, dan win je. Zijn Jim en Rebecca dood, dan verlies je. Verliezen betekent dat je een level opnieuw moet spelen, en dat levert regelmatig een vervelende verrassing op. Het checkpoint-systeem in MindJack zit op zijn zachtst gezegd niet heel lekker in elkaar. Meerdere malen moesten wij stukken van bijna een half uur opnieuw spelen. Dat is niet bevorderlijk voor het spelplezier en uiteindelijk leidde dat ertoe dat we het einde niet wisten te bereiken.

Op bepaalde onderdelen lijkt MindJack de speler alleen maar tegen te willen werken. We zouden bijvoorbeeld graag van de ontwikkelaar willen horen waarom je na elk level je wapens kwijtraakt. Je kunt weliswaar steeds direct aan het begin een paar wapens oprapen, maar het spel geeft geen enkele logische verklaring voor het feit dat je steeds opnieuw met een standaardpistool begint. Ook dit is weer een punt dat erop wijst dat MindJack het niet 'net niet' is, maar gewoon 'helemaal niet'.

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*