Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Samuel Hubner Casado

Reviewer

Halo: de cirkel is weer rond

Halo, de cirkel is weer rond

Halo is niet alleen een serie videogames en zelfs niet alleen een succesvolle franchise. Halo is een cultureel fenomeen dat, net als bijvoorbeeld Star Wars, een grote invloed heeft gehad op miljoenen mensen én de popcultuur en zeitgeist van de afgelopen negen jaar. Wie aan deze woorden twijfelt, hoeft alleen Madame Tussaud's te bezoeken om daar, tussen grootheden als Barack Obama en Brad Pitt, een levensgroot wassen beeld te zien van Master Chief, de hoofdrolspeler van de serie. Hij is het eerste videogamepersonage dat ooit in dit wassenbeeldenmuseum is vereeuwigd. En wat dacht je van de meer dan 1,7 miljard dollar die alle Halo-merchandise heeft opgebracht? Sterker nog, als Halo er niet was geweest, was de Xbox waarschijnlijk een vroege dood gestorven, was de Xbox 360 er nooit geweest en zou het gamende landschap er compleet anders hebben uitgezien.

De studio achter dit fenomenale succes, Bungie, levert binnenkort zijn laatste bijdrage aan de reeks, in de vorm van het langverwachte Halo: Reach. Daarna zal Bungie voor Activision met een nieuw project bezig zijn en is het aan Microsoft om over de toekomst van Halo te beslissen. Tot die tijd zijn de woorden Halo en Bungie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoogste tijd om terug te blikken op de afgelopen negen jaar: negen jaar de spannendste vuurgevechten op een console, negen jaar Master Chief, negen jaar Halo van Bungie.

* Complex universum

Wat ieder die voor het eerst met de reeks in aanraking komt, opvalt, is het grootse, gedetailleerde en enigszins complexe universum waaruit de games putten. De wereld van Halo is geen science-fictionvertoog waarvan er dertien in een dozijn gaan en dat op een first person shooter is gesmeten. Achter de games zit een uitgebreid, episch verhaal over goed tegen kwaad, waarbij ook het grijze tussengebied wordt meegepakt, en waarin veel uitgewerkte personages, locaties, voorwerpen en gebeurtenissen samenwerken om de speler een unieke ervaring voor te schotelen.

Meer dan slechts een schietspel

Bij de meeste schietgames is de plot secundair, een excuus om de virtuele trekker over te halen, maar Halo behoort, net als klassiekers als Half-Life, tot de zeldzame series waarin het verhaal met de gameplay is verwoven. Hierdoor versterken beide elementen elkaar en krijgt de gameplay een psychologische lading die betekenis geeft aan de actie. De toffe handelingen die nodig zijn om de plot vooruit te stuwen maken het verhaal extra memorabel.

* Conflict

Het kern van het verhaal is het 26e eeuwse conflict tussen de Covenant (een verzameling buitenaardse rassen die onder religieuze voorwendselen een verbond met elkaar hebben gesloten) en de mensheid. De Covenant vereert een uitgestorven beschaving, de Forerunners, als goden, en is daarom continu op zoek naar de overblijfselen van deze beschaving. De leiders van de Covenant kwamen er echter achter dat de Forerunners de mensheid als speciaal beschouwden en dat de mensheid waarschijnlijk zelfs van de Forerunners afstamt. Deze kennis veroorzaakte angst, opschudding en miscommunicatie bij het Covenant-leiderschap. Uit angst voor de dreiging die deze informatie inhield voor haar religie, de basis van de Covenant-alliantie, riep de alliantie het bestaan van de mensheid uit tot een belediging voor haar goden. Complete genocide van het menselijke ras werd prioriteit op de Covenant-agenda en in 2525 viel de alliantie de mensheid voor het eerst aan op de menselijke kolonie Harvest. Hiermee was de intergalactische oorlog tussen de mensheid en de Covenant een feit.

* Verenigde Naties

Het menselijke ras was in het nadeel. De UNSC, de intergalactische versie van de Verenigde Naties, was in chaos vanwege verscheidene volksopstanden op bepaalde kolonieplaneten. Bovendien was hun technologie niet zo geavanceerd als die van hun buitenaardse vijanden. Wel hadden ze het Spartan Project, wat hun een kleine groep supersoldaten opleverde die hen, vooral bij grondgevechten, hielp het tij te keren. In 2552 was de Covenant toch nog aan de winnende hand; de meeste menselijke kolonies waren vernietigd. Enkel de planeten aarde en Reach, waar de militaire arm van de UNSC was gevestigd, waren nog Covenant-vrij. Enigszins uit wanhoop werden de Spartanen ingeschakeld om een wapenstilstand te forceren door een van de Covenant-leiders te ontvoeren. Zoals echter in de Halo: Reach-special is te lezen, overrompelde de Covenant de planeet Reach voordat dit plan in werking kon worden gesteld. Het hele oppervlak werd vernietigd en daarmee ook zo goed als alle Spartanen. De enige overlevende was hun leider, John-117, de Master Chief, die op tijd wist te ontsnappen.

Halo: Combat Evolved

Het is een kleine negen jaar geleden dat Microsoft vrijwel vanuit het niets de Xbox uitbracht. Bill Gates wilde Microsoft altijd al een grotere rol laten spelen in de huiskamers van consumenten en met zijn nieuwste creatie hoopte hij dat te bereiken. Aanvankelijk leek het er echter op dat het project vanaf dag één zou falen. Het apparaat moest immers concurreren met grootmachten Nintendo en Sony, en had naamsbekendheid noch steun van grote Japanse ontwikkelaars. Dat het een groot, lelijk, lomp en onaantrekkelijk bakbeest was, hielp evenmin.

