Halo: Reach singleplayer

Episch

Fans en critici zijn het er over het algemeen over eens dat Halo 2 en 3 niet het niveau hadden van de eerste game, Halo: Combat Evolved. Of Halo: Reach dat niveau wel heeft, durven we zo niet te zeggen, daar zijn de games te verschillend voor. Op één punt is Reach echter beter dan welk deel dan ook in de serie. De game slingert een flink aantal epische momenten het beeldscherm op, zowel in de gameplay als tijdens de tussenfilmpjes. Dat Bungie dat goed kan, wisten we al, maar de studio heeft zichzelf in Halo: Reach weer eens overtroffen.

Deze pagina bevat enkele kleine spoilers.

*Sterk geluid

Dat de graphics in algemene zin zijn verbeterd helpt daarbij. De graphics van Halo 3 ogen flets in vergelijking met de graphics van Halo: Reach, al moet de vooruitgang niet worden overdreven. De game ziet er goed uit, maar uiterlijk is niet per se een speerpunt van de game. Dat geldt wel voor de soundtrack. De muziek is traditioneel een sterk punt in elke Halo-game en Halo: Reach blijft daarmee in de pas. De muziek zwelt aan op het juiste moment en ondersteunt de dramatiek die Halo: Reach je voorschotelt.

Terugdenkend aan de campagne komt er een aantal scenes naar voren die ons nog wel even zullen bijblijven. Zo is er een moment dat al in trailers te zien is geweest, waarbij Noble Six de ruimte in wordt geschoten. Ook is er een aantal momenten in het spel waarop de toekomst is te zien; zo komt het Noble Team een kunstmatige intelligentie tegen die van de planeet Reach moet worden afgehaald, via het UNSC-schip Pillar of Autumn. Het kan natuurlijk geen toeval zijn dat de Master Chief in Halo: Combat Evolved op de Pillar of Autumn wordt 'opgezadeld' met een AI genaamd Cortana…

*Groter

Dat epische geldt ook in letterlijke zin voor de gameplay. Halo: Reach vergroot namelijk de standaard-Halo-gameplay en maakt de gevechten iets grootschaliger en de omgevingen ruimer. De game blijft gewoon als Halo aanvoelen, maar voelt tegelijk wat minder gesloten dan de vorige Halo-spellen. Dat maakt niet altijd even veel verschil terwijl je de ene na de andere alien aan het afknallen bent, maar leidt toch tot een aantal prima missies. Zo loop je gedurende één missie rond als sniper en moet je regelmatig stukken afleggen met een Warthog of een ander, eventueel van de Covenant gestolen voertuig.

Toch komt het natuurlijk voornamelijk neer op heel veel schieten en we hadden van Halo ook niet anders verwacht. Vooral het idee om weer met een Spartan-soldaat te mogen vechten, na in ODST met een 'normale' soldaat te hebben gestreden, klonk vooraf al aantrekkelijk. Niet dat het schieten zelf zo anders is, maar een Spartan kan nu eenmaal wat meer hebben en heeft bovendien een aantal handige trucjes, die bij de zwaardere vuurgevechten kunnen helpen.

*Geen dual-wielding

Wat deze Spartan echter niet kan, is dual-wielden, oftewel twee wapens tegelijk gebruiken. Wapens die je in Halo 3 nog wel tegelijk kon hanteren, zijn nu alleen solo te gebruiken en dat heeft effect op de gameplay. We kozen om deze reden regelmatig voor de 'standaard'-UNSC-wapens, te weten de Assault Rifle en de Battle Rifle. Af en toe duwt het spel je wat andere wapens in je handen, maar het merendeel van het spel doorkruisten wij met deze proppenschieters. Ergens was dat jammer: met de Master Chief was je altijd bezig om effectieve combinaties te bemachtigen. Het gebrek aan dual-wielding haalt dus in feite een laagje uit de gameplay weg.

Halo: Reach Video van 9 maart 2011
Halo: Reach Video van 15 februari 2011
Halo: Reach - Noble Map Pack Tempest Video van 26 november 2010