Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur

GTX 580 in sli en tri-sli getest

Ons eigen testsysteem

Ons eigen testsysteem is opgetrokken rond een Core i7 920-processor, die voor deze review op 3,8GHz werd geklokt door de bclk tot 180MHz te verhogen. We streven ernaar om altijd de nieuwste drivers te gebruiken en als er bètadrivers zijn gebruikt, vermelden we dat. Bij deze review werden de AMD-kaarten met versie 10.10 aangestuurd, terwijl de Nvidia-kaarten gebruikmaakten van versie 262.99 van de Geforce-drivers.

Als benchmarks dienden Call of Duty: Modern Warfare 2, Far Cry 2, Stalker: Call of Pripyat, DiRT 2, Alien vs Predator en Battlefield: Bad Company 2. Ook van deze games werden, voor zover beschikbaar, alle patches geïnstalleerd. Waar mogelijk werden de interne benchmarks van de games gebruikt.

Testsysteem 
Moederbord Asus Rampage Extreme III
Processor Intel Core i7 920 @ 3,8GHz
Geheugen 6GB ddr3: 3x CMP8GX3M4A1600C8
Harde schijven 80GB Intel Postville
Videokaarten

Asus GTX 480
AMD HD 5870
Sapphire HD 5970
XFX HD 6870
Asus GTX 580

Koeler Thermalright Ultra Extreme 120
Voeding Enermax 1050W

Intels X58-platform houdt naar verwachting nog geruime tijd de prestatiekroon in handen. Dit systeem zal bij het uitvoeren van de benchmarks dan ook niet snel een bottleneck zijn. Ook biedt deze opzet de mogelijkheid om videokaarten in sli- en CrossFire-modus te draaien.

Dell U3011Elke game is getest op de resoluties 1920x1200, terwijl Dell Tweakers.net voorzag van een U3011, waarmee we in alle luxe ook op 2560x1600 pixels kunnen testen. De instellingen verschillen per game en worden daarom telkens vermeld. In principe wordt altijd anti-aliasing toegepast, tenzij dit resulteert in onspeelbaar lage framerates. Hetzelfde geldt voor sommige in-game-instellingen, die naar beneden worden bijgesteld als de videokaart anders onvoldoende fps produceert. Ook wordt altijd 16xaf toegepast, behalve bij HAWX. Bij games die dat niet ondersteunen, is deze instelling afgedwongen met behulp van ATI's CCC of Nvidia's Control Panel.

In het Catalyst Control Center staat de adaptive aliasing op multisampling, wordt de toepassing van aa/af waar mogelijk aan de applicatie overgelaten en is mipmapping op de hoogste kwaliteit ingesteld. In Nvidia's Control Panel staat de anti-aliasing transparancymodus op multisampling en is de texture quality op high quality ingesteld. Ook hier wordt aa/af waar mogelijk door de applicatie verzorgd.

Bij alle tests wordt zowel het minimale als het gemiddelde aantal frames per seconde gegeven, waarbij een hogere score uiteraard altijd beter is.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*