Door Arnoud Wokke

Redacteur

Windows Phone 7, reddingsboei van Microsoft

Conclusie

Het is erop of eronder voor Microsoft. Wil het een belangrijke rol gaan spelen in de mobiele markt, moet Windows Phone 7 snel een succes zijn en marktaandeel gaan halen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat intern veel uit de kast is getrokken. Mensen die normaal aan Xbox, Zune, Exchange en andere onderdelen werken, zijn bij de ontwikkeling van Windows Phone 7 betrokken. Of Windows Phone 7 dat succes gaat brengen, hangt af van twee factoren: de voortdurende steun van belangrijke fabrikanten als Samsung, LG en HTC, en de aanwezigheid van veel, heel veel mooie en nuttige applicaties in Marketplace.

Aan het OS kan het nu echt niet meer liggen. De interface is mooi en overtreft op veel punten de concurrentie van iOS, Android en Symbian; de bediening is gemakkelijk en toestellen zijn snel. Wel ontbreken er functies en zijn er bugs te vinden, maar dankzij het updatemechanisme heeft Microsoft in elk geval de kans om fixes daarvoor op doeltreffende wijze naar alle gebruikers uit te rollen.

De toestellen waarop Windows Phone 7 draait, zijn vooralsnog duur en de Nederlandse taal ontbreekt. Het succes in Nederland zal dan ook tot medio 2011 beperkt blijven. Toch is het niet overdreven te stellen dat Microsoft tegen alle verwachtingen in een succesvolle comeback maakt in de smartphonemarkt en een serieuze greep doet naar een groot marktaandeel.

Wie moet zich zorgen maken? Vooral Apple. Android is doorgedrongen tot bijna alle lagen van de markt en houdt zich daardoor gemakkelijker staande. Symbian is grotendeels een OS geworden voor mid-range-toestellen en komt daardoor niet in het vaarwater van Windows Phone 7. BlackBerry heeft deels andere doelgroepen.

Niet alleen zit de iPhone in het marktsegment waarin Windows Phone 7 zich begeeft, maar ook blijken iPhone-bezitters danig onder de indruk van het OS van Microsoft. Daarnaast heeft Windows Phone 7 een aantal sterke punten, zoals de Zune-integratie, waarvan Apple ook zijn verkoopargument heeft gemaakt. Het wordt interessant om te zien hoe Apple deze frontale aanval gaat pareren.

Reacties (246)

Wijzig sortering
een redelijke, gevarieerde review.

de simpelheid van het nieuwe OS dig ik wel. dat alles gemakkelijk in beeld te brengen is, is zeker een pluspunt.

ook een pluspunt is dat je nergens meer voor moet wachten. als bezitter van een WM6 machine kan ik daar alleen maar gelukkig van worden. ik hoop wel dat Wi-Fi sterk verbeterd is: in de huidige situatie valt Wi-Fi er te vaak zonder enige notificatie eruit en de enige manier om dan verder te gaan is het Wi-Fi herstarten. dat is omslachtig, dus hopelijk is dit aangepast.

nadelen zie ik ook. vooral het gemis van geavanceerde instellingen vindt ik zeker niet prettig. dat is nu 1 van de relatieve pluspunten van WM6: het leek heel erg op zn grote broer. dus met mappenstructuren e.d.
bij WP7 heb ik meer het idee dat het een entertainment OS is, gericht op de sociale markt (net zoals de geflopte Kin)

ook dat IE geen Flash (dat is nog logisch) geen HTML5 (misschien te nieuw?) en zelfs geen Silverlight (waar alle apps op worden geschreven) ondersteunt is een zwaar gemis. nu blijf je het houden met IE. misschien dat een Firefox port wel dit zulks dingen gaat ondersteunen.

mijn mening is gemixed. WP7 heeft redelijk veel voordelen, het ziet er makkelijk uit, en iedereen kan er zijn ding mee doen. tegelijkertijd is die simpelheid ook een van de grootste nadelen: op mijn WM6 wil ik graag nog wel eens klooien met instellingen, maar dat is hier niet beschikbaar.

het systeem heeft zo te zien nog wel wat kinderziektes. mede daarom hou ik nu nog de boot af voor WP7. weten zij echter IE de nodige ondersteuning te geven, het Wi-Fi gedeelte sterk te verbeteren en (en dat is misschien wel niet meer eens mogelijk) geavanceerde instellingen mogelijk maken, dan kunnen er nog wel eens mooie apps voor komen. tot die tijd echter, zal Microsoft zich keihard moeten bewijzen en door moeten ontwikkelen.
Goed samengevat! Ik vond een goed punt aan de review wat jij een 'entertainment OS' noemt. Namelijk dat de iPhone gebruiker zich het prettigst voelt bij WP7. Veel mensen vinden Android misschien te moeilijk maar kunnen zich helemaal vinden in het gesloten WP7.

Doordat Microsoft zelf de updates doet en er geen tot weinig mogelijkheden zijn voor 3rd parties met custom zaken is het allemaal erg goed te overzien voor Henk en Ingrid ;) . Zeg maar de gewone doorsnee gebruiker.

Microsoft snapt heel goed dat ze niet het beste OS hoeven te maken. Alleen maar het beste geaccepteerde OS. Net als DOS en Windows hoef je het niet op kwaliteit te winnen maar op gebruiksgemak / bekendheid.

Een goede en weloverwogen stap van Microsoft. Zeker als je een iPhone feel van een OS kan krijgen op een ‘mainstream’ geprijsde smartphone. En omdat de gewone man steeds meer met een smartphone loopt is hier ook echt behoefte aan.
Ze blijven niet voor niks winphone 6.5 supporten omdat die meer op de business folks is gericht.
bij WP7 heb ik meer het idee dat het een entertainment OS is,
MS Office, de uitstekende Exchange integratie en de heel goede sync mogelijkheden vna het OS maken het ook heel geschikt voor de zakelijk markt.
Ondesrteuning van Flash was niet zo onlogisch geweest. Mijn WM 6.5 tel (htc hd mini) ondersteunt dit zonder (noemswaardige) problemen. Toch handig voor sommige flash only sites (al is het voor die sites weer niet echt werkbaar).
Dat is raar:
Zo is er geen tethering aanwezig, een feature die wel op vrijwel elk ander platform werkt.
Je kunt ook zeggen, "op alle andere platformen m.u.v. iOS, WebOS, Bada, Android en Symbian^3". Dan blijft Symbian S60 en S40 over - de enige platformen die tethering doen (zonder extra apps te moeten installeren daarvoor). Tethering gaat nml via bluetooth en niet via wifi - wat op de meeste platformen wél werkt. Als je het via wifi doet, dan heb je het niet over tetheren, maar over een mobiel hotspot.

Verder vraag ik me af hoe WP7 integratie van alternatieve apps afhandelt. Stel dat ik liever Google Maps gebruik omdat daarin een wereldstad als Kyoto niét een groot groen vlak is, maar daadwerkelijk vol zit met straatjes. Hoe gaat het dan als ik vanuit een contactpersoon een optie à la "navigate to this person" aantik? (ik neem aan dat zoiets er wel in zit) Zijn de systeemvoorzieningen goed genoeg voor een dergelijke applicatie om zichzelf te registreren als "default" voor bepaalde acties (zoals "navigate to") of forceert WP7 altijd de default app voor whatever je wil openen?

Dat geldt dus niet alleen voor links naar een actie, maar ook voor bestanden. Misschien wil ik wel een andere image viewer installeren die ik prettiger vind werken of die iets ondersteunt wat default niet ondersteund wordt (ahem! Android en animated gifs?) of wil ik een alternatieve PDF reader installeren? Of gewoon een applicatie voor een bestandsformaat dat helemaal nog niet bekend is binnen WP7 zoals (gokje) ePub.
Je kunt ook zeggen, "op alle andere platformen m.u.v. iOS, WebOS, Bada, Android en Symbian^3".
Niet geheel correct, bij carriers die het toestaan (o.a Vodafone dacht ik) is er gewoon Tethering aanwezig onder iOS.
Ah ok, dan had ik iPhone OS moeten noemen, dus pre-iOS. Maar het is dus wel met een mits en een maar eraan.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 oktober 2010 20:55]

Je kunt ook zeggen, "op alle andere platformen m.u.v. iOS, WebOS, Bada, Android en Symbian^3".
.
Ik heb tethering via bluetooth al vaak gebruikt op een Nokia N8 (met Symbian^3 dus). Werkt prima. :)
Symbian^3 mag dus van je uitzonderingen lijstje af.
Het is weer het traditionele kampgevecht tussen Windows, Apple en Android fans.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Waar de meesten in de thread naar kijken is het internetgebruik wat gegenereerd wordt door de verscheidene mobiele operating systemen. Feit is dat in mei dit jaar, Apple de marktleider is wanneer het om mobiel internet gebruik gaat. Apple (inclusief iPods) genereert rond 45 tot 50% en had in mei dit jaar zijn dieptepunt met 40%.
Tweede is Android die in een jaar tijd van 5% naar 26% groeide. En Windows ... tsja, dat bungelt ergens onderaan met 2%. Deze cijfers komen van admob
Gebaseerd op internet gebruik lijkt het slechts een kwestie van tijd dat Android Apple voorbij streeft.

Kijken we echter naar aantallen telefoons, niet alleen smartphones, dan zien we heel andere cijfers. Hier wat cijfers van Gartner van augustus 2010.
Gartner verwacht dat het Windows marktaandeel verder zal dalen. IDC daarentegen verwacht dat Windows Mobile nog wel zal stijgen.

Blijkbaar hebben Gartner en IDC nog steeds vertrouwen in Symbian. Hoewel het marktaandeel blijft dalen, blijft Symbian de marktleider in 2014, met Android als goede tweede.

Windows 7 zal toch echt meer functionaliteit moeten gaan bieden om IOS en Android voorbij te streven. Op basis van de review zal Windows 7 niet mijn eerste keuze zijn. Het brengt niets nieuws onder de zon. Mijn eerste indruk is dat Windows 7 het van de zakelijke markt zal moeten hebben aangezien de meeste bedrijven nog steeds Microsoft producten als standaard voeren. Wellicht dat Microsoft marktaandeel zal proberen te winnen door telefoons onder de kostprijs te gaan verkopen. :)

[Reactie gewijzigd door epoortvliet op 21 oktober 2010 16:04]

Microsoft verkoopt geen telefoons, ze verkopen een OS aan LG, HTC, Samsung, Motorola, etc en concurreren daar met Android, MeeGo en Symbian. Hoe kunnen ze dan onder de kostprijs verkopen?
Ik weet niet waar ze dat gemeten hebben dat Iphone bezitters "danig onder de indruk waren"
Bezit zelf alle IOs devices en ben nog niet over de streep getrokken.
Het notificatie systeem vind ik in IOs juist perfect geïmplementeerd, daar ik geen last heb van al die onzin als ik daar zelf niet voor kies.
Tevens is het IOs zeer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.
Dan dezelfde fout die Apple maakte in het begin van copy past niet implementeren is killing, zeker nu Android en IOs al al verder ontwikkelt zijn!
De Xbox Live integratie zou ik op mijn zakelijke telefoon zeker niet willen hebben, snap niet dat MS dat zo sterk wil integreren.
De marketplace met kwalitatieve apps van alle platforms zal uiteindelijk de winnaar bepalen.
Voorlopig loopt Windows 7 mobile ver achter en als het net zon open platform is als Windows 7, dan zullen vrees ik ook weinig apps verkocht worden, daar de meeste Windows bezitters bekent staan voor het vele "lenen".
Ik heb de toestellen bij zoveel mogelijk mensen in de handen gedrukt: daarbij zitten - omdat ik nu eenmaal journalist ben - veel iPhone-bezitters (want veel journalisten en mediamensen gebruiken iPhones). Alle iPhone-bezitters die ik erover heb gesproken, enkele tientallen, waren op een of twee na onder de indruk. Let wel: niet op basis van screenshots, maar het daadwerkelijke spelen met het toestel :)

Het is geen wetenschap, maar de relatie tussen het hebben van een iPhone en het onder de indruk zijn van WP7 was ronduit opvallend. Android-, BB- en Symbian-gebruikers vonden het over het algemeen ook wel leuk, maar waren minder enthousiast.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 21 oktober 2010 16:49]

Misschien zijn iPhone-bezitters over het algemeen gewoon meer enthousiast? ;)
Maar meestal niet over iets anders dan een iPhone....
Nou ja, er is dus blijkbaar gekeken naar welke soort gebruikers enthousiast waren over de WP7 maar niet of diezelfde gebruikers net zo enthousiast zijn over een ander mobiel OS.
En hebben ze meer met nieuwe gadgets
Kansloos... Dit biedt gewoon helemaal niets wat iOS of Android al jaren hebben of beter doen. Microsoft wil natuurlijk graag maar dit keer hebben ze gewoon de boot gemist. Het is gewoon te laat. Android en iOS zullen leidend blijven waardoor het niet interessant is om apps voor Windows 7 te maken (userbase te klein) net als Symbian, Bada en Meego.
Welke aandelen heb jij? Ik wil ze ook! Jij weet blijkbaar de markt feilloos te voorspellen!

Doordat Microsoft laat is hebben ze goed naar de concurrentie kunnen kijken en daar hun voordeel mee kunnen doen, nu is de functionaliteit nog niet optimaal, maar als het volledig is uitgerold, kan het best nog wat worden.

Microsoft heeft natuurlijk het grootste marktaandeel in PC besturingssytemen, daarnaast hebben ze de Xbox en alles daarom heen (welke trouwens ook "laat" was in vergelijking met de PS2) en hun andere diensten waarmee WP7 mee geïntegreerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door SMARB op 21 oktober 2010 11:31]

Om het kansloos te noemen is wellicht wat hard (en mist onderbouwing), maar ik denk wel dat ze zeker wat gemist hebben omdat ze zo laat zijn. Ze hadden namelijk al een aardige userbase, en die zijn ze grotendeels kwijtgeraakt aan de concurrent. En nu willen ze weer een userbase opbouwen, daardoor hebben ze behoorlijk wat in te halen, en ze zullen het daarom ook zeker niet makkelijk krijgen.
(welke trouwens ook "laat" was in vergelijking met de PS2/3)
Ik zou die 3 bij bij PS2/3 weglaten ;) De Xbox 360 was er veel eerder dan de ps3.
Heb je de review gelezen? De reviewer geeft aan dat dat Windows Phone 7 een hele goeie kans maakt om uitstekend de concurrentie aan te gaan.

Dus ik denk dat jij een stukje uit de tekst gemist hebt.
De review zegt dat W7 vooral van iOS klanten gaat afsnoepen. Dat moet je mij toch eens uitleggen, want de meeste van hun klanten kopen een iPhone omdat het een iPhone is, met een mooi design en een Apple logo-tje op, en aangezien ik niet denk dat Mr Jobs W7 gaat installeren op de iPhone5, lijkt het me een illusie dat daar mensen weggehaald gaan worden.
Uit welk marktonderzoek heb je deze wijsheid? Volgens mij kopen mensen een iPhone omdat het lekker werkt, niet perse omdat er Apple op staat. Als WP7 net zo goed werkt maar je niet aan een bepaalde provider vast zit, zullen een aantal iPhone gebruikers waarschijnlijk wel overstappen. En waarom ook niet, leve de keuzevrijheid!
En uit welke marktonderzoek komt die wijsheid? Juist ....
Het is allemaal speculatie, inclusief het hele artikel van de reviewer.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat iPhone gebruiker zo snel zullen overstappen, Apple-gebruikers zijn over het algemeen redelijk loyaal.

Time will tell.
Ik denk niet dat alleen Apple (Mac) gebruikers een iPhone hebben. Ik heb zelf helemaal niets met apple, maar ik heb wel een iPhone omdat ik WM6 totaal niets vond, en android spreekt mij ook niet aan.

