Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

R.U.S.E.

Conclusie

Onze verwachtingen van Ruse waren niet al te hoog gespannen, maar we kregen eerder al door dat de game interessanter is dan we dachten en dat is nu bevestigd. Hoewel er best het een en ander op het spel valt aan te merken, blijft vooral hangen dat Ruse een leuke strategiegame is, met een aantal zeer eigen onderdelen. De weergave van de spelmap, die je als een commandocentrum ziet als je uitzoomt en als de daadwerkelijke omgeving als je helemaal inzoomt, is leuk uitgevoerd. Daarnaast werkt het systeem met de Ruses prima. Bovendien biedt Ruse veel waar voor je geld; het spel bevat een flinke campagne, en genoeg extra spelmodi om je even zoet te houden. Door wat onbalans in de units, rare fouten van de AI en het slappe verhaal zal Ruse bij lange na niet de game van het jaar worden, maar je zult niet snel spijt van je aankoop krijgen.

Pluspunten

+ Leuk vormgegeven
+ Units overzichtelijk
+ Ruses
+ Besturing met controller
+ Verslavend

Minpunten

- Verhaal stelt weinig voor
- Vliegtuigen zijn te sterk
- AI doet soms rare dingen
- Multitouch-besturing valt tegen

Cijfer: 8,0

Titel Ruse
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Eugen Systems
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 10 september 2010

Laagste prijzen voor: R.U.S.E., Xbox 360
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 3 (20)

€ 15,-

€ 15,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 15,-
Pakketpost (onder €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 15,-
Bekijk

Gameshop Play-it

Score: 5 (1)

€ 19,99

€ 21,97

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,99
Opsturen vanaf €14.99,- Brievenbuspakket € 1,98
iDEAL € 0,-
Totaal € 21,97
Bekijk
Laagste prijzen voor: R.U.S.E., PS3
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Bol.com Plaza

Score: 3 (20)

€ 14,24

€ 14,24

Kostenoverzicht

Productprijs € 14,24
Pakketpost (onder €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 14,24
Bekijk

Reacties (54)

Wijzig sortering
Even wat kritiek op de minpunten:
Verhaal is gebaseerd op WW2, maar goed dat stelt ook niet zo veel voor |:(
Vliegtuigen zijn te sterk, of misschien gewoon realistisch, je schiet met een tank geen vliegtuig uit de lucht, en je schiet met een handwapen geen tank van straat af.... :|
AI doet soms rare dingen, dat is jammer, hopelijk komt daar een patch voor.
Met het verhaal doelen we niet op WW2 zelf, maar op het fictieve verhaaltje rond Sheridan, met dat vrouwtje, spionage, etcetera. Leuk om de boel aan elkaar te babbelen, maar niet meer dan dat.

Vliegtuigen: punt is dat vliegtuigen produceren zo ongeveer een I WIN button is. Ja, je kunt ze counteren door zelf ook een vloot te bouwen, maar dan nog zul je altijd veel vliegtuigen moeten hebben. Het haalt een deel van de openheid van de gameplay weg.
Vliegtuigen: punt is dat vliegtuigen produceren zo ongeveer een I WIN button is. Ja, je kunt ze counteren door zelf ook een vloot te bouwen, maar dan nog zul je altijd veel vliegtuigen moeten hebben. Het haalt een deel van de openheid van de gameplay weg.
Absoluut niet... Je bouwt voor hetzelfde geld wat AA en die vliegtuigen maken echt geen kans hoor! Ook als je wat heavy fighters bouwt, komen (fighter)bombers er niet door. Vliegtuigen zijn een onderdeel van het spel en als je tegenstander ALLEEN maar vliegtuigen heeft, zal ie verder vrij weinig hebben en vrij verdedigingsloos zijn.

ps. Ik heb alle beta's/demo's gespeeld

[Reactie gewijzigd door gordian op 11 september 2010 08:16]

Ik heb ongeveer 50 uur gemaakt in de multiplayer beta en het 'free weekend', en ik zie geen onbalans in de air units. Ja, ze zijn heel krachtig: met een handjevol heavy bombers is een base zo met de grond gelijk gemaakt. Ze zijn echter ook volledig afhankelijk van het gebruik van recon zodra iemand slechts wat camouflage nets activeert. (Tegen onzichtbare gebouwen doen bombers letterlijk niets.) Toelaten dat recon boven je eigen base blijft hangen (of op de grond ernaast staat) is uiteraard nogal dom.

En als je voor hetzelfde geld dat iemand uitgeeft aan een bomber wing fighters koopt, of AA units, dan heb je ook nergens last van. Of zijn airfields uitschakelt met artillery. Of zijn supplies beperkt met wat tanks. Zoveel opties.

