×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Pieter Molenaar

Philips Cinema 21:9 Platinum Series

Door , 76 reacties

Conclusie

De Philips Cinema 21:9 Platinum Series is een begerenswaardige tv, die een significante stap voorwaarts is ten opzichte van het bij zijn verschijnen al verouderde ccfl-model.

De tv heeft een full-led backlight met een grote hoeveelheid leds, die in zones gedimd kunnen worden. Dat levert niet alleen een diep zwart en veel contrast op, maar zorgt er ook voor dat de behuizing beduidend dunner is dan die van zijn voorganger.

De tv is niet perfect. Onder een wat grotere hoek laat de kleurechtheid te wensen over en dan is ook het vale licht van de led-zones eerder zichtbaar, maar wie recht voor het scherm zit heeft daar geen last van. Verder zou de tv niet onze eerste keuze zijn voor 3d-weergave, vanwege de nogal aanwezige crosstalk en de fletse kleuren.

Verder is de beeldverwerking heel behoorlijk, zoals we dat van Philips gewend zijn, en de bouwkwaliteit is zonder meer goed te noemen. Het toestel is uiteraard wat minder geschikt voor het bekijken van 16:9-materiaal, zoals televisie-uitzendingen, maar het is een uitkomst voor wie graag films bekijkt - al is de prijs wat aan de pittige kant.

Pixeldefecten 8
Contrast & helderheid 10
Kleurweergave 6
Featureset 10
Prijs 6
Vormgeving 8
Bouwkwaliteit 10

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Reacties (76)

Wijzig sortering
IK heb deze tv nu vanaf eind oktober, en moet eerlijk zijn ik geniet er nog elke dag van. Ben het trouwens niet helemaal eens met deze review. Philips heeft ondertussen al frimware updates uitgebracht en de laatste heeft het crosstalk ver terug gedrongen. Ik heb avatar 3d (panasonic versie) gezien, en ik en ook veel vrienden van mij waren zeer onder de indruk van het 3D resultaat. Ik heb trouwen niet vaak crosstalk gehad, alleen 1x met een half sbs natuur film.
Het toestel is uiteraard wat minder geschikt voor het bekijken van 16:9-materiaal, zoals televisie-uitzendingen, maar het is een uitkomst voor wie graag films bekijkt - al is de prijs wat aan de pittige kant.
Ook dit vindt ik niet helemaal kloppen. Waar dit bij de vorige 21:9 tv nog wel zo was, is de techniek die philips gebruikt om gewoon 16:9 te kijken gewoonweg super te noemen. Ik kijk op deze tv 16:9 materiaal, waarvan het uitrekken van het beeld, of het klein stukje afsnijden vele malen liever dan die 2 stomme zwarte balken op je tv. Je ziet er op gewone afstand gewoon niets van.
De prijs, ja wat aan de hoge hand, maar ik kocht toen al de tv met veel korting. Ik heb er namelijk 3500 euro voor betaald, en dan heb ik nog een ziggo module (waarde 69 euro), een philips 3d blueray speler (waarde 200 euro), en nog 2 3d brillen erbij gekregen (waarde 180 euro).
waar ik het helemaal mee eens ben is het film kijken, en is gewoon super gaaf, echt een bios gevoel.
Het is natuurlijk gewoon zo dat je f balken hebt, f vertekening, f een stuk mist. De balken zijn een stuk minder storend dan de vorige versie (door local dimming wel gewoon diep zwart) maar het blijft een beetje een TV voor film-liefhebbers of 'voor erbij'... al is het dan wel een hele mooie natuurlijk.
Nog even een onderbouwde uitspraak over deze cinema 21/9 uit een gekend Nederlands vakblad. Deze is voor AlfABetA:

