Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Hawx 2

Afwisseling

Dit soort afwisseling is precies wat Bogdan Bridinel, als Game Content Director verantwoordelijk voor het ontwerp van de missies, voor ogen heeft. Het uitgangspunt bij het ontwerp van het spel is dat alle ingrediënten van het eerste deel worden behouden en dat er de nodige nieuwe aan worden toegevoegd. De belangrijkste toevoeging hebben we al besproken, namelijk de mogelijkheid om op te stijgen en te landen. Maar Bridinel wil ook de missies op een iets andere manier inkleden en de gevechten intenser maken. In het eerste deel, en eigenlijk ook in veel andere vliegspellen, vinden gevechten plaats waarbij je tegenstander op grote afstand blijft, zodat vijandelijke vliegtuigen niet meer dan stipjes aan de horizon zijn. Dat wil Bridinel in Hawx 2 veranderen. Je moet de vijand kunnen zien.

Om het effect daarvan nog wat te versterken is ook de engine van het spel onder handen genomen, wat als voornaamste effect heeft dat je vliegtuigen vlak voor je neus prachtig in stukken kunt zien breken. Duidelijk merkbaar is ook de verbeterde kunstmatige intelligentie. Het gedrag van vijandelijke piloten kent veel meer variatie, zodat het ze veel beter lukt om jouw aanvallen te ontwijken.

* Multiplayer

Ook de nieuwe Hawx kan uiteraard in multiplayer worden gespeeld. De hele campagne is in co-op te doorlopen met maximaal vier spelers, en verder kunnen maximaal acht spelers het tegen elkaar opnemen. Ook dat mochten we even uitproberen, in een level rond een hoge stuwdam. Over de map verspreid lagen allerlei neutrale doelen, zoals radarposten die konden worden uitgeschakeld. Dergelijke acties leveren punten op voor je team, maar je scoort natuurlijk vooral punten als je tegenstanders neerhaalt. Elk van de zeven multiplayermaps heeft bovendien een oplaadpunt. In dit geval was het een groen vierkant aan de voet van de stuwdam. Als je daar naartoe weet te vliegen, wat nog geen gemakkelijke opgave is, zijn al je wapens weer van de maximale hoeveelheid munitie voorzien. Verder kun je natuurlijk de nodige trucs uithalen, zoals het jammen van de radar van je tegenstander en het afwerpen van flares om raketten te ontwijken. Handigheidjes die uiteraard ook in de singleplayer kunnen worden ingezet.

In de multiplayer blijkt ook het nut van het award-systeem. Dat zit zowel in de multiplayer als in de singleplayer verweven. Je kunt punten binnenhalen tijdens elk onderdeel van het spel, en ze gebruiken voor het opwaarderen van een vliegtuig. Aan het uiterlijk valt niet veel te veranderen, maar aan de uitrusting van het vliegtuig des te meer. Vooral de bewapening kan flink worden opgewaardeerd. Het loont daarmee ook de moeite om vaker te spelen, zodat je met een flink opgewaardeerd vliegtuig aan multiplayer-sessies deel kunt nemen.

* Voorlopige conclusie

Bridinel zei het al: Ubisoft probeert met Hawx 2 meer spektakel te bieden dan met het eerste deel, en dat lijkt aardig te lukken. Sterker nog, doordat de intensiteit van de gevechten is toegenomen voelt Hawx 2 aan als Modern Warfare 2 in de lucht. Het spel wordt daarbij gekenmerkt door korte opdrachten en veel afwisseling. Vooral de mogelijkheid om op te stijgen en te landen zal waarschijnlijk een goede toevoeging blijken, met name omdat het door de makers goed in de missies lijkt te worden verwerkt. Veelbelovend!

Titel Tom Clancy's Hawx 2
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3, Wii
Ontwikkelaar Ubisoft Bucharest
Uitgever Ubisoft
Releasedatum eind 2010




Inhoudsopgave

Reacties (60)

Wijzig sortering
Wat ik zo jammer vind aan Hawx is dat deze zo ongelooflijk arcade is. Het niet kunnen uitvoeren van de manoeuvres die je wilt doen is in mijn ogen een groot gemis. Als dat wel zou kunnen dan had ik het spel (hawx 1) absoluut gekocht (en dan dus ook hawx 2).