[Reactie gewijzigd door Ravek op 8 september 2010 11:24]

Ben helemaal met Ravek eens.
Ik heb ook alle betas gespeeld. In de laatste versie was er geen sprake van onbalans. Kwestie van goede luchtverdediging opbouwen of ook zelf een goede luchtvloot opzetten.
Was in WW2 het ook niet zo dat de geallieerden dankzij luchtoverwicht de overwinning konden halen.

Wat betreft de AI. Deze bestaat er in drie gradaties (Easy, Medium en Hard). Aan deze laatste heb je een behoorlijke kluif. Na veel oefenen kon ik van 2 AI's Hard winnen, 3 tegelijk is me nog niet gelukt.

Het mooiste is toch de Mulitplayer. Een tegen een, of met zijn achten. Tegen mensen die allemaal hun eigen strategie gebruiken. Is zeer verassend.

Tip, replays van de beta: http://www.youtube.com/user/RUSEHD
Tegen mensen die allemaal hun eigen strategie gebruiken.
En een heleboel die dezelfde strategie gebruiken ;) Eerste keer British paratrooper rush is wel vervelend, maar tegenwoordig landen ze altijd naast een mooie Siegfriedbunker :z

En je hebt de standaard infantry rush als de Soviets, de Super Heavy Tank + Calliope spam van de Amerikanen (als het zo ver komt), de light vehicle + scout infantry spam van de Italianen, etc. etc. Nooit iets overpowered gevonden, gewoon een kwestie van de goede counter vinden, of überhaupt je vijand het nooit toelaten.
Iets wat niet aan bod komt in de voor de rest uitstekende review is dat Ubisoft sinds dit jaar garant staat voor DRM problemen (althans in de PC versie). Wie Assassin's Creed II of Settlers 7 kocht zal wel 2 keer denken alvorens nog een Ubisoft-spel aan te schaffen. Bij mij komt Ubisoft niet meer binnen in ieder geval.

@BaRF
Dan ben je een van de weinigen :> Ubisoft heeft me zelfs bij wijze van compensatie een (overigens geheel oninteressant) spel cadeau gedaan. Terwijl ik alleen een legaal gekocht spel wil kunnen spelen.

@Badguy1945
Helaas, maar die DRM zit ook op Steam - tenzij ze het er intussen bij nieuwe releases uitgesloopt hebben. Mijn AC2 en S7 zijn ook via Steam en in beide gevallen afhankelijk van DRM servers van Ubisoft. Als die down zijn kan je niet spelen.

[Reactie gewijzigd door YellowOnline op 8 september 2010 12:51]

Let wel dat de Ubisoft DRM niet in Ruse zit, maar Ruse volledig via steam werkt.
Je hebt dus geen last van de irritante Ubi Drm.
Geen enkel probleem gehad met ACII hoor? :?
Ruse draait ALLEEN via steam, geen gare bijkomende Ubisoft DRM is het laatste nieuws van de Ruse steamgroup.
Heb de game al lang en breed besteld, komt als het goed is morgen binnen :)

RUSE gebruikt GEEN ubi DRM, http://forums.ubi.com/eve...f/4821071447/m/7471048678
En naar mijn mening zijn bombers eigenlijk underpowered, ze kunnen niks tegen tanks. Een paar AA-guns en z'n hele bombervloot is dood, desnoods doe je camo.

Naar mijn mening is de game goed gebalanceerd, elke factie heeft zijn voor-en nadelen, en daar moet je aan denken voordat je een game start.
-USA: goede all-round mix, niet superieur.
-USSR: sterke tanks, goedkope units, geen uitblinkende unit zoals de Duitsers.
-Duitsland: Dure units, maar wel goed, ook dure gebouwen, moeilijk om mee op te starten en in 1v1
-Italie: sterke light tanks, erg snel, slechte heavy tanks
-Frankrijk: goede superheavy tanks slechte air.
-Groot Brittanië: Superieure air, slechte tanks.
Bij de USSR zou ik willen toevoegen dat ze goede artillery hebben, en al vroeg ook. En waardeloze air units, behalve de Sturmovik (fighter-bomber). Best nog wel eens moeite gehad met de Soviets als Germany in 1939, omdat je dan alleen de Panzer III hebt, en geen artillery (wel flak cannons gelukkig), terwijl de Russen KV-1 heavy tanks en prima artillery hebben.
ik vind de review nogal een negatieve ondertoon hebben.
En tsja een verhaallijn, je speeld veldslagen uit WW2 na, flightsimulator heeft nou ook niet bepaald een sterk verhaal, het draait niet om het verhaal, het draait om tactiek, en na het spelen van de demo op de ps3 ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het een vermakelijk spel vind en hem dan ook graag aan mijn collectie toe wil voegen.
Ik denk dat de schrijver RUSE teveel met StarCraft / C&C heeft vergeleken, waarbij de singleplayer het moet hebben van het verhaal (en dat ook zeer goed doet).