Philips
gebruikt bij deze 21:9 overigens geen 8,
maar 10bit om kleuren te reproduceren.
Ten opzichte van bijvoorbeeld een
plasmascherm, dat normaliter met 8bit
werkt en bij 3D-weergave terugschakelt
naar 6bit, worden dan ook veel mr
kleurnuances weergegeven. In plaats
van 64, zijn dat er ineens 1.024. Kleuren
zijn daardoor ook egaler en intenser en
ook dt heeft Philips dan voor op veel
van zijn collega’s uit zowel het LCD- als
plasma kamp.
Bron: mediatotaal
Ten tweede is er in de 3d-modus geen local dimming mogelijk. De menu-optie hiervoor is dan ook niet actief. Voor 3d moet het paneel zoveel mogelijk licht doorlaten en dan is local dimming een luxe die de Cinema 21:9 Platinum Series zich waarschijnlijk niet kan veroorloven. Het zwart is in 3d daarom ook minder diep dan in de 2d-modus.
Locale dimming bij 3D is gewoon technisch onmogelijk tot dat je locale dimming per pixel hebt.

Daar een witte pixel voor het ene oog naast een donkere pixel voor het rechter oog kan zitten, die beide in de zelfde locale dimming's zone zitten.
Wat me opvalt is dat Philips (vrijwel) de enige is die zich in het semgent van 21:9-weergave begeeft. Toen 16:9 werd gentroduceerd is dat op den duur de standaard geworden. Ik vraag me af of deze verhouding ook meer gebruikt gaat worden?
http://www.engadget.com/2...ith-2560-x-1080-resoluti/
De Amerikaanse LCD TV fabrikant Vizio presenteerde een LCD TV met een beeldverhouding van 21:9. De Vizio XVT3D580CM. Volgens de specificaties is deze niet voorzien van 3D support. Mede hierdoor is het een betaalbaar alternatief voor de Philips.

Overigens ben ik van mening dat alleen passieve 3D techniek met een circulaire polarisatie laag met een effectieve resolutie van 1080p bestaansrecht heeft. De fabrikanten mogen de consumenten niet verplichten tot de zeer dure actieve 3D techniek.

Hopelijk zie ik opticiens binnenkort een optie aanbieden waardoor je je brillenglazen naast ontspiegeling ook van circulaire polaristielaag kunt voorzien. Polaroid liet op CES al brillen zien met circulaire polaristielaag.

Het is nu nog afwachten mochten de geruchten waar zijn...
nieuws: Philips komt mogelijk met passieve versie Cinema 21:9-3d-tv
Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 3 februari 2011 11:59]

Zo'n polarisatielaag is toch niets nieuws? Polaroid is er groot mee geworden met zonnebrillen. Nu weet ik niet of deze nog een bepaalde minimumdikte moet hebben om het 3D-effect te kunnen tonen, anders zou zo'n zonnebril al genoeg moeten zijn.

Ik zou het trouwens niet voor dagelijks gebruik op m'n brilleglazen willen hebben. Je hebt best vaak dat normale LCD displays niet meer af te lezen zijn omdat deze ook gebruik maken van gepolariseerd licht.
Het voorbeeld dat je geeft betreft digitale camera's. Dergelijke full-hd camera's zijn handig voor bijvoorbeeld (live) TV-uitzendingen die direct in HD kunnen worden doorgestuurd. De films in de bioscoop worden voor het grootste deel nog geschoten op film. Dat is een stuk duurder, maar zorgt er wel voor dat je ook de toekomstige generaties kunt voorzien van de media die op dat moment gebruikt wordt, bijvoorbeeld 4K films.

Philips speelt met deze 21:9 TV dan ook in op de wens om films in het bioscoopformaat te kunnen bekijken.

@yzf1kr:
Avatar is het slechtste voorbeeld dat je kunt geven. Deze film is voor 90% CGI en daarnaast opgenomen met 240fps per camera. Weet je wat het budget van de film zou moeten zijn geweest, als ze daarvoor camera's met film hadden gebruikt? Avatar is al een film met een budget die ver boven die van de gemiddelde film zit.

