Fable III

Sidequests, baantjes en spelletjes

Het is bovendien niet nodig om je personage op alle fronten tot in de puntjes te ontwikkelen. Fable III is namelijk een van de gemakkelijkste games die we dit jaar hebben gespeeld. Tijdens gevechten zijn we twee keer neergemept door vijanden, maar dood gaan is er in Fable III niet bij: je staat gewoon weer op. Het is, zo vrezen wij toch, een product uit de visie van Peter Molyneux, een visie die voorschrijft dat gamen te moeilijk is voor een groot mainstream-publiek. Hoe simpeler het werkt, hoe leuker Molyneux het vindt, en dat zou de relatief kleine groep hardcore-gamers wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten.

In grote lijnen is de Road to Rule zo opgebouwd dat je rechts combat-upgrades vindt, en links de upgrades die met andere spelonderdelen hebben te maken. 'Praten' met burgers doe je nog steeds door expressies te gebruiken. Zo kun je met ze dansen, of, als je niet zo vriendelijk bent, een scheet in hun gezicht laten. Dit soort expressies leer je ook door kisten met expressiepakketten te openen op de Road to Rule. Ook leer je via de kistjes de vaardigheden die je nodig hebt om huizen en winkels te kopen, en kun je beter worden in het uitvoeren van de verschillende baantjes die in Albion zijn te vinden.

*Lute Hero

Daarmee komen we bij het deel waar de echte rpg-liefhebber van zal smullen: alles wat je in Albion kunt doen maar dat niet noodzakelijk is op je pad naar het einddoel. We zijn inmiddels van Fable gewend dat er zeer veel mogelijkheden zijn, en dat is in Fable III niet anders. Net als in Fable II kun je een of meerdere families opbouwen, huizen en winkels kopen om huur en winst op te strijken en baantjes uitvoeren. In die laatste categorie is vooral Lute Hero aardig. Deze minigame vormt een kleine variant op Guitar Hero en hij levert, als je eenmaal level vijf hebt gekocht op de Road to Rule, een aardig bedragje op, iedere keer dat je speelt.

Behalve deze bezigheden kun je natuurlijk ook weer allerlei sidequests uitvoeren voor burgers van Albion die in nood verkeren. Hoewel dat voor de rpg-puristen vast verplichte kost is, werd het verzamelen van Gnomes en het vangen van ontsnapte boefjes voor ons al vrij snel saai. Bovendien kregen we bij het vangen van boeven te maken met een irritante bug; om de een of andere reden konden we, terwijl we hand in hand liepen met de crimineel, niet meer rennen maar alleen heel langzaam lopen. Dit is enorm frustrerend, want een afstand van tien meter overbruggen kost dan ineens een hele minuut. Dit probleem stak overigens ook de kop op bij het hand in hand lopen met andere personages.

*Geen vernieuwing

Hoewel er op zichzelf weinig mis is met de sidequests, en er in de invulling van de spelletjes en baantjes best een en ander is veranderd, voegt het allemaal weinig toe aan wat Fable II al had te bieden. Dat maakt de gameplay van Fable III vertrouwd. Het zorgt er ook voor dat Albion direct weer bekend aanvoelt, maar het draagt niet bij aan enige vorm van vernieuwing.

Fable III Video van 27 april 2011
Fable III Video van 28 februari 2011
Fable III Video van 18 november 2010