Gamescom Preview: BioShock - Infinite

Vrijheid voor de speler

Met de spelwereld is echter slechts een deel van BioShock: Infinite behandeld, er is natuurlijk ook van alles te doen. Voor de gameplay geldt eigenlijk hetzelfde als voor de stad: hij is niet hetzelfde als in de vorige BioShock-games, maar ook niet volledig anders. "Het tweede basiselement voor elke BioShock-game is dat je speciale krachten hebt. Speciale krachten die je in staat stellen om zelf te bepalen hoe je het spel wilt spelen. Een BioShock-game zal je nooit opdragen om dit of dat te doen, er zijn altijd meerdere opties."

Daarmee refereert Levine uiteraard aan de Plasmids in BioShock en BioShock 2, die de speler inderdaad speciale krachten gaven die de aanwezigheid van traditionele wapens vrijwel overbodig maakten. BioShock: Infinite kent, afgaande op de demonstratie, een soortgelijk systeem. We zien DeWitt een flesje oppakken en de inhoud opdrinken, waarna hij ineens kraaien op zijn vijanden af kan sturen. Het lijkt er dus op dat je in BioShock: Infinite aan de slag gaat met een zeer vroege versie van wat je tot nu toe kende als Plasmids en Tonics. Wat voor krachten dat zal opleveren is natuurlijk nog niet bekend, maar gezien de staat van dienst van Irrational Games op het gebied van creativiteit, verheugen we ons daar nu al op.

*Krachten combineren

Speciale krachten houden in BioShock: Infinite overigens niet op bij het gebruik van die drankjes. Je komt er al snel achter dat het meisje waar je naar op zoek bent, Elisabeth, onderwerp van een gigantisch conflict in Columbia is. Elisabeth beschikt namelijk ook over speciale gaven, en dat opent in BioShock: Infinite de deuren naar een geheel nieuw soort gameplay binnen de serie. DeWitt en Elisabeth komen elkaar tegen en dienen vervolgens samen te werken om de vijanden en monsters te verslaan, die Columbia rijk is. Zo zagen we een stukje van het spel waarin Elisabeth een gigantische vuurbal gemengd met allerlei voorwerpen uit de omgeving maakt, die DeWitt daarna met telekinese op een groep vijanden afschiet. Een vorm van samenwerking die ons deed denken aan de Prince of Persia-game die eind 2008 op de markt kwam. In dat spel moest de prins constant samenwerken met een meisje genaamd Elika. Hoewel BioShock: Infinite een totaal ander spel is, viel de gelijkenis toch op.

Behalve vechten met speciale krachten kun je in BioShock: Infinite ook terugvallen op normale wapens. We zagen DeWitt in de demonstratie gebruikmaken van een rifle en zelfs een sniper rifle. Ook daarin voorspeelt Levine veel afwisseling. "Columbia heeft veel verschillende gebieden. Je zult in kleine ruimtes komen waar een shotgun heel handig is, terwijl je ook over enorme afstanden zult vechten en een sniper rifle kunt gebruiken. Sommige vijanden vliegen echter op hoge snelheid door de lucht en die zul je zo niet raken, dus daar moet je weer wat anders voor verzinnen. Nogmaals: in BioShock laten we de keuze aan de speler, hij mag zelf uitvinden welke aanpak op dat moment het beste werkt."

Bioshock Infinite Video van 20 maart 2012
Bioshock Infinite Video van 14 maart 2012
Bioshock Infinite Video van 7 november 2011