NBA Elite 11 & NBA Jam

Lakers vs. Celtics

Soms val je als journalist met je neus in de boter. Een trip naar de E3 is toch al niet vervelend om te doen - al moet je van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rennen en vliegen - maar ben je sportliefhebber, dan kan je het in juni nog eens extra treffen. Dan zijn de NBA Finals namelijk bezig. Belandden we afgelopen jaar nog in een basketbalgekke massa toen de Lakers het tegen Orlando opnamen, dit jaar speelden de geel-paarsen de zesde en de beslissende zevende wedstrijd van de finaleserie tegen de Boston Celtics, precies tijdens de E3-week. Nice!

Van de vier belangrijkste Amerikaanse sporten is basketbal in Nederland waarschijnlijk het populairst. Waar honkbal, ijshockey en American football in ons kikkerlandje maar mondjesmaat van de grond komen, heeft eigenlijk elk kind wel eens basketbal gespeeld. Kobe Bryant en LeBron James zijn ook in Nederland grote namen, en zelfs als je niets met basketbal hebt, weet je wie Michael Jordan is. Het is waarschijnlijk ook de meest televisievriendelijke Amerikaanse sport; honkbal en american football zijn langzaam, terwij ijshockey door de snelheid van de puck op tv moeilijk te volgen is. Van de games van dit Amerikaanse viertal verkopen de NBA-spellen in Nederland dan ook het best.

*Anders

Electronic Arts heeft dit jaar liefst twee NBA-games op stapel staan. Daarmee zijn trouwens alle overeenkomsten tussen beide spellen genoemd. NBA Elite 11 is de simulatie bij uitstek, terwijl NBA Jam juist niets met de realiteit te maken heeft - en daardoor misschien wel de leukere game van de twee is. NBA Elite, dat in feite de opvolger van de NBA Live-games is, zal echter ook de nodige fans aanspreken. En dat is niet in het minst omdat EA voor het eerst in jaren een echt grote verandering heeft doorgevoerd, die deze game vooral uitdagender heeft gemaakt.

NBA Elite 11

Om met de deur in huis te vallen: EA Sports heeft het knoppensysteem van NBA Live de deur gewezen en heeft voor NBA Elite een nieuwe manier van besturen bedacht. De besturing is afgekeken van de manier waarop NHL 09 en 10 bediend worden. In NHL zitten de controls vrijwel uitsluitend onder de thumbsticks, en daar gaat NBA Elite 11 ook naar toe.

De linker thumbstick is voor het verplaatsen van je speler, terwijl rechts voor allerhande bewegingen staat, al dan niet in combinatie met de 'modifier' die onder de linker trigger zit. Je hebt de knoppen rechts op de controller amper meer nodig, al worden ze nog wel gebruikt voor strategische bewegingen, zoals bijvoorbeeld screens.

De nieuwe manier van besturen konden we eerder al, op de EA Showcase, uitproberen in een een-tegen-een-setup in een verder lege hal. Toen was al duidelijk dat NBA Elite 11 nog een lange weg te gaan had, maar we kregen wel al een aardig beeld van de besturing. Het geheel voelt zeer vloeiend aan. Een schotpoging is bijvoorbeeld vrij simpel: duw de rechter thumbstick omhoog, en laat hem los op het moment dat de speler zijn hoogste punt bereikt. Dit is het moment dat hij een optimaal schot kan afvuren.

Al na een paar pogingen krijg je gevoel voor deze schoten en leg je de ene na de andere bal in de basket. Hierbij moeten we opmerken dat het misschien wel wat te makkelijk ging; zelfs van eigen helft wisten we zeven op de tien schoten raak te schieten. Omdat het om een vroege versie ging, zal EA nog wel wat aan de moeilijkheidsgraad sleutelen.

*Sappige dunk

Het schieten is de simpelste toepassing van de thumbstick, waarbij toch van alles mogelijk is. Door tijdens een schot onder het bord door te rennen krijg je een lay-up, terwijl je, door op dat moment een power move te doen, ook kunt afronden met een sappige dunk. Nog leuker is de mogelijkheid om in mid-air de bal naar je andere hand te verplaatsen om bijvoorbeeld een blok te ontwijken. Dit leverde enkele zeer spectaculaire momenten onder de basket op - en dat slechts in een een-tegen-een-training. Dat moet er toch schitterend uitzien als we echt een westrijd aan het spelen zijn...