En daarnaast is de SP van RUSE ook inderdaad niet om over naar huis te schrijven, maar de MP (zowel tegen AI als mensen) is imho zeker leuker dan de eerder genoemde "concurenten". Misschien omdat ik niet goed ben in het "bouw zo snel mogelijk zo veel mogelijk", maar het brengt in ieder geval de "S" van RTS weer naar voren ipv de "T".
De vergelijking met Company of Heroes is natuurlijk snel gemaakt, wat qua verhaal ook wel echt een topgame is. Ik speel Company of Heroes nu nog steeds terwijl ik de single player pas 2x heb uitgespeeld, uiteindelijk is die game zijn geld dubbel en dwars waard vanwege de mp.
En zeg nou zelf: C&C4 zal vast een goed verhaal hebben, maar ik ben zo afgeknapt op de gameplay dat helaas het einde niet weet.
Toch is de singleplayer belangrijk als lokkertje.
Company of Heroes is eigenlijk alleen qua setting gelijk. De schaal en strategische focus is compleet anders.
Ik was hier eerlijk gezegd om verrast. Niet dat ik een goede verhaallijn verwachte, maar dat het om WWII ging. Telkens als ik gameplay en teasers zag dacht ik dat het nier om moderne oorlogsvoering ging. Voor mij paste moderne oorlogsvoering veel beter bij het concept van RUSE, zeker aangezien we daarna nog heel veel nieuwe ruses hebben bedacht.
Ik heb zelf de demo van dit spel op de PS3, en al vrij vaak gespeeld ook al is het maar 1 map, en als je eens een keer iets anders wil proberen kan het goed uitpakken of je wordt genadeloos afgestrafd. denk wel dat ik em koop. het is weer eens wat anders.

Voor de mensen die axis and allies kennen, is dit een beetje de console versie ervan, krijg wel het gevoel erbij.

[Reactie gewijzigd door Sakkee op 8 september 2010 09:16]

Er is ook een pc-versie beschikbaar.
Ik heb de demo op de PC gespeeld en moet zeggen dat het een zeer interessant spel is.
De beginfase is gewoonweg zoveel mogelijk geld verzamelen en veel tanks en vliegtuigen bouwen. Daarna draait alles op strategie, iets wat ik leuker vindt dan de gemiddelde RTS waar alles draait om wie de meeste units heeft.

Het minpunt dat de vliegtuigen te sterk zijn vind ik niet, ze zijn alleen sterk in grote groepen en de juiste verhouding van fighters en bombers. Daarnaast heeft een vliegveld een maximum aantal plaatsen om toestellen te plaatsen, dus je moet al snel meerdere vliegvelden bouwen om een sterke groep te kunnen bouwen.
De PS3 move in combinatie met dit spel schijnt volgens de gamespot impressies niet slecht te zijn
Though we weren't able to get hands-on time with the Move, from what we saw, it has been well integrated into the game. The gesture and pointer controls seem like a natural fit for an RTS, adding a level of fluidity that sometimes is lacking when using a standard pad. Zooming, menu, and swiping gestures all appeared to work accurately, without having to repeat motions to get commands to register.
http://www.gamespot.com/p...sid=6268880&mode=previews

Ben toch eens benieuwd hoe dit speelt om eerlijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 8 september 2010 11:41]

"Zo blijkt Ruse een interessante strategiegame met behoorlijk wat diepgang te zijn. Toch is het spel af en toe verre van perfect. Om te beginnen kregen we het idee dat de vliegtuigen, en dan met name de bommenwerpers die ook tegen vliegtuigen kunnen vechten, wel heel erg krachtig zijn"

Hier ben ik het niet mee eens. Voor de meeste legers zijn vliegtuigen relatief duur om te bouwen. Als een vijand een stuk of 8 vliegtuigen heeft dan staat dit gelijk aan een investering van honderden resources. Het is dan logisch dat een enkele AA unit (te koop vanaf 10 punten) het gaat afleggen. Daarbij hebben een aantal landen de beschikking over mobiele AA die onwijs veel damage doet (meer dan 100 tov 16-30 van infantry). Hier staat tegenover dat infantry AA in de bossen geplaatst kan worden en hierdoor onzichtbaar is (en blijft). Zo kunnen vier verscholen lichte anti air units met gemak een aantal heavy bommenwerpers neer halen.

Voorbeelden van mobiele AA; o.a. de britse "skink" en de duitse "werbelwind".

Ik mis overigens bespreking van de CO-OP modus, deze is bij gamekings wel (kort) besproken en gezien als een goede feature.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 september 2010 18:19]

De titel slaat direct op het belangrijkste aspect van de gameplay, want het Engelse woord 'ruse' betekent 'list'.
Jullie bedoelen het Franse woord ruse want de Engelsen hebben dat woord ook alleen maar overgenomen. Ik heb dit moeten opzoeken maar de Franse toon voel je aan op je Hollandse klompen. ;)
Engels is voor een groot deel opgebouwd en een combinatie van Frans en wat Germaans (Nederlands) dus dat is niet heel verrassend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True