Maar wat een geweldige lanceertitel! De game heette Halo: Combat Evolved en was een first person shooter die, tegen de verwachting in, negens en tienen scoorde en een revolutie teweegbracht in het genre van de console-first person shooter. Een paar jaar daarvoor, in 1997, wist de Nintendo 64-titel GoldenEye 007 niet-pc-gamers voor het eerst enthousiast te maken voor een first person shooter. Halo: Combat Evolved perfectioneerde die formule en wist de kwaliteit van een goede pc-shooter te vertalen naar de controller.

* Ironie

De ironie wil dat deze first person shooter van Microsoft in eerste instantie werd ontwikkeld als een realtime-strategy game voor Mac-computers. Daarna werd het een third person-actiegame voor zowel Mac als pc, totdat Microsoft Bungie aan het begin van de 21e eeuw opkocht en besloot om van Halo een first person shooter voor hun nieuwste speeltje te laten maken. Overigens zou de game simpelweg Halo heten, totdat Microsoft Game Studios besloot om de subtitel Combat Evolved toe te voegen, om verwarring in de Japanse markt te voorkomen.

Wat de gameplay zo speciaal maakte, was de manier waarop het veel genreconventies uit het raam gooide of perfectioneerde. Waar je in de meeste schietgames een arsenaal wapens kunt verzamelen en in een soort gigantische, onzichtbare rugzak kunt meenemen, kun je in Halo maar twee verschillende schietijzers tegelijk dragen. Hierdoor wordt de speler gedwongen tactischer over zijn of haar gevechtsstrategie na te denken. Daarnaast kon de speler ook aanvallen met twee verschillende soorten granaten én melee attacks, waarbij de wapens werden gebruikt om rake klappen mee uit te delen. Deze gevechtsdriehoek van pistolen, granaten en melee attacks vormt de kern van de succesvolle gameplay van Halo, en is daarom in de hele serie vrijwel onveranderd gebleven. Ook de sporadische, maar naadloze toevoeging van third-person-actie in voertuigen zoals tanks en jeeps heeft de gameplay van Halo boven die van zijn concurrenten doen uitsteken.

Nieuw en revolutionair

Het aspect waarmee Halo: Combat Evolved waarschijnlijk de meeste invloed heeft uitgeoefend op alle shooters die erna uitkwamen, zoals de Call of Duty-games, was de manier waarop het met de virtuele vitaliteit en gezondheid van de speler omging. De conventie in andere games was dat schade die de avatar van de speler opliep, ten kostte ging van het gezondheidspercentage of van een levensbalk, die kon worden bijgevuld door health packs of voedsel te verzamelen. In Halo: Combat Evolved was dit nog enigszins het geval, maar zat bovenop de fysieke gezondheid van Master Chief nog een speciaal 'schild', dat bij schade leegliep voordat er aan de levensmeter werd gesnoept. Dit schild werd vanzelf weer 'opgeladen' als de speler enkele seconden geen schade opliep.

* Schildbuffer

Waar het in andere shooters mogelijk was om simpelweg 'te weinig leven te hebben' om bepaalde stukken van het spel door te komen, werd dit typische probleem in Halo opgelost door altijd minstens die herlaadbare schildbuffer te hebben. Dit werkte zo goed, dat de levensmeter van de speelbare personages in Halo 2, Halo 3 en Halo 3: ODST compleet werd vervangen door het herlaadbare schild, wat het einde betekende van de health pack.

Deze combinatie van een compleet nieuw en modern health system en de gevechtsdriehoek waarbij maar twee geweren tegelijk konden worden gedragen, was niets minder dan revolutionair. Ook de kunstmatige intelligentie in de game gooide hoge ogen bij zowel critici als gamers. Zo reageerden Covenant-vijanden erg realistisch en slim op de acties van de speler, waarbij de Elites (de Covenant-equivalent van de Spartans) met hun eigen herlaadbare schild en aanvalstactieken het hoogtepunt vormden. Ook had de Covenant zijn eigen set buitenaardse wapens, gebaseerd op plasmatechnologie, die de wapenset van Master Chief slim aanvulde. Zo waren Covenant-wapens goed in het neutraliseren van de herlaadbare schilden, terwijl de kogels van de Aardse wapens perfect waren voor bijvoorbeeld de daaropvolgende headshots.

De vernietiging van een ring

Het levelontwerp mag ook niet ongenoemd blijven. De sfeer en de kleuren van de ringplaneet Halo ogen ook anno 2010 nog erg uitnodigend, en de drie verschillende stijlen, van de UNSC, de Covenant en de Forerunners, maken het plaatje af. Het militaire, industriële uiterlijk van de UNSC-schepen steekt mooi af tegen het organische, ronde, blauw-paarse uiterlijk van de Covenant, terwijl de hypermoderne, kille, hoge, naaldachtige architectuur van de Forerunners de toon van het avontuur zet. Halo: Combat Evolved uitspelen is dan ook een achtbaanrit door levels die zich afspelen op gecrashte ruimteschepen, in verlaten gebouwen, hypermoderne forten, uitgestrekte landschappen met veel flora, woestijnen en besneeuwde gebergtes. Het meest memorabele level blijft echter The Silent Cartographer, dat zich afspeelt op een tropisch eiland en grootse vuurgevechten bevat, zowel op een strand, als binnen, in futuristische Forerunner-gebouwen.