Daarnaast is dat wat voor Avatar is gefilmd niet beeldvullend. De rest van het beeld is door computers gecreerd en heeft dus niets met de 1080p camera's te maken.

De resolutie van goede 35mm film ligt tot 10x hoger dan dat van 1080p en kan dus mee tot 8K films. Daarna zal men voor hogere resoluties moeten overstappen op 65mm, maar dat is zo duur dat als er op dat moment een goed digitaal alternatief is men zal overstappen. Voorlopig is het nog niet zover en worden bijna alle films die in de bios worden vertoont opgenomen op film.

Philips heeft dat goed gezien en speelt daarop in. Het is logisch dat weinig anderen daarin duiken. Het is een niche markt. De afzet is dusdanig laag dat er nauwelijks aan zal worden verdient. Philips heeft echter dergelijke TV's nodig om te kunnen laten zien dat ze onderscheidend zijn, want anders leggen ze het helemaal af tegen de LG's en Samsungs van deze wereld.

Hier staat een lijst met films die geheel of deels digitaal zijn opgenomen:
Wikipedia: List of major films shot in digital

Zoals je ziet zijn dat er nog niet heel veel. Er zijn slechts 53 films volledig digitaal opgenomen uit een lijst van nog geen 80 films vanaf 2002 tot nu. Vorig jaar waren er slechts 5 films volledig digitaal opgenomen. Dat lijkt me aanzienlijk minder dan "bijna allemaal".

Grappig detail: Wanted is deels digitaal opgenomen. Echter geen enkel digitaal shot is uiteindelijk in de bioscoop terecht gekomen.

[Reactie gewijzigd door Neo_revisited op 4 februari 2011 00:25]

Wat een onzin!!! De meeste grote bioscoopfilms worden in het originele 2:39 formaat gedraaid. (21/9 DUS)

Een paar quotes:
21x9 (Cinemascope)
A very wide screen format used for theatrical release movies.
link
CINEMASCOPE - PANAVISION
CinemaScope, or Panavision as it is now called, is the most common format shown in cinemas today.
link
The most common aspect ratios used today in the presentation of films in movie theaters are 1.85:1 and 2.39:1.
link

[Reactie gewijzigd door trek2011 op 3 februari 2011 16:09]

Tja, zo kan ik ook mijn gelijk halen. Avatar heeft een beeldverhouding van 1:78 en dus geen 2:39. Zoals neo_revisited reeds aanhaalde wordt het grootste gedeelte van de bioscoopfilms nog geschoten op film met een 21/9 beeldverhouding.
Verdiep je wat meer! Groot deel van de films wordt nog altijd op 35mm opgenomen. Digitale HD camera's hebben nog veel beperkingen vergeleken met film (ook al wordt dat minder). Ook is het misschien mogelijk dat er op 16:9 camera word opgenomen met 2.35:1 lens? Ik ken geeneen DOP die resolutie gaat inleveren om te croppen... Amateurs misschien.

Avatar is nou nog niet bepaald de maatstaaf voor de film industrie. Vooral als je je bedenkt dat een groot deel 100% CGI is.

Bullshit dus dat alles per definitie 16:9 is tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door 142241 op 3 februari 2011 20:58]

Films worden echt wel in een hogere resolutie geschoten dan simpelweg 1080p, 16:9.
Neem nou Peter Jackson. Die heeft bijv. een aantal van deze aangeschaft voor zijn nieuwe film:
http://www.red.com/products/epic
zie specs:
5K RAW (Full Frame, 2:1, 2.4:1 and Anamorphic 2:1)
4.5K RAW (2.4:1)
4K RAW (16:9, HD, 2:1 and Anamorphic 2:1)
3K RAW (16:9, 2:1 and Anamorphic 2:1)
2K RAW (16:9, 2:1 and Anamorphic 2:1)
1080p RGB (16:9)
720p RGB (16:9)

5K! Dan hoef je niet up te scalen.
16:9 wordt niet eens genoemd in de hoge resoluties...

Die sony camera's die je opnoemt zijn volgens mij broadcast camera's? Tv shows enzo.

MAARRR: Neemt niet weg dat je volgens mij een punt hebt wat betreft de Philips tv: bluray ondersteund geen 2560x1080, volgens mij geen n voor de consument beschikbare mediadrager.
Dus inderdaad, waar haal je 2560x1080 content vandaan??!!
Zo lang anderen dit niet doen verwacht ik niet dat dit standaard gaat worden. Moeten eerst denk ik wat andere TV makers over de streep.
Wat is de reden voor spdif uitgang ivp een toslink.... wie snapt dat?


Quote:
"Ook is het lastig om zoekopdrachten via het onscreen keyboard in te tikken, ondanks de aanwezigheid van shortcut-toetsen."

Je hebt een keyboard met een app op je iPhone / iPad. Dat kan je gratis downloaden via appstore.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 3 februari 2011 09:47]

Inderdaad, het is een hl slecht presterende tv. Daarom staat hij in de top 10 van BEST presterende tv's, krijgt het toestel een 49/50 voor beeldkwaliteit in mediatotaal, een 8.3/10 (zr goed) op het beste product.nl, een 10/10 voor 2D beeldkwaliteit bij TR. De gemiddelde beoordeling op de Engelse testsites(toch niet de meest Philips getinte testsites) bedraagt 9/10. Als de philips haters op deze site dit een slechte beoordeling vinden dan is er voor deze categorie van consumenten nog altijd een Koreaans flut tv'tje van een paar 100 euro. Vl kijkplezier! Ik kijk alvast uit naar het nieuwe model van de 21/9.
Sorry, was nog even de beoordelingen vergeten op kieskeurig.nl. 7 reviews met een gemiddelde score van 9.1/10.

[Reactie gewijzigd door trek2011 op 3 februari 2011 12:56]

Wahaha wat een sites die je allemaal noemt :D Allemaal consumentjes die hun dure aankoop goedpraten _O-

Nee sorry ik koop liever een Plasma voor de helft van het geld dan kan je nog een mooie HTPC + Surround set erbij kopen van het geld dat je bespaart ;)
Door Lekkere Kwal, donderdag 3 februari 2011 10:04 Score: 1
Heb je het 1e artikel wel bekeken? SP/DIF gaat kn over coax, maar kn ook over TOSLINK.
Dat weet ik sowieso wel, maar ik gok dus dat het iets met royalty toestanden te maken heeft. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk !!
Heb je het 1e artikel wel bekeken? SP/DIF gaat kn over coax, maar kn ook over TOSLINK.
Bedoel, er zit *geen* optische uitgang op de tv.... alleen variant voor een tulp stekker.
Wat kan daarvan de achtergrond reden zijn geweest, dat ze geen optische uitgang op hebben geplaatst. Ik mis dat in het verhaal.
Niks bizars aan, gebeurt overigens wel vaker en Philips is sowieso duur. Maar je kan natuurlijk op zijn minst verwachten dat de kwaliteit wel wat beter is.
Wat is de reden voor spdif uitgang ivp een toslink.... wie snapt dat?
Ik snap je vraag al niet. S/P-DIF is een protocol, TOSLINK een interface waarover onder andere S/P-DIF kan getransporteerd worden. Je vraagt nu ongeveer waarom de tv een HDMI-uitgang heeft in plaats van een x264.
jammer dat er zo weinig (TV-)content is voor zowel 21:9 als voor 3D.
Eerder een TV om lekker me te stoefen dan om daadwerkelijk efficint te kunnen gebruiken.
Op dit moment is men beter af met een degelijke Full HD 16:9 tv. Met de 1000 euro die je dan uitspaart om de beste cinematische 3D ervaring te krijgen kan je de komende 2 jaar iedere week op cinema-bezoek (uitgerekend aan zo'n 10euro per ticket)
Weinig content?! Meer dan 60 procent van de bioscoopfilms wordt in het 21/9 formaat op blu-ray uitgebracht!
Je koopt geen Ferrari als je het belangrijk vind om veel boodschappen in je auto kwijt te kunnen kunnen. Deze tv is bedoeld voor filmliefhebbers en niet voor mensen die overwegend tv kijken. Zo simpel is het.
Waar ik eigenlijk vaak benieuwd naar ben, is wat een aangesloten HTPC als maximale verversings-frequentie zou aangeven, als de juiste drivers genstalleerd zijn. 60Hz, 72Hz, 100Hz of 120Hz? En wat de werkelijke resolutie is na het corrigeren voor overscan?
Ik zou me meer druk maken om de resolutie, het oude model cinema kon maximaal 1920x1080 binnen krijgen en rekte het vervolgens zelf uit tot beeldvullend. 1 op 1 pixel-aansturing was niet mogelijk met een redelijk dramatisch pc beeld tot gevolg. Hoop dat het bij die nieuwe wel kan. Met films zal het allemaal wel meevallen maar bij tekst, browsen en wat dan ook is dat zeer hinderlijk.
Goeie review alleen word ik nieuwsgierig van de beoordeling voor pixeldefecten: 4 sterren en dus niet de maximale 5.
Waarom is dat? Ik kan het in de review nergens terugvinden, maar waren er soms pixels defect?