[Reactie gewijzigd door Tyoi op 29 juli 2010 10:09]

Waarom is dat zo jammer? Er zijn al zat realistische vliegspellen, nog eentje zou niet echt boeiend zijn. Dit is gewoon een heel ander spel met een heel andere insteek, en dat weet je ook van tevoren. Als je realisme wil, dan snap ik niet waarom je HAWX hebt gekocht. Je kan net zo goed gaan klagen dat je met Left 4 Dead geen realistische tegenstanders hebt...
Noem eens 2 of 3 realistische vliegspellen op de consoles? Die dan ook nog eens de "aantrekkelijkheid" hebben van een arcade-game dus leuk om even snel en vaak te spelen.
noem me 1 recente op de PC dan ben ik al blij (met straaljagers)
I second that.
De enigste die ik speel(de) is Ace Combat. W8 ook met smart op een nieuwe voor de PS3.
Ik weet er een F-15 for PC. Dat was een straaljager game die naar realisme neigde. Maar dan hebben we het wel over een game van al vele jaren terug. De graphics zijn achterhaald en de besturing toch niet zo realistisch. Maar voor de tijd heb ik er veel plezier mee gehad.
Alhoewel ik vind dat Tyoi gelijk heeft, een recent spel is de A10 module voor DCS: Black Shark die binnenkort uitkomt. Super realistisch.

Daarnaast een spel van eerder dit jaar, Rise of Flight, een WW1 sim, HEEL erg goed: http://www.riseofflight.com
Mwah, als je wacht op de uitbreiding voor DCS:BS dan zou ik je Lockon kunnen aanbevelen. Door dezelfde makers gemaakt en volledig gefocust op sim en hedendaagse combat jets. (for the PC that is).
buggy as hell though. Maar opzich kun je 'm redelijk spelen.
Nouja, het is maar hoe erg een spel arcade is. Een Falcon 4.0 is bijvoorbeeld voor mij veel te realistisch - ik heb geen zin om 3 uur een handleiding door te lezen om alleen te kunnen opstijgen. Maar bij HAWX heb ik juist nauwelijks het idee dat ik een straaljager zit te besturen. Gas geven, sturen en schieten, that's it. Een paar keer geprobeerd maar toen er weer afgegooid en in de kast gelegd.

Ik moet steeds denken aan Armour Geddon vroeger op de Amiga. Daarin kon je ook in een straaljager. Ook al was het ook alleen maar gas geven, sturen en schieten, je kon niet zomaar een looping maken of scherpe bochen, en was het ook een uitdaging om te landen. En maakte het uit wat voor een uitrusting je had. Dat maakt wel een stuk leuker!
Qua vliegeigenschappen ben ik het met je eens, maar als je eens een sim wilt proberen: Falcon 4, is een F16 sim, een nadeel, je bent eerst twee uren aan het studeren voordat je weet hoe je hem AAN krijgt, laatstaan er een beetje mee dogfighten! ;)
Dan ging F/A-18 van Jane's toch een stuk sneller. Maar wel ff de handleiding doornemen ja.
In de praktijk werkt het volgens mij juist zo dat je met arcade-spellen juist wel makkelijk de manoeuvres kunt uitvoeren die je wil. Misschien iets heel specialistisch niet, maar hoeveel van dat soort specialisten gaan deze game spelen?
precies, balans met 'speelbaarheid' en 'laagdrempeligheid'.

en dan haken flightsim enthousiasten gelijk af, en terecht, het is een compleet andere tak van sport. Ik vind Hawx heerlijk, en kijk enorm uit naar deel 2. Het echte sim werk doe ik wel in x-plane.
Dat is juist wat Hawx imo zo mooi maakt, lekker arcade en geen SIM geouwehoer. Het is bijna een racespel in 3d waarbij je je tegenstanders uit de lucht moet schieten. De laatste tijd komen er weinig arcade vliegspellen op de markt, eindelijk vult Hawx dat gat eens op.
Ace Combat anyone ? ;)
die is volgens mij niet op de PS3 (en al helemaal niet op de wii)
Het arcade deel vind ik ook juist het beste van HAWX. Het meeste vette aan HAWX 1 was je een voorgeprogrammeerde route moest vliegen door die poortjes, daar zaten lekker scherpe bochten in en soms ging je dan rakelings langs gebouwen. Idem als je door een ravijn moest vliegen!