* Explosief

En het verhaal? Dat begint waar het eerdere geschiedenislesje ophoudt, namelijk bij Master Chiefs ontsnapping aan de vernietigde planeet Reach. Halo: Combat Evolved begint explosief, wanneer het vluchtende schip van Master Chief terechtkomt bij de ringplaneet waaraan het spel zijn naam ontleent, waar hij wordt gedwongen op het oppervlak verder te vechten tegen de Covenant. Later komt hij oog in oog te staan met de ware vijand, de Flood: een collectief van dodelijke, parasiterende organismen, die alles vernietigen en consumeren wat op hun pad komt, ongeacht of het menselijk of Covenant is. Deze plottwist, inclusief de verandering van toon van de gameplay naar survival-horror, wordt door veel gamers gezien als een van de betere in de wereld van videogames.

Met behulp van Cortana, een kunstmatige intelligentie die in zijn pak is geprogrammeerd, komt Master Chief achter de waarheid over de ringplaneet en de Forerunners. De Forerunners hebben verscheidene Halo's gebouwd als wapen tegen de Flood. Eenmaal geactiveerd vernietigen de ringplaneten het leven in het universum, waardoor de Flood zich niet meer kan verspreiden. De Covenant leeft echter in de illusie dat de activering van de Halo's zijn eerste stap naar goddelijkheid is. Al vechtend tegen zowel de Flood als de Covenant, probeert Master Chief een manier te vinden om de ringplaneet op te blazen voordat deze zichzelf activeert en het heelal vernietigt. Uiteindelijk weet hij de Halo te vernietigen door het ruimteschip waarmee hij op de planeet kwam op te blazen, terwijl hij en Cortana de ring in een kleiner schip ontvluchten.

Halo 2

In het langverwachte en immens populaire vervolg Halo 2, gaat het verhaal verder de diepte in en beleven we het vanuit twee perspectieven: dat van Master Chief en dat van de Arbiter, een Elite die zich van de Covenant heeft losgebroken.

We zien hoe de Covenant, ziedend van woede om zijn falen, de planeet aarde vindt en de Afrikaanse stad New Mombasa aanvalt. Deze aanval wordt door de verdediging van de UNSC afgeslagen en Master Chief zet de achtervolging in als het Covenant-hoofdschip wegvlucht. Het schip, bemand door Covenant-leider Prophet of Regret en Master Chief, komt aan bij een tweede ringplaneet. Regret wil deze Halo activeren uit wraak voor de vernietiging van de eerste. Master Chief tracht vervolgens Regret te vermoorden, maar dat wordt verhinderd als de Covenant de planeet bombardeert. De tentakelige Gravemind, de leider van de Flood, redt vervolgens de bewusteloze Master Chief.

* Scheidsrechter

Intussen wordt één Elite door de leiders van de Covenant gestraft en gemarteld voor de vernietiging van de eerste Halo. Hij krijgt de kans zijn eer te herwinnen door onder de naam Arbiter als de rechterhand van zijn leiders te dienen. De Arbiter leert echter al snel de vernietigende waarheid over de Halo's en beseft dat zijn leiders zijn volk hebben misleid. Intussen promoveren de Covenant-leiders de aapachtige Brutes tot de positie die de Elites in eerste instantie hadden, waardoor een splitsing in de Covenant ontstaat. Er woedt een burgeroorlog tussen de Elites en de rest van de Covenant, waarbij veel Elites de dood vinden door de hand van de Brutes. De overlevende Elites besluiten een alliantie met de mensheid te vormen.

De Arbiter komt vervolgens ook in contact met Gravemind, die hem en Master Chief dwingt om samen te werken tegen de rest van de Covenant. Gravemind weet namelijk dat als deze tweede Halo wordt geactiveerd, iedereen zal worden vernietigd, waaronder hijzelf. Terwijl de Arbiter en Master Chief de Covenant bevechten en het activeren van de tweede Halo proberen tegen te houden, infiltreert Gravemind een ruimteschip om van de ringplaneet te ontsnappen. De Arbiter slaagt erin om de activatie van de Halo te voorkomen, maar hij komt er tegelijkertijd achter dat alle overige Halo's op scherp staan en tegelijk kunnen worden geactiveerd op een locatie die de Ark wordt genoemd. De game eindigt met Master Chief, die Truth, de laatste leider van de Covenant, achtervolgt terwijl die op weg is naar de aarde.

Recordbreker

Halo 2 eindigt dus met een cliffhanger, in tegenstelling tot zijn voorganger. Het was een ontwikkeling waarmee niet elke fan even blij was, al was toen al duidelijk dat Bungie met een trilogie bezig was en niet al zijn kruit in dit tweede deel wilde verschieten. Een ander punt dat verhaaltechnisch erg tof was, maar waarover veel fans hun ontevredenheid uitten, was de twist dat de speler halverwege de game niet met Master Chief maar met de Arbiter speelde. Hoewel het voornamelijk een esthetische verandering was en de gameplay zo goed als onveranderd bleef, voelden veel gamers zich 'genaaid' dat ze zo'n groot deel van de game moesten spelen als een Elite in plaats van als hun favoriete Spartaan. Het deed terugdenken aan Metal Gear Solid 2. Een gevolg van deze keuze voor de gameplay was dat de belangrijkste vijanden van Master Chief nu niet meer de Elites waren, maar de aapachtige Brutes, toch iets minder spannend om tegen te vechten.

