De feestdagen doorkomen met dlc

Mafia II: Joe's Adventures

Je zou het bijna vergeten, maar nog voordat in het najaar de ene toptitel na de andere werd uitgebracht, verscheen eind augustus Mafia II. Hoewel veel fans heel lang op die game hebben gewacht, bleek Mafia II vooral een 'hate it of love it'-titel, en voor beide gevoelens is wat te zeggen. Critici menen dat het spel te kort is. Bovendien kennen de missies een repetitief verloop en heeft het verhaal niet al teveel om het lijf. Daarentegen is het spel zeer sfeervol en zijn de diverse shoot-outs spectaculair en leuk om te spelen.

*Joe Barbaro

Wat dat betreft is het zeker goed nieuws dat het dlc-pakket Joe's Adventures het niveau van de spectaculairste momenten uit Mafia II moeiteloos weet te evenaren. Het dlc-pakket zet de speler neer in de schoenen van Joe Barbaro, de beste vriend van Mafia II-hoofdpersoon Vito Scaletta. De avonturen spelen zich af in de periode dat Vito in de gevangenis zit en en ze geven de speler inzicht in de gebeurtenissen die Vito tijdens zijn afwezigheid heeft moeten missen.

De verhaalmissies in Joe's Adventure zijn de moeite waard. Hierin blinkt de dlc op dezelfde manier uit zoals het hoofdspel dat deed: veel sfeer en schitterende dialogen. Je krijgt opnieuw het gevoel in een interactieve mafiafilm te zijn beland. Buiten de verhaalmissies om zakt het niveau in Joe's Adventures echter wat weg. Niet zelden ben je voornamelijk van de ene naar de andere plek aan het rijden zonder dat er iets gebeurt. Dat begint na een tijdje wat nutteloos en geestdodend aan te voelen, en dat is wat vreemd voor een dlc-verhaal. Gezien de beperkte lenge zou het toch in staat moeten zijn om een hoog tempo vast te houden. Mede hierdoor tikken de zes á zeven uur speeltijd van de dlc wel aan.

*Tijden vergelijken

2K heeft de dlc nog een andere laag meegegeven. De afzonderlijke missies zijn voorzien van een tijdlimiet, waardoor je na afloop je tijd kunt vergelijken met die van andere spelers. In het verlengde daarvan ligt natuurlijk de hoop dat spelers de competitie met elkaar aangaan, om elkaars tijden te verbeteren, maar daar voelden wij ons niet toe geroepen. Joe's Adventures maakt simpelweg te weinig indruk om een tweede keer te worden doorgespeeld. Desondanks vinden we de 800 Microsoft-punten of de tien euro die je voor Joe's Adventure betaalt een redelijke prijs.

Titel Mafia II: Joe's Adventures
Platform Xbox 360, PlayStation 3, pc
Prijs 800 Microsoft Points of 9,99 euro