Het enige wat ik miste bij het eerste deel was landen en opstijgen en force feedback, dat eerste lijken we nu te krijgen.
Als ik dit soort games zie dan denk ik altijd terug aan de tijd dat de games in dit genre echt geweldig waren. Speelde graag spellen uit de Jane's serie (USNF (97), ATF (gold), Longbow (gold en 2), F15, USAF, IAF)... geweldig was dat, mooie dozen met dikke handleidingen.

[Reactie gewijzigd door MB23 op 29 juli 2010 10:48]

misschien dat je dit dan leuk vind om te zien?

http://news.bigdownload.c...strike-fighters-revealed/

ik was ook altijd gek van de spellen die je hierboven beschrijft.
in ieder geval leuk dat er nieuwe straaljager games uitkomen.

vliegen in Arma 2 is ook best tof trouwens:

http://www.youtube.com/watch?v=iuNG1F15Qzk
http://www.youtube.com/watch?v=xiSeWq2jspY&feature=fvsr
Ik heb ze ook nog steeds liggen (de handleidingen dan), USNF 97, WW2F, Longbow, USAF. Het is erg jammer dat Janes er toen is mee gestopt, vooral de details in alle achtergrond informatie hield mij uren zoet.
vergeet de F/A-18 niet, die was ook pittig :)
Wat mij irriteerde in de demo was dat je combat alleen buiten je vliegtuig kon doen. Ik wil de cockpit view.
Ik heb het gewone spel vanuit de cockpit kunnen spelen, enige irritante is dat wanneer het vliegtuig op onbeveiligd en daarom extra wendbaar zette je automatisch naar buiten het toestel ging en totaal niet meer kon sturen door de brakke camera.
Dat ze dit er nooit uit gepatched hebben is voor mij reden geweest het spel nooit te halen. Wat een drama was die geforceerde 8e persoon camera. Naast dit detail voelden de vliegtuigen ook té glad aan in de lucht waardoor het straaljagergevoel niet zo goed tot zijn recht kwam als bijvoorbeeld in Ace Combat. Het was echt zo'n "net niet" titel door deze twee dingen. Hopelijk doen ze dit beter.
Real-time graphics of pre-rendered? Ziet er namelijk :9~
Weet iemand of de HAWX2 nu wel force feedback ondersteund. Vooral voor een arcade flightsim wekt dit nog meer het adrenaline 'gevoel' op immers. In HAWX1 werkte dit niet dus.
Ga dr maar van uit van niet, tis een "console game" wat inhoud dat hij voor gamepads is ontwikkeld. trilfunctie op je gamepad zal er ongetwijfeld wel weer inzitten maar joystick? ik zou zeggen nu al lekker veel drammen op Ubi-forum.
wow, een grafisch hoogstandje!

ik heb nooit deel 1 gespeeld maar het ziet er naar uit dat ik mss deel 2 in huis zal halen.
Kan dit op de pc worden gespeeld met een joystick? (logitech Force3DPro)
Ja je kan het met een joystick spelen. (Speelt ook een stuk lekkerder.)
Toevallig gisteren deel 1 uitgespeeld (voor 10 euro opgepikt in de rommelbak bij de FRS) en ik vond het een vermakelijk spel, hoewel de vaak genoemde kritieken (alle vliegtuigen vliegen hetzelfde, raket onwijken is gewoon een krappe boacht maken, enz) soms storend waren.

Ik ben benieuwd of de multiplayer nu lokaal is, versie 1 had het alleen via xbox live, nu heb ik ten eerste geen live en ten tweede wil ik het gewoon thuis coop kunnen spelen.

Zal hawx2 wel in gaten gaan houden, mocht deze ooit onder de 30 euro in een budgetbak liggen neem ik hem wel mee.
Gaaf dat er opstijgen in zit. Dat maakt het spel voor mij al meer de moeite waard.
Ik heb dit spel heel lang gebenchmark en uiteindelijk maar eens gespeeld, met Eyefinity. Dat was uiteindelijk vrij vermakelijk. Ook de free-fly-modus, of zo iets, waar je het vliegtuig van een afstandje ziet, is vrij geinig, dan kun je echt toffe manoeuvres maken, zoals alleen migs dat kunnen. Lijkt me wel weer leuk om dit deel te spelen.
Ik vind deel 1 een heerlijke arcade game.. speel zo nu en dan nog eens 1 of 2 levels voor de fun. Kijk uit naar deel 2 :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True