Nu WP7 er zo goed uit ziet, kan ik mooi mijn Tmobile opzeggen in april en kan ik een WP7 toestel kopen.
Ik heb een iphone 4. Ben er erg blij mee, maar heb hem zeker niet omdat er Iphone opstaat of omdat het toevallig van Apple afkomt. Het kan best wezen dat ik over 2 jaar gewoon een windows phone 7 toestel heb. Vind de hubs in iedergeval mooier en het schort Apple ook soms aan wat creativiteit wat betreft het hoofdscherm etc. DIt is nog steeds een reden voor mij om te jailbreaken en de Ui wat te tweaken.
Daar ben ik het mee eens, veel mensen kopen Apple omdat het Apple is...
@calvinturbo, dat komt omdat Apple een goede naam heeft wat betreft gebruiksvriendelijkheid. Maw, als WP7 ook de massa kan overtuigen van hetzelfde, maken ze wel degelijk een kans. Android heeft z'n naam al tegen, iets met robot klinkt veels te ingewikkeld voor de simpele n00b. Windows Phone, iPhone, je kan er makkelijk mee op facebook komen, games spelen en het ziet er fancy uit. Als het dan ook nog goed werkt gaat de word of mouth reclame vanzelf en zullen ze heus wel marktaandeel krijgen. Natuurlijk zal Apple niet vd kaart geveegd worden, maar de doelgroep is wel hetzelfde!
De helft van de iphone kopers heeft nog nooit een mac gehad
Grootste groep gebruikers van iPhone koopt het omdat het hip is. In Amerika zie je vandaag al dat de iPhone z'n 'hipheid' aan het verliezen is en mensen zijn naar Android aan het gaan. Pas sinds 2weken geleden begin je onder de modale mensen ook praat over W7P te horen, dus dat kan ook een vaart lopen.
Hoeveel iPhone gebruikers stappen er over naar Android, en hoeveel andersom? Ben wel benieuwd naar cijfers voordat je kan zeggen dat iPhone mensen naar Android overstappen. Er zijn namelijk wel cijfers van tevredenheids onderzoeken, en de mensen met een iPhone zijn over het algemeen meer tevreden met hun toestel dan mensen met een Android.

http://www.techworld.com....hone_users_most_satisfied
Heb je zelf wel gelezen wat je linkt?

1) Bij iOS is 71% gelukkig met hun aankoop, bij Android 67%. Dat is de volle 4% verschil...
2) Het gaat over wat ze van hun huidig OS vinden, niet wat ze als volgens OS gaan kopen
3) Je onderzoek is van maart. Markt is al drastisch veranderd met bv Samsung die in Amerika doorbreekt.
4% verschil, heb ik gezegd dat het verschil groot zou zijn? Het onderzoek is inderdaad van Maart, sindsdien is de iPhone 4 er, in in het huidige kwartaal zijn 91% meer iPhone's verkocht als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Dus niet enkel Android groeit maar ook iOS.

Ik wilde enkel neerzetten dat volgens jou 'iedereen naar Android' stroomt wat gewoon onjuist is.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik iPhone bezitter ben en dit systeem absoluut zie zitten. De fragmentatie in iPhone stoort me enorm (voor alles een app inderdaad, maar ik zou graag dezelfde informatie bij elkaar zien zoals bij WP7).
Ik vind het een innoverende interface
Oh, ik heb alles gelezen hoor, en dat ze een goede kans maken zegt nog niet dat ze het makkelijk krijgen. Nog zegt het iets hun userbase die zij kwijt zijn geraakt, en moeten zien te heroveren.
Dat de reviewer het zegt, maakt het nog niet waar.

Dus ik denk dat jij een stukje uit mijn reactie gemist hebt.


Ik heb er in ieder geval sterk mijn twijfels over of MS zo gemakkelijk deze markt kan herintreden.
Het gaat er niet om hoe groot je userbase is maar hoe groot hij kan worden. Wanneer MS ervoor zorgt dat Windows / Xbox en WP7 goed te combineren zijn heb je een enorm grote userbase die je moet overhalen om WP7 te gebruiken. Het grootste voordeel wat MS kan leveren ITT IOs of Android is de cooperatie tussen de eerder genoemde platformen. Als voorbeeld, je kan een SAP client maken (om een voorbeeld te noemen vanuit mijn werk) die zonder veel aanpassingen ook werkt op een WP7. Het platform kan je gebruiken, je hoeft alleen aanpassingen door te voeren in de UI ivm het kleine scherm. Wanneer ze dit voordeel (en op games gebied de combo met Xbox) goed uitbuiten heb je binnen de kortste keren een userbase waar je eng van wordt! Helaas is het ze in het verleden nooit gelukt om de platformen goed te combineren maar gezien ze op alle vlakken flinke vooruitgang hebben geboekt moet het nu wel goed kunnen komen.

Het succes van WP7 ligt naar mijn mening dan ook volledig bij MS zelf. Als ze ervoor zorgen dat ze op zakelijk gebied een oplossing bieden die van meerwaarde voor bedrijven is zullen die bedrijven ervoor kiezen om WP7 te gebruiken (wanneer dat gebeurd win je ook heel veel zieltjes in de consumenten markt aangezien die mensen de tel al reeds gebruiken op hun werk). Daarnaast moeten ze de kids voor zich winnen. Dit kunnen ze doen via eyecandy/sociale netwerken (zoals de Iphone en Android al eerder hebben gedaan, dit heeft dus geen grote kans van slagen) maar daarnaast ook met de Xbox/WP7 combo. Doen ze dit goed (vooral op game gebied) zullen die Xbox gamers heel snel de niet Xbox gamers overhalen, want Xbox Live is nog steeds het beste online platform en een mooi podium om je mobile games te promoten cq verkopen (en dat van een PS3 gamer :P)

(Note: ik weet dat je allang Java clients heb voor SAP maar het gaat om het idee)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 21 oktober 2010 11:48]

Volgens mij kijk jij wel heel erg door een gekleurde bril!
Waarom zou een SAP client op een WP7 zoveel makkelijker te maken zijn als voor een iOS of een android. Het is niet zo dat het allebei Windows is dat je het zo kan overzetten!
Het is echt meer dat alleen een aanpassing doen voor een klein scherm!
Het is een volledig ander OS dus je moet een volledig nieuwe client maken! Dit kan net zo makkelijk voor iOS als voor android.

WP7 heeft 2 voordelen. 1 die jij al noemt het klinkt als windows dus dat zal wel goed samen werken. Of dat ook zo is laat ik even in het midden.
2 MS gaat serieus geld uit geven aan een reclame campagne. Hierdoor zal het hoe dan ook momentum gaan krijgen. Of het nu beter is of niet.

Mijn eerste indruk zo vanaf de plaatjes is dat het een vreselijk drukke interface is die ook nog constanct beweegt en veranderd.
Ehh.. Android is bijvoorbeeld 2 jaar oud, dus te laat kan het nooit zijn.

Maar terug op ari3's comment: volkomen belachelijk, duidelijk geen kennis over de huidige stand van zakken op de mobiele markt. User base te klein? Hoe groot is volgens jouw Android's user base, heul groot?

On topic:

over de mogelijkheden voor meer tweaks, zoals het in de artikel wordt gezegd: er zijn veel mensen die de vrijheid willen hebben om allerlei tweaks te kunnen plegen op de phone.

Die groep staat nog altijd in een schrile contrast met het groep die helemaal geen behoefte heeft om to the bone tweaks te kunnen uitvoeren. Het zo simpel houden van een OS heeft zich goed bewezen met iOS.

Ik denk persoonlijk dat WP7 vooral op zakelijke markt veel harten zal stellen, nu worden al iPhones als warme broodjes aan zakenlui verkocht met als enige reden dat het zo simpel werkt en mensen meer tijd geeft om meer werkt gedaan te krijgen.

Nou koppel die simplicity met een sterke office integratie+exchange and you got a winner. iOS heeft zijn tegenpartij gevonden, interessant wat die gaat doen.
Pardon, sterke office integratie? Heeft u de review wel gelezen? Echt editen zit er niet in, het is meer een viewer, dat kan elke andere smartphone al jaren...
Exact. En ze moeten qua userbase echt helemaal opnieuw beginnen. Want alles wat Windows Mobile onderscheidde van de concurrenten is weggegooid. De bestaande userbase krijgt ook geen opvolger meer van het OS dat ze gewend zijn, maar een overgang die net zo ingrijpend is als naar een totaal ander OS overstappen.
WP7 biedt dankzij .NET, Silverlight en XNA ondersteuning de beste, krachtigste en makkelijkste mogelijkheden om spellen voor te ontwikkelen.

Visual Studio is NOG STEEDS de beste omgeving om software in te ontwikkelen, GUI's ontwikkel je met Expression Blend en de XNA developer community en ondersteuning van Microsoft is onovertroffen en vele malen beter dan van iOS en Android.
Waar zijn hun sites voor game developers zoals Microsoft met XNA heeft?