En wedstrijden, die beloven in NBA Elite 11 een heuse belevenis te worden. EA Sports heeft niet alleen veel werk verricht aan de lichaamsbouw van de spelers, ook de presentatie rond de wedstrijden zag er overtuigend uit. Show is een niet weg te denken element van Amerikaanse sporten, en dat geldt zeker ook voor basketbal. We kunnen dan ook niet wachten tot we een echte pot in NBA Elite 11 kunnen spelen, om dan de Lakers voor schut te zetten door met 'Ragin' Rajon Rondo een mid-air transfer af te maken met een achterwaartse lay-up!

Titel NBA Elite 11
Platform Xbox 360, Playstation 3
Ontwikkelaar EA Sports
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 28 oktober 2010

NBA Jam

Behalve NBA Elite 11 heeft EA Sports nog een basketbalspel in ontwikkeling, en dat zal vooral voor wat oudere gamers een feest der herkenning opleveren. Die weten precies welk spel ik bedoel als ik 'BOOMSHAKALAKA!' zeg: dit jaar keert NBA Jam terug. EA werkt aan een versie voor de Wii, die moderne technologie combineert met de basiselementen van het spel dat een kleine twintig jaar geleden zoveel harten wist te veroveren. En het is ook een goede reden om je Wii weer eens af te stoffen.

Voor wie niet bekend is met NBA Jam: we hebben het hier over een basketbalspel dat zichzelf niet al te serieus neemt. De wedstrijdjes zijn altijd twee tegen twee, waarbij de tweetallen steeds bestaan uit de twee bekendste spelers van de club in kwestie. Zo kon je destijds aan de slag met teams als Pippen en Jordan, Stockton en Malone, Miller en Smits, en meer van dat soort klassieke helden. In de nieuwe versie kom je uiteraard andere namen tegen. Voor de Lakers treden bijvoorbeeld Gasol en Bryant aan, terwijl de Celtics het doen met Garnett en Pierce. Daarbij hebben de spelers zo ongeveer de eigenschappen die ze in het echt ook hebben. Bryant moet het dus voornamelijk hebben van zijn dunks, terwijl Allen wat meer van afstand schiet dan teamgenoot Garnett.

*Streaks

Alle bewegingen van vroeger hebben hun weg gevonden naar de Wiimote en nunchuck. Stelen blijft dus belangrijk, evenals het maken van schijnbewegingen. Daarbij blijft ook het opbouwen van streaks cruciaal. Net als vroeger gaat een speler 'on fire' als hij drie keer op rij scoort. Zijn driepunters vallen dan net wat makkelijker en hij kan dan de kenmerkende superdunks doen die we van NBA Jam kennen. Dit gaat uiteraard gepaard met schitterend commentaar, waarbij 'BOOMSHAKALAKA!' toch wel de lekkerste blijft.

NBA Jam kent verschillende spelmodi, maar haalt daar zijn kracht niet vandaan. Het spel is competitief, en vooral erg leuk om te spelen. Op de EA Showcase werden er diverse twee-tegen-twee-potjes gespeeld, waarbij de oh's en de ah's bij weer een spectaculaire superdunk niet van de lucht waren. Klein aandachtspuntje voor EA zijn nog de driepunters, die wat te makkelijk vielen. Wij wisten op een gegeven moment elf driepunters op rij raak te schieten. Heb je het gevoel hiervoor eenmaal in de vingers, dan schiet je ze er achter elkaar in. Ergens pleit dat ook wel weer voor het spel: het wist ons zo lang vast te houden dat we het spel inderdaad heel aardig onder de knie kregen, zonder dat het op enig moment saai werd.

*Boomshakalaka!

NBA Jam is een van de vermakelijkste spellen die we tot nu toe op de Wii hebben gespeeld. Dit is een spel dat jong en oud leuk zullen vinden, om uiteenlopende redenen. Dat voorspelt veel goeds voor de verkoopcijfers, en zal in heel wat huiskamers verbeten potjes basketbal opleveren. BOOOOOMSHAKALAKA!

Titel NBA Jam
Platform Nintendo Wii
Ontwikkelaar EA Sports