De negatieve berichtgeving omtrent het einde en de speelbare Arbiter konden echter niet voorkomen dat Halo 2 de populairste eerstegeneratie-Xbox-game aller tijden werd; de verkoopcijfers braken verscheidene records. Zo is het de meest verkochte game van de eerste Xbox; eind 2008 waren er bijna 8,5 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Ook bracht de game in de eerste 24 uur waarin hij verkrijgbaar was meer dan 125 miljoen dollar op, waarmee het de tweede Pirates of the Caribbean-film (en daarmee, Hollywood) versloeg als het financieel succesvolste entertainmentproduct ooit.

* Multiplayer!

Maar dat is nog niet alles. Toen Halo: Combat Evolved uitkwam, bestond er nog geen Xbox Live en hadden Xbox-titels geen online-ondersteuning. Ook toen een jaar na de lancering van de Xbox eindelijk Xbox Live werd gelanceerd, kreeg Halo geen patch of iets dergelijks waarmee de uiterst populaire multiplayer alsnog online kon worden gespeeld (met speciale software zoals de GameSpy Tunnel kon dit uiteindelijk wél). Een van de belangrijkste redenen waarom gamers Halo 2 wilden hebben, was dat het hen eindelijk de mogelijkheid zou geven om hun geliefde Halo-multiplayer online tegen elkaar te spelen. Vanaf het moment dat Halo 2 uitkwam, in november 2004, tot half november 2006, was het de populairste Xbox Live-game ooit. En dat terwijl de Xbox 360 allang uit was. Pas toen Gears of War uitkwam, werd Halo 2 van die eerste plaats gestoten. Geen enkele andere game heeft zo lang de positie van meest gespeelde Xbox Live-game weten vast te houden.

Het einde van een tijdperk

Online-gameplay was dus de belangrijkste toevoeging van Halo 2, maar een andere belangrijke toevoeging was de mogelijkheid om te kunnen dual-wielden. In Halo 2 (en Halo 3) heeft de speler de mogelijkheid om twee handgeweren tegelijk te gebruiken. Hiermee worden nauwkeurigheid en de mogelijkheid om granaten en melee attacks te gebruiken ingewisseld tegen extra vuurkracht. Ook werden er nieuwe wapens en multiplayer-levels geïntroduceerd, en was de engine van de game compleet vernieuwd, zodat er nog mooiere graphics op het scherm konden worden geproduceerd.

* Kritiek

Halo 2 was verre van perfect en kreeg meer kritiek dan zijn voorganger, maar werd desondanks overladen met lof en hoge cijfers van de pers. Dit kwam voornamelijk door de toevoeging van Xbox Live-ondersteuning. In totaal is er collectief gezien meer dan 100 miljoen uur Halo 2 gespeeld op de originele Xbox Live. Ondanks het gigantische succes van de game besloot Microsoft om op 15 april van dit jaar voor de eerste generatie Xbox de stekker uit Xbox Live te trekken.

Hoewel… Zelfs nadat Microsoft de service had afgesloten waren er veertien gamers die weigerden van hun online-Halo 2-multiplayerverbinding uit te loggen. Dat werden er steeds minder, totdat er nog maar één speler online was. Deze man (gamertag: 'APACHE N4SIR') werd op 10 mei van de server gekickt nadat hij weigerde vrijwillig uit te loggen, hoewel Microsoft hem probeerde te verleiden met bètacodes voor Halo: Reach. Daarmee kwam voorgoed een einde aan de online-multiplayer van Halo 2 en de eerste incarnatie van Xbox Live.

Halo 3

Wie dacht dat de gekkigheid rond de release van Halo 2 al groot was, kon zich schrap zetten voor de hypemachine rond Halo 3. 2007 was het jaar van die game en je kon nergens kijken zonder ergens de drie woorden 'Finish the Fight' te lezen. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat Halo 3 flink over de records van zijn voorganger heenging. Binnen 24 uur had de game al 170 miljoen dollar opgebracht, meer dan welk entertainmentproduct ooit. Ook hadden binnen al 20 uur van de lancering van de game meer dan een miljoen mensen de multiplayer online ervaren op Xbox Live, een unicum. In maart 2009, waren er al meer dan een miljard potjes Halo 3 online gespeeld. Ter vergelijking: er zijn opgeteld 'slechts' iets meer dan 800 miljoen potjes Halo 2 online gespeeld. Ook een leuk feitje: er zijn inmiddels meer kills gemaakt in online-Halo 3 dan er mensen leven.

* Op campagne

In de kern was Halo 3 dezelfde game als zijn beide voorgangers. Een van de voornaamste toevoegingen was de compleet nieuwe Campaign-modus, waarin het verhaal eindelijk werd afgerond, en die een metagame bevatte waarbij de speler een bepaalde score kreeg voor de manier waarop hij een level had uitgespeeld. De meest indrukwekkende toevoeging was voor veel mensen echter de Forge-modus, waarin bijna elk aspect van een multiplayer-level volgens de wensen van de speler kon worden gewijzigd. Dit resulteerde in sommige gevallen zelfs tot het kunnen naspelen van gecancelde multiplayer-modi, zoals het inmiddels bekende Rocket Race.