====
whoops, dit moet een reactie op ari3 zijn

[Reactie gewijzigd door Slashdotter op 21 oktober 2010 09:40]

Helemaal mee eens. Ik heb nog nooit zoiets moois als Visual Studio meegemaakt. In combinatie met XNA was dat de reden dat ik een jaar terug een xbox360 heb gehaald en is dit ook weer de reden waarom ik een WP7 toestel ga halen.
Visual Studio is NOG STEEDS de beste omgeving om software in te ontwikkelen, GUI's ontwikkel je met Expression Blend en de XNA developer community en ondersteuning van Microsoft is onovertroffen
Dat is een mening ... en ik deel hem overduidelijk niet
Het is toch wel een feit dat al vele jaren geen enkele fabrikant zoveel om z'n developers geeft dan Ms. 'T is hun brood.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 196662 op 21 oktober 2010 11:05]

Vandaar dat ze zo weinig ontwikkelde voor WM en dat alle developers daardoor nu alles weer opnieuw moeten doen..
WM is geen WP. Het is een ander besturingssysteem en kan gezien worden als een herstart van Microsoft (zoals ook gezegd wordt in het begin van de review).
Waarom dan de ballast meenemen van een oud en redelijk mislukt project? Het vertraagt alleen maar en kan voor veel instabiliteit zorgen.

Overigens ben ik het met Rizon eens dat Microsoft goed zorgt voor z'n developers. Maar het blijft een beetje raar vergelijken, aangezien het ook het grootste platform is.
Volgens mij bied Apple ondertussen (al helemaal op de smartphone-platform) behoorlijke tegenwicht.
1. 79 Euro voor een heel jaar, poepoe
2. Klopt en 90+% komt er gewoon door, kwestie van enigzins de regels volgen
3. 70% is voor jou, geen kosten aan reclame, exposure, server-kosten, etc. pretty good deal

Toon mij een succesvol programma wat zo weinig kosten heeft aan het verspreiden van hun software.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 21 oktober 2010 15:01]

Dat zijn aloude bekende, wat als ik als totaal onbekende developer mijn app zsm wil verkopen... en niet gratis aanbieden... dan wil ik dus reclame, exposure en dat lukt mij echt niet met een eigen simpele webpage. Verder ga je voorbij aan punt 1, 2 en 3.

Edit @ZpAz: Inderdaad, me dunkt dat ze daardoor een aardig record hebben gebroken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 21 oktober 2010 16:10]

Je weet dat VLC in de app-store staat?
Is het niet zo dat apple je verplicht een Mac te gebruiken bij het deven van iphone apps?

Kan me heugen dat dat mij in het verleden het verkeerde keelgat al in schoot.
Klopt inderdaad, maar is dat zo vreemd? Wil ik voor Windows Phone 7 devven heb ik een Windows bak nodig... maar dat wordt vaak dan niet vreemd gevonden, dan is het 'had je maar geen Mac moeten halen'.

En is het eens andersom.... ;)
php-ers zeggen ook altijd dat php het beste platform is. Cobol fossielen vinden die nieuwerwetse talen ook maar inefficient.

Dat VS de beste IDE is hoor ik alleen van Microsoft en van mensen die enkel .NET doen. En zeker wanneer je dat icm een sterk benadrukte 'nog steeds' neerzet kan ik je gewoon niet serieus nemen.

Als VS zo fantastisch is, waarom hebben veel ontwikkelaars dan alsnog de R# plugin nodig om echt productief te worden?

[Reactie gewijzigd door Janoz op 21 oktober 2010 11:59]

Ik weet dat je het als grapje bedoeld, maar een dergelijke opmerking ligt precies in het verlengde van mijn eerdere opmerking over Cobol fossielen.

IMHO zijn elke 20 minuten die ik kan besparen omdat een tool werk uit handen neemt, 20 minuten die ik voor de daadwerkelijke implementatie van de oplossing kan gebruiken.
Ze zijn laat op de markt maar dan verwacht je dat features zoals copy & paste en een fatsoenlijke browser aanwezig zijn. Dat is niet het geval waardoor deze voor mij al direct onbruikbaar is.
Kansloos? Denk ik niet. IOS is kansloos.. Hoe lang blijf je slikken dat je programma's via een icoon moet openen en tegenwoordig via een folder? Wel eens gehoord van Widgets en/of integratie van verschillende online diensten in 1 applicatie? Ik denk eerder dat IOS kansloos gaat worden. Symbian uiteindelijk ook, maar goed dat is al bekend. Android en WP7 zijn meer geintegreerd met online diensten, IOS niet.
Maar goed ieder zijn ding, maar denk eerst even na voordat je iets kansloos noemt,
Sure, ik heb geen idee waar je het nu over hebt eigenlijk. iOS heeft nog steeds het meeste online verkeer met allerlei social diensten van alle platforms, blijkbaar is het toch vrij goed en handig te gebruiken.
Uuhm dit heeft totaal niks met de discussie te maken maare de doorsnee Apple gebruikers == rijker dan de gemiddelde personen == duurdere abo's == meer data verkeer ;)

Hier heb je je reden voor het data gebruik...

Wat MarcMiddenDorp wilt zeggen is dat de Widgets gebruikt moeten worden voor het gebruik van Facebook/mail/etc omdat dat zulke dingen "de nieuwe hype van de toekomst" zijn maar ik wil daarop zeggen dat ik expres sense van mijn HTC heb verwijderd en juist een page met iconen en folders gebruik ZONDER WIDGETS :)
Nee een 'tile' waarop foto's van je contact personen langskomen is nuttig?

iOS heeft badges waardoor in één oogopslag duidelijk is hoeveel mails, skype, whatsapp, notify, facebook etc. berichtjes je binnen hebt gekregen. Het enige dat ontbreekt is een real-time temperatuur aanduiding en dat vind ik het zo boeiend als een slideshow van m'n contact foto's :-)

Oftewel, iOS heeft geen widgets nodig.

Integratie is wel degelijk aanwezig op iOS. Hoe denk je dat applicaties elkaar zo éénvoudig kunnen aanroepen? Je kunt Safari embedded en alle apps launchen. Dat gecombineerd met multitasking geeft denk ik voldoende integratie.

Wellicht bedoel je iets anders maar ik zou niet weten wat dat dan zou zijn.

Het enige wat iOS mist is de uitgebreide notificatie bar van Android. Ja en vrijheid van te installeren software.. maar dat is ook maar voor 1 op de 100 gebruikers nodig.
Ondanks dat ik van Android weer terug overgestapt ben naar iOS (Galaxy S naar iPhone 4, vanwege rare problemen met Galaxy) zijn de widgets nou juist iets wat ik het meeste mis op de iPhone.

Die badges zijn allemaal wel leuk en aardig en het is fijn om te zien dat je mail hebt. Maar ik vind met een mailwidget nou juist handig dat ik meteen op mijn "desktop" zie van wie die mail is, weet je meteen of het belangrijk is zonder dat ik de app hoef te openen.
Daarnaast zou een calendar widget op de iPhone voor mij ook een hele grote stap voorwaarts zijn. Dat je in een keer je komende afspraken ziet staan in plaats van eerst weer een app te moeten starten.

Integratie is ook zeker wel aanwezig, en ja, op zich zeker ook goed, maar de sociale integratie zoals WP7 lijkt te hebben en Android (in elk geval Galaxy S) heeft, loopt de iPhone hier erg op achter. Natuurlijk heeft niet iedereen daar behoefte aan, maar in mijn Galaxy S koppelde ik het contact aan facebook (kan ook in iPhone), maar waar de iPhone alleen de foto en paar kleine dingen aan info overneemt kan je in Android (en zo te zien WP7) ook veel verder gaan, door alle laatste updates in het userprofiel te zien en zelfs de foto gallery benaderen van die persoon. En zo zijn er wel een paar meer dingen.

iOS werkt zonder twijfel erg goed en heeft bij mij de voorkeur boven android om verschillende redenen. Android blijft nog wat hakkeliger en trager in mijn beleving. iOS en Android hebben beiden dingen die ik op beide platformen mis. WP7 is voor mij een goede kanshebber om mijn nieuwe telefoon te worden, omdat de dingen die ik in iOS en Android mis wel terugzie in WP7. Ze hebben nog even de tijd om een aantal dingen erin te bouwen voordat ik de overstap zou wagen (copy-paste als goed voorbeeld) en ik wil ook eerst zien hoe de appmarkt zich ontwikkelt maar als ze het goed aanpakken bij Microsoft en snel een aantal updates releasen om de boel wat meer 'af' te maken dan zie ik ze zeker in staat om een goed marktaandeel te pakken. Ik ben in elk geval zeer geinteresseerd om eens zo'n toestel in m'n handen te houden en ermee te spelen.

[Reactie gewijzigd door ankhie op 21 oktober 2010 15:55]

oneens, ik verwacht hier heel veel van. Voor de gebruiker hebben ze een prachtig OS: het zit er mooi uit, en totaal anders dan de concurrenten. Ook lijkt het op het eerste gezicht (nog niet mee gewerkt) goed te werken.

