Door Sven Schaap

Reviewer

Kane & Lynch 2: Dog Days

Verbeterde dekking

Hoewel de besturing voelbaar is verbeterd ten opzichte van het origineel, is er nog altijd genoeg ruimte voor verbetering. In Dead Men voelde het tijdens de vuurgevechten vaak alsof je door een moeras bewoog en klopte er werkelijk niets van het coversysteem. In Dog Days zijn deze zaken duidelijk verbeterd. Dekking zoeken werkt nog altijd slordig en niet altijd even betrouwbaar, maar het is dit keer goed genoeg afgewerkt om het speelplezier niet constant te verzieken.

Dat is te danken aan het feit dat de speler dit keer in elk geval controle heeft over het al dan niet dekking zoeken. Zodra je namelijk ergens achter staat, kun je dekking zoeken met een druk op de A-knop en daar blijven tot je er weer uitwandelt. Het blijft irritant dat je, zelfs als je goed verscholen zit, soms compleet aan flarden wordt geschoten zonder dat je er iets aan kunt doen. De luchtigheid van de game, in combinatie met de drang - en de mogelijkheden - om dan bloederig wraak te nemen, maakt echter een hoop goed.

* Agressief en ondernemend

De AI van de tegenstanders in Dog Days is tamelijk verfrissend ten opzichte van die uit de eerste game. Hoogbegaafd kun je de tegenstanders niet noemen, maar ze zijn wel degelijk agressief ingesteld en zeer ondernemend op momenten dat het de speler eigenlijk niet zo goed uitkomt. Blijf je te lang op een plek hangen, dan zal de tegenstander je proberen te omsingelen om je zo tot actie te bewegen. Ten opzichte van de eindeloze stroom hersendood slachtvee die in de eerste game achter je aan kwam, zijn de tegenstanders in Dog Days een stuk pittiger en uitdagender.

Om ook de spelers een beetje te helpen, hebben de makers een aardige innovatie ingebouwd: 'Down Not Dead'. Net als in bijvoorbeeld Gears of War verandert het scherm van kleur en intensiteit zodra je veelvuldig geraakt wordt. Lig je echter zwaar onder vuur terwijl je toch echt je best doet om weg te komen, dan valt Lynch op de grond en krijgt hij de keuze vanuit zijn positie door te schieten of in dekking te gaan. Dit is een erg aardige toevoeging die in het heetst van de strijd vaak het verschil tussen leven en dood bepaalde.

* Who needs cover?

De sterk verbeterde AI van de tegenstanders valt overigens wel lichtelijk door de mand als je dingen doet die niet in hun verwachtingspatroon voorkomen. Als je bijvoorbeeld van nature assertief bent aangelegd en het liefst zo snel en zo agressief mogelijk oprukt, zul je soms merken dat de vijand in de war raakt en ineens elke vorm van agressie lijkt te verliezen. Daarnaast lijken tegenstanders ook in deze game niet goed te snappen wat het doel van cover is. Tegenstanders die bijvoorbeeld achter een auto schuilen, zullen keer op keer op keer op exact dezelfde plek hun snuit laten zien, zodat het een eitje is om ze af te schieten. Het was natuurlijk beter geweest wanneer de vijanden enigszins zou begrijpen wat het nut van dekking is, want nu zijn ze wel erg makkelijk naar het hiernamaals te sturen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite