Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Killzone 3

Gigantische robot

Als er bij uitstek iets is dat je bij zal blijven over Killzone 3, dan is het vooral dat het nog heviger, heftiger en intenser is dan het vorige deel. Dat wisten we al op de E3, toen we - voorzien van 3d-bril en 3d-tv - in een pittig gevecht terechtkwamen met Helghast die net als wij waren voorzien van een jetpack. Het deel van het spel dat we afgelopen keer konden spelen, toonde echter dat 'intens en heftig' ook iets anders kan inhouden. Hoofdpersonages Sev en Rico werden ditmaal namelijk geconfronteerd met een gigantische robot.

Eigenlijk draait het hele level om de robot en zijn de Helghast-soldaatjes slechts bijzaak. De robot, in het spel een Mawler genoemd, is immens en hij is voorzien van flink wat vuurkracht. De Mawler is het resultaat van het optimalisatiewerk dat Guerrilla sinds Killzone 2 aan de engine heeft uitgevoerd. Tijdens de E3 vertelde Guerrilla-directeur Hermen Hulst al dat Killzone 3 daardoor veel grotere levels zal bevatten met meer variatie en, naar nu dus ook blijkt, grotere vijanden. Het klinkt in woorden natuurlijk nooit zo intens als hoe je het beleeft op je eigen beeldscherm, maar geloof ons: het gevecht met de Mawler is veruit het meest epische gevecht dat je ooit in Killzone hebt mogen ervaren.

*Intens

De Mawler is dan ook niet zomaar verslagen. Voordat het gevaarte eindelijk ter aarde stort, hebben Sev, Rico en de rest van de ISA al een keer of twee gedacht dat de Mawler was uitgeschakeld, maar steeds krabbelt de superrobot toch weer op. Tussen het knallen op de robot door worden de ISA-troepen ook nog belaagd door Helghast-soldaten. Dankzij jetpacks en dropships kunnen die vanuit verschillende richtingen aanvallen, al moet worden gezegd dat ze in de praktijk steeds op dezelfde plek landen. Desondanks zorgen ze voor nog meer actie, voor zover dat nodig was; terwijl je de mortieraanvallen van de Mawler ontwijkt, moet je dus ook nog een dozijn Helghast en een Helghast-tank zien uit te schakelen. Het moge duidelijk zijn: met de intensiteit van Killzone 3 is weinig mis.

Hoewel onze speelsessie vrij kort was en de gameplay voor het grootste gedeelte vooral op Killzone 2 leek, was er toch een aantal zaken dat ons opviel in het uurtje dat we ongeveer bezig zijn geweest. Zo is de presentatie er een stuk op vooruitgegaan. Als je eenmaal gewend bent aan de 'gritty' look van Killzone 3, ziet het spel er geweldig uit, en de visuele kant wordt ondersteund door prima geluid. Af en toe komt er werkelijk een orkaan van geluid op je af. Ook met de manier waarop het verhaal wordt verteld, lijkt Killzone 3 prima te gaan scoren. Er is voor dit derde deel in de serie een verbeterde cast ingeschakeld om de tussenscenes fraaier uit de verf te laten komen, en dat lijkt zijn effect niet te missen. Hoewel we dus maar een uurtje hebben gespeeld, werden we direct meegesleept door het verhaal en de personages van Killzone 3, en dat is een prestatie op zich.

*Goed te doen

Een verplicht onderdeel in ieder artikel over Killzone 3 is natuurlijk de optie om het spel in 3d te spelen. Sony positioneerde Killzone 3 al vanaf het begin als een van de vaandeldragers van 3d-gaming op de PS3. Op de E3 constateerden we dat de toevoeging van 3d het spel vooral lastiger maakte. Dit keer hadden we daar minder last van. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat ons gevecht tegen de jetpack-soldaten op de E3 meer van ons ruimtelijke inzicht vroeg. Bij onze recente speelsessie hoefden we meestal maar naar een of twee kanten te kijken terwijl de jetpack-soldaten constant om ons heen draaiden. Los van de gebruiksvriendelijkheid staat vast dat 3d de gameplay nog wat extra power geeft als het gaat om spektakel en intensiteit, en daar is het in Killzone 3 toch met name om te doen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True