Ook indrukwekkend was de Theater-modus, waarin screenshots, replays en zelfgemaakte filmpjes vanuit elke gewenste en mogelijke hoek konden worden teruggekeken. Tenslotte introduceerde Halo 3 nieuwe accessoires en wapens, zoals de vernietigende Spartan Laser en nog grotere support weapons, die zo log en zwaar zijn dat de speler bij het gebruik ervan langzamer beweegt en alle actie vanuit het derdepersoonsperspectief ziet.

* Naar de fabriek

De hypemachine richtte zich echter voornamelijk op de plot van de game, aangezien het de afsluiting van de trilogie zou zijn. Aan het einde van Halo 2 hoorden we Master Chief zeggen dat hij het gevecht zou afmaken en in Halo 3 doet hij dat ook. Hij komt aan op de aarde, waar de Covenant samen met leider The Prophet of Truth een slipspace-doorgang vindt naar de Ark, die zich aan de rand van de Melkweg bevindt. Truth reist naar de Ark, een soort controlecentrum en de 'fabriek' van de Halo-ringplaneten, waar hij hoopt alle Halo's in één keer te activeren. Master Chief en de Arbiter steken hier echter een stokje voor en de Arbiter krijgt zijn wraak voor het verraad van zijn soort als hij met zijn energiezwaard een einde maakt aan het leven van Truth.

Wake me when you need me

De dreiging is echter nog niet voorbij, want Gravemind en zijn leger van Flood zien met de dood van het Covenant-leiderschap hun kans schoon om de mensheid en de Covenant te infecteren. Master Chief merkt echter op dat de Ark bezig was met de constructie van een nieuwe Halo, ter vervanging van de ringplaneet die in de eerste game werd vernietigd. Hij besluit deze nog niet voltooide Halo te activeren om zo Gravemind en zijn Flood voor eens en altijd te vernietigen, zonder de rest van het universum daarbij weg te vagen. Hij activeert de Halo en probeert samen met de Arbiter en Cortana naar de aarde te ontsnappen door middel van een slipspace-doorgang. Omdat de Halo echter nog niet was voltooid, vernietigt hij met de activering van de ringplaneet niet alleen alle Flood, maar ook de Ark.

* Overwinning met nasmaak

De Flood is weggevaagd, de Ark is vernietigd en het leugenachtige leiderschap van de Covenant is verslagen. Vrede in het universum lijkt eindelijk bereikt te zijn. Helaas ging er bij de ontsnapping van Master Chief en de Arbiter iets mis met de slipspace-poort, waardoor de poort al dichtging terwijl alleen de voorste helft van het schip eruit was. Alleen de Arbiter heeft de rit naar de aarde weten te maken. Terwijl op aarde de overwinning wordt gevierd en de Arbiter voor zijn hulp wordt geëerd, wordt er ook gerouwd om de vermoedelijke dood van Master Chief.

In een onbekend deel van het universum zweeft echter het achterste deel van het ruimteschip, waarin Cortana en Master Chief vertoeven. Ze sturen een noodsignaal en Master Chief besluit zichzelf te laten invriezen totdat beiden worden gevonden. Cortana zegt hem te zullen missen, waarop de held antwoordt: "Wake me when you need me." Het laatste wat we zien is het halve schip, dat langzaam boven een onbekende planeet zweeft. Volgens de geruchten is het de thuisbasis van de Forerunners. Het is een mooi en toepasselijk einde van een intense trilogie, al maakt het ook duidelijk dat we nog lang niet het laatste hebben gezien van Petty Officer John-117, oftewel Master Chief.

Halo 3: ODST

Dat het nog wel even zal duren voordat we het groene harnas van de Master Chief weer in een nieuw avontuur zien, betekent niet dat we intussen niet mogen genieten van nog meer Halo. Althans, zoiets kunnen de jongens van Bungie hebben gedacht bij het ontwikkelen van Halo 3: ODST. Deze op zichzelf staande videogame kan worden gezien als een 'tussendeel' dat meer inzicht geeft in de gebeurtenissen tussen Halo 2 en Halo 3. Bungie zelf zag het als een zoethoudertje, om de fans blij te maken totdat het klaar was met de echte nieuwe Halo, Halo: Reach. Het voordeel van een 'minder belangrijk deel' als dit, is dat er gemakkelijker van de vaste formule kan worden afgeweken, wat tot interessante gameplay-elementen kan leiden.

* Orbital Drop Shock Trooper

De grootste en radicaalste verandering is dat de speler ditmaal niet de Spartan II-soldaat Master Chief bestuurt, maar een Orbital Drop Shock Trooper. Deze ODST-soldaten worden ook als elitetroepen gezien, maar zijn toch een slagje minder indrukwekkend dan de Spartanen. Dit uit zich in de game bijvoorbeeld in de onmogelijkheid om gebruik te maken van dual-wielding en het iets gemakkelijker doodgaan. Frappant is dat een ODST-soldaat ook gewoon een turret van een muur kan afrukken en ermee kan gaan wandelen, net als Master Chief in Halo 3, maar over het algemeen is er goed over de verschillen nagedacht. De ODST'er heeft ook een speciale visor in zijn helm zitten, waarmee bijvoorbeeld vijanden in een rode omlijning worden opgelicht.

Het spel is niet helemaal lineair, zoals de reguliere Halo-games. In Halo 3: ODST loopt de speler rond in New Mombasa, dat dient als centrale hub voor de overige levels. Als de speler speciale voorwerpen vindt, zoals de helm van een andere ODST'er, dan speelt hij het bijbehorende level in de vorm van een flashback. Met deze aanpak kon Bungie uiterst gevarieerde levels in de game stoppen zonder dat ze per se met elkaar moesten samenhangen. Hierdoor voelt de game aan als een soort 'Halo: Greatest Hits'; de game bevat immers een sniper-level, een race-level, een tank-level, een level waarin in grote, open gebieden wordt gevochten, een level waarin in gangenstelsels wordt gevochten, et cetera, et cetera. Qua verhaal is Halo 3: ODST daardoor wellicht lang niet zo interessant, maar qua gameplay doet de game niet onder voor zijn drie 'broers'.

* Bungie geeft antwoord

Op multiplayergebied introduceerde de game de compleet nieuwe Firefight-modus. Firefight was het antwoord van Bungie op bijvoorbeelde de Horde-modus van Gears of War II, waarin spelers coöperatief vechten tegen golven van steeds sterker wordende vijanden. Overigens is deze uiterst verslavende modus zo populair gebleken dat Halo: Reach een geupdate versie van Firefight zal bevatten. Tenslotte werd elk exemplaar van Halo 3: ODST ook geleverd met een code om deel te nemen aan de multiplayer-bèta van Halo: Reach én met een tweede schijf waarop de hele online-multiplayer van Halo 3 stond, inclusief de extra map-packs die online verkrijgbaar waren. Een mooi gebaar van Bungie, zeker voor de gamers die met dit ODST-avontuur voor de eerste keer met het uitgebreide Halo-universum in aanraking kwamen. Op 14 september komt dan eindelijk Halo: Reach uit, het laatste Halo-spel van Bungie.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Leven na Bungie?

En dan? Is dit het einde van Halo? Waarschijnlijk niet, ten eerste is de franchise nu in handen van Microsoft, dus uiteindelijk beslist de softwaregigant en niet Bungie wat er met de serie gebeurt. Ten tweede heeft Ensemble Studios al laten zien dat niet enkel Bungie goed met de IP weet om te gaan. Zo heeft het vorig jaar de realtime-strategy-game Halo Wars voor de Xbox 360 uitgebracht, die niet alleen goed werd verkocht en door de critici goed werd ontvangen, maar tevens liet zien dat Halo ook buiten de context van een first person shooter goed werkt. Daarnaast werd eind vorig jaar Halo Waypoint gelanceerd, een stukje software voor de Xbox 360 dat dient als centrule hub voor allerlei Halo-gerelateerde media. Zo kunnen fans hun eigen voortgang in alle Halo-games handig bijhouden, strategieën en tactieken bekijken, contact houden met andere leden van de Halo-community en zelfs genieten van machinima-filmpjes. Het is een handig platform om de aandacht van de fans voor de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van Halo vast te houden.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Fenomenaal

Bovendien leeft Halo buiten het videogame-medium ook als cultureel fenomeen. De miljoenen dollars die met allerlei Halo-gerelateerde merchandise zijn verdiend spreken boekdelen over hoe zeer Halo bij miljoenen mensen over de hele wereld leeft. Zo zijn er al vier Halo-romans op de bestsellerlijst van The New York Times verschenen en waren de Halo-actiefiguren van McFarlane Toys de best verkochte actiefiguren van 2007 en 2008. En dat zijn maar twee voorbeelden van velen. Er moeten nog veel Halo-gerelateerde boeken en stripboeken uitkomen, en dan hebben we het nog niet gehad over het gigantische succes van de Red vs. Blue-machinima-serie of Halo Legends, de verzameling korte animatiefilms. Het had niet veel gescheeld of er waren zelfs een Halo-MMORPG en een Halo-game voor de Nintendo DS verschenen. Ten slotte schijnen er nog altijd mensen bezig te zijn met de preproductie van een grote, highbudget-Halo-film.

Hoe je het ook went of keert, we zijn nog lang niet van de naam Halo af. Sterker nog, Microsoft heeft de ontwikkelstudio 343 Industries speciaal in het leven geroepen om een vinger in de pap te hebben bij de ontwikkeling van nieuwe Halo-gerelateerde projecten. Een van die projecten is een compleet nieuwe Halo-game met in de hoofdrol niemand minder dan de Master Chief. Althans, als we Frank O'Conner, de franchise development director van 343 Industries mogen geloven. Volgens hem zal de volgende Halo-game laten zien wat er met John-117 gebeurde nadat hij zichzelf liet invriezen aan het eind van Halo 3. Hoe dan ook, het vertrek van Bungie betekent nog lang niet het vertrek van de Halo-reeks. En dat is maar goed ook.

Titel Halo: Reach

Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Bungie
Uitgever Microsoft
Releasedatum 14 september 2010

Laagste prijzen voor: Halo Reach, Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 3.5 (14)

€ 20,-

€ 20,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 20,-
Pakketpost (boven ¤20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 20,-
Bekijk


Lees meer

Halo: Reach Video van 9 maart 2011
Halo: Reach Video van 15 februari 2011
Halo: Reach - Noble Map Pack Tempest Video van 26 november 2010
Halo: Reach - Noble Map Pack Anchor 9 Video van 26 november 2010
Microsoft: er komt zeker een Halo-film Nieuws van 23 november 2010
Halo: Reach Video van 18 oktober 2010
Halo Reach Video van 20 september 2010
Halo Reach Video van 20 september 2010
Halo: Reach lekt uit Nieuws van 22 augustus 2010
Gamescom: Nieuwe beelden van Halo: Reach Nieuws van 17 augustus 2010
Video: Halo: Reach Nieuws van 15 juni 2010
Video: Halo: Reach - Multiplayer Nieuws van 4 maart 2010
Eerste details Halo: Reach duiken op Nieuws van 12 januari 2010
Halo Reach debut trailer Video van 13 december 2009

