Door Samuel Hubner Casado

Reviewer

Halo: de cirkel is weer rond

Halo 3: ODST

Dat het nog wel even zal duren voordat we het groene harnas van de Master Chief weer in een nieuw avontuur zien, betekent niet dat we intussen niet mogen genieten van nog meer Halo. Althans, zoiets kunnen de jongens van Bungie hebben gedacht bij het ontwikkelen van Halo 3: ODST. Deze op zichzelf staande videogame kan worden gezien als een 'tussendeel' dat meer inzicht geeft in de gebeurtenissen tussen Halo 2 en Halo 3. Bungie zelf zag het als een zoethoudertje, om de fans blij te maken totdat het klaar was met de echte nieuwe Halo, Halo: Reach. Het voordeel van een 'minder belangrijk deel' als dit, is dat er gemakkelijker van de vaste formule kan worden afgeweken, wat tot interessante gameplay-elementen kan leiden.

* Orbital Drop Shock Trooper

De grootste en radicaalste verandering is dat de speler ditmaal niet de Spartan II-soldaat Master Chief bestuurt, maar een Orbital Drop Shock Trooper. Deze ODST-soldaten worden ook als elitetroepen gezien, maar zijn toch een slagje minder indrukwekkend dan de Spartanen. Dit uit zich in de game bijvoorbeeld in de onmogelijkheid om gebruik te maken van dual-wielding en het iets gemakkelijker doodgaan. Frappant is dat een ODST-soldaat ook gewoon een turret van een muur kan afrukken en ermee kan gaan wandelen, net als Master Chief in Halo 3, maar over het algemeen is er goed over de verschillen nagedacht. De ODST'er heeft ook een speciale visor in zijn helm zitten, waarmee bijvoorbeeld vijanden in een rode omlijning worden opgelicht.

Het spel is niet helemaal lineair, zoals de reguliere Halo-games. In Halo 3: ODST loopt de speler rond in New Mombasa, dat dient als centrale hub voor de overige levels. Als de speler speciale voorwerpen vindt, zoals de helm van een andere ODST'er, dan speelt hij het bijbehorende level in de vorm van een flashback. Met deze aanpak kon Bungie uiterst gevarieerde levels in de game stoppen zonder dat ze per se met elkaar moesten samenhangen. Hierdoor voelt de game aan als een soort 'Halo: Greatest Hits'; de game bevat immers een sniper-level, een race-level, een tank-level, een level waarin in grote, open gebieden wordt gevochten, een level waarin in gangenstelsels wordt gevochten, et cetera, et cetera. Qua verhaal is Halo 3: ODST daardoor wellicht lang niet zo interessant, maar qua gameplay doet de game niet onder voor zijn drie 'broers'.

* Bungie geeft antwoord

Op multiplayergebied introduceerde de game de compleet nieuwe Firefight-modus. Firefight was het antwoord van Bungie op bijvoorbeelde de Horde-modus van Gears of War II, waarin spelers coöperatief vechten tegen golven van steeds sterker wordende vijanden. Overigens is deze uiterst verslavende modus zo populair gebleken dat Halo: Reach een geupdate versie van Firefight zal bevatten. Tenslotte werd elk exemplaar van Halo 3: ODST ook geleverd met een code om deel te nemen aan de multiplayer-bèta van Halo: Reach én met een tweede schijf waarop de hele online-multiplayer van Halo 3 stond, inclusief de extra map-packs die online verkrijgbaar waren. Een mooi gebaar van Bungie, zeker voor de gamers die met dit ODST-avontuur voor de eerste keer met het uitgebreide Halo-universum in aanraking kwamen. Op 14 september komt dan eindelijk Halo: Reach uit, het laatste Halo-spel van Bungie.

Halo: Reach Video van 9 maart 2011
Halo: Reach Video van 15 februari 2011
Halo: Reach - Noble Map Pack Tempest Video van 26 november 2010