Maar DE grote troef zijn denk ik de vele (miljoenen?) .NET ontwikkelaars die hierop gelijk aan de slag kunnen. Vooral in de zakelijke markt lijkt me dit erg aantrekkelijk, want hierdoor kunnen applicaties goed aansluiten op bedrijfssystemen etc.
Voor games hebben ze het uitstekende XNA framework (makkelijk te leren voor .NET ontwikkelaars). Dus voor zowel zakelijk als recreatieve gebruikers hebben ze alle tooling in huis om mooie applicaties mee te maken.

Ik ben alleen benieuwd hoe het opgepikt gaat worden door de markt. Maar ze zijn zeker concurrerend en onderscheidend in de huidige markt.
Ik vind je nogal erg zeker overkomen van je zaak. De review geeft duidelijk aan dat dit goede concurentie is, en zelfs plus punten heeft tegen over iOS4 of Android. Dit heeft een grote kans van slagen, microsoft is nou eenmaal geen kleine speler, een goede marketing en een paar interesante toestellen en ze zijn gewoon back on track. Ik heb hier wel vertrouwen in.
quote: ari3
Het is gewoon te laat. Android en iOS zullen leidend blijven waardoor het niet interessant is om apps voor Windows 7 te maken (userbase te klein) net als Symbian, Bada en Meego.
Microsoft te laat? Microsoft is met heel veel dingen "te laat" geweest en toch nog marktleider geworden dus "te laat" is geen garantie dat je echt "te laat" bent.

Neem bijvoorbeeld Internet Explorer, Microsoft Word etc.

[Reactie gewijzigd door sjaool op 21 oktober 2010 10:53]

Neem bijvoorbeeld Internet Explorer, Microsoft Word etc.
Verschil is dat ze met hun bijna-monopolie met Windows daar misbruik van konden maken; met de telefoon is dat niet zo. Bij bedrijven die veel met MS-programmatuur werken hebben ze met WP7 misschien wel een steentje voor, maar dat zal 't wel zijn.
Zei je dit ook tijdens de introductie van de iPhone en Android? Want toen was het Win mobile en Symbian wat telde.
Waarom is het kansloos? Android was ook niks nieuws onder de zon en gewoon iets wat al een jaar op iOS kon maar is ook succesvol geworden. Dus waarom zou Microsoft hetzelfde kunstje als Google niet kunnen herhalen.
Hij (ari3) geeft inhoudelijk commentaar op het onderwerp, en is dus hiermee on-topic, of je het hier mee eens bent staat er toch los van. Wanneer worden de kiddo's van deze site is geblokkeerd om nog te modereren?
Ja, want iPhone OS begon met een lekkere basis... Sterker nog volgens mij begonnen ze met ongeveer dezelfde basis als Windows Phone 7 nu tracht te doen. Het enige verschil wat ik nu kan ontdekken is echter dat Microsoft op korte termijn de 'gebreken' aan wilt gaan pakken, waar Apple het over de midden tot lange termijn uitsmeerde.
Ik geloof niet dat veel iOS gebruikers de overstap naar WP7 zullen maken. Apple gebruikers zijn over het algemeen redelijk trouw aan dat merk en die gaan echt niet over naar een telefoon van Microsoft.
Er is natuurlijk een kleine kern van apple diehards die altijd alles van apple wil hebben en voor de computers zal jou opmerking wel standhouden. Maar ik denk dat de IPhone het voor de bulk van hun verkopen toch van andere vekoopargumenten moet hebben. Als voorbeeld een kleine (niet geheel representatieve) analyse van de IPhone gebruikers om mij heen. Omdat veel van deze mensen natuurlijk eerst de lokale "expert" raadpleegt ken ik aardig de hoofdredenen van deze mensen om de IPhone te kopen.

63%: Door het uiterlijk van de telefoon in combinatie met het OS
6%: "Omdat ie van die schattige ronde hoekjes heeft" <--nu mijn vrouw :)
19%: De internet mogelijkheden
6%: Omdat iedereen hem heeft en er tevreden mee is.
6%: Hij is van Apple (zegt ie zelf niet, maar zijn macbook, ipod, ipad en apple-evangelisatie-drang doen anders vermoeden)

Ik snap dat deze getallen niet representatief zijn maar ik denk zeker dat bovenstaande redenen bij een aanzienlijk deel van de mensen mee spelen. Een door de fabrikant mooi gedesignde WP7 telefoon voldoet waarschijnlijk aan de eerte vier verkoop argumenten en zou dus best wat marktaandeel terug kunnen pakken. Doordat telefoons in de praktijk een erg korte levensduur hebben lijkt me dit ook een markt waar je (met genoeg geld) snel marktaandeel kan winnen en verliezen.

Ze hebben in eerste instantie de boot gemist maar ik denk dat ze nu met een speedboot achter de boot aan aan het varen zijn om alsnog in te stappen.

@vgroenewold: cijfers zijn niet verzonnen redelijk gebiased omdat ik vooral vrouwen met IPhones ken en de redenen van enkele mannen met een Iphone zo niet weet en dus ook niet heb meegenomen. De cijfers zijn op basis van 14 mensen waarvan 11 vrouw. De punten die jij noemt versterken mijn stelling alleen maar, de meeste mensen kopen een telefoon op de features niet omdat er een appel of een raam op staat. Het punt van Tom is wel nog een sterk punt wat het inderdaad nog wel eens wat lastiger kan maken om markt aandeel van apple te veroveren.

[Reactie gewijzigd door jmzeeman op 21 oktober 2010 12:43]

In diverse enquetes/onderzoeken onder bezitters van de iPhone komen zij als meest tevreden over hun toestel naar voren en is de kans dat ze overstappen op iets anders kleiner dan bij de concurrentie.

Daarbij is het aanbod van applicaties ontzettend belangrijk. In de praktijk zie je dat aanbieders van mobiele applicatie deze eerste uitbrengen voor de iPhone. Daarmee bereiken ze de grootste aantallen. Een applicatie voor Android komt op de tweede plaats. Wanneer de Windows Phone geen behoorlijk marktaandeel krijgt wegen de kosten van de ontwikkeling van een Windows Phone app niet op tegen de baten. En zonder een mooi aanbod van applicaties is een telefoon een stuk minder interessant.

[Reactie gewijzigd door Tom op 21 oktober 2010 10:33]

De ontwikkelsoftware van Phone 7 is inmiddels al meer dan 300 000 keer gedownload.
ook zijn de eerste NL apps al beschikbaar, Buienradar, NU.nl.. etc.

Juist omdat het geen rocket science is om apps te maken, zal het vemoedelijk vrij snel gaan met de apps.

Hoop alleen dat de prijzen wel wat redelijker zullen worden. juist de lage prijzen bij apple spreken me aan. je kunt dat wat makkelijker een gokje wagen. (7 euro is te veel)
niet helemaal mee eens.
toen ik vd zomer in amerika was hadden ze het op de tv erover dat er een omslag was naar android.
dat er steeds vaker eerst voor android een app werd gemaakt ipv iphone....
Interessante cijfers, maar volledig gekozen om jouw eigen argument te versterken wat ze dus niet doen, want ze zijn verzonnen. :)

Ik zie in mijn omgeving mensen de iPhone gebruiken vanwege de vele apps, het handige en snelle UI en de prettige syncing. Exchange support voor de werk-mail en presto, de baas had 1 of ander Symbian geval gekocht laatst en die was uren bezig zaken te configureren. Dat is precies het punt voor de meeste mensen, het werkt gewoon lekker eenvoudig.
Prettige syncing? Je bedoelt met iTunes? Het slechtste programma ooit geschreven? Het programma dat je computer doet hangen zodra je er een Apple apparaat aan hangt, zo traag is als dikke str*nt, zeer gebruiksonvriendelijk is en crasht om de haverklap? Ik heb het dan over de Pc versie welteverstaan, voor de Mac weet ik het niet (gebruiksonvriendelijkheid blijft in ieder geval)
Het feit alleen al dat je met een iPhone en een iPod iTunes moet gebruiken is een hele grote reden om GEEN Apple apparaat aan te schaffen.

