In beweging met PlayStation Move

Draaiing

Daarnaast zit er in de Motion Controller een gyroscoop die de draaiing van de controller vastlegt, net als de hoek waaronder de controller ten opzichte van de camera wordt gehouden. De gyroscoop werkt langs drie assen en kan dus ook waarnemen dat je de staafvormige Motion Controller om zijn lengte-as draait. Tot slot heeft de Motion Controller een accelerometer aan boord, die waarneemt met welke snelheid het apparaat wordt bewogen. Alle informatie wordt vervolgens via Bluetooth 2.0 aan de PlayStation 3 doorgegeven.

* Camera

Centraal in het geheel staan echter de camera en de lichtgevende bol op de Motion Controller. De camera neemt de bol waar en die registratie vormt het uitgangspunt bij de bewegingen die je op het scherm ziet. Aan de door de camera waargenomen positie wordt de informatie van de drie sensors in de Motion Controller gekoppeld, net als informatie over de houding van de controller en de snelheid van de beweging - eventueel aangevuld met een correctie op basis van de magnetische informatie. Al deze gegevens worden zestig keer per seconde bijgewerkt, precies de framerate van de camera. De drie sensors in de controller werken volgens Marks zelfs nog op een hogere frequentie.

* Bolletje

Essentieel is daarbij het witte rubberen bolletje aan het einde van de Motion Controller. Hoe overbodig het bolletje ook lijkt, het is nodig om te bepalen op welke afstand de speler zich van het beeldscherm bevindt. De rubberen bol is zacht en kan aan alle kanten worden ingedrukt, hoewel dat de werking van Move kan verstoren. Onderin de rubberen bol zit een rgb-led die 256 kleurschakeringen weer kan geven. De led verlicht de bol, waardoor de camera de omvang van de bol waar kan nemen. Omdat de software de afmeting van de bol weet, kan het systeem op basis van de waargenomen grootte van de bol bepalen op welke afstand de speler zich van het scherm bevindt.

* Foppen

Het systeem is eenvoudig te testen. Als je met je duim en wijsvinger een rondje vormt en dat voor de bol van de Motion Controller houdt, kun je het systeem foppen. Door het rondje tussen je wijsvinger en je duim kleiner te maken, denkt Move dat je de controller van het scherm af beweegt. Op het scherm zie je vervolgens de grafische representatie van de controller - een zwaard, toverstaf, tennisracket, pistool - ook kleiner worden, om zo de beweging naar achter duidelijk te maken. Juist door de camera kan Move dus meer dan de Wii. Move is veel beter in staat om te bepalen waar de controller zich in de driedimensionale ruimte voor de camera bevindt. Bovendien is Move beter in staat om de hoek en de draaiing van de controller waar te nemen.

Sony brengt Move naar pc Nieuws van 1 februari 2011
Killzone 3 Video van 10 januari 2011
Microsoft pakt zit-probleem Kinect aan Nieuws van 18 oktober 2010