Door Sven Schaap

Reviewer

Spider-Man: Shattered Dimensions

Gecompliceerd patroon

Uiteindelijk gaat het toch om de gevechten met eindbazen als Deadpool, Hammerhead, Sandman, Octopus en Electro, die bijna allemaal van hetzelfde hoge en memorabele niveau zijn. Elk van hen heeft unieke eigenschappen die telkens weer een unieke aanpak afdwingen. Stuk voor stuk volgen ze een tamelijk gecompliceerd patroon dat in het heetst van de strijd ontrafeld moet worden om succesvol af te kunnen rekenen met de tegenstander in kwestie. Zo is het bij één van de slechteriken in het begin de bedoeling schijnwerpers op hem te richten waarna hij tijdelijk de kluts kwijt is. Later in datzelfde gevecht zal deze vijand bovenop Spidey springen en volgt er een vermakelijke strijd vanuit first person view waarin met behulp van de analoge sticks aanvallen ontweken en rake klappen uitgedeeld moeten worden. Dit is zomaar een voorbeeld van een erg leuke bossfight die nauwelijks vergelijkbaar is met alle anderen. Het mooist is wel dat elk van deze gevechten op zijn eigen manier geweldig is om te spelen en vanwege zijn opzet niet snel vergeten zal worden.

* Verwarde cameraman

Hoewel het allemaal erg leuk in elkaar steekt en Shattered Dimensions zich voor het overgrote deel prima weg laat spelen, dienen zich gaandeweg de game toch wel een paar vervelende minpuntjes aan. De eerste is een wellicht weinig verrassend geval van slordig camerawerk. Meestal loopt alles soepel, maar in met name de wat kleinere, overdekte gebieden en ook bij het uitvoeren van enkele specifieke acties gaat het geregeld fout. Zo raakt de cameraman zo nu en dan het overzicht kwijt wanneer Spidey een nauwe gang of kleine ruimte betreed. Tevens heeft hij de neiging volledig op Spider-Man te focussen zodra deze een Wallcrawl uitvoert waardoor je nauwelijks kunt zien waar je heen gaat. Dat laatste is tamelijk hinderlijk als je midden in vijandelijk gebied tot op de tanden gewapende tegenstanders moet besluipen zonder gezien te worden. Van A naar B bewegen eist vanwege dit volslagen verkeerd gekozen camerapunt dusdanig veel concentratie dat een deel van de beleving erdoor verloren gaat. Het is niet onoverkomelijk en duikt slechts op enkele plaatsen in de game op, maar valt weldegelijk in de categorie minpunten.

* Slordigheidjes

Een ander minpuntje is te vinden in de hier en daar nonchalante controls waarbij verschillende commando’s door elkaar worden gegooid. Met de B-knop kan namelijk op grote afstand iets opgepakt worden en richting de vijand gesmeten. Echter, op grote afstand kan het indrukken van de B-knop vaak ook resulteren in een Web Charge die Spidey als een gek op de tegenstander af doet springen met alle ongewenste gevolgen van dien. Vijanden ten slotte, die met behulp van de B-knop van dichtbij moeten worden verslagen terwijl ze heel even bewustzijn hebben verloren, kunnen zo nu en dan een afstraffing ontvluchten omdat een van de eerdergenoemde commando’s wordt uitgevoerd in plaats van de finisher, waardoor de kans verloren gaat en de vijand opnieuw aan kan vallen. Er zijn nog enkele kleine probleempjes binnen de bediening, maar dit zijn veelal schoonheidsfoutjes die het noemen nauwelijks waard zijn binnen het verder goedwerkend geheel.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3