Gamescom Preview: Virtua Tennis 4

Indrukwekkend

Ook bij Tweakers.net luisteren we af en toe iets te veel naar onze vooroordelen, of die nu wel of niet door het spel of de hardware in kwestie worden bevestigd. Zo vinden we bewegingsbesturing over het algemeen nog steeds te 'gimmicky' om als vervanger van normaal gamen te kunnen dienen en zijn we er nog niet van overtuigd dat 3d-gaming op de PlayStation 3 ooit echt zal aanslaan. De demonstraties die wel indruk maakten, zijn in beide categorieën op één hand te tellen. Eén game wist op de Gamescom beide technieken te combineren en er ook indruk mee te maken: Virtua Tennis 4.

Denk je 3d en de PlayStation Move weg, dan lijkt er weinig nieuws onder de zon in Virtua Tennis 4. Vooral dankzij 3d echter, ziet het spel er een stuk scherper en gedetailleerder uit. Ook de tennissers ogen meer verzorgd. Of er in de rest van het spel nog iets is veranderd, kunnen we nog niet zien; op de Gamescom konden we slechts wat losse games in een korte set spelen. Virtua Tennis 4 komt ook pas in 2011 op de markt, dus kijk niet vreemd op als we nog even op die verdere details moeten wachten. Ze zijn ook niet belangrijk; aan de kennismaking met Move in combinatie met 3d hadden we genoeg om ons op de Gamescom bezig te houden.

Tennis in 3d

Virtua Tennis 4 spelen is niet wat je noemt een alledaagse game-ervaring. Je staat rechtop voor de televisie met een 3d-bril op je hoofd en een soort gloeiende ijslolly in je hand. Het ziet er misschien een beetje lullig uit, maar wat je ervoor terugkrijgt is meer dan de moeite waard. Zodra de contouren van Roland Garros zichtbaar worden en de tennissers klaarstaan, waan je jezelf een toptennisser uit de ATP Tour. Racket in de hand, wereldberoemde tegenstander aan de overkant: let's play!

Bij de eerste bal die je slaat, leeft nog het gevoel dat deze manier van spelen iets weg heeft van 'gewoon' een tennisgame op de Nintendo Wii. Je zwiept de Move-controller omhoog en ramt de 'snowcone' naar beneden alsof je met een tennisracket naar de bal slaat. Dit doe je vanuit een eerstepersoonsperspectief. Na je klap zoomt de camera uit en zie je de tennisser waarmee je speelt even in beeld. Dat klinkt onbelangrijk, maar het versterkt het gevoel van echt ín de wedstrijd zitten. Wanneer de tegenstander de bal terugslaat en deze op weg is naar jouw speler, zoomt de camera terug naar het eerstepersoonsaanzicht en zie je het spelletje weer uit de ogen van Roger Federer.

*Opgave op zich

Op dat moment begint er een opgave op zich, de bal terugslaan. We hadden nooit een al te hoge dunk van de gevoeligheid van de Move-controller en betwijfelden of het apparaat duidelijk beter is dan de Wiimote; Virtua Tennis 4 is het eerste spel waarbij dat het geval lijkt. Het virtuele racket reageert prima en staat goed getimede klappen toe. Dat laatste is echter wel een kunst op zich. Doordat er in tennisgames op de Wii altijd een bepaalde 'game-vertraging' zat, voelt tennissen op de PlayStation 3 totaal anders. Bovendien is het perspectief anders; in tennisgames op de Wii zie je de actie steeds voor je, nu 'ben' je zelf de tennisser en is de bal bijna naast je op het moment dat je racket de bal moet raken.

Dat alles leverde interessante inzichten op. Spelers met tenniservaring hadden duidelijk minder moeite de bal te slaan en konden bovendien aardig richting geven aan hun slagen. Daarbij moet worden gezegd dat het spel niet op zijn moeilijkst was afgesteld; de meeste ballen die enigszins scherp werden gespeeld, werden niet teruggeslagen door de AI-tegenstander. Zodoende ontstonden er niet al te veel lange rallies en bleven veel vragen onbeantwoord. Zo hoefden we niet zelf te lopen en hebben we ook weinig kunnen experimenteren met dropshots, lobjes en dergelijke.

Voorlopige conclusie

Virtua Tennis 4 geeft ons hoop. We vragen ons nog steeds af in hoeverre de PlayStation Move echt veel aan de game-industrie zal toevoegen en of 3d-gaming binnen afzienbare tijd zal aanslaan, maar in Virtua Tennis 4 zien we beide features op een goede manier werken. Tennissen op een console voelde nog nooit zo echt aan als in Virtua Tennis 4. Ook al weten we nog niet veel over wat het spel verder inhoudt; we hebben nu al veel vertrouwen in de PlayStation 3-versie van de game. Dat geldt echter alleen als we kunnen beschikken over de Move en een 3d-tv met bijbehorende bril.

Titel Virtua Tennis 4
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Sega