Pc gebruikers worden daarentegen op hun wenken bedient met WP7 denk ik. Een Smartphone die goed integreert met je Windows (Vista, 7) Pc en bovendien uitstekend integreert met al je social media.
Ik raadde een vriend van me laatst af om een iPhone te kopen vanwege bovenstaande, maar hij was eigenwijs en kocht toch een iPhone 4. Vanochtend begon het geklaag al over iTunes... Nee, als je een Apple computer hebt, is een iPhone wellicht een prima keus, maar de meerderheid gebruikt toch een Pc met Windows en dan is een iPhone, iPod, iPad een afrader imo.
Zoals al zovaak is aangegeven kan je andere software gebruiken buiten iTunes. Maar hier onder Windows 7 en onder OSX werkt iTunes echt prima, dat het onder Windows meer software installeert dan ik zou willen is zeker zo, maar langzaam snap ik echt niet, nooit last van gehad. En vooral bij de iPhone, iPod en iPad heeft een heleboel gewoon Windows als OS, behalve hier hoor ik daar nooit klachten over.

Of WP7 zo geweldig gaat werken qua integratie vanwege het feit dat ze hetzelfde bedrijf zijn wat Windows ontwikkelt, klinkt logisch maar het verleden heeft mij niet overtuigd dat dat dus zo is. Activesync was altijd een ramp, wellicht is dat nu beter ja, maar dat moet ik eerst zien.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 21 oktober 2010 14:33]

En dan roepen ze dan apple aanhangers van die evangalisten zijn!

Wat een onzin hier. I-tunes is niet gebruiks onvriendelijk is mij nog nooit gecrached. Ik gebruik Vista x64. gewoon aankoppelen en syncen.
WP7 gaat straks precies net zo. Zonder Zunes geen sync, geen app's geen update's.
Het intergreerd dus helemaal niet met windows 7. Want zonder Zune gebeurt er helemaal niets. Dat het ook van MS komt zegt niets. WM heeft nog nooit van intergratie gehoord. In het verleden niet en uit deze review blijkt dat ook nog niet.

Maar de mentaliteit van het is van MS dus dan moet het wel goed samenwerken is licht bevooroordeeld en nergens op gebaseert!
I-tunes is niet gebruiks onvriendelijk is mij nog nooit gecrached. Ik gebruik Vista x64. gewoon aankoppelen en syncen. WP7 gaat straks precies net zo. Zonder Zunes geen sync,
Op WP7 zullen gebruikers met name wireless sync gebruiken. (Indien ingesteld start wireless sync automatisch 10 minuten na het inpluggen in oplader)
Aankoppelen van het device zal dus nauwelijks nog nodig zijn.
Als hij daadwerkelijk uren bezig geweest is om dit in te stellen dan moet ik concluderen dat hij niet al te handig is. Als je er echt niet uitkomt bestaat er zoiets als internet en heb je binnen 10 min een handleiding waarin staat hoe dit moet.
Ik heb dit zelf ook op Symbian ingesteld en het is niet meer een kwestie van de juiste gegevens invoeren. Als je dat niet lukt dan lukt het je op geen enkele telefoon.
Laat oprah een winphone 7 gebruiken bam allemaal extra mensen die hem ook moeten hebben.
Hell laat allemaal celebs een winphone 7 gebruiken.

Gemiddelde consument is een kudde dier wat doet wat cool is zelf volwassenen.

[Reactie gewijzigd door BlackwaterEl1te op 21 oktober 2010 12:30]

Ben ik enigszins wel met je eens. Veel Apple iPod, iPhone en iPad bezitters hebben zo'n ding gekocht omdat het enorm gehypt is. En de "domme" mens is nou eenmaal erg gevoelig voor Hypes en reclames en wat de massa doet... Zelf nadenken ho maar... Ik ben geen Apple basher, maar imo is Apple kwalitatief zeker niet de beste keus...

Ik waardeer het dat Microsoft een andere weg is ingeslagen op de Smartphone markt en ik denk ook zeker wel dat de WP7 userbase snel gaat aantrekken...
Niet de standaard iphone gebruiker, die kent amper wat van apple en daar gaat het hem hier over.
Ik zie mezelf ook nog niet overstappen. Echter vind ik WP7 er wel erg fraai uitzien. Heerlijk gebrek aan poespas, strak en simpel, ben alleen nog niet overtuigd van het gebruiksgemak. De interface is erg mooi, maar volgens mij niet de handigste.

Steve Jobs zei eens dat het probleem met Microsoft was dat ze "geen stijl" hadden. Eerlijk gezegd vind ik WP7 er stijlvoller (meer Europees ook, zo zonder poespas) uitzien dan iOS4.

Echter puur mooi en stijlvol is als sleeke website presentatie leuk, maar is het ook voldoende voor een telefoon? Naar mijn mening zijn daar de features maar vooral het gebruiksgemak toch belangrijker.
Kan je je wel weer afvragen of ze daar hun eigen inhouse design-afdeling voor gebruikt hebben of een bureau hebben ingehuurd.

In hoeverre is het dan nog je eigen stijl, ipv. een toegeëigende stijl?
Uh? ALLE bedrijven hebben gewoon externe bedrijfjes in huur staan om de trends op te volgen, enquetes te houden,... Een legertje socio- en psychologen die niks anders doen dan huisstijlen ontwerpen.

Dat heet outsourcing.. En wat die mensen doen, noemt men Marketing.
De marketplace voor WP7 wordt nog wel wat denk ik. XNA developers kunnen hun XBOX games vrij makkelijk overzetten naar WP7. En Silverlight experts kunnen ook meteen zonder problemen aan de slag met het platform. Je hoeft als .Net ontwikkelaar geen nieuw framework te leren en conversie is simpel.

Edit:

Ik hoop wel dat er snel wat betaalbaardere toestellen komen, persoonlijk zie ik het echt niet zitten om meer dan €100,- uit te geven aan een toestel waar je misschien 3 jaar mee doet. Maar misschien dat er nog leuke abonnementen uit komen.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 21 oktober 2010 09:06]

Geen copy/paste, geen multi-task, geen tethering, niet de mogelijkheid om hidden SSID's te joinen, beperkte ondersteuning NL-markt (waaronder market place), weinig tot geen customizations, een IE die toch niet 'je van het is' en de beperking op andere browsers..

Ik zie nog geen reden om over te stappen. De helft is 2 stappen vooruit, de andere helft doet een stap achteruit. Het voelt mij erg als "on-af". WinMo 6.5 met HTC Sense bevalt me tot nu toe prima. WinMo 7 mag misschien de toekomst zijn, als dit niet allemaal wat beter wordt, stap ik misschien zelfs van WinMo af.

Het concept achter WinMo 7 klinkt mooi. Het voelt alsof men goud in handen heeft. Eigen beheer, goede centrale updates en programmatuur, vereiste hardware en stabiliteit. In de praktijk levert dit echter een 'perfect concept' op; maar is het ook wat de consument wil? Voor WinMo 6.5 zijn duizenden applicaties beschikbaar. Voor 7 is dit weg. Wat "ideaal is voor de meesten", is dat niet voor iedereen. Het komt op mij een beetje over als van alles de juiste ingrediënten hebben, maar niet in de juiste proporties weten te mengen.

En hoe blijft de ondersteuning van Microsoft? Wordt dit net zoiets als de Windows Vista Ultimate Extra's? Dat is aardig geflopt.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 21 oktober 2010 13:45]

Microsoft denkt simpel Apple te kunnen kopiëren, wat in mijn ogen episch gefaald is. Het resultaat is een OS wat bijzonder weinig te customizen is, wat weer resulteert in een soort eenheidsworst. Door de beperkingen van MS ziet het er op elk toestel nagenoeg hetzelfde uit en werkt het overal hetzelfde. Leuk voor sommige gebruikers, absoluut niets voor mij. De 'eyecandy' in WP7 valt compleet in het niet vergeleken met de eyecandy op de Desire HD en/of Galaxy S of Tab.
En toch lijkt het me een behoorlijk persoonlijk os te worden. Met op je startpagina iedere keer nieuwe foto's van je vrienden. Je laatst afgespeelde muziek/filmpjes enz. Waarschijnlijk is het dus een zeer dynamische omgeving waarin je je begeeft.
Functies die ook standaard op android zitten maar die ik eigenlijk niemand zie gebruiken (mijzelf incluis). Geef mij maar "persoonlijk" op de android manier: het aanpassen van het OS naar mijn voorkeuren. Een dynamische startpagina instellen kan dan altijd nog mocht ik dat willen.
Microsoft denkt simpel Apple te kunnen kopiëren
|:( Nee, dat hebben ze nou juist niét gedaan. Ze hebben een compleet uniek OS neergezet dat op vrijwel geen enkel front zelfs maar lijkt op het iOS of Android. Het enige dat nu 'lijkt' op Apple, is het feit dat Microsoft de controle op het ontwikkelen van applicaties strikter wil houden, in tegenstelling tot WinMo.
Het resultaat is een OS wat bijzonder weinig te customizen is, wat weer resulteert in een soort eenheidsworst
Die tweede zin klopt niet. Eenheidsworst? Je bedoelt dat alle menus er hetzelfde uitzien? Da's toch bij alle OS'en zo? Goed, Android is tot op zekere hoogte een uitzondering met de customizable dashboard, maar net als de iOS zijn de meeste dingen in één stijl verwerkt.
Neen. FooLsKi bedoelt waarschijnlijk met Eenheidsworst dat alle WP7 smartphones exact hetzelfde OS hebben. Bij Android zit dat anders. Ik heb een HTC Hero en als je hem vergelijkt met de Galaxy S, ook al draaien ze allebei op Android, is de interface danig verschillend, en tot een mindere graad de featureset.

Ook zou ik je mening over iOS kopiëren willen ontkrachten. Het is heel duidelijk dat Microsoft met WP7 eerder een stylishe OS wilt neerzetten, in tegenstelling tot een krachtige OS. Denk maar aan de integratie met Zune, dat schreeeuwt gewoon een iPod kopie uit. Ook het gebrek aan geavanceerde features en inperken van aanpasbaarheid maakt duidelijk dat ze niet doelen op een tweakerpubliek, maar eerder de grote (niet zo tweaker-georiënteerde) massas. Enkel Apple deelt in dit gedrag.

[Reactie gewijzigd door Gyzome op 21 oktober 2010 18:35]

Neen. FooLsKi bedoelt waarschijnlijk met Eenheidsworst dat alle WP7 smartphones exact hetzelfde OS hebben. Bij Android zit dat anders. Ik heb een HTC Hero en als je hem vergelijkt met de Galaxy S, ook al draaien ze allebei op Android, is de interface danig verschillend, en tot een mindere graad de featureset.
Ja, zo zou je eenheidsworst inderdaad kunnen opvatten. Maar dat het OS zich niet onderscheidt op de verschillende (aanstaande) WP7 toestellen maakt het naar mijn idee niet een minderwaardig alternatief voor het iOS of Android. De keuze is dan:

- Eenheidsworst pur sang, vrijwel geen enkele keus: iPhone
- Eenheidsworst OS op een grote variatie aan toestellen (van goedkoop tot luxe)
- Variatie, practisch zonder limiet: Android. Vele telefoons en even zoveel verschillende Android varianten.
Ook zou ik je mening over iOS kopiëren willen ontkrachten.
Ik geef geen mening over het iOS.
Het is heel duidelijk dat Microsoft met WP7 eerder een stylishe OS wilt neerzetten, in tegenstelling tot een krachtige OS.
Stylish: Jazeker, dat wil immers toch de consument (gebruiksgemak boven alles, zo schreeuwde de consument door de iPhone massaal te kopen)? Microsoft nu dus ook, op geheel eigen wijze.
Niet krachtig? Waar baseer jij dat op? Heb jij benchmarks bij de hand voor WP7 toestellen vs. de iPhone 3G of 4?
enk maar aan de integratie met Zune, dat schreeeuwt gewoon een iPod kopie uit.
Zoals Ras al terecht aangaf is Zune in de verste verte geen iPod kopie, ze bestaan al erg lang naast elkaar en zijn ieder hun eigen weg ingeslagen. Apple was echt niet de eerste met kleurafbeeldingen van album covers of semi-3d menu structuur.
Ook het gebrek aan geavanceerde features en inperken van aanpasbaarheid maakt duidelijk dat ze niet doelen op een tweakerpubliek, maar eerder de grote (niet zo tweaker-georiënteerde) massas. Enkel Apple deelt in dit gedrag.
Ja, daar lijkt het inderdaad wel op. In hoeverre dit OS tweakbaar is zal nog moeten blijken (van developers kant gezien toch enigszins tweakbaar aangezien er al een custom rom van ontwikkeld wordt voor de HTC HD2), maar de primaire doelstelling lijkt gebruiksgemak te zijn. Zie ook mijn eerdere opsomming.
Zune bestaat al heel lang naast de iPod. Het zijn allebei mp3-spelers met een eigen interface. Om dan hard te gaan roepen dat het een iPod kopie is lijkt me op z'n zachtst gezegd onjuist.

Wat het duidelijk wel is, en jouw observaties bevestigen dat ook, is een iPhone concurrent. En ik denk niet dat microsoft er problemen mee heeft dat je WP7 duidelijk als concurrent van de iPhone/iOS gaat zien.
De Zune is ooit gebracht als iPod-killer. Het enige wat het ding dood heeft gekregen is de geloofwaardigheid van Microsoft in de mp3speler-markt, met een marktaandeel in Amerika van twee procent. Wereldwijd is het wegens de beperkte verkrijgbaarheid niet serieus meetbaar.

Microsoft heeft zo te zien weinig geleerd van die les. Zune kopieerde Apple's marketing. Niet de vormgeving, maar de filosofie erachter. Nu proberen ze niet alleen de filosofie maar ook de markt en ecosysteem te kopieeren. Als ze geluk hebben en het ding aanslaat zullen ze in ieder geval geen verlies maken. Maar een nieuwe Kin ligt op de loer.

Je kunt innovatie niet kopieeren.
en je iphone verandert vaak van uiterlijk? ;)
Ik wordt persoonlijk ook nog eens erg depressief van de menus en het strikte, mij nu al saai overkomende OS.

In mijn ogen is dit totaal geen alternatief voor Android. Maar ook WebOS zou ik prefereren. En eigenlijk denk ik dat ik ook nog eerder Blackberry of Symbian^x zou willen.
Ik ben depressief van WiMo 6.5, en van Apple en Symbian moet ik niks hebben. WebOS heb ik eigenlijk nooit bekeken.

Eerlijk is eerlijk! Dit ziet er stukken beter uit, maar om nou de eerste te willen zijn met een WP7 toestel? Nee. Ook het feit dat er geen ondersteuning is in Nederland houd mij nog erg tegen, daarom heb ik besloten om over te stappen naar Android. Ook het niet kunnen customizen van je foon zie ik niet zitten (ik ben een Tweaker :P).

Na een jaartje ga ik eens kijken hoe het met de community van WP7 ervoor staat. Mijn gevoel zegt dat het echt wel potentie heeft, maar als er een kleine groep actievelingen achter staat heb ik er geen zin in. Ik ben bang dat WP7, net zoals Blackberry, maar een kleine groep mensen echt zal aanspreken.

Persoonlijk denk ik zelf dat MeeGo meer indruk zal maken dan WP7 bij veel gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 22 oktober 2010 15:30]

Het resultaat is een OS wat bijzonder weinig te customizen is, wat weer resulteert in een soort eenheidsworst. Door de beperkingen van MS ziet het er op elk toestel nagenoeg hetzelfde uit en werkt het overal hetzelfde.
Dat werkt voor Apple anders ook al jaren perfect, zowel op de desktop als op de iPhone.
Microsoft wordt al jaren bekritiseerd over het niet durven te breken met oude besturingssystemen om compatibiliteitsredenen. Nu doen ze dat eens, en dan worden ze bekritiseerd om het niet hebben van duizenden applicaties 8)7.

Persoonlijk vind ik het een goede en juiste stap van Microsoft om te durven breken met oude besturingssystemen. Op die manier begin je met een frisse basis en is het dus mogelijk de kwaliteit van applicaties omhoog te halen.
Microsoft wordt al jaren bekritiseerd over het niet durven te breken met oude besturingssystemen om compatibiliteitsredenen. Nu doen ze dat eens, en dan worden ze bekritiseerd om het niet hebben van duizenden applicaties 8)7.
Dat is niet zo gek. Sterker nog, het is heel logisch: sommige mensen hebben graag die duizenden applicaties, anderen liever die frisse basis. Microsoft koos eerst voor die eerste groep mensen, maar nu voor die tweede groep.
Op korte termijn zijn een aantal van de genoemde punten belangrijk, op iets langere termijn zullen de marketplace en copy paste geen problemen meer zijn. Waar ik wel van stond te kijken was het niet ondersteunen van tethering. Ik mag hopen dat dit middels een applicatie wel mogelijk zal worden, want anders gaat WP7 hem niet worden.

Ik vind een aantal dingen jammer aan dit toestel, maar zeker het game en muziek gedeelte trekt mij erg, ik zit op het moment uren en uren per week in de trein en dan zijn dit soort dingen zeer welkom, maar als dit ten koste gaat van het verliezen van tethering dan zijn ze mij kwijt.
Ik Februari loopt mijn contract af, als dit voor die tijd geregeld is dan zal ik opzoek gaan naar een mooi toestel, zo niet dan ga ik voor Android.

Ik denk dat Microsoft moet oppassen met die limitaties, halen ze die niet weg dan zijn ze een directe concurrent van Apple, dat klinkt leuk, maar dan ben je wel gelimiteerd. Zorgen ze dat die limitaties weg zijn dan kunnen ze een veel bredere markt pakken.
Zo makkelijk is het allemaal niet hoor. Wie geen WPF kent zal zich verslikken in SL en wie wel WPF kent zal vaak vloeken op SL.
SL is leuk om simpele dingetjes te doen maar het heeft nog veel doorontwikkeling nodig om iets met vrijheid te worden. Als het dat wordt wat Ms er mee wil doen want de tegenhanger Flash is ook niet gemaakt om grotere applicaties mee te bouwen.
Op zich met je eens dat SL beperkt is maar in mijn optiek zijn die beperkingen vooral beperkingen van de telefoon of de telefoon sandbox. Als ik het vergelijk met WiMo en Android (beperkte ervaring) dan is SL in WP7 echt geniaal. Een interface die bijvoorbeeld goed werkt voor zowel Chasis 1 en toekomstig 2 is zo gedaan.
meer dan €100,- uit te geven aan een toestel waar je misschien 3 jaar mee doet.
Ough, en ik maar denken ach wat is € 250,- op 2 jaar nou, net meer dan een € 10,- in de maand voor een apparaat.

Met de huidige telefoons is mijn budget trouwens iets gestegen (€ 360,-) aangezien (bijna 2 jaar geleden) er nog geen overtuigende Android toestellen waren in mijn ogen die betaalbaar waren.
Ze hadden het nooit WINDOWS phone moeten noemen.
De Windows naam is gewoon niet meer belangrijk bij verkoop, sterker nog, ik denk dat het tegen ze werkt.

Met XBox en Zune hebben ze laten zien dat ze wel leuke namen kunnen verzinnen die veel betere beleving geven. Het heeft ook niets met windows (/windows 7) te maken qua code en layout. Windows 7 mag dan succesvol zijn. Mensen denken bij Windows eerder aan uitgebreid besturingssysteem op hun laptop/desktop, waar ze al zat "gedoe" mee hebben (of dat nu MS fout is of niet). Voor een telefoon willen ze juist eenvoudig. En dat is Windows Phone 7 ook. Aleen dus niet echt in naam....

Voor Enterprise werkt de naam weer wel, echter gezien de features is het nog niet een echte Enterprise phone....
Als je het droog bekijkt zijn de windows niet aanwezig op de phone.
En om dan nog maar door te gaan: "Microsoft Tile phone 7" zou dan een betere naam zijn.

Ik denk dat Microsoft Phone 7 een goede naam zou zijn. Windows helpt ze niet.
ik denk dat ze het succes van Windows 7 een beetje overschatten.
Er worden 7 licenties per seconde verkocht, is dat overschatten?
Ik denk niet dat ze het succes van win 7 overschatten. Het is een van de best verkopende OSsen van Microsoft, daarnaast kennen mensen veel mensen ' Microsoft' maar nog veel meer ' Windows'.

Het is dus een geweldig goed aanbod om een telefoon aan te bieden die helemaal wordt begrepen door je computer. Een Apple Iphone werkt toch ook het beste met een Apple computer.

Ik denk dat jullie de waarde van bekende merknamen onderschatten.
Maar het is natuurlijk wel zo dat áls mensen eenmaal Windows Phone 7 associeren met "simpel", "snel", "geen gedoe", dat dat ook weer terugslaat op de desktop Windows en dus op Windows 7/8.
Ik denk dat het merk Windows, een grote inhaalslag heeft gemaakt (wat betreft vertrouwen ed.) met windows 7, want dat is toch wel de beste windows sinds ehh 98..

@WP7
persoonlijk ben ik één van die personen die de interface ronduit lelijk vind, ik mag binnenkort een telefoon kiezen; en ik ga vooralsnog voor de desire HD (hoevel ik nog wel de WP7 hardware reviews van tweakers afwacht). Android + HTC lijkt meer te bieden dan WP7... vooral omdat we ook nog moeten wachten op ondersteuning voor nederland (marketplace)... en ik heb geen zin om een jaar in onzekerheid te zitten.
Ik associeer Windows eerder met buggy, traag, spyware en bloatware. Dus ik kan me wel vinden in de uitspraak van GS2K1.
En ik associeer Windows met snel, makkelijk, handig, weinig onderhoud (allemaal in vergelijking met Ubuntu 10.10). Mensen kennen windows, en b.v. niet android, en zullen dan sneller voor windows kiezen.
Ik vind het er heel mooi en veelbelovend uitzien. Het biedt alles wat iOS en Android ook heeft. En het ziet er heel mooi en simpel uit, evenals de toestellen die WP7 draaien.


E: Ik denk dat WP7 nog wel eens veel iOS klanten kan trekken. Erlijk is eerlijk het ziet er simpel en heel mooi uit, synchroniseert makkelijk met Windows (Windows gebruikers hebben ook gelijk 1 besturingssysteem voor hun smartphone en desktop), en qua games zal het ook goedkomen.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 21 oktober 2010 09:16]

Inderdaad: het ziet er simpel uit.
Dat is ook mijn belangrijkste bezwaar: Het lijkt wel alsof het om peuterspeelgoed gaat. Ik voel me als volwassene totaal niet aangesproken.
Daarnaast heb ik het gevoel dat het besturingssysteem nog strengere regels heeft als de iPhone. Als gebruiker heb je het recht om de telefoon te gebruiken voor de taken waar Microsoft toetemming voor gegeven heeft. Voor de rest moet je maar niet zeuren.

Ik ben dus niet enthousiast.
Ik denk dat ik overstap van WM 6.5 naar Android na dit verhaal te hebben gelezen. Ik wil nu eenmaal mijn telefoon ook helemaal kunnen tweaken. Begrijp me niet verkeerd; MS maakt mijns inziens de juist marketingkeuze, maar het is niet waar ik mee zou willen werken. Ik krijg er gewoon niet het juiste gevoel bij. Op naar de HTC met Android.
Bij Windows Mobile en bij Android duurde het ook een tijdje voordat er honderden, zo niet duizenden apps waren om je telefoon te tweaken. Daarnaast komt deze telefoon ook niet in alle landen tegelijk uit.

Echter denk ik dat deze telefoon in de nabije toekomst best te tweaken valt. Ook met behulp van onze vrienden van XDA-Developers en alle Windows Mobile 6 communities waarin gebruikers over zullen stappen.
Ziet er vet uit. Dit zou wel eens mijn eerste touch-screen phone kunnen worden. Het home screen ziet er een stuk bruikbaarder uit dan dat van de Android toestellen en vooral de iPhones.

Ik ben op het moment nog steeds dol op mijn E72 omdat je daar op je startscherm alles in een oogopslag ziet qua e-mail, agenda en oproepen. Dit is ook zo bij WM6.5 en wat ik mis in de nieuwere OSen.

Dat is het probleem vind ik met ios en Android, te veel focus op apps en te weinig op basisfuncties.
Het home screen bruikbaarder dan iOS? In welk opzich? Het aantal tiles is minder dan het aantal icoontjes waarop badges verschijnen. Wat vind jij bruikbaarder op het homescreen dan Android of iOS?
Veel hoeft niet altijd beter te zijn denk ik.
Met tiles die zo groot zijn (en duidelijk) lijkt het me niet meer dan logisch dat elke pummel (no hard feelings :p ) een wp7 toestel kan bedienen.
De stijl loopt doorheen het hele os (minmalistisch iig + tjah..metro he )

IOS is handig, maar iig teveel op een scherm (al wennen de meeste mensen er in no-time aan) // Maar ja..eerste indruk weegt zwaar door. En omdat het je hier maar een paar icoontjes hebt...simpeler te vinden dan tig icoontjes op je scherm die miniscuul zijn..
Precies, wat je zelf zegt. Het zijn minder tiles; meer is niet altijd beter.

Ik gebruik mijn telefoon hoofdzakelijk voor e-mail, SMS en bellen, en af en toe sociaal netwerkstuff en Twitter. Dat is het enige wat ik LUID EN DUIDELIJK wil zien als ik mijn telefoon opstart; niet een hele berg icoontjes. Veel duidelijker dan dit kan het niet. Ik wacht met smart op de eerste W7 toestellen met een qwerty.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee