Redacteur audio en games

Majin and the Forsaken Kingdom

Fantasiebeest

De Japanse uitgever Namco Bandai is blijkbaar dol op duo's. In oktober bracht de uitgever het heel behoorlijke Enslaved: Odyssey to the West op de markt en nu komt het bedrijf met Majin and the Forsaken Kingdom, een game van de Japanse ontwikkelaar Game Republic. De game rond de kolossale Majin heeft verder echter niet zoveel gemeen met Enslaved, hij zit meer in de lijn van het aanstaande The Last Guardian of de klassieker Ico, beide niet geheel toevallig ook uit Japan afkomstig.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verschenen voor: PlayStation 3

De Majin uit de titel is een metershoog fantasiebeest dat van zijn krachten is ontdaan. Het beest moest ooit het koninkrijk uit de titel beschermen tegen The Darkness. Toen dat mislukte, werd Teotl, zoals de kolos heet, opgesloten in het koninklijk kasteel en aan zijn lot overgelaten. Als het spel begint, is het een eeuw later en de Majin staat, sterk verzwakt, nog steeds vastgeketend in het inmiddels vervallen kasteel. Dan verschijnt ene Tepeu ten tonele, een jonge dief die in hetzelfde koninkrijk verzeild is geraakt. Tepeu weet Teotl te bevrijden, waarna de twee samen op pad gaan om te proberen The Darkness te verdrijven.

* Toverkunst

In de game kruip je in de huid van Tepeu, die zelf weinig heeft in te brengen tegen de volgelingen van The Darkness. Je zult de hulp van de logge, maar sterke Majin dus hard nodig hebben. Het beest hobbelt computergestuurd achter je aan en je kunt hem wat simpele opdrachten geven. Gedurende het spel zullen vooral de mogelijkheden van de Majin groeien. Het beest was ooit niet alleen sterk, het bezat ook indrukwekkende magische krachten. Die zijn door de jaren in het kasteel sterk afgenomen, maar oefening baart toverkunst, dus als je de Majin maar genoeg klusjes geeft, krijgt hij er vanzelf mogelijkheden bij. Dat opwaarderen verloopt via de verschillende kleuren 'scherven' die verslagen tegenstanders laten vallen.

* Claustrofobisch

Majin and the Forsaken Kingdom heeft een open spelwereld die toch behoorlijk claustrofobisch aan kan voelen. Dat komt doordat grote delen van de wereld nog zijn afgesloten als je er de eerste keer doorheen loopt. Ze worden afgesloten door bijvoorbeeld een vlammenzee. Laat Fire nu net één van de vier magische scholen zijn waar de Majin in thuis is, naast Wind, Lightning en Purification. Als de Majin dus voldoende heeft bijgeleerd, kun je terug naar de vlammende afscheiding waarna de Majin het vuur op kan zuigen en een nieuwe aftakking beschikbaar komt. Op zich een leuk gegeven, maar helaas maakt het dat je in het spel wel wat erg vaak op je schreden terug moet keren. Er is een systeem waarmee je kunt teleporteren, maar daarbij dien je nog steeds flinke afstanden af te leggen.

Gereedschapskist

Het spel doet daarmee een beetje denken aan de Zelda-games, waarbij de Majin de groeiende gereedschapskist is van Link. Je kunt de Majin met behulp van de rechter-trigger opdrachten geven als 'blijf' en 'volg.' De andere opdrachten die je kunt geven, hangen af van de situatie. Zo kan de Majin een enkele strategisch geplaatste muur omduwen en uiteraard aanvallen als er volgelingen van The Darkness in de buurt zijn. Net als in Zelda is het vaak zoeken naar de juiste route. Daarbij zijn er regelmatig secties waarbij je de Majin achter moet laten omdat de kolos niet verder kan en jij wel.

* Zoeken en vechten

De gameplay van Majin and the Forsaken Kingdom is daarmee niet verkeerd. De afwisseling tussen het zoeken naar een doorgang voor de Majin en het gebruikmaken van zijn mogelijkheden is goed. Als gezegd, het is enigszins afgekeken van de Zelda-serie, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen. Helaas zijn de vondsten niet zo ingenieus als bij Zelda en zeker niet zo afwisselend. Onderhoudend is het gepuzzel wel, al vergt het dus hetzelfde geduld als bij de Zelda-games. Het vechten is minder geslaagd, vooral omdat het minder uitdaging biedt dan de puzzels. Het uiterlijk van de diverse tegenstanders is afwisselend genoeg, de uitdaging die ze bieden niet. Het is allemaal wat aan de makkelijke kant, wat nog verstrekt wordt doordat er weinig bossfights in het spel zitten, en de paar die je tegenkomt zijn vrij gemakkelijk te verslaan. Bovendien zijn de mogelijkheden van met name Tepeu beperkt en de opdrachten die je aan de Majin kunt geven eigenlijk ook. De kolos krijgt er wel wat opties bij gedurende het spel, maar veel zijn dat er niet.

* Stijlbreuk

Op de stijl van het spel valt eigenlijk vergelijkbare kritiek te leveren. Zo is er een wat vreemd verschil tussen het gedetailleerde uiterlijk van Tepeu en de bijna schetsmatig uitgewerkte Majin met zijn vierkante kaak. Vooral de animaties van het beest laten te wensen over. Voor het ontwerp van de omgeving geldt bijna hetzelfde. De losse onderdelen zijn best aardig, de levels die ermee gemaakt zijn, zijn wat rechthoekig. De puzzels zijn dus niet verkeerd, maar het uiterlijk van de omgeving is helaas wat minder fantasievol. Wel prijzenswaardig is dat uitgever Namco Bandai de moeite heeft genomen om het spel volledig in het Nederlands te vertalen. Alle tekst die in het spel gesproken wordt, en dat is best veel aangezien Tepeu met de dieren van het koninkrijk kan praten en zij hem van advies voorzien, is in het Nederlands ingesproken. Een goede zet, aangezien het spel is goedgekeurd voor 12 jaar en ouder. De taalkeuze is bovendien instelbaar, dus wie wil kan ook de Engelstalige versie spelen.

Lekker articuleren

De Nederlandstalige versie heeft echter te lijden onder een mager Engels origineel. Vooral aan de ingesproken teksten is af te horen dat het spel is gericht op een jongere doelgroep. De Nederlandse stemacteurs zijn bovendien van het bekende overarticulerende type. Zeker de acteur die de kinderlijke teksten van de simpele Majin heeft ingesproken, weet de juiste toon niet te vinden. In beide talen niet, overigens. Dat is jammer, want het doet afbreuk aan een verder niet onaardig verhaal waar gaandeweg ook nog wat nieuwe personen in worden geïntroduceerd.

* Conclusie

Het maakt Majin and the Forsaken Kingdom tot een aardige puzzel- en actiegame die duidelijk geïnspireerd is op de Zelda-games. Maar waar Nintendo met de Zelda-serie games weet af te leveren die zowel oud als jong aanspreken, wil dat hier minder goed lukken. De afwisseling tussen vechten, sluipen en puzzelen is prima in orde, waarbij de puzzels met afstand het beste onderdeel van het spel zijn. Het vechten is minder geslaagd, omdat het spel daarin te weinig uitdaging biedt. Dat kan een jeugdig publiek misschien nog aanspreken, maar een volwassen publiek zoekt meer uitdaging. De stijl is wat grofkorrelig en de bewegingen van de digitale acteurs wat houterig. Het grootste minpunt wordt echter gevormd door de stemacteurs in het spel, en dat geldt zowel voor de Nederlandstalige als de Engelstalige versie.

Pluspunten:

- Goede afwisseling
- Puzzels zijn goed