Verder vind ik hem erg duur. Dat mag, maar dan moet er op zo'n tv dan ook helemaal niks aan te merken zijn, en er zijn toch wel een paar minpuntjes ..
Ik ben geen groot fan van 3D tv, maar ik kan me voorstellen dat je voor een dergelijk bedrag wel een fatsoenlijke 3D weergave verwacht.

Waar valt de beoordeling van 3D overigens onder? Neem aan niet onder featureset, aangezien die 5 sterren heeft. Misschien een idee om 3D weergave apart mee te nemen in de beoordeling, aangezien dat nu toch wel een onderscheidende factor is.

Misschien in plaats van vormgeving, aangezien ik dat niet echt thuis vind horen in een beoordeling vanwege de subjectiviteit. Je kan het wel noemen in de review natuurlijk, maar je kan het er niet op afrekenen. De lezer kan zelf wel bepalen of het mooi is of niet als die eventueel geinteresseerd is in het product (door de kwaliteit).

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 3 februari 2011 11:19]

Wat ik niet snap is dat blu ray films met een verhouding van 21:9 een resolutie hebben van 1900x800 en niet 2560x1080, zoals deze tv. Dus moet deze tv upscalen, iets wat het beeld vaak niet mooier maakt naar mijn mening.

Ze hebben natuurlijk gekozen voor die resolutie omdat ze anders geen Full hd logo krijgen...
Nog een paar leuke opmerkingen over de 58PFL9955 door het Engelse TR(trusted reviews)
Sorry, het is wel in het Engels:

In short, watching all sorts of 2D stuff on the 58PFL9955H was quite possibly the most fun we’ve ever had reviewing a TV. Honestly. It’s just impossible to describe just how effective and impactful the 21:9 shape is, especially when it’s combined with the stunning picture quality Philips has got from its 2010 direct LED sets.

Verdict van de testsite:

Sure, the 58PFL9955H’s lack of a Freeview HD tuner is irritating, the work needed to get the best from it might seem intimidating, and the crosstalk with 3D (however minimal versus rival LCD sets) is definitely an area for Philips to work on for next time. But ultimately during our time with the 58PFL9955H there were moments - many moments, actually - where it genuinely feels like the best TV we’ve ever reviewed. And it’s this feeling that’s stayed with us far, far more since we reluctantly had to give the TV back than any of the negative stuff.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*