Reacties (60)

Wijzig sortering
Mooi verslag :D

Ikzelf ben dan weer veeeel minder enthousiast over de oudere halo games. (1 en 2 bedoel ik dan. zo repetitief die levels..)
Maar ik wist niet dat Halo 1 toch wel de grondlegger was van enkele nu veel voorkomende technieken. Dat is wel tof. Ook het feit dat er stiekem veel meer verhaal achter de games zit is erg leuk
Ik heb altijd het idee dat als je Halo 1 niet goed vind maar Halo 3 wel dat je de game gewoon niet gespeeld heb of dat Halo 1 met shooters van tegenwoordig vergeleken wordt. In 2002, toen Halo uitkwam, was Medal of Honor: Allied Assault net een maand gereleased en Call of Duty kwam een jaar erna. Halo had voor die tijd dus echt wel mooie en gevarieerde levels.

Ik moet toegeven, ze hebben dezelfde looks gebruikt voor dingen als bridges en verschillende kamers in verschillende levels, maar je moet ook de context erbij pakken. Het is namelijk een kunstmatige "planeet", je zult dus wat eentonigheid krijgen bij verschillende level designs, het is zelfs raar als dit niet zo is. Levels die plaatsvonden op de binnenring waar natuur groeide was vrij veel variatie.

Om terug te komen op de vergelijking met shooters uit die tijd kan ik alleen maar zeggen dat er geen tot weinig games waren waarbij de levels zo immens waren en waarbij de voertuigen ook erg goed geimplementeerd waren. Door de grote van de levels kwam de game daardoor ook VEEL minder scripted over dan de Medal of Honor en Call of Duty van die tijd. Wat ik ook erg cool vond was de Banshee, ik had nog nooit een vliegend voertuig in een game gezien die te besturen was.

Ook nog iets wat volgens mij niet in het artikel genoemd wordt: naast de ingame technieken die in games worden overgenomen is Halo toch ook wel de grondlegger van de controls die tegenwoordig in shooters worden gebruikt en heeft duidelijk laten zien dat shooters ook op consoles werken. (ik impliceer niet dat het beter werkt dan muis/keyboard)

[Reactie gewijzigd door BonzO op 15 september 2010 02:03]

Red Faction bijvoorbeeld, paar maandjes eerder. Voertuigen en flinke omgevingen, en allemaal te slopen bijvoorbeeld. Een jaartje eerder, Perfect Dark, veel meer dan Halo 'grondlegger', alhoewel dat al een paar jaartjes eerder was met bijvoorbeeld Golden Eye.

Valt wel mee, dat Halo. Het zijn absoluut geen slechte games, maar daar zit aardig wat marketing bij (zeker in het geval van Halo 3).
Halo 3 ja, Halo:CE nee, Halo:CE was een launch titel voor de xbox, ander type controller (immens beest in die tijd), de manier waarop het verhaal en de ingame levels en vijanden met elkaar waren verwoven was zeker nieuw voor die tijd vooral als je ook naar de kwaliteit van het alles kijkt, vooral hoe goed de voertuigen werkten en hoe de vijanden reageerden op wat je deed. De halo wereld leek te leven, iets wat ik bij alle shooters die jij noemt er mis, de gameplay was daar goed maar het verhaal was simpel gezegd niks vergeleken bij Halo:CE

Leuk artikel verder, beetje oppervlakkig als je het tegen het verhaal afsteekt maar zoveel pagina's hoeft het nou ook niet te zijn :)
Brengt mee weer terug naar de tijd dat Halo:CE net uit was en ik deze met 7 vrienden (xbox link) helemaal kapot heb gespeeld. En zeker nu met reach heb ik toch zin CE nog een keer te spelen.
Hehe, inderdaad. Halo 3 was ook wat kort, althans in co-op (ik ben niet zo'n liefhebber van multiplayer, en eer de vervolgen uitkwamen was mijn 360 RROD).
Halo 1 viel me erg tegen toen het uitkwam omdat het in de conversie naar een Xbox game (het was origineel geplanned als een Mac/PC spel) heel erg veel mooie features heeft moeten laten droppen, zoals een seamless game wereld en een veel uitgebreidere multiplayer mode. Er zijn daar duidelijk offers gemaakt om de game te laten lopen op de beperktere hardware van de Xbox op dat moment.

Ik geef toe dat hier wat rancune uit spreekt, maar ik ben blij dat Bungie naar al deze tijd verlost is van de beperkende omhelzing van Microsoft, en ik hoop dat we hun games nu weer sneller op de PC kunnen bewonderen, zoals dat voor veel Blizzard games ook gebeurt.
Laagste prijzen voor Halo Reach:
Dixons.nl € 14,99 € 14,99 Den Bosch

ok dan.. 14,99.. en die toy story DVD krijg je er gratis bij?
De prijs je jij noemt zal waarschijnlijk de pre-order zijn... Gratis toystory DVD? of beldoel je HALO LEGEND?
Is een foutje van de pricewatch, zal zo wel weer gefixed zijn.
Hij is bij de Saturn in Zaandam €29. Just that you know :).
Het kan aan mij liggen, maar ik hoor helemaal niks over Halo Wars ?!. Het valt dan niet echt onder de "Story" van de Halo Shooters, maar wel in de hele franchise. Ik vond Halo Wars toch een goede afwisseling op de gebruikelijke Halo games :D!

