Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Samuel Hubner Casado

Reviewer

Halo: de cirkel is weer rond

Nieuw en revolutionair

Het aspect waarmee Halo: Combat Evolved waarschijnlijk de meeste invloed heeft uitgeoefend op alle shooters die erna uitkwamen, zoals de Call of Duty-games, was de manier waarop het met de virtuele vitaliteit en gezondheid van de speler omging. De conventie in andere games was dat schade die de avatar van de speler opliep, ten kostte ging van het gezondheidspercentage of van een levensbalk, die kon worden bijgevuld door health packs of voedsel te verzamelen. In Halo: Combat Evolved was dit nog enigszins het geval, maar zat bovenop de fysieke gezondheid van Master Chief nog een speciaal 'schild', dat bij schade leegliep voordat er aan de levensmeter werd gesnoept. Dit schild werd vanzelf weer 'opgeladen' als de speler enkele seconden geen schade opliep.

* Schildbuffer

Waar het in andere shooters mogelijk was om simpelweg 'te weinig leven te hebben' om bepaalde stukken van het spel door te komen, werd dit typische probleem in Halo opgelost door altijd minstens die herlaadbare schildbuffer te hebben. Dit werkte zo goed, dat de levensmeter van de speelbare personages in Halo 2, Halo 3 en Halo 3: ODST compleet werd vervangen door het herlaadbare schild, wat het einde betekende van de health pack.

Deze combinatie van een compleet nieuw en modern health system en de gevechtsdriehoek waarbij maar twee geweren tegelijk konden worden gedragen, was niets minder dan revolutionair. Ook de kunstmatige intelligentie in de game gooide hoge ogen bij zowel critici als gamers. Zo reageerden Covenant-vijanden erg realistisch en slim op de acties van de speler, waarbij de Elites (de Covenant-equivalent van de Spartans) met hun eigen herlaadbare schild en aanvalstactieken het hoogtepunt vormden. Ook had de Covenant zijn eigen set buitenaardse wapens, gebaseerd op plasmatechnologie, die de wapenset van Master Chief slim aanvulde. Zo waren Covenant-wapens goed in het neutraliseren van de herlaadbare schilden, terwijl de kogels van de Aardse wapens perfect waren voor bijvoorbeeld de daaropvolgende headshots.

Lees meer

Halo: Reach Video van 9 maart 2011
Halo: Reach Video van 15 februari 2011
Halo: Reach - Noble Map Pack Tempest Video van 26 november 2010
Halo: Reach - Noble Map Pack Anchor 9 Video van 26 november 2010
Microsoft: er komt zeker een Halo-film Nieuws van 23 november 2010
Halo: Reach Video van 18 oktober 2010
Halo Reach Video van 20 september 2010
Halo Reach Video van 20 september 2010
Halo: Reach lekt uit Nieuws van 22 augustus 2010
Gamescom: Nieuwe beelden van Halo: Reach Nieuws van 17 augustus 2010
Video: Halo: Reach Nieuws van 15 juni 2010
Video: Halo: Reach - Multiplayer Nieuws van 4 maart 2010
Eerste details Halo: Reach duiken op Nieuws van 12 januari 2010
Halo Reach debut trailer Video van 13 december 2009

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True