Verder erg leuk artikel. Ken het al vanaf Combat Evolved en sinds dien alle Games gespeeld (Halo 2 steeds via XBConnect :P).
ze noemen het wel in het artikel:
Ten tweede heeft Ensemble Studios al laten zien dat niet enkel Bungie goed met de IP weet om te gaan. Zo heeft het vorig jaar de realtime-strategy-game Halo Wars voor de Xbox 360 uitgebracht
maar het artikel lijkt me meer te focussen op het FPS deel, het deel waar bungie verantwoordelijk voor is geweest.
Als je het artikel goed hebt gelezen, dan had je begrepen dat dit artikel slaat op het feit dat Halo: Reach de laaste Halo is die door Bungie is gemaakt. Het is dus een soort afscheidsverhaal, terugblik op wat Bungie heeft neergezet de afgelopen jaren. Die horen samen met Rockstar en Blizzard toch wel tot de beste game-franchise producenten van de afgelopen 10 jaar, vandaar dat t.net dit niet zomaar voorbij laat gaan.

Halo Wars is niet door Bungie gemaakt en dus niet interessant in dit artikel, is volgens mij ook niet helemaal trouw geweest aan het originele verhaal, kon volgens mij ook niet om het passend te maken voor een strategiegame.
" niet interessant in dit artikel" *Relevant?

wil geen betweter zijn maar brak mn hoofd wel 4 of 5 keer over die zin.
geweldige game alle delen gespeeld
reach ga ik zeker kopen

maar ik denk dat reach toch minder sucses vol is dan de voorgaande want veel jonge gamers hebben de erste delen niet gepeeld en weten dus niet waar ze aan beginnen

en ik hoop toch op een vervolg

wat ze trouwens wel moeten doen is een pack maken van halo 1 tm 3

alleen moeten ze dan 3 wel overzetten naar pc

-edit- ik zag het ook net pas hubman heb namelijk deel 1 op pc gespeeld en de andere delen op de xbox 360

[Reactie gewijzigd door careltjuh op 14 september 2010 15:52]

deeltje 1 kun je gewoon spelen op de Xbox360 hoor :-). Game wordt zelfs in 720P resolutie weergegeven
"Volgens hem zal de volgende Halo-game laten zien wat er met John-117 gebeurde nadat hij zichzelf liet invriezen aan het eind van Halo 3."

Wow
Ik heb na halo 2 niets meer gespeeld....maar nu ik dit heb gelezen...wil ik echt weer spelen. En ik wil echt weten wat ze verzinnen voor halo 4 (vooral hoe het eruit ziet enzo ;) ).

Wel jammer dat Bungie er niet meer aan werkt...
Ach, het dit geval is het probleem dat je 1 of 2 jaar van je leven in de staat bent dat je het wil/moet spelen, gezien de release cycle komt het er dus op neer dat de meeste mensen gemiddeld 2 delen spelen. Dan heb je altijd nog fanboys die alles op 20 verschillende manieren uitspelen 8)7 maar daar ging het niet over.

Een voortzetting van wat dan ook dat door een andere maker gerealiseerd gaat worden is altijd wel interessant. Het verbaast me hoe sommige delen in series gewoon helemaal correct kunnen zijn. (wat niet verbazend is, is dat het soms gewoon helemaal niet klopt - maar dat gebeurt nu eenmaal)
gaaf om het te lezen hoe het begonnen is.
zelf ingestroomd bij halo 3 wegens xbox 360.
halo 2 wel gezien op mn oudere xbox, maar nooit gespeeld.
halo 3 was gaaf en zeker door de coop leuk om te blijven doen.
reach zojuist 10min geleden binnen gekregen, maar nog even wachten tot vanavond hoe het laatste meesterwerk van BUNGIE zal spelen.
wel jammer dat ze geen halo meer zullen maken. maar een halo 4 is zo goed als een feit denk ik.
De titel is top! ik moest er al om grinniken toen jan hem aankeilde op twitter.
Ik weet nog bij deel 1 dat je kon inzoomen met je geweer op het gras en gewoon grassprietjes zag. Ik vond dat toen echt enorm heftig al die details van de graphics. Erg mooi als je nu die screenshots terug ziet :D. Na deel 2 heb ik echter niet meer zoveel met de serie, wellicht te vroeg gestopt als ik Leiyunn zijn reactie lees. Ik vond de levels ook erg repetitief.
Mooie samenvatting van het verhaal, was zelf de draad even kwijt wat dat betreft. Halo 1 is ook al zo lang geleden, screenshots vallen me ook best wel tegen zeg. Was in mijn herinneringen toch een stuk mooier! :)
haha ja dat had ik ook. Huh? Zo lelijk? Kan me herinneren dat het veel mooier was.
Maar ja, we zijn nu gewoon te verwend met games als Crysis, COD:MW2 en BF:BC2. Dat zijn weer grafische toppers van nu.

En wie weet wat de toekomst nog brengt! :D
Volledig offtopic...
maaruh, waarom wordt er een reclame filmpje voor Halo Reach getoond voor een trailer van Halo Reach.... |:(

Min of meer on topic:
Ik krijg wel enorm de neiging om een Xbox 360 te kopen om deze Halo klassieker(s) te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door ThePrutser op 14 september 2010 16:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True